نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از ایکیما

نحوه مراقبت و نگهداری از ایکیما - انگور

آشنایی با ایکیما

ایکیما با نام علمی Aechmea Fasciata متعلق به خانواده Bromeliaceae است. این گیاه گل‌دار بومی برزیل و یک اپی‌فیت است که مانند ارکیده به درختان و گیاهان بزرگ می‌چسبد. این گیاه چند ساله دارای برگ‌های سبز رنگ بزرگی است که از تنوع بسیار بالایی برخوردار می‌باشد. برگ‌های گیاه ایکمیا نواری شکل با خطوط نقره‌ای ‏رنگ، خشن و گراس مانند هستند که در حاشیه خاردار بوده و در پایین گیاه به صورت مجتمع می‌باشند. 

این طرز قرار ‏گرفتن برگ‌ها باعث ایجاد ظاهری کوزه‌ای شکل در بالای گیاه می‌شود. گل‌های گیاه ایکمیا فاسکیاتا دارای گل‌هایی به رنگ صورتی، بنفش و .. می‌باشد که در صورت شرایط مناسب شکوفه‌های آن تا شش ماه دوام می‌آورند.

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع ایکیما چقدر است؟
  • آیا ایکیما دارای گل و عطر است؟
  • ایکیما در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • ایکیما به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان ایکیما چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر ایکیما
  • آفات یا بیماری‌های ایکیما
  • آیا ایکیما سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از ایکیما چیست؟

 

ارتفاع ایکیما چقدر است؟ 

ایکیما در عرض چهار سال به رشد کامل خود می‌رسد. گیاه مادری گل می‌دهد، پژمرده می‌شود و یک یا چند گیاهچه از خود به جای می‌گذارد. این گیاه به حداکثر ارتفاع حدود 90 سانتی‌متر می‌رسد و بیشتر از 60 سانتی‌متر گسترش نمی‌یابد.

برگ های آن به رنگ سبز مایل به خاکستری، ضخیم و قوسی هستند و معمولاً در ابتدای رشد به رنگ سبزه تیره بوده و پس از بلوغ چند رنگ می‌شوند. برخی از این گیاهان برگ‌های رنگارنگ و نواری دارند و برخی دیگر ممکن است دارای برگ‌هایی با فلس‌های خاکستری باشند.

 

آیا ایکیما دارای گل و عطر است؟

گیاه ایکیما (Aechmea fasciata) در سال سوم یا چهارم به بلوغ می‌رسد. برگ‌های این گیاه با هم رشد می‌کنند و در مرکز گیاه به شکل گل رز در می‌آیند. سپس، یک ساقه گل بلند رشد می‌کند که دارای گل‌های صورتی رنگ زیادی است. این ساقه‌ی حاوی گل‌های صورتی یک گل واقعی نیست.

گل‌های واقعی، شکوفه‌های آبی ریز و بدون عطری هستند که در بین شاخه‌ها رشد می‌کنند. این گل‌های آبی به سرعت از بین می‌روند. در صورتی که ممکن است براکت‌های صورتی تا شش ماه دوام بیاورند.

 

نحوه مراقبت و نگهداری از ایکیما - انگور

ایکیما در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

گیاه ایکیما نور بسیار روشن را برای رشد ترجیح می‌دهد. برخی از گونه‌های آن در آفتاب کامل رشد می‌کنند. این گیاه در مکانی با نور زیاد گل نخواهند داد. در صورت ظاهر شدن براکت‌های صورتی، باید گیاه خود را به مکانی با نور کمتر منتقل کنید تا براکت‌ها‌ ماندگاری بیشتری داشته باشند.

بهترین مکان برای نگهداری این گیاه به عنوان یک گیاه آپارتمانی، پنجره شرقی یا غربی است. توجه داشته باشید که گیاه باید در مکانی قرار گیرد که از تابش نور روشن و غیر مستقیم خورشید بهره‌مند شود.

دمای ایده‌آل برای نگهداری ایکیما، دمای متوسط اتاق بین 16 تا 24 درجه سانتی‌گراد است. این دما به گیاه اجازه رشد می‌دهد و به براکت‌های صورتی کمک می‌کند تا بیشتر دوام بیاورند. این گیاهان می‌توانند دمای سردتر را تحمل کنند، با این حال، از قرار دادن آن‌ها در مکانی با دمای کمتر از حد ایده‌آل خودداری کنید. در طول فصل رشد، گیاه ایکیما در دماهای بین 21 تا 29 درجه سانتی‌گراد به خوبی رشد می‌کند. در فصل زمستان با دمایی در محدوده 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد به گیاه فرصت استراحت بدهید.

 

ایکیما به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

برای آبیاری ایکیما، باید فنجان مرکزی آن را پر از آب خالص نگه دارید. برای این منظور، صرفاً از آب تصفیه شده استفاده کنید. چرا که این گیاه نسبت به آهک موجود در آب حساس است و آهک باعث می‌شود که برگ‌های ایکیما بدشکل شوند. برای جلوگیری از ایجاد بیماری و جذب حشرات، باید آب آن را یکبار در هفته تعویض کنید.

همچنین، گاهی اوقات باید خاک اطراف گیاه را مرطوب کنید. زمانی که، یک سانتی‎متری بالای خاک کاملاً خشک شد، آن را کمی آبیاری کنید. هرگز اجازه ندهید خاک کاملاً خشک شود، زیرا این امر به سیستم ریشه‌ای گیاه آسیب می‌رساند. توجه داشته باشید که این گیاهان دارای سیستم ریشه‌ای بسیار کوچکی هستند، بنابراین نباید بیش از حد و یا کمتر از حد مورد نیاز آن‌ها را آبیاری کنید. این گیاهان به رطوبت کافی نیاز دارند. می‌توانید گیاه خود را روی سینی سنگریزه‌دار با کمی آب قرار دهید تا رطوبت محیط افزایش یابد.

غبارپاشی مکرر می‌تواند به تأمین رطوبت هوای پیرامون گیاه کمک کند، با این حال، مراقب باشید که زیاده‌روی نکنید. چرا که غبار پاشی بیش از حد می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در پوسیدگی شود. نگهداری این گیاه در کنار سایر گیاهان می‌تواند به حفظ سطح رطوبت مورد نیاز آن کمک کند.

در طول فصل رشد (بهار تا پاییز)، ایکیما را یکبار در ماه با استفاده از کود مایع گیاهان آپارتمانی با نصف غلظت تغذیه کنید. کوددهی را از طریق محلول پاشی انجام دهید. کود مایع را فقط روی برگ‌های گیاه اسپری کنید و مراقب باشید به فنجان مرکزی آن نریزد. همچنین می‌توانید یکبار در طول فصل رشد و هر دو ماه یکبار در طول فصل رشد خاک را به آرامی کود دهید.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان ایکیما چگونه است؟

می‌توانید از مخلوط گلدانی ارکیده یا بروملیاد استفاده کنید. همچنین، می‌توانید مخلوط گلدانی را با ترکیب قسمت‌های مساوی از ماسه درشت، پیت ماس و خاکبرگ و یا قسمت‌های مساوی از پرلیت یا ماسه درشت، پیت ماس و پوست صنوبر تهیه کنید.

گیاه جوان را در گلدان 10 تا 15 سانتی‌متری نگهداری کنید. پس از سه یا چهار سال، پس از بالغ شدن، آن را به یک گلدان 20 سانتی‌متری منتقل کنید و تا پایان عمر در آن گلدان نگه دارید. این گیاهان به دلیل سیستم ریشه‌ای بسیار کوچک، گلدان‌های کوچک را دوست دارند و زمانی که محدود می‌شوند رشد می‌کنند. حتماً گلدانی را انتخاب کنید که به اندازه کافی سنگین باشد تا از سقوط گیاه جلوگیری شود.

 

ایکمیا

نظافت و نگهداری

برگ‌های از بین رفته گیاه و قسمت رز مانند را در صورت نیاز هرس کنید.

 

نحوه تکثیر ایکیما

تکثیر این گیاهان از طریق جدا کردن پاجوش‌های پایه گیاه آسان است. صبر کنید تا طول پاجوش‌ها حدود 15 سانتی‌متر شود و سپس به آرامی آن‌ها را از گیاه مادر جدا کرده و در یک گلدان 10 سانتی‌متری بکارید.

در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری، می‌توانید آن‌ها را در فضای باز بکارید. در این مناطق، حتی می‌توانید این گیاه را از طریق بذر تکثیر کنید. مطمئن شوید که خاکی که بذر را در آن می‌کارید به رطوبت را در خود حفظ کند و در عین حال زهکشی خوبی داشته باشد. توجه داشته باشید که هر گیاه به فضایی حدود 60 سانتی‌متری در اطراف خود نیاز دارد.

 

آفات یا بیماری‌های ایکیما

از آن‌جایی که، این گیاه آب را در خود نگه می‌دارد، برای آفاتی مانند پشه‌ها کاملاً جذاب است. همچنین ممکن است حشرات را جذب کند، و در صورت ایجاد پوسیدگی، در معرض حمله‌ی حشرات فلس‌دار و شپشک‌های آردآلود قرار گیرد.

با توجه به این‌که، ایکیما رطوبت بالا را دوست دارد و آب را در خود نگه می‌دارد، در معرض بیماری‌های قارچی مانند لکه برگی، بیماری زنگ زدگی، پوسیدگی طوقه و پوسیدگی ریشه نیز می‌باشد. در صورتی که، خاک آن خیلی خشک شود، یا گیاه در معرض هوای خیلی سرد قرار گیرد، نوک برگ‌های آن قهوه‌ای خواهند شد.

 

آیا ایکیما سمی است؟

این گیاه بی خطر است و گزارشی مبنی بر سمی بودن آن برای انسان و حیوانات خانگی منتشر نشده است.

 

بهترین موارد استفاده از ایکیما چیست؟

اغلب، گیاه گلدانی ایکیما به عنوان یک گیاه آپارتمانی نگهداری می‌شود. این گیاه برای رشد در داخل یا خارج از خانه مناسب می‌باشد. ایکمیا در سایه روشن یا نور غیر مستقیم خورشید رشد می‌کند و می‌تواند در فضاهای اداری سرپوشیده نیز شکوفا شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *