نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از بنت قنسول همراه با نکات رشد

نگهداری بنت قنسول

آشنایی با بنت قنسول

بنت قنسول با نام علمی Euphorbia pulcherrima یک درختچه برگ‌ریز تا نیمه همیشه سبز است. این گیاه یک گل زینتی معروف برای کریسمس است، درختچه‌ای است با برگ‌های بزرگ و متناوب که ممکن است دندانه‌هایی در حاشیه داشته باشد یا نداشته باشد. 

گل‌های زرد رنگ آن در فصل کریسمس شکوفا می‌شوند و بالای شاخه‌های برگ سبز، صورتی یا کرم رنگی قرار می‌گیرند. یک غده بزرگ زرد رنگ در لبه گل به جذابیت تزئینی آن می‌افزاید. امروزه این گیاه معمولاً به عنوان یک گیاه گلدانی رشد می‌کند و بیشترین سهم از فروش گیاهان گلدانی را در فصل کریسمس دارد.

فهرست مطالب

  • ارتفاع بنت قنسول چقدر است؟
  • آیا بنت قنسول دارای گل و عطر است؟
  • بنت قنسول در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • بنت قنسول به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان بنت قنسول چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر بنت قنسول
  • آفات یا بیماری‌های بنت قنسول
  • آیا بنت قنسول سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از بنت قنسول چیست؟

ارتفاع بنت قنسول چقدر است؟ 

در زیستگاه اصلی خود، بنت قنسول می‌تواند به درختان کوچک تبدیل شود و ارتفاع آن به 3 تا 4.5 متر برسد. ارتفاع بنت قنسول به عنوان یک گیاه آپارتمانی از 60 سانتی‌متر در گیاهان بزرگ تا 10 سانتی‌متر در گیاهان کوچک متغیر است.

نحوه مراقبت و نگهداری از بنت قنسول همراه با نکات رشد - انگور

آیا بنت قنسول دارای گل و عطر است؟

بنت قنسول یا گیاه کریسمس از اواسط فصل پاییز تا اوایل زمستان گل می‌دهد. به همین دلیل است که یک گیاه گل‌دار و گلدانی مناسب شب یلدا و کریسمس محسوب می‌شود. این گیاه دارای گل‌های کوچک و زرد رنگ یا سبز مایل به سفید می‌باشد که در وسط براکت‌های رنگارنگ قرار دارند. این براکت‌ها در رنگ‌های قرمز، عنابی، سفید، صورتی و کرم مایل به سفید دیده می‌شوند.

در صورت مناسب بودن شرایط محیطی، بنت قنسول می‌تواند تا شش ماه شکوفا بماند. با این حال، بیشتر این گیاهان 4 تا 6 هفته قبل از شروع ریزش براکت‌ها دوام خواهد آورد.گل‌های بنت قنسول دارای رایحه‌ای ترپنیک کاج مانند هستند که اغلب با رایحه قارچی همراه است، چرا که این گیاهان مستعد ابتلا به قارچ هستند.

 

بنت قنسول در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

این گیاه در پنجره‌ای با نور غیرمستقیم زیاد بهترین عملکرد را دارد. اگر نتوانید نور کافی و مورد نیاز بنت قنسول را تأمین کنید، چندان دوام نخواهد داشت.اگر بنت قنسول در مکانی با نور کم نگهداری شود، ممکن است تنها چند هفته دوام بیاورد. بنابراین سعی کنید تا حد الامکان نور زیادی را برای افزایش عمر گل‌های آن فراهم کنید.

این گیاه به دمای زیر 18 درجه سانتی گراد حساس است. بنابراین از نگهداری آن در مکان‌های سرد اجتناب کنید. از سوی دیگر، نزدیکی به سیستم‌های گرمایشی باعث می‌شود که بنت قنسول به سرعت خشک شود و در نتیجه به سرعت از بین رود. دمای متوسط 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد برای این گیاه مناسب است.

 

بنت قنسول به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

بنت قنسول از خشک شدن لذت نمی‌برد. سعی کنید خاک آن را همیشه مرطوب نگه دارید. گیاهانی که نور زیادی دریافت می‌کنند و یا در مکان‌های گرم نگهداری می‌شوند، نسبت به گیاهانی که در مکان‌های کم نور و خنک قرار دارند، به آبیاری مکرر و بیشتری نیاز دارند. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه، آن‌ها را بیش از حد آبیاری نکنید.

خاک بنت قنسول را حداقل دو بار در هفته بررسی کنید تا مطمئن شوید که خشک نمی‌شود.
فصل بهار مناسب‌ترین زمان کوددهی به این گیاه است. توجه داشته باشید هرگز نباید در زمان گلدهی به آن کود دهید. بنت قنسول هر دو یا سه هفته یکبار را با استفاده از یک کود چندمنظوره مخصوص گیاهان آپارتمانی در نصف غلظت توصیه شده تغذیه کنید. هنگامی که رشد جدید گیاه آغاز شد، این روند را متوقف کنید. حین آبیاری، کود را به خاک اضافه کنید. سپس تا زمان خارج شدن آب اضافی از زیر گلدان به آبیاری خود ادامه دهید.

نحوه مراقبت و نگهداری از بنت قنسول همراه با نکات رشد - انگور

خاک و شرایط تعویض گلدان بنت قنسول چگونه است؟

بنت قنسول به خاکی سبک، دارای زهکشی خوب و pH خنثی تا کمی اسیدی از 5.5 تا 7 نیاز دارد. بهترین ترکیب برای این گیاه، مخلوط گلدانی یک قسمت پرلیت، دو قسمت پیت ماس و سه قسمت خاک همه منظوره است. در صورتی که خاک سنگین باشد و رطوبت اضافی را در خود حفظ کند، بنت قنسول دچار بیماری‌های ساقه و ریشه می‌شود. در اواسط بهار گلدان گیاه بنت قنسول را تعویض کنید و خاک تازه برای آن فراهم کنید. سپس گیاه را در کنار یک پنجره نورگیر قرار دهید و به خوبی آب دهید.

 

نظافت و نگهداری

ساقه‌های قدیمی بنت قنسول را در اواخر زمستان یا اوایل بهار هرس کنید. برای این منظور، ساقه‌ها را تا ارتفاع 10 تا 15 سانتی‌متری هرس کرده و یک تا سه برگ روی هر ساقه نگه دارید. این کار باعث می‌شود تا رشد جدید در محور برگ ظاهر شود و گیاه بتواند شکوفه‌های زیادی را تولید کند.

 

نحوه تکثیر بنت قنسول

تکثیر بنت قنسول از طریق قلمه‌های ساقه امکان‌پذیر است. هنگامی که گل‌های گیاه از بین رفت، می‌توانید آن را به روش زیر تکثیر کنید:

  • دو سوم ساقه را برش دهید. قلمه‌ها طی چند هفته رشد خواهند کرد.
  • هر قلمه را با دقت در خاک گلدان مرطوب بکارید. 
  • قلمه ها را در مکانی روشن و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. 
  • برای حفظ رطوبت و جلوگیری از پژمرده شدن، گلدان‌های قلمه‌دار را داخل کیسه‌های پلاستیکی قرار دهید.
  • به طور منظم آن را آبیاری کرده و کود دهید. اجازه ندهید خشک شود. 
  • از قرار دادن آن در معرض جریان هوای سرد اجتناب کنید.

اگر تمام موارد فوق را انجام دهید، یک بنت قنسول کامل و زیبا با برگ‌های سبز خواهید داشت. 

نحوه مراقبت و نگهداری از بنت قنسول همراه با نکات رشد - انگور

آفات یا بیماری‌های بنت قنسول

مانند بسیاری از گیاهان آپارتمانی، بنت قسول نیز مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها و آفاتی از قبیل پشه، مگس سفید، تریپس، شپشک آردآلود و سفیدک پودری است. درصورتی که متوجه علائم آلودگی شدید، فوراً ناحیه آسیب‌دیده گیاه را برش دهید و با حشره‌کش یا قارچ‌کش درمان کنید تا همه علائم از بین بروند.

اگر گیاه تحت تنش باشد، برگ‌های پایینی و یا کل برگ‌های آن کاملاً زرد می‌شوند. دلایل زیادی برای زرد شدن برگ‌ها وجود دارد:

  • گیاه به اندازه کافی منیزیم دریافت نمی‌کند.
  • گیاه بیش از حد تغذیه می‌شود.
  • برگ‌ها دچار آفت سفیدک پودی شده و نیاز به قارچ‌کش دارند.
  • مخلوط گلدانی گیاه خیلی اسیدی است.
  • گیاه بیش از حد آبیاری شده، نور کم و دمای محل نگهداری پایین است.

درصورتی که گیاه دچار پوسیدگی ریشه شود، ساقه‌های آن قهوه‌ای یا سیاه می‌شوند. بخش‌های آلوده گیاه را بردارید و سعی کنید قسمت‌های سالم باقی‌مانده را در خاک و گلدانی تمیز با استفاده از ابزار باغبانی استریل بکارید. برای محافظت از گیاه از قارچ‌کش استفاده کنید.

ریزش برگ‌های بنت قنسول می‌تواند ناشی از آبیاری بیش از حد و کمتر از حد مورد نیاز و کوددهی بیش از حد باشد. اگر صرفاً تعدادی از برگ‌ها در حال ریزش باشند، ممکن است گیاه به نور بیشتری نیز نیاز داشته باشد.

 

آیا بنت قنسول سمی است؟

بنت قنسول دارای شیره سمی است که در صورت خورده شدن باعث ایجاد سرگیجه و حالت تهوع می‌شود. همچنین، شیره گیاه در صورت تماس با پوست منجر به قرمزی، حساسیت و خارش می‌شود. این گیاه را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

 

بهترین موارد استفاده از بنت قنسول چیست؟

بنت قونسول یک گیاه آپارتمانی با گل و برگ‌های زیبایی می‌باشد که روش نگهداری آن نیز بسیار آسان است. از این گیاه در دکوراسیون منزل و تالارهای عروسی به وفور استفاده می‌شود. 

در کشورهاي خارجي خصوصاً آمريکا گياه بنت قنسول را براي تزيين دکوراسيون خانه، کلیسا و ادارات به‌ويژه در زمان کریمس به کار می‌برند.

خرید گیاه آپارتمانی بنت قنسول از گل فروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *