نگهداری گیاهان

11 نکته مفید برای رشد و نگهداری گیاه آگلونما

نکات مفید برای رشد و نگهداری آگلونما

آگلونما گیاهی باشکوه از خانواده‌ی آراسه و جزو گیاهان سرسخت و مقاوم است. این گیاه کلاسیک امروزه به عنوان گیاهی همیشه سبز با برگ‌های خاص و مجلل طرفداران زیادی دارد و از جمله گیاهان پرفروش آپارتمانی به حساب می‌آید.

شرایط نگهداری آگلونما تقریبا راحت بوده و گیاه چالش بر‌انگیزی نمی‌باشد، بنابرین به راحتی می‌توانید از آگلونما نگهداری کنید و آن‌ را پرورش دهید. گیاه آپارتمانی آگلونما در هر مکانی مانند ادارات، خانه‌ها و شرکت‌ها قابلیت رشد دارد. ما در این مقاله به نکات کلیدی و جالب در مورد گیاه آپارتمانی آگلونما می‌پردازیم. پس تا انتها باما همراه باشید:

۱. تاریخچه گیاه آگلونما

آگلونما به عنوان گیاه همیشه سبز چینی نیز شناخته می‌شود که شامل ۲۲ سرده و چند صد گونه می‌باشد.‌ آگلونما بومی آسیای جنوب شرقی بوده و به هوای گرم و مرطوب علاقه‌مند است. این گیاه به آهستگی رشد می‌کند، چندساله است و دوره گلدهی آن، از اواسط بهار تا تابستان می‌باشد.

 

۲. آگلونما و کمک به هوای پاک

تصفیه هوا با آگلونما

تصفیه هوا با آگلونما

گیاه شگفت‌انگیز آگلونما می‌تواند فرمالدئید و بنزن را از هوای محیط جذب کند. توجه داشته باشید که شیره بیرون آمده از گیاه نیز می‌تواند باعث تحریک پوست شود. بنابراین در هنگام کار با آگلونما باید کمی دقت کنید.

 

۳. مشخصات ظاهری گیاه آگلونما

آگلونما در طبیعت

آگلونما در طبیعت

 

جالب است بدانید که ساقه‌های گیاه آگلونما هم به صورت ایستاده و هم به صورت خزیده رشد می‌کند‌. از نظر ظاهری برگ‌های پهن دوکی شکلی دارد که اغلب به رنگ‌های نقره‌ای و سبز رنگارنگ می‌باشند. میوه‌ی این گیاه توت گوشتی قرمز رنگی است. گیاهان این جنس بومی زیستگاه‌های مرطوب و سایه‌دار جنگل‌های استوایی هستند. در جنوب و جنوب شرق آسیا می‌توانید آنها را در طبیعیت مشاهده کنید.

 

۴.  نکات در مورد نوردهی

نور مناسب آلوئه ورا

نور مناسب آلوئه ورا

این گیاه همیشه سبز زیبا به طورکلی به نور زیادی احتیاج ندارد. مکانی با نور غیرمستقیم برای آگلونما بسیار مناسب است. گیاه آگلونما در محلی با کمی سایه، برگ‌های سبز بسیار زیبایی تولید می‌کند. اگر این گیاهان بیش ازحد نور دریافت کنند، رنگ برگ‌ها مایل به زرد یا خاکستری می‌شود. در نتیجه، گونه‌هایی که برگ‌های روشن یا پر‌طرح دارند، تحمل نوری بیشتری داشته و باید به مکان‌های روشن‌تر منتقل شوند.

آگلونما عاشق گرماست، پس مراقب باشید که در زمستان دمای محیط آن کمتر از ۱۸ درجه سانتی‌گراد نباشد.

 

۵. نکات کاشت

برای ایجاد خاک خوب و کاشت آگلونما به شیوه‌ی مناسب باید یک لایه مواد درشت مانند سنگریزه را در کف گلدانی که سوراخ زهکش دارد، قرار دهید. ریختن سنگریزه در کف گلدان باعث تخلیه آب اضافی شده و از پوسیدگی ریشه جلوگیری می‌کند. حالا یک لایه خاک (ترکیبی از کمپوست و ورمی کمپوست) در گلدان بریزید. گیاه را در مرکز گلدان قرار دهید، فضای خالی را با بستر پر کنید.

 

۶. نکات میزان رطوبت

گیاه آگلونما رطوبت بالای 7۰ درصد را ترجیح می‌دهد، اما در صورت برخورد آب به گیاه ممکن است باعث ایجاد لکه‌های قارچی روی برگ آن شود. بنابرین مه‌پاشی توصیه نمی‌شود. برای تامین رطوبت می‌توانید از دستگاه بخور سرد و روش جزیره‌ استفاده کنید. همچنین، می‌توانید با قرار دادن یک لیوان پر از خاک رس منبسط شده و آب در کنار گلدان، رطوبت هوا را افزایش دهید.

 

۷. نکات آبدهی

آبیاری گیاه آگلونما

آبیاری گیاه آگلونما

آگونمای شما تا حدودی در برابر شرایط کم‌آبی مقاوم است، اما هرگز نباید اجازه دهید خاک برای مدت طولانی خشک شود.  در شرایط ایده‌آل، هرگز اجازه ندهید بیش‌ از یک سوم از ارتفاع گلدان از سطح خاک خشک شود. آگلونما توانایی تحمل آب و هوای بسیار خشک را ندارد.  هوای سرد هم می‌تواند به شاخ و برگ‌های چرمی گیاه آسیب برساند. از قرار دادن مستقیم آن در کنار وسایل گرمایشی خودداری کنید، زیرا باعث می‌شود رطوبت خاک به سرعت خشک شود.

 

۸. نکات تکثیر

تکثیر آگلونما

تکثیر آگلونما

در حالی که آگلونما را می‌توان از طریق بذر، قلمه‌زنی ریشه و ساقه، تقسیم یا کشت بافت در آزمایشگاه تکثیر کرد، اکثر مردم روش تقسیم را انتخاب می‌کنند. این روش ساده‌ترین راهکار برای تکثیر آگلونما در خانه است.

برای تکثیر با این روش، ابتدا مطمئن شوید که گیاهچه جوان آگلونما از چندین نقطه در خاک ریشه‌زنی داشته است. این گیاه به طور طبیعی خود را از طریق ساقه زیر سطح خاک گیاه مادری تکثیر می‌کند. بنابراین برای اطمینان از سلامت گیاه بعد از کاشت، باید به وجود ریشه‌های جدید دقت کنید.

 

۹. نکات تعویض گلدان و خاک

عوض کردن گلدان آگلونما

عوض کردن گلدان آگلونما

آگلونما‌ی همیشه سبز شما باید هر دو سال یکبار در خاک تازه کاشته شود. برای تعویض کردن، گلدان را متناسب با اندازه گیاه آگلونما انتخاب کنید. این گیاه ساختار ریشه‌ای متراکم را دوست دارد. خیس ماندن خاک در گلدان‌های بسیار بزرگ می‌تواند موجب پوسیدگی ریشه در گیاه شود.

 برای رشد بهتر، گیاه همیشه سبز چینی خود را در همان ارتفاعی که در ابتدا کاشته شده بود، در گلدان جدید بکارید.

 

۱۰. نکات هرس‌کردن

هرس کردن آگلونما

هرس کردن آگلونما

 

آگلونما برای رشد به هرس مداوم نیاز ندارد و اینکار بیشتر برای آراستگی گیاه می‌باشد. برای هرس‌کاری می‌توانید برگ‌های خشک و مرده را تا ساقه گیاه دنبال کنید و با استفاده از چاقوی استریل آن را جدا کنید.

یکی از مواردی که همیشه توصیه می شود این است که گل‌آذین‌ها را در زمان ظاهر‌ شدن هرس کنید. گل‌های آگلونما خیلی زیبا نیستند و انرژی را که گیاه شما باید برای رشد و برگدهی اختصاص دهد، مصرف می‌کنند. ساقه‌ گلدهنده را قبل از باز شدن جوانه جدا کنید.

 

۱۱. مشکلات رشد

نگهداری آگلونما بسیار آسان هست اما امکان دارد در این بین مشکلاتی نیز بوجود آید. در ادامه به دو مورد از مهم‌ترین علائم اشاره می‌کنیم.

یکی از شایع‌ترین مشکلات این گیاهان زرد شدن برگ‌ها می‌باشد که نشانه آبیاری کم یا بیش از حد است. اگر با وجود حفظ شرایط آبیاری مطلوب همچنان زردی رخ می‌دهد، گیاه شما ممکن است از کمبود مس رنج ببرد، این مسئله در آگلونما به شدت رایج بوده زیرا آگلونما علاقه خاصی به عنصر مس دارد. در صورت بروز این اتفاق خاک گلدان شما احتمالا فاقد ریزمغذی‌ها می‌باشد و باید به طور مناسب کود‌دهی شود.

زرد شدن برگ های اگلونما

زرد شدن برگ های اگلونما

 

قهوه‌ای شدن برگ‌های سبز معمولاً به دلیل تجمع نمک، کلر، مواد معدنی یا فلوراید آب لوله‌کشی در خاک ایجاد می‌شود.  برای رفع این مشکل، می‌توانید چندین بار گیاه را بوسیله آب تصفیه شده آبیاری شدید کنید تا خاک کاملا شسته شود. یا می‌توان به سادگی در خاک تازه کاشت.

قهوه ای شدن برگ های آگلونما

قهوه ای شدن برگ های آگلونما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *