نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از دیفن باخیا به همراه نکات رشد

نگهداری از دیفن باخیا

گیاه دیفن‌باخیا که به نام‌های سمبرگ و عصای لالی نیز شناخته می‌شود، یک گیاه آپارتمانی زیبا و همیشه سبز است. این گیاه شرایط کم نوری را تحمل می‌کند که این عامل آن را به گیاه خوبی برای شروع یادگیری اصول مراقبت از گیاهان آپارتمانی تبدیل می‌کند. در این مقاله، نکات مراقبتی در مورد نگهداری از دیفن باخیا در داخل خانه به همراه پاسخ به برخی از رایج‌ترین سؤالات در مورد آن ارائه شده است:

 

فهرست مطالب

  • چرا دیفن باخیا را “عصای لالی” می نامند؟
  • نام دیفن باخیا از کجا آمده است؟
  • آیا دیفن باخیا سمی است؟
  • آیا دیفن باخیا دارای گل‌های معطر است؟
  • Dieffenbachia Amoena چیست؟
  • چگونگی مراقبت از گیاه دیفن باخیا 
  • ارتفاع دیفن باخیا چقدر است؟
  • دیفن باخیا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • دیفن باخیا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان دیفن باخیا چگونه است؟
  • هرس دیفن باخیا
  • نحوه تکثیر دیفن باخیا
  • آفات یا بیماری‌های دیفن باخیا
  • محبوب‌ترین انواع دیفن باخیا کدامند؟
  • بهترین موارد استفاده از دیفن باخیا چیست؟

 

چرا دیفن باخیا را «عصای لالی» می نامند؟

گیاه دیفن‌باخیا به عنوان عصای لالی، سمبرگ و زبان مادرشوهر (نام رایجی که برای سانسوریا استفاده می‌شود)  نیز شناخته می‌شود که به شیره سمی با کریستال‌های کلسیم اگزالات اشاره دارند که زبان و گلو را ملتهب می‌کند و در صورت مصرف باعث از دست دادن موقت تکلم می‌شود.

 

نام دیفن باخیا از کجا آمده است؟

نام دیفن‌ باخیا توسط هاینریش ویلهلم شات، مدیر باغ گیاه‌شناسی در وین، به افتخار باغبان اصلی جوزف دیفن باخ به این جنس داده شد. شات، گیاه‌شناسی بود که به خاطر فعالیت گسترده‌اش در زمینه آرویدها (خانواده: Araceae) شهرت داشت. 

دیفن باخیا یک گیاه علفی چند ساله است که از جنگل‌های بارانی مناطق گرمسیری مکزیک تا آرژانتین و غرب هند سرچشمه می‌گیرد. این گیاه دارای برگ‌های ساده و متناوب با لکه‌های سفید است. زیستگاه اصلی این گیاه می‌تواند شرایط مراقبتی مطلوب برای گیاه را ارائه دهد.

 

آیا دیفن باخیا سمی است؟

شیره برگ‌های دیفن باخیا حاوی بلور‌های کلسیم اگزالات است که در صورت خرده شدن می‌تواند باعث مسمومیت، متورم شدن مجاری تنفسی، دیسفاژی و گاه مرگ شود. لذا برای کودکان و حیوانات خانگی خطرناک است و باید دور از دسترس آن‌ها نگهداری شود.

 

آیا دیفن باخیا دارای گل های معطر است؟

گیاه دیفن باخیا گل می‌دهد و هیچ بو یا عطری ندارد. گل‌های این گیاه شبیه گل‌های سوسن (lily) یا برگ انجیری (Monstera deliciosa) هستند. پس از گلدهی، مرکز ساقه دیفن باخیا از بین رفته و شاخه‌های جانبی تشکیل می‌شوند و گیاه به رشد خود ادامه می‌دهد. با بالغ شدن شاخه‌های جانبی می‌توان آن‌ها را جدا و تکثیر کرد و برای تولید گیاهان جدید کاشت.

گلهای دیفن باخیا

گلهای دیفن باخیا

 

Dieffenbachia Amoena چیست؟

Dieffenbachia Amoena گونه‌ی شناخته شده‌ای از دیفن باخیا در بین اکثر مردم است. این گیاه یکی از گونه‌های بلند دیفن‌باخیا است که تا ارتفاع حدود 120 یا 150 سانتی‌متر رشد می‌کند. این گیاه دارای ساقه‌های ضخیم و برگ‌های خالدار به رنگ سبز تیره و نوک تیز می‌باشد.

 

چگونگی مراقبت از گیاه دیفن باخیا 

دیفن باخیا گیاهی مقاوم است و اگر به درستی از آن مراقبت شود، ماندگاری بالایی خواهد داشت. دیفن باخیا یکی از ساده‌ترین گیاهان برای نگهداری در شرایط آپارتمانی است که از مراقبت و نگهداری آن لذت خواهید برد. در رشد این گیاه، تغییرات ماه‌ها و فصل‌ها تأثیرگذار نمی‌باشند و تماشای آن در تمام فصول مسرت بخش خواهد بود.

 

ارتفاع دیفن باخیا چقدر است؟

اندازه گیاه دیفن باخیا به نوع گونه بستگی دارد. دیفن باخیا دارای فهرستی طولانی از گیاهان زیبا با ده‌ها گونه و هیبریدهای نامگذاری شده است. این لیست با ظاهر شدن انواع جدید در هر سال طولانی‌تر می‌شود.

نحوه مراقبت و نگهداری از دیفن باخیا به همراه نکات رشد - انگور

گونه‌های بزرگتر مانند Dieffenbachia amoena تا ارتفاع 120 تا 150 سانتی‌متر رشد می‌کنند و می‌توانند عرضی تا 120 سانتی‌متر داشته باشند. این امر مستلزم کاشت گیاه در گلدان‌های بزرگتر (36 سانتی‌متر یا بیشتر) است تا گیاه خیلی سنگین نشود. این گیاه مناسب فضاهای داخلی بزرگ است و جلوه‌ای زیبا در این مکان‌ها ایجاد می‌کند.

گونه‌های کوچک‌تر دیفن‌باخیا مانند Dieffenbachia compacta تا ارتفاع 60 تا 70 سانتی‌متر رشد می‌کنند. این گونه‌ها تمایل به رشد بوته‌ای دارند. همچنین، دارای لکه‌های طبیعی‌تری از رنگ‌های سفید یا زرد بر روی برگ‌های خود می‌باشند.

مراقبت از انواع کوچک و بزرگ دیفن باخیا یکسان است.

 

دیفن باخیا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

دیفن باخیا در مکان نیمه آفتابی تا سایه به خوبی عمل می‌کند. با این حال، این گیاه در شرایط نور روشن و حتی زیر نورهای مصنوعی به خوبی رشد می‌کند. نور روشن باعث می‌شود که رنگ شاداب و تیره‌ای که دیفن باخیا به آن معروف است، کدر شود. دیفن باخیا می‌تواند در فضای باز با نور خورشید زیاد رشد کند. اما نیاز به محافظت در برابر باد و آفتاب گرم ظهرهنگام در تابستان دارد. تابش نور بیش از حد باعث سوختن برگ‌ها و سایه زیاد باعث بد رنگ شدن برگ‌های گونه‌های سفید یا زرد می‌شود.

دیفن باخیا به عنوان یک گیاه آپارتمانی خوب عمل می‌کند و در طول سال با میانگین دمای اتاق بین 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد رشد می‌کند. دیفن باخیا دمای پایین را تحمل نمی‌کند.

دماهای پایین‌تر از 15 درجه سانتی‌گراد موجب کند شدن رشد آن می‌شود. برخی از گونه‌ها با رسیدن دما به زیر 13 درجه سانتی‌گراد، علایم سرما را نشان می‌دهند. در واقع، دماهای بالا و نور شدید می‌تواند دیفن باخیا را ضعیف و بیمار کند.

 

دیفن باخیا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

دیفن باخیا همانند گیاهان هم خانواده خود مانند آگلونما، اسپاتی فیلوم و فیلودندرون رطوبت را دوست دارد. در مورد آبیاری، توصیه می‌شود که گیاهان خود را به طور کامل آبیاری کنید و اجازه دهید مخلوط گلدان در فاصله بین دو آبیاری کاملاً خشک شود. آبیاری بیش از حد ممکن است باعث غرقاب شدن ریشه‌ها و یا رشد ضعیف و نرم شدن ساقه‌ها شود. مطمئن شوید که گلدان دارای سوراخ‌های زهکشی است.

آبیاری دیفن باخیا در داخل خانه تا حدودی نوعی هنر است و برنامه دقیقی برای آن وجود ندارد. شما برای آبیاری آن باید مکان، زمان، نوع خاک، روشنایی و رطوبت را در نظر بگیرید. گیاهان اغلب در فصل تابستان به آب بیشتری و در فصل زمستان به آب کمتری نیاز دارند. چرخه رشد این گیاه از اسفند ماه شروع و در مهرماه به پایان می‌رسد.

ساده‌ترین راه برای کوددهی دیفن باخیا، اضافه کردن کود مایع به آن در حین آبیاری است. در طول ماه‌های زمستان کوددهی را متوقف کنید. هنگام آبیاری از یک کود مایع متعادل برای گیاهان آپارتمانی با نصف غلظت استفاده کنید. هنگام تعویض گلدان دیفن باخیا می‌توانید از مقدار کمی کود جامد با رهایش تدریجی استفاده کنید.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان دیفن باخیا چگونه است؟

مخلوط گلدانی بنفشه آفریقایی برای کاشت گیاه دیفن باخیا مناسب است. توصیه می‌شود برای تهیه خاک آن از یک قسمت لوم همه منظوره، یک قسمت پیت ماس، یک قسمت ماسه و پرلیت یا ورمیکولیت استفاده کنید. دیفن باخیا در فضای باز، با مخلوط گلدانی فوق به خوبی عمل خواهد کرد.

نحوه مراقبت و نگهداری از دیفن باخیا به همراه نکات رشد - انگور

هنگامی که این گیاه در داخل خانه به عنوان یک گیاه آپارتمانی رشد می‌کند، می‌توانید از مخلوط گلدانی گیاهان آپارتمانی استفاده کنید و یا خودتان آن را با دو قسمت پیت ماس ​​و 1 قسمت پرلیت تهیه کنید. 

برای کاشت یا تعویض گلدان، فصل بهار (درست قبل از شروع فصل رشد) مناسب‌تر است. بیش از حد آن را آبیاری نکنید و مطمئن شوید که گلدان دارای سوراخ‌های زهکشی است.

 

هرس دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا نیازی به هرس ندارد. می‌توانید برگ‌های قدیمی‌تری که در طی زمان زرد می‌شوند را حذف کنید.

 

تکثیر دیفن باخیا

تکثیر گیاهان یک راه ساده برای افزایش مجموعه گیاهان در خانه است. اگر گیاه شما بیش از حد بلند شده است، دیفن باخیا خود را تکثیر کنید.

برای تکثیر گیاه دیفن باخیا چند روش وجود دارد. روش اول: ساقه را از جایی که دارای برگ است ببرید و در گلدان بکارید. بعد از بریدن ساقه حتماً دست‌های خود را با آب و صابون بشویید. روش دوم: ساقه بدون برگ را به اندازه‌های 5 تا 7.5 سانتی‌متر قطعه قطعه کنید و به عنوان قلمه بکارید. در بعضی از گونه‌ها از کنار ساقه اصلی گیاه دیگری رشد می‌کند. از آن‌ها نیز می‌توانید به عنوان قلمه استفاده کنید.

 

آفات و بیماری‌های دیفن باخیا

در این قسمت به رایج‌ترین سؤالاتی که در مراقبت از دیفن باخیا پرسیده می‌شود، پاسخ میدهیم.

  1. چرا برگ‌های دیفن باخیا زرد می‌شوند؟

    زرد شدن برگ‌ها و قهوه‌ای شدن نوک آن‌ها با احتمالات متعددی همراه است. اگر گیاه شما سالم است و در طول سال یک یا دو برگ آن زرد شده و یا نوک برگ‌های آن قهوه‌ای شده است، به احتمال زیاد به دلیل قدیمی شدن برگهاست. به طور طبیعی، برگ‌های پایینی و قدیمی‌تر دیفن باخیا پس از رسیدن به سن یک سالگی از بین می‌روند. اگر گیاه بیشتر از این دچار خشک شدن برگ‌ شود، ممکن است نشان‌دهنده مشکل جدی‌تری باشد.

    زرد شدن برگ گیاه دیفن باخیا

    زرد شدن برگ گیاه دیفن باخیا

     

    زرد شدن و ریزش زیاد برگ‌ها شامل موارد زیر است:

    • پیچ خوردگی برگ‌ها
    • لوله‌ای شدن برگ‌ها
    • قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها
    • تغییر رنگ برگ‌ها 
    • پژمره شدن برگ‌ها
    • رشد ضعیف

    معمولاً، آبیاری بیش از حد باعث این شرایط می‌شود. برای کمک به بهبودی گیاه، این مراحل را دنبال کنید:

    • گیاه را از گلدان خارج کنید.
    • مطمئن شوید که سوراخ های زهکشی گلدان مسدود نشده‌اند.
    • ریشه‌ها را از نظر سلامتی بررسی کنید.
    • ریشه ها باید سفید و عاری از هرگونه بیماری یا پوسیدگی باشند.
    • هر گونه ریشه آسیب دیده را برش دهید.
    • دیفن باخیا را در خاک مناسب بکارید.

    اگر سیستم ریشه خوب به نظر می‌رسد و فقط چند ریشه نیاز به هرس داشتند، گیاه را به گلدان برگردانید. در صورت نیاز خاک جدید اضافه کنید. تمام برگ‌های آسیب دیده را هرس کنید. گیاه را در مکانی با تهویه مناسب قرار دهید. اگر پس از بیرون آوردن گیاه از گلدان، ریشه‌ها نرم و ضعیف باشند، احتمالاً گیاه زنده نخواهد ماند. پس با استفاده از روش‌هایی که قبلاً اشاره شد، آن را تکثیرکنید.

     

  2. باکتری دیفن باخیا

    دیفن باخیا گیاهی مقاوم است که یکی از نقاط ضعف آن باکتری Erwinia است. پس از آلوده شدن گیاه، کار بسیار کمی برای نجات آن می‌توانید انجام دهید. گلدان‌ها را می‌توان مجدداً استفاده کرد. اما باید قبل از استفاده مجدد، اقدامات مناسب را برای ضدعفونی کردن آن‌ها انجام دهید.

  3. دلیل وجود لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی برگ‌های دیفن باخیا چیست؟

    دیفن باخیا رطوبت را دوست دارد و دمای سرد را ترجیح نمی‌دهد. هنگامی که گیاهان دچار سرمای ناگهانی و رطوبت بیش از حد می‌شوند، یک بیماری قارچی به نام آنتراکنوز در آن‌ها ایجاد می‌شود. در چنین حالتی، نوک یا حاشیه برگ‌ها قهوه‌ای رنگ می‌شوند و از بین می‌روند.

    • برگ‌های آلوده به قارچ را برش دهید و از بین ببرید.
    • گیاهان را در سمت خشک نگه دارید.
    • گیاهان را در مکانی با تهویه مناسب نگهداری کنید.
    • گیاهان سالم را با قارچ کش (روغن چریش) اسپری کنید تا از گسترش بیماری جلوگیری کنید.
  4. دلیل وجود لکه‌های قهوه‌ای رنگ بر روی برگ‌های گونه‌های دیفن باخیا با طرح سفید چیست؟

    در ماه‌های زمستان، گیاهان در مرحله رشد فعال نیستند و نیاز به آب و کود کمتری دارند. برگ‌های گونه‌های دیفن‌باخیا با طرح سفید مانند Compacta، Camille، Exotica و غیره، می‌توانند دارای لکه‌های قهوه‌ای در طول زمستان باشند که ناشی از خشک ماندن بیش از حد مخلوط گلدان یا کود زیاد است.

    برای جلوگیری از قهوه‌ای شدن برگ‌های این گیاهان، در طول ماه‌های زمستان اجازه ندهید مخلوط گلدان کاملاً خشک شود و کوددهی آن‌ها را متوقف کنید.

     

  5. دلیل پوسیده شدن ساقه‌ها و ریشه‌های دیفن باخیا چیست؟

    هنگامی که ساقه و ریشه گیاه نرم و ضعیف می‌شود، به آن پوسیدگی ساقه و ریشه می‌گویند. دلیل رایج آن یک بیماری قارچی (Fusarium) است که تحت چند شرایط ایجاد می‌شود:

    رطوبت بیش از حد
    آبیاری بیش از حد
    دما خیلی بالا
    دما خیلی پایین

    برای نجات گیاه مراحل زیر را انجام دهید:

    گیاه را از گلدان خارج کنید.
    تمامی خاک آن را بردارید.
    مناطق آلوده‌ی برگ‌ها، ریشه‌ها و ساقه‌ها را حذف کنید.
    تمامی زخم‌ها را با قارچ کش درمان کنید.
    در خاک تازه و گلدانی جدید بکارید.
    قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید مخلوط خاک به خوبی خشک شود.
    گیاه را در شرایط رشد مناسب نگه دارید.

     

    پوسیدگی ساقه از بالا به پایین:

    ساقه‌ها همچنین می‌توانند از بالا به پایین پوسیده شوند که نشانه‌های آن در ذیل آمده است:

    پیچ خوردگی برگ‌ها
    تغییر رنگ شاخ و برگ
    نرم شدن شاخ و برگ
    قهوه‌ای شدن لبه برگ‌ها
    این عوامل ناشی از دمای پایین و جریان هوای سرد است. برای مبارزه با پوسیدگی ساقه از بالا به پایین مراحل زیر را انجام دهید:

    تمامی مناطق آلوده را حذف کنید.
    تمامی زخم‌ها را با قارچ کش درمان کنید.
    گیاه را به مکان گرم‌تری منتقل کنید.

    توجه: این لکه‌ها توسط باکتری ایجاد نمی‌شوند و در مقایسه با لکه‌های پوسیده و گندیده، پژمرده به نظر می‌رسند.

     

  6. دلیل پیچ خوردگی برگ‌های دیفن باخیا چیست؟

    برگ‌های پیچ خوده اغلب توسط ويروس موزائيک داشن (Dasheen mosaic virus) ایجاد می‌شود. این ویروس در ارقام منتخب دیفن باخیا رایج‌تر است.

    معمولاً، انسان و شته‌ها به انتشار این ویروس کمک می‌کنند. هیچ ماده شیمیایی نمی‌تواند این بیماری ویروسی را کنترل کند. سایر گیاهان مانند آگلونما، اسپاتی فیلوم و فیلودندرون را از نظر این علائم مورد بررسی قرار دهید، چرا که می‌توانند به عنوان یک میزبان و منبع ویروس عمل کنند.

     

  7. نحوه کنترل شپشک آرد آلود، کنه‌های عنکبوتی و شته‌ها در دیفن باخیا

    در طول ماه‌های زمستان، گرم و خشک بودن فضای داخلی باعث ایجاد شرایط مناسبی برای آفات می‌شود تا در قسمت زیرین برگ‌ها ایجاد شده و از آن‌ها تغذیه کنند. در هر زمان از سال، شپشک‌های آردآلود به‌صورت دسته‌ای در محور برگ‌ها و روی ساقه‌ها پنهان می‌شوند. این شپشک‌ها از خوردن دیفن باخیا لذت می‌برند. شته ها از مکیدن شیره و خوردن رویش‌های جدید در طول فصل رشد فعال لذت می‌برند.

    برای کنترل این آفات دیفن باخیا: گیاهان خود را هر هفته بررسی کنید. بالا و پایین برگ‌ها را تمیز و پاک کنید. از اسپری‌های طراحی شده برای کنترل آفات از جمله مالاتیون یا روغن ارگانیک چریش برای گیاهان استفاده کنید.

     

محبوب‌ترین انواع دیفن باخیا کدامند؟

دیفن باخیا چندین دهه است که به عنوان یک گیاه آپارتمانی رشد کرده و در دسترس است. گونه‌های موجود بر اساس اندازه خود به دو گروه تقسیم می‌شوند: گیاهان بزرگ و گیاهان کوچکتر یا گیاهان رومیزی.

گونه های مختلف از دیفن باخیا

گونه های مختلف از دیفن باخیا

دیفن باخیای بزرگ – گیاهان مناسب برای قرار دادن در کف اتاق

این گونه‌های بزرگ، نمونه‌های منحصر به فردی برای نگهداری در داخل خانه محسوب می‌شوند. ارتفاع این گیاهان به 120 تا 150 سانتی‌متر می‌رسد. محبوب‌ترین گونه بزرگ Dieffenbachia Amoena است که در بالا مورد بحث قرار گرفت. 

 

دیفن باخیای کوچک گیاهان مناسب برای نگهداری به عنوان رومیزی

 در ادامه چندین گونه شناخته شده وجود دارد که تا ارتفاع 45 تا 75 سانتی‌متر رشد می‌کنند.

Dieffenbachia Alix: گیاهی با برگ‌های چند رنگ سبز و سفید اما کوچک‌تر.
Dieffenbachia Camille: گیاهی بوته‌ای با ارتفاع 50 سانتی‌متر و برگ‌های سفید مایل به کرم با نوار سبز میانی.
Dieffenbachia Camouflage: یک جهش گیاهی از Dieffenbachia sp با برگ‌های بزرگ با الگوی منحصر به فرد و جذاب.
Dieffenbachia Compacta: گیاهی مانند گونه Camille با ارتفاع 55 سانتی‌متر و برگ‌هایی با لکه‌های سبز.
Dieffenbachia Memorii: گیاهی با لکه‌های نقره‌ای. این گونه تقریباً 150 سال است که وجود دارد.
Dieffenbachia Nelly: گیاهی کوچک، کم رشد، با برگ‌های سبز و کرم. اغلب در باغچه‌ها یا گلدان‌های کوچک 15 سانتی‌متری کاشته می‌شود.
Dieffenbachia Panther: گیاهی با رشد سریع، برگ‌های بزرگ و سبز تیره با رگه‌های نقره‌ای پهن. طول برگ‌ها به 60 سانتی‌متر و عرض آن‌ها به 25 سانتی‌متر می‌رسد.
Dieffenbachia Parachute: گیاهی با اندازه متوسط و برگ‌های سفید کرمی که در بالای شاخ و برگ سبز تیره قرار دارند. سبز زیبا با برگ‌های خالدار زرد.
Dieffenbachia Perfection: گیاهی مانند گونه Compacta با رنگ‌های سبز و کرم و برگ‌های بزرگ‌تر.
Dieffenbachia Rudolph Roehrs: گیاهی کلاسیک با برگهای سبز-طلایی با لکه‌های سفید و لبه‌های سبز تیره.
Dieffenbachia Splash PPAF: هیبریدی از Oglesby. گیاهی راست قامت و سریع الرشد.
Dieffenbachia Star Bright: گیاهی با برگ‌های کرم مایل به سفید با لکه‌ها و حاشیه سبز تیره.
Dieffenbachia Sterling pp: گیاهی بوته‌ای و با 4 تا 8 شاخه در هر بوته. دارای برگ‌های سبز تیره با نوار میانی سفید.
Dieffenbachia Triumph: گیاهی با برگ‌های سفید مایل به کرم با حاشیه سبز و صورتی در پایه دمبرگ. تا 30 سانتی‌متر رشد می‌کند.
Dieffenbachia Tropic: گیاهی با برگ‌های نوک تیز و زرد مایل به سبز با حاشیه سبز رنگ.
Dieffenbachia Wilson’s Delight: گیاهی با برگ‎های بزرگ و سبز تیره با رگبرگ میانی سفید.

 

بهترین موارد استفاده از دیفن باخیا چیست؟

گونه‌های بزرگتر دیفن باخیا، برای قرار دادن در کف اتاق بسیار مناسب می‌باشند. این گیاهان را در مکان‌هایی قرار دهید که رفت و آمد افراد کم است تا از آسیب دیدن برگ‌های آن جلوگیری شود. همچنین، گیاهان بزرگ می‌توانند در صورت سنگین شدن یا خشک شدن سرنگون شوند.

گونه‌های کوچک‌تر با ارتفاع 60 تا 75 سانتی‌متر نیز می‌توانند در کف اتاق قرار گیرند. برخی دیگر می‌توانند به عنوان نمونه‌های تکی در یک گلدان تزئینی جذاب روی میز یا قفسه جلوه‌ی فوق العاده‌ای ایجاد کنند. همچنین گونه‌های کوچک‌تر دیفن باخیا، گزینه مناسبی برای نگهداری در حمام به دلیل رطوبت بالا می‌باشند.

 

خرید گیاه آپارتمانی دیفن باخیا از گلفروشی آنلاین انگور

2 دیدگاه در “نحوه مراقبت و نگهداری از دیفن باخیا به همراه نکات رشد

  1. فرشته گفت:

    سلام ریشه دار شدن ساقه شکسته داخل آب چقدر طول می کشد؟

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      بسته به زمان قلمه گیری و میزان سلامت گیاه داره . بطور معمول 10 الی 15 روز تا مشاهده اولین ریشه ها زمان میبره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *