نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از دراسنا پرچمی قرمز

نگهداری دراسنا پرچمی قرمز

آشنایی با دراسنا پرچمی قرمز

انواع مختلفی از دراسنا پرچمی با نام علمی Dracaena marginata وجود دارد که تعداد کمی از آن‌ها به اندازه Colorama قابل توجه است. این گیاه همیشه سبز نام مشترکی با خویشاوندان خود دارد. اما رنگ منحصر به فرد آن باعث شده است که در میان اجداد سبز برگ خود متمایز شود. دراسنا پرچمی یا درخت اژدها متعلق به خانواده Asparagaceae و بومی جزایر موریس و ماداگاسکار است. نگهداری از  گیاه آپارتمانی دراسنا پرچمی بسیار آسان می‌باشد.

 

فهرست مطالب:

  • ارتفاع دراسنا پرچمی قرمز چقدر است؟
  • آیا دراسنا پرچمی قرمز دارای گل و عطر است؟
  • دراسنا پرچمی قرمز در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • دراسنا پرچمی قرمز به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان دراسنا پرچمی قرمز چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر دراسنا پرچمی قرمز
  • آفات یا بیماری‌های دراسنا پرچمی قرمز
  • آیا دراسنا پرچمی قرمز سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از دراسنا پرچمی قرمز چیست؟

 

ارتفاع دراسنا پرچمی قرمز چقدر است؟

این گونه مانند تمام گیاهان دراسنا مارگیناتا، به صورت عمودی روی یک ساقه‌ی مرکزی محکم رشد می‌کند. برگ‌های باریک و کشیده آن به سمت بیرون پخش می‌شوند. این گیاه قادر است تا ارتفاع بین 4.5 تا 6 متر و عرض بین 1 تا 3 متر رشد کند. با این حال، آن را معمولاً تا ارتفاع 2 متر یا کمتر هرس می‌کنند.

دراسنا پرچمی قرمز (Dracaena Marginata Colorama) نسبت به خویشاوندان خود رشد کندی دارد و از کلروفیل کمتری برخوردار است. این گیاه دارای برگ‌های چند رنگ با نوارهای سفید و صورتی در امتداد رنگ سبز است. هر چه نور غیرمستقیم در مکان نگهداری آن بیشتر شود، برگ‌های دراسنا پرچمی صورتی‌تر می‌شوند تا جایی که رنگ سبز به سختی قابل مشاهده است.

برگ های قرمز دراسنا پرچمی

برگ های قرمز دراسنا پرچمی

 

آیا دراسنا پرچمی قرمز دارای گل و عطر است؟

اگرچه ممکن است دراسنا پرچمی قرمز شکوفا شود، اما گلدهی آن در محیط های داخلی بسیار نادر بوده و امری رایج نیست.

 

دراسنا پرچمی قرمز در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

اکثر گونه‌های گیاه دراسنا، نور متوسط ​​و غیر مستقیم خورشید را ترجیح می‌‌دهند. دراسنا پرچمی قرمز برای حفظ رنگ برگ‌های خود به نور روشن‌تری نیاز دارد. این گیاه را در مکان آفتابی و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید و یا آن را در یک مکان سرپوشیده در فضای باز قرار دهید تا نور خورشید را دریافت کند.

گیاهان نگهداری شده در فضای داخل خانه و یا خارج از آن را در برابر وزش بادهای ناگهانی محافظت کنید. این گیاهان دمای بین 18 تا 27 درجه سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهند. توجه داشته باشید کع دراسنا پرچمی قرمز را در معرض دمای 15 درجه سانتی‌گراد یا کمتر قرار ندهید.

 

دراسنا پرچمی قرمز به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

زمانی که 5 تا 10 سانتی‌متری سطح خاک خشک شد، دراسنا پرچمی قرمز را به طور کامل آبیاری کنید. اجازه دهید که آب مازاد آن از گلدان خارج شود. این گیاه را هر یک تا دو هفته یکبار آبیاری کنید. بین ماه‌های مهر و اسفند (پاییز و زمستان) که گیاه به خواب می رود، تعداد دفعات آبیاری آن را کاهش دهید.

نحوه مراقبت و نگهداری از دراسنا پرچمی قرمز - انگور

 

این گیاه نسبت به خشکی مقاوم نیست و اکثر مشکلاتی که با آن مواجه است ناشی از آبیاری بیش از حد یا کمتر است.  برگ‌های زرد نشانه کم آبی است، در حالی که برگ‌های قهوه‌ای زمانی ظاهر می‌شوند که گیاه بیش از حد آب دریافت می‌کند.

دراسنا پرچمی قرمز مانند همه گیاهان این خانواده، نسبت به کلر، فلوراید و سایر مواد شیمیایی که اغلب در آب لوله کشی یافت می‌شوند بسیار حساس است. قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی منجر به ایجاد حاشیه‌های قهوه ای یا زرد رنگ در برگ‌ها می‌شود. سعی کنید از آب مقطر برای آبیاری گیاهان داخل خانه استفاده کنید.

این گیاهان رطوبت متوسطی ​​را ترجیح می‌دهند که از طریق غبارپاشی یا سینی سنگریزه‌دار پر از آب تأمین می‌شود. در صورتی که، دراسنا پرچمی در فضای باز و در معرض نور مستقیم خورشید قرار داشته باشد از خیس کردن برگ‌های آن خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث سوختگی آن‌ها شود.

دراسنا پرچمی به کود زیادی نیاز ندارد. در واقع، کود بیش از حد می‌تواند منجر به سوختن آن‌ها شود. این گیاه را بلافاصله پس از آبیاری تغذیه کنید. برای این منظور، هر دو هفته یکبار از اواخر اسفند تا تابستان از کود مایع استاندارد رقیق شده تا نصف غلظت استفاده کنید.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان دراسنا پرچمی قرمز چگونه است؟

خاک استاندارد گلدانی برای کاشت دراسنا پرچمی مناسب است. اما بهتر است از مخلوط 50 درصد خاک لومی و 50 درصد پیت ماس ​​استفاده کنید. این گیاه خاکی با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد که بیشتر غذای آن را تأمین می‌کند و به راحتی تعادل pH ترجیحی 6 تا 7 را حفظ می‌کند.

گلدان دراسنا پرچمی خود را هر دو سال یکبار با استفاده از گلدان بزرگتر تعویض کنید. اطمینان حاصل کنید که گلدان جدید دارای سوراخ ‌های زهکشی کافی برای تخلیه آب اضافی از ناحیه ریشه است.

 

نظافت و نگهداری

دراسنا پرچمی نیازی به هرس ندارد. با این حال، این گیاه پذیرای شکل‌دهی است و به شما این امکان را می‌دهد یک بونسای نسبتاً غیرمعمول ایجاد کنید.

قسمت بالای گیاه را تا ارتفاع دلخواه ببرید تا از برخورد آن به سقف جلوگیری کنید. با شکل‌گیری برگ‌های جدید، برگ‌های قدیمی‌تر را که شروع به زرد یا قهوه‌ای شدن کردن را هرس کنید یا اجازه دهید خود به خود بیفتند. حتماً برگ‌های ریخته شده را جمع‌آوری کنید تا آفات را جذب نکنند.

 

نحوه تکثیر دراسنا پرچمی قرمز

تکثیر دراسنا پرچمی با استفاده از قلمه‌ی ساقه کار آسانی است. بهترین زمان برای تکثیر زمانی است که قسمت بالایی گیاه خود را هرس می‌کنید. مطمئن شوید که قلمه ساقه حداقل دو گره داشته باشد. پایین‌ترین برگ‌های قلمه را حذف کنید. در صورتی قصد دارید قلمه را مستقیماً در خاک بکارید، اجازه دهید قلمه حدود یک ساعت خشک شود و سپس پایه آن را در خاک مرطوب بکارید.

همچنین می‌توانید قلمه را در یک شیشه آب قرار دهید. پس از چند هفته، ریشه‎‌های جدید شروع به رشد می‌کنند. زمانی که طول ریشه‌ها به 2.5 سانتی‌متر رسید، می‌توانید گیاهچه جدید را در خاک بکارید. این روش برای ماه‌های زمستان عالی است. چند ماه طول می‌کشد تا این گیاه دارای ریشه کافی شود و به شما این امکان را دهد که آن را در اوایل بهار در فضای باز یا در گلدان بکارید.

نحوه مراقبت و نگهداری از دراسنا پرچمی قرمز - انگور

آفات یا بیماری‌های دراسنا پرچمی قرمز

گیاه دراسنا در برابر بیشتر عفونت‌های باکتریایی و قارچی مقاوم است، اگرچه در صورت آبیاری بیش از حد مستعد پوسیدگی ریشه است. شایع‌ترین آفات در این گیاه عبارتند از:

  • شپشک آردآلود 
  • شپشک
  • کنه‌های عنکبوتی
  • تریپس

 

آیا دراسنا پرچمی قرمز سمی است؟

برگ‌های این گیاه برای انسان و حیوانات خانگی سمی است و حاوی آلکیدهایی است که برای گربه‌ها بسیار سمی محسوب می‌شود. علائم بلع آن شامل آبریزش زیاد، تحریک دهان و معده و استفراغ است.

 

بهترین موارد استفاده از دراسنا پرچمی قرمز چیست؟

این گیاه به دلیل شباهت ظاهری به نخل، از انواع گیاهان زینتی به شمار می‌رود که در اکثر منازل، ادارات و دفاتر برای زیبا کردن دکوراسیون استفاده می‌شود. دراسنا پرچمی قرمز برای پر کردن گوشه‌ها و فضاهای پشت مبلمان عالی است.

دراسنا پرچمی یکی از گیاهان تصفیه‌کننده هواست که قادر است سم‌ها و گازهای مضر موجود در محیط مثل فرمالدئید و تولوئن را جذب کند و سبب بهبود کیفیت هوای محیط پیرامون خود شود. 

این گونه از دراسنا به دلیل برگ‌های چند رنگ خود متمایز بوده و برای نگهداری در مکان‌های آفتابی مناسب است.

 

خرید گیاه آپارتمانی دراسنا پرچمی از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *