نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از دراسنا کامپکت به همراه نکات رشد

نگهداری از دراسنا کامپکت

آشنایی با دراسنا کامپکت

دراسنا کامپکت با نام علمی Dracaena Compacta متعلق به خانواده Agavaceae است و منشأ آن مناطق گرمسیری آفریقا و آسیا می‌باشد.  بیش از 100 گونه از این گیاه چوبی و همیشه سبز وجود دارد. دراسنا کامپکت، کوچکتر و بسیار متفاوت از سایر گیاهان در خانواده دراسنا می‌باشد و نام خود را از این واقعیت گرفته است. دراسنا کامپکت به دلیل ظاهر زیبا، نگهداری آسان و توانایی رشد در مکان‌های تاریک، در میان گیاهان آپارتمانی محبوب شده است.

فهرست مطالب

  • ارتفاع دراسنا کامپکت چقدر است؟
  • آیا دراسنا کامپکت دارای گل‌های معطر است؟
  • دراسنا کامپکت در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • دراسنا کامپکت به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان دراسنا کامپکت چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر دراسنا کامپکت
  • آفات یا بیماری‌های دراسنا کامپکت
  • بهترین موارد استفاده از دراسنا کامپکت چیست؟

 

ارتفاع دراسنا کامپکت چقدر است؟

معمولاً، دراسناها گیاهانی هستند که رشد کندی دارند و در نتیجه به صورت تدریجی تغییر می‌کنند. دراسنا کامپکت دارای سرعت رشد 10 سانتی‌متر در سال است. هنگامی که، این گیاه در داخل خانه نگهداری می‌شود با برگ‌هایی به طول 5 تا 12.5 سانتی‌متر می‌تواند به ارتفاع 7.5 تا 15 سانتی‌متر برسد.

 

آیا دراسنا کامپکت دارای گل‌های معطر است؟

گیاه دراسنا کامپکت به عنوان یک گیاه شاخ و برگ‌دار رشد می‌کند که مشخصه آن برگ‌های سبز تیره، براق و ضخیم است که به شکل گل رز در اطراف ساقه گسترش می‌یابند. اگرچه نادر است، گاهی اوقات گل‌های سفید یا صورتی مانند سنبل از وسط گل رز رشد می‌کنند که دارای رایحه‌ی عسل می‌باشند.

گل های زیبای دراسنا کامپکت

گل های زیبای دراسنا کامپکت

 

دراسنا کامپکت در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

این گیاه در نور کم بهترین رشد را دارد. با این حال، اگر در داخل خانه رشد کند، می‌تواند نور زیاد داخل خانه را نیز تحمل کند. دراسنا کامپکت به آبیاری مکرر تا یکبار در هفته نیاز دارد. با نور بیشتر، گیاهان با سرعت بیشتری از آب استفاده می‌کنند. محدوده دمای اتاق بین 18 تا 27 درجه سانتی‌گراد برای دراسنا کامپکت ایده‌آل است. با این حال، می‌تواند دمای سردتر تا 5 درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.

 

دراسنا کامپکت به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

معمولاً، دراسنا کامپکت زمانی بهترین عملکرد را دارد که پس از خشک شدن 3 تا 4 سانتی‌متری سطح خاک آبیاری شود. رشد آهسته گیاه، تشخیص علائم آبیاری بیش از حد یا کمتر از حد مورد نیاز آن را دشوار می‌کند. گاهی اوقات، علائمی مانند قهوه‌ای شدن نوک یا روی برگ‌ها می‌تواند چند هفته پس از آسیب اولیه ظاهر شود. به همین دلیل است که بهتر است هر هفته میزان مصرف آب را پیگیری کنید یا از یک گلدان خود آبیار استفاده کنید.

همچنین، تغییر عواملی در محیط مانند نور و دما می‌تواند برنامه آبیاری گیاه شامل تعداد دفعات و میزان آبیاری را تحت تأثیر قرار دهد. زمانی که خاک سطح رطوبت کمی دارد و تقریباً خشک شده است، نشانه خوبی از نیاز گیاه شما به آبیاری است.

متخصصان گیاهان داخلی توصیه می‌کنند برای آبیاری دراسنا کامپکت از آب لوله‌کشی اجتناب کنید و از آب مقطر برای آبیاری آن استفاده کنید.

دراسنا کامپکت به دلیل سرعت رشد پایینی که دارد، به تغذیه زیادی نیاز ندارد. با این حال، اگر گیاه چند ساله‌ای است که گلدان آن تعویض نشده، می‌توانید آن را در تابستان و بهار هر یک تا دو ماه یکبار با مقداری کود مایع تغذیه کنید.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان دراسنا کامپکت چگونه است؟

هنگام کاشت یا تعویض گلدان از خاکی با زهکشی خوب استفاده کنید تا هنگام آبیاری، خاک اشباع نشود. زمانی که گیاه نسبت به گلدان فعلی خیلی بزرگ شد، گلدان آن را تعویض کنید. مطمئن شوید که گلدان جدید دارای سوراخ‌های زهکشی است. هر سال در فصل بهار، گیاه خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که ریشه گیاه از گلدان بیرون نزده و آن را پر نکرده باشد. در غیراین‌صورت، گلدان گیاه خود با گلدان بزرگتر تعویض کنید.

از مخلوط گلدانی با تهویه خوب استفاده کنید که حداقل از 50 درصد مواد آلی تشکیل شده باشد. گزینه دیگر کاشت در پوکه معدنی است. دراسنا کامپکت در خاک مناسب برای گیاهان آپارتمانی مانند مخلوط خاک بنفشه آفریقایی به خوبی عمل می‌کند.

نحوه مراقبت و نگهداری از دراسنا کامپکت به همراه نکات رشد - انگور

نظافت و نگهداری

نگهداری و رشد گیاه دراسنا کامپکت آسان است اما رشد کندی دارد و برای داشتن بهترین شرایط نیاز به توجه دارد. به یاد داشته باشید که جایگزینی برگ‌های آسیب دیده در گیاهان کند رشد زمان‌بر است.

مراقب سطح رطوبت هوا و گردش هوا باشید زیرا می‌تواند بر ظاهر و رشد گیاه تأثیر بگذارد. سطح رطوبت ایده‌آل برای این گیاه 25 درصد است. در صورتی که، سطح رطوبت کم باشد، دراسنا کامپکت می‌تواند خشک شود. اگر خیلی زیاد باشد، ممکن است بدون این‌که متوجه شوید گیاه را بیش از حد آبیاری کنید.

برای این‌که برگ‌ها در بهترین حالت خود باقی بمانند، آن‌ها را ماهی یکبار با یک پارچه مرطوب پاک کنید تا آلودگی و گرد و غبار تجمع‌یافته بر روی برگ‌ها از بین برود.

 

نحوه تکثیر دراسنا کامپکت

تکثیر دراسنا کامپکت از طریق دو روش امکان‌پذیر است. روش تکثیر از طریق قلمه‌های نوک ساقه: از نوک ساقه 10 تا 15 سانتی‌متر برش دهید. مقداری از برگ‌های زیرین را حذف کنید تا ساقه نمایان شود. انتهای ساقه را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید.

قلمه را در یک گلدان کوچک 7.5 سانتی‌متری قرار دهید. گیاه بدون ریشه را در مکانی سایه‌دار قرار دهید. ریشه‌ها باید در 4 تا 6 هفته ظاهر شوند. گیاه را زمانی که به خوبی ریشه‌دار شد و سیستم ریشه‌ای آن رشد کرد، به یک گلدان بزرگتر 10 سانتی‌متری و نور بیشتر منتقل کنید و از گیاه جدید خود لذت ببرید.

روش دیگر، استفاده از خوابانیدن هوایی است: در این روش، از ساقه‌ای استفاده کنید که تقریباً 7.5 سانتی‌متر طول داشته باشد. با قرار دادن آن روی خاک، اجازه دهید در هوای مرطوب ریشه دار شود.

 

آفات یا بیماری‌های دراسنا کامپکت

این گیاه بیشتر مستعد ابتلا به شپشک آرد آلود است. این آفات شبیه تکه‌های کوچک پنبه می‌باشند که روی گیاه چسبیده‌اند. این حشرات در تاج شاخ و برگ لانه می‌کنند. می‌توانید با پاک کردن برگ‌های دراسنا با حوله کاغذی آغشته به الکل یا اسپری حاوی روغن چریش، شپشک آرد آلود را از روی برگ‌ها جدا کنید.

 

با این حال، اگر مشکل همچنان ادامه داشت، هرس کردن قسمت‌های آلوده به شپشک می‌تواند ایده خوبی برای حذف حشرات داخل آن‌ها باشد.

از آبیاری بیش از حد که می‌تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود، خودداری کنید. مطمئن شوید که گلدان دارای سوراخ زهکشی است.

 

بهترین موارد استفاده از دراسنا کامپکت چیست؟

از دراسنا کامپکت به عنوان یک گیاه برجسته، به تنهایی در یک گلدان تزئینی جذاب استفاده کنید. همچنین، می‌توانید چند گیاه دراسنا را در یک گلدان بزرگ برای نمایش برگ‌های زیبای آن گروه‌بندی کنید. رشد متراکم این گیاه، آن را به یک المان عالی، مدرن و امروزی برای استفاده در یک قفسه، در آشپزخانه یا یک همراه جدید در دفتر کاری تبدیل می‌کند. پیشنهاد می‌شود که گیاه دراسنا کامپکت را همراه با اسپاتی فیلوم، گیاه برگ عبایی و غیره در دکوراسیون فضاهای داخلی مورد استفاده قرار دهید.

خرید گیاه آپارتمانی دراسنا کامپکت از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *