نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از فیکوس آمستل

نگهداری آمستل کینگ

آشنایی با فیکوس آمستل

فیکوس آمستل، با نام علمی Ficus binnendijkii یا Ficus Alii بومی چین، هند و جنوب شرقی آسیا است. اگرچه، این گیاه گونه‌ای نزدیک به فیکوس بنجامین است، اما بسیار بردبارتر از آن است. به ندرت دچار ریزش برگ می‌شود و می‌تواند نور کمتر را تحمل می‌کند. فیکوس آمستل در مقایسه با بقیه‌ی فیکوس‌ها شرایط نگهداری آسان‌تری دارد. این گیاه زیبا و با شکوه، می‌تواند جلوه بسیار چشم نوازی به دکوراسیون منزل و محیط کار بدهد.

فیکوس آمستل چندین دهه است که مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، امروزه محبوبیت آن به عنوان یک گیاه آپارتمانی زیبا افزایش یافته است.

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع فیکوس آمستل چقدر است؟
  • آیا فیکوس آمستل دارای گل و عطر است؟
  • فیکوس آمستل در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • فیکوس آمستل به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان فیکوس آمستل چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر فیکوس آمستل
  • آفات یا بیماری‌های فیکوس آمستل
  • آیا فیکوس آمستل سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از فیکوس آمستل چیست؟

 

ارتفاع فیکوس آمستل چقدر است؟

فیکوس آمستل رشد کندتری نسبت به سایر خویشاوندان خود از جمله فیکوس بنجامین (Ficus benjamina) و انجیر برگ کمانچه (Fiddlehead Ficus) دارد. فیکوس آمستل دارای رشد رو به بالا، برگ‌های سبز زیتونی ضخیم، بلند و باریک است که به سمت پایین آویزان می‌شوند. این گیاه می‌تواند تا ارتفاع 3 متر رشد کند و برگ‌هایی به طول 8 تا 25 سانتی‌متر داشته باشد.

هرس منظم این امکان را می‌دهد که اندازه فیکوس آمستل خود را کنترل کنید. فیکوس آمستل گیاهی بسیار جذاب برای دکوراسیون فضای داخلی است.

 

آیا فیکوس آمستل دارای گل و عطر است؟

زمانی که برگ‌های باریک فیکوس آمستل برای اولین بار ظاهر می‌شوند، بسیار زیبا و به رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز هستند. در نتیجه بالغ شدن، برگ‌های این گیاه به رنگ سبز تیره تبدیل می‌شوند.

فیکوس آمستل گل‌های کوچکی به رنگ سفید یا زرد تولید می‌کند. به دلیل سمی بودن شیره این گیاه، در صورت شکوفایی باید فوراً آن‌ها را از روی گیاه جدا کنید. توجه داشته باشید که در صورت ظاهر شدن میوه، آن را نیز فوراً  بچینید.

میوه‌های فیکوس آمستل

میوه‌های فیکوس آمستل

 

فیکوس آمستل در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

این گیاه آپارتمانی می‌تواند در نور متوسط تا روشن به خوبی عمل کند. با این حال، بهتر است فیکوس آمستل را در مکانی با سایه جزئی و به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. درصورتی که، فیکوس آمستل را در مکانی با نور کم نگهداری کنید، رشد آن کندتر و زمان‌بر خواهد بود. برای اطمینان از دریافت نور کافی توسط این گیاه، آن را به صورت هفتگی بچرخانید. حتی مقدار کمی از نور روشن و غیر مستقیم خورشید به حفظ شکل آمستل کمک می‌کند.

فیکوس آمستل نوسانات دمایی را تحمل می‌کند، اما به طور ایده‌آل باید در دمای بین 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. آمستل یک گیاه نسبتاً مقاوم است که می‌تواند حتی در دمای پایین 7 درجه سانتی‌گراد برای مدت زمان کوتاهی زنده بماند.

 

فیکوس آمستل به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

از آبیاری بیش از حد فیکوس آمستل خودداری کنید. چرا که ممکن است دچار ریزش برگ شود. مراقب باشید که این گیاه غرقاب نشود. در فاصله بین دو آبیاری صبر کنید تا چند سانتی‌متر از سطح خاک خشک شود.

فیکوس آمستل در ماه‌های سردتر زمستان و پاییز نیازی به تغذیه ندارد. در طول فصل رشد (بهار و تابستان)، این گیاه را هر ماه یکبار با استفاده از یک کود مایع متعادل تغذیه کنید. با این حال، توصیه می‌شود از کودهایی که حاوی سطح بالایی از عنصر بور هستند، دوری کنید. چرا که این گیاه نسبت به بور حساس است.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان فیکوس آمستل چگونه است؟

گیاه آمستل نسبت به نوع خاک خیلی حساس نیست. هر مخلوط گلدانی با زهکشی و هوادهی خوب می‌تواند مفید باشد. فقط مطمئن شوید که خاک آن غرقاب نماند و گلدان دارای سوراخ‌های زهکشی باشد.

فیکوس آمستل هر سه تا چهار سال یکبار نیاز به تعویض گلدان دارد. بهترین زمان برای انجام این کار، اواخر فصل زمستان است. هنگامی که، گیاه خود را به گلدان بزرگتر منتقل کردید، آن را یکبار آبیاری کنید و سپس فرصت دهید تا خشک شود و ریشه دهد. پس از حدود یک هفته دوباره آن را آبیاری کنید.

 

نظافت و نگهداری

هرس کردن گیاه فیکوس آمستل در ابتدای بهار یا قبل از آن می‌تواند ظاهری زیبا به آن ببخشد. می‌توانید شاخه‌های آن را حدود 10 سانتی‌متر هرس کنید تا منتظر رشد جوانه های جدید باشید. در حین هرس از دستکش استفاده ‌کنید تا شیره برگ‌ها در تماس با پوستتان نباشد؛ زیرا می‌تواند باعث تحریک آن شود.

 

نحوه تکثیر فیکوس آمستل

فیکوس آمستل بیشتر از طریق قلمه‌های ساقه یا لایه‌بندی هوا تکثیر می‌شود.

یک شاخه سالم با چند گره گیاهی را برش دهید، به پودر ریشه‌زا آغشته کنید و در مخلوط گلدان خود بکارید. روی گیاه را با پلاستیک بپوشانید و از مرطوب بودن خاک آن اطمینان حاصل کنید. گلدان خود را در مکانی گرم و با نور غیرمستقیم زیاد قرار دهید. چند هفته طول می‌کشد تا ریشه‌های گیاه شروع به شکل‌گیری کنند. در صورت ریشه‌زایی، پلاستیک گیاه را بردارید و به طور منظم از آن مراقبت کنید.

 

آفات یا بیماری‌های فیکوس آمستل

فیکوس آمستل نسبت به آفاتی از جمله شپشک آردآلود، مگس سفید و حشره فلس‌دار حساس است. این آفات را می‌توانید با مراقبت دقیق از گیاه، درمان آن با حشره‌کش روغن چریش و تمیز نگه داشتن برگ‌هایش کنترل کنید.

در صورتی که، فیکوس آمستل کمتر از حد مورد نیاز خود آبیاری شود، دچار خشکی شاخه و ریزش برگ می‌شود. این گیاه شرایط خشک را بهتر از فیکوس بنجامین مدیریت می‌کند. با این حال، ثابت نگه داشتن سطح رطوبت به نفع این گیاه خواهد بود.

 

آیا فیکوس آمستل سمی است؟

شیره سفید رنگ فیکوس آمستل حاوی لاتکس است که می تواند باعث تحریک پوست شود. لذا سعی کنید که کودکان و حیوانات خانگی خود را از این گیاه دور نگه دارید.

 

بهترین موارد استفاده از فیکوس آمستل چیست؟

فیکوس آمستل یک گیاه آپارتمانی عالی برای مکان‌هایی با نور روشن است به طوری که برای استفاده در منزل و محل کار بسیار مناسب می‌باشد. این گیاه از مهم‌ترین گیاهان تصفیه‌کننده هوا به شمار می‌رود که می‌تواند منجر به پاکسازی هوای محیط اطراف شما شود. شما با فراهم کردن نور و رطوبت مورد نیاز این گیاه می‌توانید تا مدت‌ها شاهد رشد، زیبایی و طراوت این گیاه آپارتمانی باشید.

 

خرید گیاه آپارتمانی فیکوس آمستل از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *