نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از کاج مطبق

نگهداری از کاج مطبق

آشنایی با کاج مطبق

کاج مطبق با نام علمی Araucaria heterophylla، بیشتر به عنوان درخت کاج جزیره نورفولک استرالیا شناخته می‌شود. اما در اصل، کاج‌های جزیره نورفولک یک کاج واقعی نیستند، بلکه عضوی از خانواده کوچکی به نام Araucariaceae می‌باشند. رویشگاه اصلی این درخت، جزیره نورفولک در جنوب اقیانوس آرام، بین استرالیا و نیوزیلند می‌باشد. حدود 15 گونه در خانواده Araucariaceae  وجود دارد که تنها کاج مطبق (Araucaria heterophylla) برای نگهداری در داخل خانه مناسب است.

آروکاریا در سال 1774 در جزیره نورفولک کشف شد. کاج‌های جزیره نورفولک یکی از معدود درختان مخروطی هستند که شرایط کم نوری را تحمل می‌کنند. هنگامی که گیاهان در نور کم رشد می‌کنند، تمایل به خمیدگی دارند.

کثر کاج‌های مطبقی که امروزه رشد می‌کنند در اندازه 10 تا 25 سانتی‌متر تولید می‌شوند. ارتفاع این گیاه در داخل خانه به حدود 90 تا 150 سانتی‌متر می‌رسد.

کاج‌های جزیره نورفولک چندین نام متداول دارند:

  • کاج ستاره‌ای (Star pine)
  • کاج مثلث (Triangle tree)
  • کاج شیلی (Monkey puzzle tree)
  • کاج نورفولک کریسمس (Norfolk pine Christmas tree)

با این حال، این گیاه در رده کاج‌ها طبقه‌بندی نمی‌شود و برای یک محیط زمستانی مناسب نیست. کاج مطبق، درختی همیشه سبز است که با تنه عمودی و شاخه‌های متقارن تا ارتفاع 15 الی 24 متر رشد می‌کند. این گیاه نور مستقیم خورشید و آب و هوای گرمسیری را ترجیح می‌دهد و به خاکی با زهکشی خوب نیاز دارد. اگرچه کاج مطبق شبیه کاج ستاره‌ای است، اما در مناطق سخت با آب و هوای سرد زنده نمی‌ماند. تا حد امکان، باید مکانی با رطوبت بالا و سرپوشیده برای نگهداری این گیاه در فصل زمستان فراهم شود.

فهرست مطالب این مقاله

  • ارتفاع کاج مطبق چقدر است؟
  • کاج مطبق به عنوان یک گیاه آپارتمانی 
  • مشکلات کاج مطبق
  • آبیاری و تعویض گلدان کاج مطبق
  • نحوه تکثیر کاج مطبق
  • آیا کاج مطبق برای انسان، کودکان و حیوانات خانگی سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از کاج مطبق چیست؟

کاج مطبق به عنوان یک گیاه آپارتمانی 

آروکاریا می‌تواند از قلمه‌ها رشد کند. بیشتر کاج‌های مطبق آپارتمانی در فضای باز یا نور متوسط تا زیاد رشد می‌کنند. نکته‌ی مهم در نوردهی کاج مطبق چرخش 90درجه‌ای گیاه یکبار در هفته است . رشد کاج مطبق بسیار کند بوده و هر سال بین یک تا دو طبقه ، برطبقات آن افزوده میشود. این گیاه برای رشد، رطوبت زیادی را می‌طلبد و تحمل دمای بالا را ندارد. کاج مطبق را می‌توان به عنوان یک گیاه آپارتمانی استفاده کرد.

 

نگهداری کاج مطبق

آبیاری و تعویض گلدان

بهتر است کاج مطبق را به طور کامل آبیاری کنید و مطمئن شوید که آب اضافی از سوراخ زهکشی گلدان خارج می‌شود. اجازه ندهید گیاه آروکاریا غرقاب شود. آبیاری بیش از حد می‌تواند باعث پوسیدگی ریشه آن گردد. کاج مطبق را در خاکی با زهکشی خوب بکارید. همچنین توصیه می‌شود از تعویض گلدان آن خودداری کنید. در فرآیند تعویض گلدان، سیستم ریشه گیاه ممکن است آسیب ببیند.

نحوه تکثیر کاج مطبق

تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر و یا قلمه زدن امکان‌پذیر می‌باشد. می‌توانید بذرها را به صورت تک یا پراکنده در سینی بذر حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه بکارید. سعی کنید میزان رطوبت را با پوشاندن ظرف با یک ورقه پلاستیکی شفاف یا شیشه بالا ببرید. هر از گاهی پوشش را بردارید تا از ایجاد رطوبت بیش از حد جلوگیری شود. هنگامی که بذرها جوانه زدند و به بلندی ۵ تا 5/7 سانتی‌متر رسیدند، می‌توانید نشاءها را به آرامی بیرون آورده و در گلدانی حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت بکارید.

تکثیر کاج مطبق از طریق قلمه‌زنی باید در فصل زمستان انجام شود. برای این منظور، شاخه‌های جوان و سالم را انتخاب کنید و با استفاده از قیچی آن‌ها را برش بزنید. قلمه‌ها را در بستری که با خاک غنی پر شده قرار بدید. دمای محل نگهداری قلمه‌ها باید حدود ۱۹ الی ۲۰ درجه سانتی‌گراد باشد.

 

مشکلات کاج مطبق

 مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها از مزیت‌های نگهداری کاج مطبق است. نقطه ضعف این گیاه، ضعیف بودن سیستم ریشه‌ای آن است. بسیاری از گیاهان دارای ریشه‌های فراوان و بدون ریشه اصلی هستند. در صورتی که، کاج مطبق ریشه اصلی دارد. اما سیستم ریشه‌ای وسیع و گسترده ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل، ثابت نگه داشتن گیاه و جلوگیری از هر گونه تکان خوردن آن امری مهم تلقی می‌شود.

 

آیا میتوان از شیر بعنوان کود برای کاج مطبق استفاده کرد؟

از سالهای گذشته روشهای درمانی خانگی برای گیاهان جزو رایج ترین تکننیک‌های نگهداری بوده است . امروزه با پیشرفت علم ، موثربودن تعدادی از این روش‌ها اثبات و برخی رد شده‌اند. مصرف شیر برای تقویت خاک و کمک به رشد گیاه از جمله‌ این روشهاست.

مصرف شیر بعنوان کود موثر و اثبات شده است . برای پیشگیری از ابتلای گیاهتان به بیماری ویروسی (بخصوص ویروس TMV) ، درمان بیماریهای قارچی مثل کپک پودری و دورکردن آفت شته میتوانید از مصرف شیر بهره بجویید. البته نکات مهمی دارد که درصورت رعایت نکردن آسیب‌های جبران‌ناپذیری به گیاه وارد می‌شود. شیر مصرف شده نباید جوشیده یا پاستوریزه باشید . از شیری استفاده کنید که هیچ فرآیندی روی آن انجام نشده باشد. مناسب ترین شیربرای کوددهی به گیاه ، شیر فاسد است !
دقت کنید که مصرف بیش‌ازاندازه شیر موجب تجمع چربی در خاک میشود . به مرور زمان با تجزیه چربی بوی نامطبوع از خاک ساطع می‌شود. همچنین مقداری از شیر مصرفی که روی برگها باقی می‌ماند بعنوان منبع تغذیه‌ ارگانیسم‌های قارچی عمل کرده و و باعث ایجاد لکه‌های سیاه روی برگها میشود.

 

آیا کاج مطبق برای انسان، کودکان و حیوانات خانگی سمی است؟

کاج مطبق برای حیوانات خانگی مانند سگ و گربه سمی است. ولی به نظر می‌رسد برای انسان‌ها بی‌خطر باشد. بلعیده شدن این گیاه توسط حیوانات خانگی و کودکان میتواند منجر به واکنش‌های آلرژیک، مشکلات گوارشی، تهوع و بی‌حالی شود. در صورت داشتن پوست حساس، موقع کار با این گیاه حتماً از دستکش استفاده کنید.

 

بهترین موارد استفاده از کاج مطبق چیست؟

کاج مطبق یک درختچه آپارتمانی زینتی و همیشه سبز است که حضور آن در خانه و یا محل کار با برگ‌های سبز سوزنی شکل و ارتفاع بلندش، می‌تواند زیبایی دکوراسیون محیط اطراف شما را چندین برابر کند. نگهداری از گیاه کاج مطبق نسبتاً آسان است و شما با فراهم کردن نور و رطوبت مورد نیاز آن می‌توانید تا مدت‌ها شاهد رشد، زیبایی و طراوت این گیاه آپارتمانی باشید. این کاج زیبا، دوستدار هوایی تازه است، بنابراین در فضای باز نیز می‌تواند رشد کند. کاج مطبق از جمله پرطرفدارترين گياهان است كه به زيبايي تمام بالا مي‌رود و ظاهري دل انگيز در فضای خانه به ویژه در اتاق نشیمن ايجاد مي‌كند.

خرید کاج مطبق از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *