دانستی ها

آیا افسانه تاثیر موسیقی بر گیاهان حقیقت دارد؟

تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان

احتمالا شما هم در مورد افسانه تاثیر موسیقی بر گیاهان و رشد آن‌ها شنیده‌اید و مطمئنا با این سوال مواجه شده‌اید که آیا این موضوع یک شایعه و شوخی اینترنتی است یا اینکه حقیقت دارد؟ اغلب با این حرف‌ها رو به رو می شویم که حرف زدن با گل و گیاه یا پخش موسیقی می‌تواند بر طراوت و شادابی تاثیر بگذارد. همچنین شنیده ایم که موسیقی حتی بر سرعت رشد گیاهان نیز اثر مثبت بگذارد. خوب اگر این افسانه، حقیقت داشته باشد! گیاهان از چه نوع موسیقی خوششان می آید؟ کلاسیک دوست دارند، بی کلام یا حتی آهنگ پاپ؟

با ما همراه باشید تا در ادامه این مقاله حقایق این افسانه دوست داشتنی را بررسی کنیم. همچنین کشف کنیم موسیقی مورد علاقه گیاهان شما چیست؟!  🙂

 

 

معجزه موسیقی

می‌توان گفت به معنای واقعی موسیقی یک معجزه است. موسیقی می‌تواند به فرد در استخراج پاسخ‌های جسمی، عاطفی، شناختی و معنوی به صورت پیچیده، هم زمان کمک کند. وقتی خوشحال هستید با یک موسیقی شاد شروع به رقصیدن و بالا پایین رفتن می‌کنید. هر لحظه ضربان قلبتان از لحظه قبل بیشتر می‌شود و مدام آدرنالین را در رگ‌های شما به گردش وا می‌دارد. همچنین وقتی غمگین هستید با موسیقی غمگین بغض خود را می‌شکنید و گریه می‌کنید.

در اصل معجزه موسیقی در زندگی ما پیچیده‌تر از یک تشخیص ساده است. ترانه‌ها پیوندی عمیق با احساسات، خاطرات و روح ما دارند. اگر موسیقی چنین نقش مهمی در زندگی و احساسات ما دارد. مطمئنا می تواند بر حال و احوال گیاهان اطرافمان نیز تاثیر بگذارد.

 

افسانه ارتباط  گیاهان و موسیقی از کجا شروع شد؟

این ایده که موسیقی می‌تواند بر رشد گیاهان تأثیر بگذارد در اوج تفکر عصر جدید جوانه زد. یکی از مهم‌ترین آثاری که به این موضوع خاص پرداخته، کتاب زندگی مخفی گیاهان بود. این کتاب بی‌نظیر که نوشته پیتر تامپکینز و کریستوفر برد در 1970، یکی از کتاب‌های پرفروش زمان خود بود. برد و تامپکینز به مطالعات علمی اشاره کردند که نشان می‌دهد موسیقی نه تنها به رشد گیاهان کمک می‌کند، بلکه آنها سطحی از هوشیاری دارند و می‌توانند هوشمندانه به مردم پاسخ دهند. در اصل نویسنده‌های این کتاب معتقد بودند گیاهان احساس دارند و می توانند به انسان و محرک‌های اطرافشان پاسخ دهند.

آیا افسانه تاثیر موسیقی بر گیاهان حقیقت دارد؟ - انگور

 

 

آزمایش‌های انجام شده:

در ادامه به بخشی از آزمایش‌هایی که در پی اثبات این نظریه انجام شد، می‌پردازیم:

  • سبک موسیقی مورد علاقه گیاهان، کلاسیک و یا یک آهنگ ملایم است!

در همان سالی که زندگی مخفی گیاهان منتشر شد، محققی به نام دوروتی رتالاک از کالج زنان کلرادو، تحقیقات خود را در مورد گیاهان و موسیقی آغاز نمود. او در کتاب خود با نام؛ «صدای موسیقی و گیاهان» جزئیات آزمایشاتی را شرح داد. خانم ریتالاک گیاهان را در اتاق‌هایی قرار داد که در هر کدام از آنها سبک خاصی از موسیقی توسط بلندگو پخش می‌شد. او گیاهان را تحت نظر قرار داد و رشد روزانه آنها را یادداشت کرد. نتیجه کار او را متعجب کرد.

او آزمایش هایی را انجام داد که در آن گیاهان را در معرض نت F گسترده قرار داد و متوجه شد که آنها بسیار سالم‌تر از گروه کنترل هستند. سپس انواع مختلفی از موسیقی از جمله کلاسیک، جاز و راک را مورد آزمایش قرار داد. گیاهانی که در معرض موسیقی آرام بخش کلاسیک و جاز قرار می‌گرفتند به سمت گوینده رشد می کردند و حتی خود را در اطراف آن در هم می پیچیدند. از سوی دیگر، گیاهانی که در معرض موسیقی راک بودند، از بلندگوها دور شدند و علائمی شبیه به آبیاری بیش از حد از خود نشان دادند.

بنابراین شاید بتوان گفت گیاهان فقط طرفداران بزرگ باخ و لویی آرمسترانگ باشند. این بانوی آزمایشگر، نه تنها با آزمایش خود ثابت کرد که موسیقی بر رشد گیاهان تاثیر دارد، بلکه توانست سلیقه موسیقی گیاهان را کشف کند. پس اگر شما هم قصد دارید با موسیقی رشد گیاهانتان را تقویت کنید. بهتر است یک آهنگ ملایم را به جای آهنگ راک انتخاب کنید.

 

  • ویولن تأثیر زیادی بر رشد گیاهان دارد!

یکی دیگر از این آزمایش‌ها را رئیس رشته گیاه شناسی دانشگاه آنامالیا در سال ۱۹۶۲ انجام داد. دکتر (Singh) در محیطی کنترل شده برای گیاه حنا، موسیقی پخش کرد. پس از بررسی‌هایی که انجام داد به جواب جالبی رسید. او متوجه شد که رشد گیاهانی که برای آن‌ها موسیقی پخش کرده بودند، در حدود ۲۰ درصد از گیاهانی که بدون موسیقی رشد کردند، بیشتر بود. به این ترتیب درباره تاثیر موسیقی کلاسیک بر گیاهان اطلاعات بیشتری به دست آورد. یکی دیگر از کارهایی که این دکتر هندی در برنامه خود قرار داد، پخش موسیقی با سازهای متفاوت مانند فلوت، ویولن، ارگ و برخی دیگر از سازها بود. او متوجه شد که در میان سازهایی که آن‌ها از آن استفاده کرده‌اند، ویولن تأثیر زیادی بر رشد گیاهان دارد.

 

  • موسیقی 60 درصد رشد گیاه را سریع‌تر می‌کند!

آزمایش‌ها به همین جا ختم نشد و یک مهندس کانادایی این آزمایش را در مزرعه گندم انجام داد. او با استفاده از اسپیکرها برای گیاه گندم موسیقی پخش کرد و با ۶۶ درصد رشد بیشتر آن‌ها مواجه شد.

 

چگونه می توان این رفتار را توضیح داد؟

بسیاری از محققانی که این آزمایش‌ها را انجام دادند، از جمله سینگ و رتالاک، به این نتیجه رسیدند که گیاهان به موسیقی که می‌شنوند واکنش همدلانه نشان می‌دهند. بهترین تئوری علمی در مورد اینکه موسیقی چگونه به رشد گیاهان کمک می کند، این است که ارتعاش امواج صوتی روی گیاه تأثیر می‌گذارد. گیاهان مواد مغذی، پروتئین‌ها و اندامک‌ها را در مایعات خود (سیتوپلاسم) از طریق فرآیندی به نام جریان سیتوپلاسمی منتقل می‌کنند. ارتعاش انواع خاصی از موسیقی و صدا ممکن است به تحریک این فرآیند کمک کند. در طبیعت، گیاهان ممکن است با تاثیر آواز پرندگان یا مناطقی با نسیم قوی رشد کنند. در نتیجه این نظریه می‌گوید که موسیقی به طور مستقیم تاثیر نمی گذارد، بلکه ارتعاش‌های صوتی هستند که گیاهان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

با درک این نظریه می توان توضیح داد که چرا گیاهان از موسیقی‌های با ریتم تند خوششان نمی‌آید. ریتم آهنگ‌های راک بسیار سریع است. همچنین ارتعاش‌های آن نیز بسیار بلند می‌باشد. در نتیجه می‌توان گفت ارتعاش‌های موسیقی راک بیش از حد تحمل گیاهان بوده و آن‌ها را آزار می دهد. در حالی ارتعاش‌های آهنگ ملایم، برای گیاهان مناسب می‌باشد.

 

 

ارتباطات گیاهی

به نظر می‌رسد گیاهان نیز به ارتعاشات یکدیگر گوش می‌دهند. گیاهانی که در نزدیکی سایر گیاهان قرار دارند نسبت به گیاهانی که در انزوا رشد می کنند، رشد سریعتر و سالم‌تری دارند. تحقیقات نشان می‌دهد که گیاهان ممکن است از طریق ارتعاشات با یکدیگر صحبت کنند و این ارتباطات به گیاه اجازه می‌دهد بفهمد که چه زمانی برای رشد بی‌خطر است. تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که ارتعاش صداهایی مانند موسیقی می‌تواند ژن‌ها را روشن و خاموش کند. این نشان می‌دهد که گیاهان ممکن است به محیط اطراف خود گوش دهند تا بدانند چه زمانی باید ژن‌های خاص را بیان کنند. اگر دانشمندان بتوانند درک بهتری از این پدیده به دست آورند، این احتمال وجود دارد که از صداهایی مانند موسیقی برای تقویت رشد استفاده شود.

آیا افسانه تاثیر موسیقی بر گیاهان حقیقت دارد؟ - انگور

 

 

سخن آخر

ما در این مقاله به بررسی تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان پرداختیم. نکات و آزمایش‌های علمی را بررسی کردیم تا به شما نشان دهیم موسیقی تا چه حد می‌تواند روی گیاهان تاثیر بگذارد. اما بهتر است به این نکته هم توجه کنید که موسقی فقط روی گیاهان تاثیر نمی‌گذارد. بلکه می‌تواند زندگی شما را نیز تغییر دهد. نکته دیگری که در این مقاله قصد داشتیم به آن اشاره کنیم این است که گیاهان توان درک احساسات را دارند. آن‌ها می‌توانند احساسات و موسیقی زندگی اطراف خود را درک کنند و انتقال دهند.

پس اگر به دنبال یک هم‌خانه دوست داشتنی هستید؛ همخانه‌ای که احساسات منفی رو از شما دور کند و هر بار که خسته از شلوغی جهان برمی‌گردید، شما را با حس مثبت رو به رو کند، ما آماده‌ایم تا به شما کمک کنیم. می‌توانید در سایت انگور هم‌خانه دوست داشتنی خود را انتخاب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *