مشکلات و بیماری‌ها

چگونه بیماری های بنجامین را درمان کنیم؟ (بررسی 20 نوع مشکل و ارائه راهکار)

مشکل ریزش برگ بنجامین

چگونه جلو ریزش برگ های بنجامین را بگیریم؟

مشکلات و بیماری های بنجامین از قبیل ریزش برگ بنجامین، سوختگی نوک برگ بنجامین ، رشد کم بنجامین ، آفت بنجامین را با خواندن این مقاله بشناسید و درمان کنید. در این مقاله سعی کرده‌ایم بیش از 20 مشکلی که شما مطرح کرده‌اید را جمع آورده کرده و راهکارهای هر یک را بررسی نماییم. پس برای بهتر شناختن بنجامین و بیماری های بنجامین با ما همراه باشید.

سوال و مشکل پر تکرار مشتریان انگور

1- علت متوقف شدن رشد فیکوس بنجامین چیست؟

برای فهمیدن علت متوقف شدن رشد بنجامین اولین نکته، آخرین تاریخ تعویض گلدان شماست. اگر از این زمان مدت زیادی میگذرد (یک الی دو سال) زمان تعویض گلدان رسیده ولی اگر نگران هستید که این کار موجب شوکه شدن بنجامین شود میتوانید به اندازه 10 سانتی متر از خاک سطحی را تعویض کنید. در صورتی که به تازگی گلدان را تعویض کردید، متوقف شدن رشد یه مدت دو الی سه ماه طبیعی است و برای کمک به رشد مجدد میتوانید از کود مخصوص بنجامین استفاده کنید.

 

2- چطور متوجه زمان تعویض گلدان فیکوس بنجامین شویم؟

اگر احساس کردید گلدان بنجامین شما کوچک است و قصد تعویض داشتید ابتدا سطح خاک را به اندازه یک سوم ارتفاع گلدان کنار بزنید و دنبال ریشه های گیاه در آنجا بگردید. اگر ریشه ای مشاهده کردید، وقت تعویض گلدان است. علاوه بر این روش میتوانید سوراخ زهکش را هم بررسی کنید که دیدن ریشه های بیرون زده از زهکش به معنای فرارسیدن زمان تعویض گلدان گیاه شماست.

 

3- علت وجود لکه های سیاه آبکی روی برگهای فیکوس بنجامین چیست ؟

انواع لکه های سیاه ممکن است روی بنجامین دیده شود ولی اگر بعد از بررسی بیشتر لکه ها نوعی آب سوختگی روی آنها مشاهده کردید به معنای قارچی شدن گیاه شما است که در اثر آبیاری بیش از اندازه به وجود آمده است. برای مبارزه با این بیماری اگر در منزل کودک یا حوان خانگی دارید سموم ارگانیک مثل کالیبان را استفاده کنید و اگر قصد دارید سریع تر از دست این بیماری راحت شوید سموم شیمیایی کاپتان و کاربندازیم مناسب این کار هستند. البته دقت داشته باشید که سموم شیمیایی برای شما و اطرافیانتان مضر است.

 

4- علت رنگ پریدگی و لکه های قهوه ای زیر برگهای فیکوس بنجامین چیست ؟

وجود لکه های قهوه ای زیر برگ خبر از نوعی بیماری قارچی میدهد که برای مبارزه با این بیماری اگر در منزل کودک یا حیوان خانگی دارید سموم ارگانیک مثل کالیبان را استفاده کنید و اگر قصد دارید سریع تر از دست این بیماری راحت شوید سموم شیمیایی کاپتان و کاربندازیم مناسب این کار هستن . البته دقت داشته باشید که سموم شیمیایی برای شما و اطرافیانتان مضر است. برای اینکه دوباره گرفتار این بیماری نشوید بهتر است آبیاری را کنترل کنید و قبل از خشک شدن سطح خاک به گیاهتان آب ندهید.

 

5- علت وجود تارهای عنکبوتی در زیر برگ های فیکوس بنجامین چیست؟

علت وجود این تارها حضور کنه قرمز یا کنه عنکبوتی در سطح زیرین برگ است که در اثر کمبود رطوبت روی گیاه بوجود آمده است. برای مبارزه با این آفت اگر در منزل کودک یا حوان خانگی دارید سموم ارگانیک مثل پالیزین را استفاده کنید و اگر قصد دارید سریع تر از دست این بیماری راحت شوید، کنه کش های شیمیایی موجود در بازار مناسب این کار هستند.

 

6- علت وجود لکه های پنبه و سفید روی ساقه و برگ فیکوس بنجامین چیست؟

اگر روی سطح برگ یا ساقه لکه های سفید و متراکم پنبه ای مشاهده کردید نشان دهنده حضور آفتی به نام شپشک آردآلود روی گیاه شما است. برای مبارزه با این آفت اگر در منزل کودک یا حوان خانگی دارید سموم ارگانیک مثل پالیزین را استفاده کنید و اگر قصد دارید سریع تر از دست این بیماری راحت شوید سم شیمیایی کنفیدور مناسب این کار است. روش هایی مثل استفاده از ترکیب مایع ظرفشویی و آب یا استفاده از الکل هم وجود دارند که موقتی هستند و اثرگذاری آنچنانی ندارند.

 

7- علت لوله شدن برگ فیکوس بنجامین چیست؟

اگر برگهای بنجامین شما لوله شد، باید چند عامل را مورد بررسی قرار دهید. ابتدا بررسی کنید که گیاه در مدت اخیر تغییرات دمایی شدیدی را تجربه کرده و زیر کولر یا جلوی شوفاژ قرار داشته یا خیر. در صورتی که این اتفاق افتاده باشد علت لوله شدن برگها مشخص شده، گیاه را به محلی منتقل کنید که دور از این تغییرات باشد. عامل دوم آبیاری بیش از اندازه یا خیلی کم است. فیکوس بنجامین نیاز به آبیاری زیادی ندارد ولی خشکی های شدید میتواند عامل این اتفاق باشد. مورد سوم نور بیش از اندازه است. بنجامین نیاز به نور زیادی دارد اما این نور باید فیلتر شده و غیرمستقیم باشد. اگر هیچ کدام از این عوامل وجود نداشت، بهتر است شاخه و برگ گیاه را با دقت مشاهده کنید و دنبال آفت ایجاد کننده این لوله شدگی بگردید.

 

8- علت خشک شدن جوانه های جدید فیکوس بنجامین چیست؟

وقتی گیاه شما شروع به جوانه زنی میکند به این معنی است که گیاه مواد غذایی مورد نیازش را دارد و قصد رشد دارد اما بعد از جوانه زنی بخاطر نبود رطوبت این جوانه ها را از دست میدهد. رطوبت دهی به بنجامین را فراموش نکنید ! میتوانید این رطوبت را بوسیله بخور سرد ، اسپری آب ولرم ، ایجاد حالت جزیره ای و یا گذاشتن یک ظرف آب کنار گلدان تامین کنید.

 

9- علت وجود حشرات داخل خاک فیکوس بنجامین چیست ؟

علت حضور این حشرات میتواند آبیاری زیاد، خالی نکردن آب زیرگلدانی یا خاک نامرغوب باشد. برخی از حشرات داخل خاک برای گیاه مضر هستند و برخی باعث مزاحمت برای افراد خانواده میشوند. بسته به اینکه با چه نوع حشره ای روبرو هستیم روش مبارزه متفاوت است اما روش های سنتی و کارآمدی مثل ریختن تفاله خشک شده بابونه، ماسه یا کمی دارچین روی خاک باعث رفع این مشکل میشود.

 

10- علت وجود مایع چسبناک روی شاخه و برگ فیکوس بنجامین چیست ؟

هر زمانی که مایعی چسبناک روی شاخه و برگ فیکوس بنجامین مشاهده کردید، نشان دهنده حمله شته به گیاه شما است. این مایع چسبنده میتواند باعث جذب قارچها شود و علاوه بر وجود آفت گیاه قارچی شود. برای مبارزه با این آفت اگر در منزل کودک یا حوان خانگی دارید سموم ارگانیک مثل پالیزین را استفاده کنید و اگر قصد دارید سریع تر از دست این بیماری راحت شوید سم شیمیایی دیازینون و مالاتیون مناسب این کار است.

 

11- علت وجود لکه های پودری سیاه رنگ روی فیکوس بنجامین چیست ؟

قبل از هر چیز باید بدانیم که این لکه ها به شکل طبیعی روی فیکوس بنجامین وجود ندارند و اگر این لکه در اثر قارچ های جذب شده به ماده چسبناک تولیدی شته نباشد بعلت سرما کشیدن فیکوس بنجامین ایجاده شده اند. برای مثال ممکن است در فصل سرما گیاه را نزدیک پنجره یا در فصل گرما زیرکولر قرار داده باشید.

 

12- بعد از شکستن شاخه فیکوس بنجامین چه کاری میتوان انجام داد؟

اگر به هر علتی شاخه های فیکوس بنجامین شکست، به فکر ترمیم آن نباشید! تنها کاری که میتوانید انجام دهید بریدن شاخه شکسته از قسمتهای سبز و تهیه قلمه های 5 الی 6 سانتی متری از آنهاست. بجز 3 الی 4 برگ انتهایی، تمام برگهای قلمه را حذف کنید و طبق روش های قلمه گیری آن را درون خاک مناسب کاشته و مراقبت های لازم را انجام دهید.

 

13- علت سبز شدن برگهای فیکوس بنجامین ابلق چیست ؟

گاهی اوقات گیاهی که خریداری میکنیم فیکوس بنجامین ابلق است اما وقتی در منزل شروع به رشد میکند برگهای آن سبز رنگ هستند ! علت این اتفاق کمبود نور است. گیاهان ابلق نسبت به گیاهان سبز نور بیشتری لازم دارند و لازم است مکان پرنورتری را برای آنها در نظر بگیرید. بهترین مکان برای نگهداری فیکوس بنجامین پشت پنجره شمالی با نور غیر مستقیم است و بهتر است پرده ای نازک بین گیاه و پنجره وجود داشته باشد.

 

14- علت خشک شدن نوک برگهای فیکوس بنجامین چیست ؟

فیکوس بنجامین گیاه بسیار رطوبت دوستی است و باید با روش های مختلف مثل اسپری مستقیم ، بخور سرد ، ایجاد حالت جزیره ای و یا گذاشتن ظرف آب کنار گلدان این رطوبت را تامین کنید.

 

15- علت زرد شدن و ریزش برگ های فیکوس بنجامین چیست ؟

وقتی برگهای ریخته شده زرد باشند یا به اصطلاح فیکوس بنجامین خزان کرده باشد، نشان دهنده آبیاری بیش از حد است . بین دو آبیاری باید به اندازه یک بند انگشت از سطح روی خاک خشک شده باشد. البته یادمان نرود که فواصل آبیاری باید منظم باشد.

 

16- علت ریزش برگ های سبز فیکوس بنجامین چیست ؟

این اتفاق میتواند علت های متفاوتی داشته باشد. اول از همه میزان نور را بررسی کنید. کمبود نور میتواند علت اصلی ریزش برگ گیاه شما باشد. مورد دوم آبیاری خیلی زیاد یا خیلی کم است که باید اصلاح شود و علت سوم هم جریان هوای خیلی سرد یا خیلی گرم است که میتواند در اثر گذاشتن کنار شوفاژ یا زیر کولر بوجود آمده باشد.

 

17- علت ریختن تمام برگ های فیکوس بنجامین چیست ؟

اگر مدت زیادی به ریزش برگ فیکوس بنجامین بی توجهی کنید، کم کم شاهد لخت شدن کل گیاه و از دست رفتن اکثر برگهای آن خواهید بود. اگرچه کمی دیر به یاد درمان گیاه افتاده اید اما میتوانید با هرس کردن شاخه های خشک شده و گذاشتن گیاه در شرایط ایده آل و کود دهی های منظم شاهد رشد مجدد گیاه خود باشید.

 

18- علت لکه دار شدن و ریزش برگ های پایین آنها چیست ؟

اگر این مشکل را روی فیکوس بنجامین مسن و غول پیکری مشاهده کردید و تعداد برگهای ریخته به اندازه انگشتان دست بود طبیعی است اما وقتی تعداد برگهای ریخته زیاد باشد باید دمای محیط را بررسی کنید. در صورت اینکه دما زیر 20 درجه بود به فکر گرمتر کردن محیط باشید.

 

19- علت ریز شدن برگ های فیکوس بنجامین چیست ؟

این موضوع نشان دهنده آن است که گیاه توانایی تامین انرژی برای برگهای جدید را ندارد. پس لازم است که آن را با کود مخصوص بنجامین طبق دستور مصرف روی بسته بندی تغذیه کنید.

 

20- علت سوختگی نوک برگ فیکوس بنجامین چیست ؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم بنجامین گیاه رطوبت دوستی است و کمبود رطوبت باعث سوختگی نوک برگها می شود. میتوانید این رطوبت را بوسیله بخور سرد، اسپری آب ولرم، ایجاد جزیره و یا گذاشتن یک ظرف آب کنار گلدان تامین کنید.

 

21- آیا گذاشتن پوکه یا خزه روی سطح گلدان فیکوس بنجامین ضرر دارد؟

گذاشتن هر نوع ماده طبیعی تزئینی روی سطح خاک باعث دیرتر خشک شدن سطح خاک می شود. این کار فواصل بین آبیاری شما را افزایش میدهد اما آسیبی به گیاه نمی زند. البته اگر از خزه های شرکتی و بنده بندی شده استفاده نکنیم، ممکن است در اطراف گلدان حشره هایی دیده شود که ایجاد مزاحمت می کنند.

 

نگهداری فیکوس بنجامین:

آبیاری: باید 2 الی 3 سانتی متر از سطح خاک خشک شود و سپس در فواصل منظم آبیاری را انجام دهید.

نور دهی: بهترین مکان برای نگهداری این گیاه جلوی پنجره شمالی با نور غیر مستقیم اما زیاد است.

رطوبت: بنجامین گیاه رطوبت دوستی است . میزان رطوبت دهی بسته به منطقه زندگی شما متفاوت است اما به طور متوسط سه بار هفته تامین رطوبت لازم است.

کوددهی: با کودهای مخصوص بنجامین به فاصله 15 الی 30 روزه گیاه خود را تغذیه کنید.

همچنین می‌توانید برای آشنایی بیشتر با فیکوس بنجامین مقاله نحوه مراقبت و نگهداری از فیکوس بنجامین را مطالعه کنید.

 

تحویل از امروز

فیکوس بنجامین سبز با گلدان پایه دار

کد انگور: 38491
1,390,000 تومان
اطلاعات بیشتر
تحویل از فردا

گلدان گیاه فیکوس بنجامین سبز بزرگ

کد انگور: 38498
6,656,000 تومان
خرید
از 2 روز آینده

گلدان دکوراتیو فایبرگلاس همراه بنجامین (ست دوتایی)

کد انگور: 85445
6,878,000 تومان
خرید
تحویل از امروز

گلدان گیاه فیکوس بنجامین ابلق بزرگ

کد انگور: 38502
1,547,000 تومان
خرید
از 2 روز آینده

بونسای فیکوس بنجامین سبز

کد انگور: 38509
1,980,000 تومان
اطلاعات بیشتر
از 2 روز آینده

گیاه فیکوس بنجامین ابلق کوچک

کد انگور: 38489
55,000 تومان
اطلاعات بیشتر
تحویل از فردا

گلدان بنجامین

کد انگور: 97143
1,074,000 تومان
خرید
از 2 روز آینده

گلدان گیاه فیکوس بنجامین با تنه بافت

کد انگور: 38483
820,000 تومان
اطلاعات بیشتر
از 2 روز آینده

فیکوس بنجامین بلک

کد انگور: 38506
819,000 تومان
خرید
تحویل از فردا

گلدان گیاه فیکوس بنجامین

کد انگور: 8580
1,680,000 تومان
خرید
تحویل از فردا

گلدان هدیه VIP فایبر گلاس با فیکوس بنجامین تنه بافت + زیر گلدانی چرخدار

کد انگور: 42844
7,020,000 تومان
انتخاب گزینه‌ها
از 2 روز آینده

گلدان لوکس مستطیل فایبرگلاس همراه با فیکوس بنجامین

کد انگور: 52592
5,850,000 تومان
خرید

9 دیدگاه در “چگونه بیماری های بنجامین را درمان کنیم؟ (بررسی 20 نوع مشکل و ارائه راهکار)

  1. خیتال گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید ؟
    چند ماهی هست که رشد گیاه فیکوس بنده متوقف شده و حتی جوانه انتهاییش خشک شده ، آیا راه حلی داره ؟

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر ممنون
      ممکنه شرایط محیطی یا شرایط خاک مساعد نبوده باشه . گیاهتون رو به محلی با نور متوسط و دمای بین 23 تا 25 درجه منتقل کنید و اگه مدت زیادیه ( بین 2 تا 4 سال ) که تعویض گلدون انجام ندادید . خاک گیاه رو با ترکیب کمپوست و ورمی تعویض کنید . در غیر این صورت میتونید با کود مخصوص بنجامین برای گیاهتون کوددهی انجام بدید

  2. م ا گفت:

    سلام ریشه گیاه بنجامین من روی سطح گلدان هست. خیلی هم برگاش میریزه باید چه کار کنم؟ راستی برگهای خشک شده روی سطح خاک گلدان باشن خوبه یا بده؟ وقتی برگها رو جمع نکنم آب گلدون دیرتر خشک میشه. ولی نمیدونم خوبه یا بد

    1. الیکایی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      ریشه های گیاهتون نباید هوا بخوره . حتما در اولین فرصت با خاک برگ (کمپوست ) روی ریشه ها رو بپوشونید . برگهای خشک رو همیشه جمع کنید . ریزش برگ بعلت وجود تنش در بنجامین هست . ممکنه این تنش بر اثر آبیاری نامناسب و نامنظم باشه (باید اجازه بدید حتما به اندازه یک پنجم از ارتفاع گلدان از سطح خاک خشک بشه بعد آبیاری رو انجام بدید و آبیاری منظم و همراه با آب بدون املاح باشه ) . ممکنه نورمحیط ناکافی باشه . گیاه رو درمحلی با نورغیرمستقیم اما زیاد قرار بدید برای مثال فاصله یک تا متری از پنجره شمالی برای گیاه عالیه . دمای محیط رو ثابت و بین 24 تا 27 درجه نگه دارید . مصرف یک تا دو نوبت کود آمیواسید به کاهش شوک گیاه کمک میکنه . البته همه این توضیحات درصورت نبود عامل قارچی و آفت روی گیاهتونه

    2. الیکا گفت:

      سلام.وقت شما بخیر.یه بنجامین ابلق دارم که انتهای دم برگش یه ماده ی چربی آبکی تولید میکنه منظورم پشت برگه‌وقتی اونو برش میدارم جاش سیاه شده علتش چیه .لطفا جواب بدین

      1. الیکایی گفت:

        سلام روزتون بخیر

        مواردی که میفرمایید ترشح عسلک هستش . گیاهتون دچار آفت شته یا سپردار نخودی ممکنه شده باشه
        حشرات سبز رنگ یا لکه های برجسته سیاه رنگ اگه زیر برگها میبیند همین آفت ها هستن . گیاه رو سه نوبت با سمت کلروپیریفوس سمپاشی کنید

    3. مهتاب گفت:

      سلام.وقت شما بخیر.یه بنجامین ابلق دارم که انتهای دم برگش یه ماده ی چربی آبکی تولید میکنه منظورم پشت برگه‌وقتی اونو برش میدارم جاش سیاه شده علتش چیه .لطفا جواب بدین

  3. میلاذ گفت:

    سلام گل امستل بنده همش برگ هاش در حال ریزش،یه مدت حالش خیلی خوب شده بود،و حتی شروع به زدن برگ های خیلی زیادی کرد،مجدد برگ های قدیمی در حال سیاه شدن و ریختن علت چی میتونه باشه؟
    و اینکه اکر امستل از پایین تنه ش برگ بده و حسابی رشد کنه باعث سوختن برگ های بالایی میشه؟

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      اگر لکه های سیاه رنگ روی برگها وجود داره و شاهد ریزش برگ هستید به احتمال زیاد گیاهتون دچار بیماری قارچی شده . با استفاده از قارچکش کاربندازیم 3 نوبت سمپاشی کنید . آبیاری رو کنترل کنید . هر موقع به اندازه یک سوم از ارتفاع گلدان از سطح خاک خشک شد آبیاری رو انجام بدید . با رشد جوانه های جدید گیاه و تقسیم انرژی طبیعیه که ریزش برگهای قدیمی داشته باشید . بعد از اتمام سم پاشی و اصلاح آبیاری میتونید با استفاده از هیومیک اسید و یا کود مخصوص فیکوس گیاه رو تغذیه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *