نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از آکوبا یا برگ بوی ژاپنی به همراه نکات رشد

نگهداری از آکوبا

آشنایی با آکوبا

آکوبا با نام علمی Aucuba japonica، یک درختچه همیشه سبز و متعلق به خانواده Garryaceae است که به دلیل داشتن برگ‌های براق و چند رنگ، مقاوم بودن در برابر سرما و نور کم، سازگاری بالا و سهولت در نگهداری محبوب می‌باشد.

گونه‌های آکوبا بومی آسیای شرقی، از شرق هیمالیا تا چین، کره و ژاپن می‌باشند. این گیاه به دلیل داشتن گونه‌های فراوان با ظاهری متفاوت می‌تواند پاسخگوی هر سلیقه‌ای باشد.

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع آکوبا چقدر است؟
  • آیا آکوبا دارای گل و عطر است؟
  • آکوبا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • آکوبا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان آکوبا چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر آکوبا
  • آفات یا بیماری‌های آکوبا
  • آیا آکوبا سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از آکوبا چیست؟

 

ارتفاع آکوبا چقدر است؟

آکوبا یا برگ بوی ژاپنی درختچه‌ای همیشه سبز است که ارتفاع آن به 2 تا 3 متر و عرض آن به 1.2 تا 1.5 متر می‌رسد. در صورتی که هرس نشود، این گیاه کند رشد پس از 10 سال به ارتفاع 1.8 متر می‌رسد. آکوبا دارای برگ‌های چندرنگ، سبز و زرد طلایی به طول 20.5 سانتی‌متر می‌باشد.

 

آیا آکوبا دارای گل و عطر است؟

آکوبا گیاهی دوپایه است یعنی شامل گیاهان نر و ماده است که در فصل بهار خوشه‌هایی از گل‌های ریز ارغوانی تولید می‌کنند. گل‌های این گیاه چندان جذاب نیستند، اما اگر گرده افشانی شوند، در طول فصل زمستان به توت‌های قرمز روشن تبدیل می‌شوند. اما فقط آکوبای ماده خوشه‌هایی از توت‌های بزرگ تولید می‌کند.

میوه آکوبا

میوه آکوبا

 

آکوبا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

آکوبا یک درختچه مقاوم است که می‌تواند در نور روشن خورشید، نیمه آفتابی یا سایه کامل رشد کند. با این حال، این گیاه نور غیر مستقیم روشن را ترجیح می‌دهد. مقداری نور خورشید مستقیم صبحگاهی می‌تواند برای رشد آن خوب باشد. نور روشن و غیر مستقیم خورشید به گیاه آکوبا کمک می‌کند تا تنوع خود را حفظ کند.

آکوبا را به خارج از منزل منتقل نکنید، مگر اینکه مکانی خنک و سایه‌دار برای نگهداری آن داشته باشید.

در تمام طول سال، دمای ایده‌آل برای نگهداری آکوبای ژاپنی 7 تا 18 درجه سانتی‌گراد است. در واقع، این گیاه می‌تواند سرما تا دمای 15- درجه سانتی‌گراد تحمل کند و گاهی اوقات به عنوان یک درختچه در فضای باز رشد کند.

 

آکوبا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

خاک این گیاه را از بهار تا پاییز به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید. سپس در زمستان که رشد آن کند شده است، آبیاری را کاهش دهید. استفاده از گلدان با سوراخ‌های زهکشی ایده خوبی است. این گیاه را به طور کامل آبیاری کنید تا تمام ریشه‌های گلدان خیس شود، سپس زیرگلدانی را خالی کنید.

آکوبا را قبل از ظهور رشد جدید در فصل بهار تغذیه کنید. کود را به طور یکنواخت روی خاک بپاشید و سپس به صورت عمیق آن را آبیاری کنید تا کود در اطراف ریشه پخش شود.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان آکوبا چگونه است؟

برگ بوی ژاپنی خاکی با زهکشی خوب را ترجیح می‌دهد. خاک مرطوب با مواد آلی غنی برای رشد این گیاه ایده‌آل است، اما می‌تواند هر خاکی از جمله خاک رس سنگین را تا زمانی که زهکشی خوبی داشته باشد را تحمل کند. آکوبا طیف وسیعی از pH خاک را بین 4.5 تا 8.0 تحمل می‌کند. با این حال، در خاک نسبتاً اسیدی تا خنثی با pH بین 6.0 تا 7.0، بهترین رشد را دارد.

گلدان آکوبا را هر 2 تا 3 سال یکبار در فصل بهار با گلدانی با یک اندازه بزرگتر تعویض کنید.

 

نظافت و نگهداری

آکوبا به دلیل سرعت رشد آهسته، به ندرت نیاز به هرس دارد. اگرچه گیاه به نگهداری کمی نیاز دارد، اما می‌توانید برای حفظ اندازه و شکل متراکم آن را هرس کنید. پیشنهاد می‌شود که آکوبا برای داشتن نتیجه بهتر در اوایل بهار هرس شود.

 

نحوه تکثیر آکوبا

برای تکثیر گیاه آکوبا، قلمه‌ای به طول حدود 10 سانتی‌متر را برش دهید و برگ‌های پایینی آن را جدا کرده و در خاکی که با ورمیکولیت و پیت ماس مخلوط شده بکارید. مطمئن شوید که برگ‌های قلمه در بالای خاک قرار دارند. این گیاه به راحتی می‌تواند از طریق قلمه‌ها رشد کند.

همچنین، برای تکثیر از طریق بذر می‌توانید بذرهای تازه و تمیز را در اوایل فصل پاییز در گلدان‌هایی با خاک شنی بکارید. این بذرها در خاکی با دمای 10 تا 13 درجه سانتی‌گراد جوانه می‌زنند. مخلوط خاک را همیشه مرطوب نگه دارید و زمانی که ریشه‌ها در گلدان ظاهر شدند، گیاهان را به گلدان‌های بزرگتر منتقل کنید.

 

آفات یا بیماری‌های آکوبا

آکوبا گیاهی مقاوم است و به ندرت در معرض آفات و بیماری‌ها قرار می‌گیرد.

معمولاً، برگ‌های آکوبا در اثر تنش ریشه به دلیل رطوبت بیش از حد در خاک در زمستان‌های سرد و مرطوب سیاه می‌شوند. سایر اشکال تنش، از جمله بیماری‌های ریشه (عمدتاً پوسیدگی ریشه فیتوفتورا) نیز ممکن است در این گیاه اتفاق بیوفتد. برای درمان می‌توانید تمامی برگ‌های بیمار را قطع کنید. و برای تشویق به رشد بیشتر گیاه در فصل بهار آن را کوددهی کنید.

آفتاب سوختگی در آکوبا منجر به ایجاد لکه‌های قهوه‌ای یا سیاه در برگ‌های آن می‌شود. در خاک خشک و آفتاب روشن بعد از ظهر بیشترین آسیب به گیاه وارد می‌شود.

آبیاری بیش از حد می‌تواند منجر به زرد شدن برگ‌های آکوبا و ریزش آن‌ها شود. عواملی مانند زهکشی نامناسب، دریافت نور خورشید بیش از حد و بیماری‌های قارچی نیز می‌تواند دلیل این اتفاق باشد.

از جمله آفاتی که این گیاه در معرض حمله آن‌ها قرار می‌گیرد، شته‌ها هستند که از شیره آکوبا استفاده می‌کنند و باعث رشد ضعیف گیاه و ظاهر بد آن می‌شوند.

نماتدها از دیگر آفات این گیاه می‌باشند که به منجر به آسیب ریشه‌های آکوبا، کاهش جذب مواد غذایی، کاهش رشد گیاه و ظاهر بیمار آن می‌شوند.

گاهی اوقات، کنه‌های عنکبوتی این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهند و از شیره آن استفاده می‌کنند. این آفات منجر به کاهش رشد گیاه و کم رنگ شدن برگ‌های آن شده و ممکن است که باعث ریزش برگ‌ها نیز شوند.

به منظور کنترل تمامی آفاتی که از شیره گیاه تغذیه می‌کنند، می‌توانید از سموم سیستمیک که در سراسر بافت گیاه پخش شده و به ساقه، برگ، ریشه و میوه یا گل آن می‌رسند، استفاده کنید.

 

آیا آکوبا سمی است؟

آکوبا یک گیاه سمی است و خوردن آن می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت شود. لذا، این گیاه را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید.

 

بهترین موارد استفاده از آکوبا چیست؟

آکوبا گیاهی همیشه سبز است که می‌توان از آن به عنوان یک گیاه بوته­ای در فضای باز و به عنوان یک گیاه آپارتمانی در داخل خانه نگهداری کرد. برگ بوی ژاپنی یک درختچه آسیایی است که به دلیل تحمل نور کم و داشتن برگ‌های همیشه سبز بزرگ و چندرنگ محبوب است. نگهداری از این گیاه مقاوم کار آسانی است. با فراهم کردن شرایط ایده‌آل، در تمام طول سال می‌توانید شاهد سرسبزی و زیبایی آن باشید.

 

خرید آکوبا ( برگ بو ژاپنی) از مرکز گل و گیاه انگور

2 دیدگاه در “نحوه مراقبت و نگهداری از آکوبا یا برگ بوی ژاپنی به همراه نکات رشد

  1. مهسا گفت:

    سلام برگ های گیاه اکوبای من چند وقتیه از وسط برگ ها کم کم سیاه میشه و بدشم که تا دست میزنی میفته نشونه چیه؟ هیچ راه درمانی یعنی نداره؟ آبیاریش زیاد نیست که بگیم قارچی شده

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      اگه گیاهتون در فضای باز نیست خاک نامناسب و زهکشی ضعیف و آبیاری کم میتونه علتش باشه . توی خاک بهتره در کنار ترکیبات رسی ، کوکوپیت یا کمپوست استفاده بشه . هرموفع به اندازه یک سوم از ارتفاع گلدان از سطح خاک خشک شد آبیاری رو انجام بدید.
      اگه گیاه درفضای باز هستش بارندگی ها و تغییرات دمایی میتونه علت این مشکل باشه . برای اینکه آب توی خاک باقی نمونه بهتره با اضافه کردن کوکوپیت خاک رو سبک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *