مشکلات و بیماری‌ها

چگونه یک گیاه یوکا در حال مرگ را احیا کنیم

چگونه یک گیاه یوکا در حال مرگ را احیا کنیم - انگور

مرگ گیاه یوکا معمولاً به دلیل آبیاری بیش‌ازحد و زهکشی ضعیف است که با پژمرده شدن و زرد شدن برگها شروع می‌شود. رطوبت کم و گرمای داخلی باعث قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های یوکا و آبیاری زیاد باعث افتادگی و قهوه‌ای شدن برگ‌ها با ظاهری در حال مرگ می‌شود.

🌞گیاهان یوکا ترجیح می‌دهند در نور روشن با کمی نور مستقیم خورشید رشد کنند.

👈اگر در محیط نگهداری یوکا سایه زیاد باشد، برگ‌ها قهوه‌ای، آویزان و دوکی شکل می‌شوند. درصورتی که گیاه به محلی با آفتاب کامل منتقل شود، بدون اینکه فرصتی برای سازگاری داشته باشد، می‌تواند قهوه‌ای و سوخته شود.

💧یوکا سازگاری‌ بالایی برای تحمل خشکی دارد (زیرا در شرایط نسبتاً خشک رشد می‌کند). آبیاری بعد از خشک‌شدن خاک را نسبت به اکثر گیاهان آپارتمانی بیشتر ترجیح می‌دهد. به همین دلیل است که آبیاری بیش از حد و مرطوب نگه‌داشتن خاک شایع‌ترین دلایل برای گیاه یوکا درحال مرگ است.

برای احیای یوکا در حال مرگ، شرایط محیطی مورد علاقه آنها را با آبیاری زمانی که 5 سانتی‌متر رویه خاک خشک است، ایجاد کنید. گیاهتان را در نور زیاد قرار دهید و یوکای داخل خانه را از منابع گرمایشی دور نگه دارید.

مقداری رطوبت در آب و هوای خشک یا در زمستان برای مقابله با اثرات خشکی ایجاد شده توسط منابع گرمایشی لازم است. بنابراین برگ‌های گیاه یوکا را به طور منظم (یکبار در هفته) مه‌پاش کنید تا نوک برگ‌ها قهوه‌ای نشود.

یوکا می‌تواند طیف وسیعی از دمای کمتر از 7 درجه سانتیگراد و تا 38 درجه سانتیگراد را برای مدت کوتاهی تحمل کند، اما محدوده دمایی ترجیحی آنها بین 18 تا 32 درجه سانتیگراد است.

 

برای یافتن راه‌حل‌های نجات گیاه یوکای در حال مرگ خود به خواندن ادامه دهید…

 

زرد شدن برگ‌های گیاه یوکا

چگونه یک گیاه یوکا در حال مرگ را احیا کنیم - انگور
🍁علائم: زرد شدن برگ‌ها می‌تواند عمدتاً در برگ‌های مسن گیاه رخ دهد یا همه برگ‌ها زرد شوند. برگ‌ها ممکن است پژمرده شوند و در نهایت می‌ریزند.
🍀علل: برگهای پایینی با بلوغ گیاه زرد و سپس قهوه‌ای می‌شوند. اگر همه برگ‌ها زرد شوند، به دلیل آبیاری کم یا آبیاری بیش‌از‌حد و احتمالاً زهکشی ضعیف است.

 

شایع‌ترین دلیل زرد شدن یوکا، مرطوب بودن خاک به دلیل آبیاری بیش از حد یا زهکشی ضعیف است. بین دوره‌‎های آبیاری، 5 سانتی‌متر رویه‌ی خاک باید خشک شود. اگر خاک دائما مرطوب باشد، برگ‌های یوکا زرد می‌شوند و ساقه با ظاهری در حال مرگ شروع به پوسیدگی می‌کند.

گیاهان یوکا بومی مکزیک و جنوب غربی ایالات متحده آمریکا هستند. آنها در مناطق نسبتا خشک و خاکی با زهکشی خوب و بارندگی کم رشد می‌کنند.

یوکا سازگاری‌های مختلفی، مانند ریشه‌های ضخیم و گوشتی مناسب ذخیره آب و پوشش روغنی روی برگ‌ها برای کاهش تعرق، برای زنده ماندن در آب‌وهوای خشک دارند. بنابراین از آنجایی که یوکاها به خوبی برای شرایط خشک سازگار هستند، رایج‌ترین اشتباه این است که یوکا را به دفعات آبیاری کنید.

اگر یوکا به دفعات زیاد آبیاری شده و اجازه ندهید که خاک بین هر بار آبیاری کمی خشک شود، آب اضافی، جایگزین اکسیژن موجود در خاک شده و از تنفس ریشه جلوگیری می‌کند که در توانایی ریشه یوکا برای جذب رطوبت و مواد مغذی اختلال ایجاد می‌کند. در این وضعیت برگ‌ها زرد می‌شوند و اغلب به نشانه استرس می‌ریزند.

خاک اشباع شده، شرایط پوسیدگی ریشه و بیماری قارچی را فراهم می‌کند که موجب ظاهر پژمرده و زرد برگ‌ها و پوسیدگی ساقه می‌شود.

⭕ممکن است آبیاری بیش‌ازحد، دلیل مستقیم زرد شدن و مردن یوکا باشد.

اگر در زیر گیاه یوکای شما یک ظرف یا زیرگلدانی وجود داشته باشد، موجب جمع شدن آب در زیرگلدانی می‌شود و از خشک‌شدن کافی خاک بین هر نوبت آبیاری جلوگیری می‌کند.

گاهی نیز گیاه یوکا در گلدان‌های تزئینی فروخته می‌شود که سوراخ‌های زهکشی ندارند و مانع از خروج آب از ته‌گلدان می‌شود. در این وضعیت خیس ماندن خاک گلدان اطراف ریشه، منجر به زرد شدن برگ‌ها و پوسیدگی ریشه می‌شود.

اگر یوکای شما به طور کلی سالم به نظر می‌رسد اما برخی از برگ‌های پایین زرد می‌شوند، این را می‌توان به روند طبیعی گیاه یوکا نسبت داد. در این روند، گیاه انرژی بیشتری را برای رشد برگ‌های جدید که نیاز بیشتری دارند، مصرف می‌کند.

 

📋 زرد شدن برخی از برگ‌های پایین فرآیندی طبیعی است و به این معنا نیست که در مراقبت یا پرورش گیاه یوکا مشکلی وجود دارد. اگر برگ‌ها افتاد، با یک قیچی باغبانی تیز و استریل آنها را جدا کنید.

 

 

قبل از آبیاری مجدد صبر کنید تا 5سانتی‌متر بالای خاک خشک شود. این موضوع باعث ایجاد تعادل در رطوبت خاک می‌شود که شرایط آبیاری معمولی (سیل باران پس از یک دوره خشکسالی) را که یوکاها در محیط بومی خود تجربه می‌کنند، بازسازی می‌کند.

👈برای تعیین برنامه صحیح آبیاری یوکا، خاک را تا عمق یک بند انگشت چک کنید. اگر رطوبت را احساس کردید، آبیاری را چند روز به تعویق بیندازید. اگر احساس می‌کنید که خاک درحال خشک شدن است، بهترین زمان برای آبیاری یوکا فرا رسیده. بطور معمول گیاه شما هر دو هفته یکبار نیاز به آبیاری دارد.

 

زرد و خشک شدن برگهای یوکا

 

یوکا در خاک‌های شنی رشد کرده و نسبتاً سریع در محدوده گلدان خود ریشه می‌دهد. ایجاد شرایط خاک محیط بومی یوکا با اصلاح خاک گلدان با شن باغبانی مهم است. مخلوط خاک مناسب شامل حدود 1/3 شن و 2/3 خاک معمولی گلدان یا کمپوست است که تعادل بهینه رطوبت و زهکشی را برای یوکا فراهم می‌کند و خطرات آبیاری بیش‌ازحد و پوسیدگی ریشه را کاهش می‌دهد.

یوکا را در گلدانی با سوراخ‌های زهکشی بکارید. شما می‌توانید یوکا را در هر نوع گلدانی بکارید به شرطی که متناسب با اندازه گیاه باشد (برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه‌ها) و دارای سوراخ‌های زهکشی در پایه باشد. از قرار دادن یوکا در گلدان تزئینی که سوراخ زهکشی ندارد خودداری کنید، زیرا باعث جمع شدن آب در اطراف پایه گیاه و پوسیدگی ریشه می‌شود. گلدان‌های سفالی بدون لعاب و سرامیکی بهترین انتخاب هستند، زیرا متخلخل بوده و اجازه می‌دهند خاک گلدان به طور یکنواخت خشک شود. اطمینان حاصل کنید که هیچ ریشه یا خاک فشرده‌ای وجود ندارد که سوراخ‌های زهکشی گلدان شما را مسدود کند. اگر از زیر گلدانی استفاده می‌کنید، آن را به طور مرتب خالی کنید تا آب اضافی تخلیه شود تا قبل از دوره ‌بعدی آبیاری، خاک خشک شود.

هنگامی که خاک گلدان یوکا فرصت خشک شدن پیدا کرد و تعداد دفعات آبیاری یوکا را تنظیم کردید، خاک را تعویض کردید، گیاه یوکا فرصتی برای احیای مجدد دارد.

مدت زمانی که طول می‌کشد تا یوکا احیا شود به بازه زمانی که به دلیل آبیاری بیش از حد تحت‌فشار بوده، بستگی دارد. اما باید در هفته‌های بعد نشانه‌هایی از بهبودی وجود داشته باشد.

برگ‌های زرد باقیمانده را به آرامی بردارید یا آنها را با یک قیچی هرس استریل جدا کنید تا از آسیب احتمالی و هدر رفتن انرژی گیاه جلوگیری شود.

 

 

یوکا را با پوسیدگی شدید ریشه نجات دهید.

پوسیدگی ریشه

 

اگر برای یوکا تعویض گلدان یا خاک گلدان را جایگزین می‌کنید، به دنبال ریشه‌هایی باشید که به نظر می‌رسد دارای بافت نرم هستند. این ریشه‌های پوسیده را با یک قیچی استریل جدا کنید.

✂ تیغه‌های قیچی خود را بوسیله یک پارچه آغشته به ماده ضدعفونی کننده پاک کنید تا از انتشار هرگونه پاتوژن قارچی به گیاه سالم جلوگیری کنید.

گلدان را با مواد ضدعفونی کننده تمیز کرده و با خاک جدید دوباره گیاه را بکارید. یوکا را در محلی با نور غیر‌مستقیم روشن یا آفتاب صبحگاهی و به دنبال آن در سایه بعدازظهر قرار دهید تا بهبود یابد.

اگر یوکا پوسیدگی شدید ریشه داشته باشد، احیای گیاه اغلب بسیار دشوار است، به همین دلیل است که همیشه بهتر است به جای آبیاری بیش‌ازحد، در مورد آبیاری بسیارکم یوکا اشتباه کنید (زیرا آنها به خشکی مقاوم هستند)!

 

 

قهوه ای شدن برگ‌های گیاه یوکا و قهوه ای شدن نوک برگها

چگونه یک گیاه یوکا در حال مرگ را احیا کنیم - انگور

 

🍁علائم: قهوه‌ای شدن تمام قسمت‌ها یا نوک برگ‌های گیاه یوکا.
🍀علل: رطوبت کم در داخل خانه به دلیل گرمایش مرکزی باعث قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها می‌شود. آبیاری خیلی کم باعث قهوه‌ای شدن تمام قسمت برگ‌های یوکا می‌شود. قرار دادن یوکا در آفتاب کامل یا جابجایی از سایه به خورشید می‌تواند باعث قهوه‌ای شدن برگ‌های یوکا شود. برگ‌های پایینی ممکن است به طور طبیعی با بالغ شدن گیاه قهوه‌ای شوند.

قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های یوکا در داخل ساختمان به دلیل رطوبت کم ، ناشی از سیستم گرمایشی داخل منزل در زمستان است. دلیل قهوه‌ای شدن کل برگ‌های یوکا معمولاً به دلیل تنش خشکی ناشی از آبیاری بسیارکم می‌باشد.

گیاهان یوکا می‌توانند به خوبی با محیط‌های داخلی سازگار شوند، اما ممکن است به دلیل تضاد ناگهانی رطوبت، نوک برگ‌ها قهوه‌ای شوند.

📋 نوک برگ‌های قهوه‌ای روی گیاه یوکا، معمولاً در زمستان زمانی که سیستم گرمایش داخلی روشن است، رخ می‌دهد. گرمای ناشی از رادیاتور هوا را خشک می‌کند و رطوبت را به سرعت کاهش می‌دهد.

 

⭕اگر کل برگ شروع به قهوه‌ای شدن و ریزش کرد، این نشانه کم آبی است:

گیاه یوکا را خیلی کم آبیاری کنید. آنها نیاز دارند 5 سانتی‌متر بالایی خاک گلدان در بین دوره‌های آبیاری خشک شود، زیرا این امر بارندگی معمولی و به دنبال آن خشکسالی را در محیط بومی یوکا بازسازی می‌کند.

بطور میانگین گیاه یوکا را هر 2 هفته یکبار آبیاری کنید (اگرچه به آب و هوا بستگی دارد).

اگر هفته‌ها بدون آبیاری بگذرد، یوکا با برگ‌های پژمرده قهوه‌ای واکنش نشان می‌دهد که نشانه‌ای از آبیاری ناکافی است.

ممکن است حجم آب در آبیاری شما کم باشد. آبیاری خیلی کم فقط سطح بالایی خاک گلدان را مرطوب می‌کند و آب برای رسیدن به ریشه تا جایی که لازم است به خاک نفوذ نمی‌کند. اگر ریشه‌ها نتوانند به رطوبت خاک دسترسی پیدا کنند، برگ‌های یوکا قهوه‌ای شده و به دلیل تنش خشکی می‌افتند.

همچنین ممکن است برگ‌ها به دلیل آفتاب سوختگی قهوه‌ای شوند. یوکا می‌تواند نور مستقیم خورشید را تحمل کند، اما اگر آن را از یک منطقه نسبتاً سایه به یک منطقه آفتابی (بدون اینکه برای سازگاری به آن زمان بدهید) منتقل کنید، برگ‌ها سوخته و قهوه‌ای شوند.

یوکا معمولاً در آفتاب صبح بهترین رشد را دارد و سپس در سایه یا نور جزئی در بعدازظهر که خورشید در عمودترین حالت خود قرار دارد، رشد می‌کند.

 

چگونه گیاه یوکا را با برگ‌های قهوه‌ای و نوک برگ‌های قهوه‌ای احیا کنیم؟

برای گیاهان یوکا با نوک برگ‌های قهوه‌ای، رطوبت را با مه‌پاش کردن روزانه برگ‌ها افزایش دهید. برای مبارزه با هوای خشک، هر زمان که سیستم گرمایشی را روشن کردید یا شاهد قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها بودید، با اسپری کردن روزانه برگ‌ها، فضای مرطوب اطراف گیاه یوکا ایجاد کنید. این کار به مقابله با هوای خشک و کاهش سرعت از دست دادن آب از برگ‌ها کمک کند.

گیاهان یوکا را از مسیر جریان مستقیم هوا و منابع گرما دور کنید. مجاورت یوکا با منابع گرمایشی و جریان مستقیم هوا می‌تواند رطوبت برگ‌ها را از بین ببرد و خاک گلدان را خیلی سریع خشک کند.

بهترین راه برای تشخیص آبیاری این است که میزان رطوبت را تا یک سوم ارتفاع گلدان، از سطح خاک بررسی کنید. اگر خاک مرطوب بود، آبیاری را چند روز به تعویق بیندازید. زمانی که خاک تازه در حال خشک شدن باشد، این بهترین زمان برای آبیاری گیاه یوکا است تا از قهوه‌ای شدن برگ‌ها جلوگیری شود.

مقدار آبیاری در هرنوبت باید کافی باشد. در گلدانی با سایز مناسب با خارج شدن آب از سوراخ‌های زهکشی، اطمینان حاصل کنید که آب در خاک نفوذ کرده و در جایی که نیاز است به ریشه رسیده است. خاک باید پس از آبیاری به طور یکنواخت نمدار باشد تا ریشه‌ها بتوانند به آب مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

از انتقال یوکا به آفتاب کامل خودداری کنید و یوکا را به تدریج در معرض نور روشن‌تر قرار دهید. جابجایی ناگهانی گیاهان یوکا از یک منطقه نسبتاً سایه به یک منطقه آفتابی باعث آفتاب سوختگی می‌شود. به تدریج یوکا را در معرض نور قوی‌تری قرار دهید. در طی 2 هفته آن را به مکان آفتابی‌ منتقل کرده تا برگ‌ها بتوانند با نور بیشتر سازگار شوند و از قهوه‌ای شدن بر اثر آفتاب سوختگی جلوگیری کنید. یوکا را در طی 2 هفته هر روز کمی به محل آفتابی‌تر انتقال دهید.

چگونه یک گیاه یوکا در حال مرگ را احیا کنیم - انگور

برگ‌های قهوه‌ای را که خشک و شکننده شده‌اند (با یک قیچی هرس تیز) ببرید. برگ‌های خشک شده معمولاً بهبود نمی‌یابند، اما قطع کردن آنها می‌تواند به تحریک رشد گیاه کمک کند.

با اصلاح چند چرخه آبیاری (صبر کنید تا 5سانتی‌متر بالایی بین دوره‌های آبیاری خشک شود) یوکا باید شروع به احیاء کند.

 

 

برگ‌های گیاه یوکا پژمرده شده و می‌ریزند.

پژمرده شدن برگهای یوکا

 

🍁علائم: برگ‌ها از نظر ظاهری پژمرده شده یا افتاده‌اند.

🍀علل: نور کم، کم آبی، آبیاری بیش‌از‌حد یا زهکشی ضعیف.

دلیل پژمرده شدن برگ‌های گیاه یوکا آبیاری ناکافی یا عدم تابش نور مستقیم خورشید است. گیاهان یوکا نور روشن و حتی مستقیم خورشید را ترجیح می‌دهند. یوکاها به دلیل سازگاری و توانایی تحمل خشکی در داخل خانه به خوبی رشد می‌کنند، اما اگر در سایه زیاد باشند، برگ‌ها ضعیف، دوکی و پژمرده می‌شوند.

بدون نور کافی خورشید، برگ‌های گیاه یوکا انرژی کافی برای رشد ندارند و به نشانه استرس، پژمرده می‌شوند.

اگر یوکا خیلی کم آبیاری شود، برگ‌های گیاه یوکا پژمرده می‌شوند. برخی از مردم به اشتباه جمله‌ی «یوکا به آب زیادی نیاز ندارد» به این معنا تفسیر می‌کنند که به مقدار کافی آب نیاز ندارد و می‌تواند با یک آبیاری سبک زنده بماند.

تمام خاک گلدان را به طور یکنواخت مرطوب کنید، اما فقط زمانی باید آبیاری شوند که 5 سانتی‌متر بالای خاک تا حدودی خشک شود.

اولین نشانه استرس کم آبی در یوکا، پژمردگی است. البته یوکا در صورت آبیاری بیش‌ازحد نیز پژمرده، در نهایت زرد یا قهوه‌ای می‌شوند. دقت کنید که غرقاب شدن خاک می‌تواند بعلت نامناسب بودن جنس خاک و زهکشی ضعیف گلدان نیز باشد.

همچنین، تخلیه زیرگلدانی برای اطمینان از اینکه آب اضافی در ته گلدان جمع نمی‌شود، مهم است؛ چراکه خاک را بیش از حد مرطوب نگه می‌دارد و این موضوع خارج از تحمل یوکا است.

با اشباع شدن خاک، اکسیژن موجود در آن کم می‌شود. اگر ریشه‌های یوکا نتوانند تنفس کنند، به این معنی است که رطوبت و مواد مغذی را از خاک به گیاه منتقل نشده و به همین دلیل برگ‌ها پژمرده می‌شوند.

 

نحوه احیای یوکا با پژمردگی برگ‌ها

یوکا را در منطقه‌ای با نور غیر مستقیم قرار دهید: آفتاب صبحگاهی و سایه بعد از ظهر برای یوکا بهترین میزان نور است. اما از آنجایی که این شرایط در داخل خانه امکان‌پذیر نیست، نور غیرمستقیم و چند ساعت نور خورشید برای گیاه کافی می‌باشد. از نگهداری گیاه در هر مکان کم نوری اجتناب کنید. یوکا برای احیا نیاز به نور کافی دارد.

یوکا را به تدریج در معرض نور بیشتری قرار دهید تا دچار آفتاب سوختگی نشود: انتقال گیاه از یک منطقه سایه به آفتاب مستقیم می‌تواند باعث قهوه‌ای شدن برگ‌ها و تشدید پژمردگی شود. یوکا را در طول 2 هفته یا بیشتر به مرور زمان در معرض نور بیشتر قرار دهید. این کار به برگ‌های یوکا فرصتی می‌دهد تا به مکان آفتابی‌تر عادت کنند و از سوختن و قهوه‌ای شدن برگ‌ها جلوگیری می‌کند.

چگونه یک گیاه یوکا در حال مرگ را احیا کنیم - انگور

 

گیاه یوکا را کاملاً آبیاری کنید (باتوجه به دستورالعمل گفته شده): برای کاهش تنش خشکی و احیای پژمردگی برگ‌ها، آبیاری گیاهان یوکا بسیار مهم است. اگر سایز گلدان شما مناسب گیاه باشد، باید به اندازه‌ای آبیاری کنید که آب اضافی از سوراخ‌های زهکشی چکه کند. این کار تضمین می‌کند که آب در جایی که لازم است به ریشه یوکا رسیده است.

زمانی که 5 سانتی‌متر بالای خاک گلدان تا حدودی خشک شد، گیاه یوکا را آبیاری کنید: آبیاری با برنامه زمانی، الگوی معمولی (بارندگی و به دنبال آن خشکسالی) را تکرار می‌کند که یوکا در محیط بومی خود با آن سازگار شده است. با این روش تعادل درستی از رطوبت (برای جلوگیری از پژمرده شدن برگ‌ها) و جلوگیری از مشکلات مربوط به آبیاری بیش‌ازحد را دارید.

همیشه یوکا را در گلدان‌هایی با سوراخ‌های زهکشی بکارید تا از پژمردگی جلوگیری شود. ضروری است که آب اضافی آزادانه از زیر گلدان خارج شده تا از پژمردگی یا افتادگی برگ های یوکا به دلیل تأثیرات آبیاری بیش از حد اتفاق نیوفتد. زیرگلدانی را نیز به طور مرتب خالی کنید.

گیاهان یوکا را در محدوده دمایی 18 تا 32 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید: هرگونه استرس اضافی روی گیاه با ثبات دما کاهش یابد.

اگر علت پژمردگی یوکا شما به دلیل رطوبت خاک باشد (به دلیل آبیاری بیش از حد گلدان، نبود زهکش یا جمع شدن آب در زیرگلدانی)، پس از اینکه خاک کمی فرصت خشک شدن پیدا کرد، یوکا باید شروع به بهبودی کند.

اگر زودتر به مشکل رسیدگی کنید، این احتمال وجود دارد که یوکا در هفته‌های بعد شروع به بهبودی کند. قرار دادن یوکا در نور بیشتر و اجازه دادن به 5 سانتی‌متر بالای خاک برای خشک شدن، کمک قابل توجهی خواهد کرد.

یوکای پژمرده و خشکی کشیده، پس از یک آبیاری کامل، به خوبی بهبود می‌یابد. در عرض 2 یا 3 چرخه آبیاری، یوکا باید بسیار سالم‌تر به نظر برسد.

اگر به گیاه یوکا زمان داده شود تا خود را با منطقه‌ای با آفتاب بیشتر و دمای بالاتر سازگار کند، برگ‌ها باید از ظاهر افتادگی شروع به بهبودی کنند. مدت زمانی که طول می‌کشد تا بهبود یابد بستگی به مدت زمانی دارد که یوکا در منطقه سایه بوده، اما با زمان کافی یوکا می‌تواند شروع به بازساری خود و رشد برگ‌های جدید کند.

چکیده:

معمولاً علت مرگ گیاه یوکا آبیاری بیش‌از‌حد و زهکشی ضعیف است. یوکا جزو گیاهان مقاوم به خشکی است و خاک دائماً مرطوب و باتلاقی را دوست ندارد. اگر خاک خیلی مرطوب باشد، برگ‌های گیاه یوکا به دلیل پوسیدگی ریشه زرد شده و ظاهری پژمرده و در حال مرگ پیدا می‌کند.

برگ‌های گیاه یوکا به دلیل پوسیدگی ریشه که در اثر آبیاری بیش‌از‌حد ایجاد می‌شود، زرد شده و می‌افتد. اگر خاک گلدان یوکا اشباع شده باشد، آب اضافی جایگزین اکسیژن خاک شده، از تنفس ریشه جلوگیری می‌کند و باعث ایجاد ظاهری افتاده و زرد در برگ‌های یوکا می‌شود.

برگ‌های گیاه یوکا به دلیل آبیاری کم، آفتاب سوختگی و مسن شدن برگ‌های قدیمی، قهوه‌ای می‌شود. اگر گیاه یوکا از یک منطقه سایه به آفتاب کامل منتقل شود، بدون اینکه فرصتی برای سازگاری با نور شدیدتر داشته باشد، موجب قهوه‌ای و سوخته شدن برگ‌ها می‌شود.

نوک برگ‌های یوکا به دلیل آبیاری کم، رطوبت کم و گرمایش داخل خانه قهوه‌ای می‌شود. افزایش ناگهانی دما در اثر نگهداری یوکا کنار منابع گرمایشی در داخل خانه می‌تواند رطوبت را از برگ‌ها خارج کرده و خاک را خیلی سریع خشک کند. کاهش ناگهانی و کمبود رطوبت منجر به قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها می‌شود.

برگهای گیاه یوکا به دلیل آبیاری کم، کمبود نور خورشید یا نبود زهکش پژمرده می‌شوند. یوکاها زمانی که 5 سانتی‌متر بالای خاک خشک شد، به آبیاری کامل نیاز دارند. اگر خاک خیلی مرطوب یا بیش‌ازحد خشک باشد، به عنوان اولین علامت استرس، پژمرده شدن یا افتادگی اتفاق می‌افتد.

شایع‌ترین علت ریزش برگ گیاهان یوکا به دلیل کمبود نور است. گیاهان یوکا به نور غیرمستقیم روشن یا آفتاب جزئی نیاز دارند. اگر گیاه یوکا در سایه باشد، برگ‌ها بلند و دوکی شده و می‌ریزند. با بالغ شدن گیاه، برگ‌های پایینی می‌ریزند.

 

 

2 دیدگاه در “چگونه یک گیاه یوکا در حال مرگ را احیا کنیم

  1. رستا گفت:

    سلام خسته نباشید.ساقه و برگ های یوکای من آویزان شده و درحال خراب شدن هست.علتش هم شوکی بود که بهش دادیم و جابجاش کردیم و سرما بهش وارد شد.چطور میتونم احیاش کنم؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      شاخه های خشک شده رو جدا کنید . ابیاری کنترل بشه و اجازه بدید بین ابیاری حتما خاک خشک بشه . دو نوبت آمینواسید برای کاهش شوک استفاده کنید .
      محل زخم های حاصل از جدا کردن شاخه های خشک شده رو با پودر کاربندازیم بپوشانید . محیط رو حدود 24 درجه و پرنور نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *