نگهداری گیاهان

تکثیر فیکوس الاستیکا

نحوه تکثیر فیکوس الاستیکا

فیکوس الاستیکا یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است، آن‌ها به راحتی رشد می‌کنند، به راحتی می‌توان از آن‌ها مراقبت کرد و هر فضایی را روشن و زنده می‌کنند. تکثیر آن آسان است و می‌توانید آن‌ها را به دوستانتان هدیه بدهید.

 

 

چه زمانی می‌توانید فیکوس الاستیکا را تکثیر کنید:

از آنجایی که بیشتر فیکوس الاستیکا‌ها گیاهان فضای سرپوشیده هستند، می‌توانید در فصول رشد شروع به تکثیر آن‌ها کنید. نتایج بهتری را هنگام تکثیر در بهار یا اویل تابستان مشاهده می‌کنید، زیرا فیکوس الاستیکا هوای گرم را ترجیح می‌دهد. با این حال اگر در منطقه‌ای با زمستان‌های معتدل یا گرم زندگی می‌کنید، باید بتوانید در تمام طول سال بدون مشکل تکثیر کنید اما اگر منطقه شما زمستان‌های سردی دارد، بهتر است تکثیر را به فصول دیگری انتقال دهید.

 

 

وسایل مورد نیاز برای تکثیر

در حالی که فیکوس الاستیکا یک گیاه آسان برای تکثیر است، قبل از شروع به برخی از ابزار‌ها و تجهیزات نیاز خواهید داشت.

  1. دستکش: شیره فیکوس الاستیکا در صورت بلعیده شدن یا تماس مستقیم با پوست، برای انسان سمی خفیف است. هنگام هرس یا برش فیکوس الاستیکا باید دستکش بپوشید.
  2. پرلیت: به هوادهی بستر کشت کمک می‌کند و اجازه می‌دهد ریشه‌های جوان و ظریف قلمه شما شکل بگیرد.
  3. هورمون ریشه‌زایی: هورمون‌های ریشه‌زایی شانس ریشه‌دار شدن و رشد سریع قلمه‌های شما را افزایش می‌دهند. این هورمون‌ها به طور طبیعی در گیاهان یافت می‌شوند، اما در قلمه‌ها به مقدار بسیار کم‌تری خواهند بود. با افزودن آن‌ها به محیط کاشت قلمه خود به افزایش سرعت رشد و سلامت گیاه جدید کمک می‌کنید.
  4. مخلوط گلدان بدون خاک: گیاهان جوان، به ویژه آن‌هایی که از قلمه به دست می‌آیند، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های قارچی و باکتریایی هستند که می‌توانند از خاک منتقل شوند. بهترین روش استفاده از مخلوط گلدانی بدون خاک هنگام تکثیر هر گیاه، به ویژه گیاهان سخت‌تر است. به طور کلی مخلوط خاک حاوی مخلوطی از پرلیت، ورمی کولیت، ماسه درشت و پیت ماس است.
  5. گلدان پلاستیکی کوچک: برای جوانه زدن قلمه‌های خود به گلدان‌های کوچکی نیاز دارید، این گلدان‌ها فقط تا زمانی که قلمه‌های شما به اندازه کافی بزرگ شوند تا بتوان آن را در گلدانی بزرگ‌تر قرار داد، موقتی خواهند بود.
  6. کیسه زیپ‌دار پلاستیکی: یک کیسه زیپ‌دار برای تامین رطوبت و گرما به قلمه شما ، نیاز است. مانند سینی تکثیر گلخانه‌ای عمل می‌کند.
  7. دستمال کاغذی: قلمه‌های تازه فیکوس الاستیکا شیره زیادی تولید می‌کند. مطمئن شوید که تعداد زیادی دستمال کاغذی آماده برای تمیز کردن هر گونه ترشح را دارید.
  8. قیچی یا قیچی هرس تیز : از استریل بودن ابراز برش خود مطمئن شوید.

 

 

چگونه فیکوس الاستیکا خود را تکثیر کنیم؟

تکثیر فیکوس الاستیکا آسان است، اما از آنجایی که آن‌ها حاوی مقدار زیادی شیره غلیظ هستند، قبل از شروع باید از خود و سطح کار خود محافظت کنید.

هنگام برداشتن قلمه از فیکوس الاستیکا همیشه باید ابتدا محل قلمه‌های خود را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که فضایی که قلمه‌های خود را از آن می‌بُرید، احتمالاً رشد جدید زیادی ایجاد می‌کند، بنابراین به دنبال قسمت‌هایی از گیاه باشید که ناهموار هستند یا نقاطی که می‌خواهید رشد کامل‌تری داشته باشید، انتخاب کنید.

وقتی قلمه می‌زنید و می‌کارید، باید نواحی مناسب برای برش را شناسایی کنید. قلمه‌های فیکوس الاستیکا باید حدود 15سانتی متر طول داشته باشند و حداقل چهار گره برگ داشته باشند تا بهترین نتیجه را داشته باشند. مطمئن شوید محلی که در گیاه خود انتخاب کرده‌اید این شرایط را برآورده کند.

 

 

گره برگ چیست:

گره‌ها بخشی از گیاه هستند که در آن برگ‌ها و ساقه‌ها به سایر قسمت‌های گیاه متصل می‌شوند. گره برگ برجستگی کوچکی در پایه ساقه برگ است که در آن قسمت اصلی گیاه قرار می‌گیرد. هنگامی که قلمه خود را انجام می‌دهید، ساقه را در بالا و زیر این گره‌ها می‌بُرید تا یک تکه ساقه با برگ‌های متصل داشته باشید.

 

 

برش‌های خود را انجام دهید:

برش های خود را بزنید

 

هنگامی که محل برش خود را انتخاب کردید، قیچی خود را بردارید و یک برش سریع و تمیز مستقیماً بالای یک گره برگ و حدود 2 الی 3 سانتی‌متر زیر آن ایجاد کنید. در نهایت باید 2 الی 3 سانتی‌متر ساقه با حدود چهار برگ متصل داشته باشید. این احتمال وجود دارد که قلمه شما در اولین برش شیره چکه کند، از دستمال کاغذی روی ناحیه آسیب دیده استفاده کنید تا زمانی که ترشحات قطع شود.

 

 

قلمه‌های خود را برای کاشت آماده کنید:

پس از برداشتن قلمه‌ها، برگ‌های کوچک‌تر را بردارید تا مطمئن شوید که گیاه انرژی خود را به جای رشد برگ‌ها به سمت ایجاد ریشه‌های جدید هدایت می‌کند. اگر در منطقه‌ای با رطوبت کم زندگی می‌کنید، ممکن است از چرخاندن برگ‌ها به گونه‌ای که سمت مومی شکل در خارج باشد و آن را با یک نوار الاستیکا محکم کنید، سود ببرید. این به حفظ رطوبت کمک می‌کند.

 

 

قلمه‌های خود را بکارید:

کاشت قلمه فیکوس الاستیکا

 

گلدان‌های پلاستیکی خود را با مخلوط گلدان کمپوست و پرلیت کاملاً پر کنید. قلمه خود را بردارید و مقداری هورمون ریشه‌زایی را تا انتها بمالید. یک سوراخ کوچک در محیط گلدان ایجاد کنید و قلمه را فشار دهید تا پایین‌ترین گره روی سطح قرار گیرد. ممکن است لازم باشد برش را با یک چوب کوچک حمایت کنید. خاک را پایین بکشید تا قلمه در جای خود محکم شود.آبیاری کاملی برای قلمه‌ها انجام دهید . کیسه زیپ‌دار را روی قلمه قرار دهید تا جلوه‌ای شبیه گلخانه ایجاد کنید. قلمه‌های فیکوس الاستیکا برای جوانه زدن مناسب ریشه‌ها به محیط‌های مرطوب نیاز دارند.

قلمه خود را در مکانی گرم قرار دهید که در طول روز نور زیاد دریافت کند. ازنگهداری قلمه‎‌ها در معرض آفتاب مستقیم خودداری کنید زیرا ممکن است به برگ‌های جوان آسیب برساند. برای مرطوب ماندن خاک به طور مرتب آبیاری کنید و برای مرطوب ماندن برگ‌ها، قلمه‌های جوان را به طور مرتب مه پاش کنید.

قلمه‌های فیکوس الاستیکا شما حدود چهار تا پنج هفته طول می‌کشد تا ریشه‌یابی کنند. زمانی که بتوانید گیاه را به آرامی در خاک بلند کنید و مقاومت را احساس کنید، آنها آماده گلدهی مجدد هستند.

 

 

آیا فیکوس الاستیکا در آب قابل تکثیر است؟

تکثیر فیکوس الاستیکا در آب

 

قلمه‌های فیکوس الاستیکا را می‌توان در آب تکثیر کرد، اما نسبت به روش فوق بسیار کمتر موثر است. برای انجام این کار، مراحل بالا را دنبال کنید، اما به جای کاشت در گلدان بدون خاک، قلمه را در یک فنجان یا بطری آبی که مقداری کود به آن اضافه شده است قرار دهید. پنج تا شش ماه طول می‌کشد تا فیکوس الاستیکا تکثیر شده در آب به درستی ریشه‌های خود را توسعه دهد. باید هر هفته آب را عوض کنید و مطمئن شوید که کهنه نمی‌شود.

 

 

جمع‌بندی

تکثیر گیاهان الاستیکا یک فرآیند ساده و آسان است. حتی می‌توانید یک گیاه را چندین بار تکثیر کنید. قلمه‌هایی که سیستم ریشه‌ای ایجاد کرده‌اند، دستاورد بزرگی هستند، و اگر تکثیر خود را با هدف هرس کردن نیز انجام دهید ، از یک فیکوس الاستیکا کوچک‌تر و زیبا نیز بهره خواهید برد. اکنون همه چیزهایی که باید در مورد تکثیر گیاه فیکوس الاستیکا خود بدانید در اختیار شماست پس شروع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *