مناسبتی

جشنی برای زمین | 2 اردی بهشت؛ روز زمین پاک

دوم اردیبهشت روز جهانی زمین پاک مبارک

روز زمین چه روزی است؟

روز جهانی جشن گیاه آوری یا زمين پاک هر ساله در 22 آوريل (که در سال 1969، توسط جان مک مونل نامگذاری شد) مصادف با 2 ارديبهشت است که مردم سراسر جهان مراسم ویژه با آداب متفاوت را در این روز برای قدردانی از مواهب زمین، منابع و ذخایر طبیعی، داشتن زمینی پاک و بدون آلودگی با عنوان Clean Earth Day برگزار می‌کنند.

 

به چه دلیلی روز 22 آوریل یا 2 اردیبهشت به‌عنوان روز زمین نامگذاری شد؟

علت نامگذاری روز 22 آوریل به نام روز زمین به حادثه نشت گسترده نفت در ساحل سانتا باربارا آمریکا در سال 1969 برمی‌گردد. دراین حادثه بیش از 100 هزار بشکه نفت به آب ‌راه سانتا باربارا وارد شد و هزاران پرنده، جانور دریایی و هر جانداری که در آن ناحیه بود را به کام مرگ کشاند. این فاجعه زیست ‌محیطی که اثراتش تا مدت‌ها بر محیط زیست اطراف آن منطقه تاثیرات منفی داشت، باعث به وجود آمدن جنبش‌های زیست‌ محیطی نوین در آمریکا و سراسر جهان شد.

جشنی برای زمین | 2 اردی بهشت؛ روز زمین پاک - انگور

 

اهمیت جشن گیاه (روز زمین پاک)

زمین به عنوان مهمترین عامل زندگی ما دارای اهمیت است به طوری که نیازهای رفاهی، اجتماعی، مسکن، پیشرفت و تأمین نیازهای امروز‌مان به حفظ و نگهداری این نعمت بزرگ الهی مرتبط است. برای حفظ زمین و در اختیار گذاشتن این موهبت الهی برای نسل های آینده باید به فکر گازهای گلخانه‌ای، زباله‌های تجزیه ناپذیر و آلودگی‌های زیست‌ محیطی باشیم تا عواقب جبران ناپذیر آن گریبان ‌گیر ما انسان‌ها نشود.

در همه جای جهان چهره های سرشناس، اخطارهایی در مورد عواقب گرمای زمین و ذوب شدن یخ ها و سوراخ شدن لایه اوزون داده اند تا آگاهی‌های عمومی را پیرامون مشکلات زیست محیطی که برای زمین اتفاق افتاده بالا ببرند و راهکارهایی را برای حفاظت بیشتر و مراقبت از زمین بیابند.

 

پیشینه جشن گیاه در ایران (زمین پاک)

مطابق سال نمای ایران باستان، سومین روز اردیبهشت از سال نمای زرتشتیان و دوم اردیبهشت از تاریخ هجری خورشیدی مطابق با جشن اردیبهشتگان یا جشن گلستان می‌باشد. نیالودن چهار گوهر ( آب، باد، خاک و آتش) یعنی آلوده نکردن محیط زیست و پاک نگه داشتن آن و همچنین پاک نگه داشتن تن و جامه و پاکی روان از ویژگیهای این جشن می‌باشد.

در گذشته، در این روز مردم به دامان طبیعت می رفتند و لحظاتی را با گلها و گیاهان سپری می‌کردند. همچنین روز گردآوری گیاهان دارویی از صحرا نیز همین روز بوده است. بدیهی است که چنین جشنی باید در ابتدای اردیبهشت برگزار می شده چرا که در ایران اوایل اردی بهشت ماه، طبیعت یکسره سبز و پربار می‌شده است. گردآوری گیاهان از صحرا با مراقبت و دقت بسیار انجام می‌شده و لطمه به گیاهان و جمع آوری بیشتر از حد لازم را ناشایست می‌دانستند.

ای مادر
ای زمین!
امروز این منم که ستایشگر توام
از توست ریشه و رگ و خون و خروش من !

 

چگونه زمینی پاک داشته باشیم؟

برای حفظ بقای زمین سالانه اقداماتی در سراسر جهان در روز زمین پاک انجام میشود:

  • صرفه جویی در مصرف آب

آب مایه حیات است و بدون آن زندگی امکانپذیر نیست. بدون آب این سیاره زیبا به ویرانه ‌ای خشک و بی آب و علف تبدیل می‌گردد. با توجه به بحران کم آبی در ایران صرفه جویی در مصرف آب و یادگیری روش‌های صرفه جویی در مصرف آب بسیار حائز اهمیت است.

  • راهکارها برای صرفه جویی در مصرف آب:

صرفه جویی مصرف آب در منزل هنگام شست وشوی ظروف، استحمام و مسواک زدن بسیار حائز اهمیت است. یکی دیگر از راه های بسیار مهم در صرفه جویی مصرف آب درست استفاده کردن از برق میباشد. چرا که برای تولید برق علاوه از نیروی انسانی از آب فراوانی نیز استفاده میشود.

 

  • کاهش آلودگی هوا

اهداف همه مردم جهان در روز جشن گیاه (زمین پاک) داشتن سیاره ای تمیز و پاک است. استفاده بهینه و درست از گیاهانی است که زمین به ما هدیه میدهد. به همین منظور تا حد امکان در فضای خانه از گل و گیاه استفاده کنید.  گیاهان آپارتمانی نه‌ تنها دی ‌اکسید‌ کربن فضای بسته خانه را به اکسیژن تبدیل می‌کنند؛ بلکه بسیاری از آلاینده‌ها را نیز جذب می‌کنند. همچنین زینت بخش دکوراسیون منزل شما خواهند بود.

گیاهانی همچون انواع فیکوس، سانسوریا ،سرخس، نخل ها، دراسنا و پتوس گیاهانی آپارتمانی موثر در کاهش آلایندگی هوا هستند.

اگر برای طراحی هدیه گل (جشن گیاه اوری یا روز پاک) و انتخاب گیاهان خانگی به یک متخصص نیاز دارید، می توانید از کارشناسان گل وگیاه انگور که متخصص طراحی و اجرای دیزاین گل وگیاه هستند کمک بگیرید.

 

  • استفاده از انرژی پاک

منابعی مانند نور خورشید و نیروی باد، چیزی که مداوم در حال درخشش یا در حال وزیدن هستند، انرژی پاک محسوب می‌شوند. یکی دیگر از شعارهایی که در روز زمین پاک به آن اشاره می شود، استفاده از انرژی‌های پاک به خصوص انرژی خورشیدی است.

 

  • مدیریت زباله ها و پسماندها

چندین سال است که مدیریت زباله ها و پسماندها مورد توجه قرار گرفته است و برای رسیدن به یک عادت اجتماعی درست و صحیح فعالیت های زیادی صورت گرفته است. کاهش زباله در جمع آوری، حمل و نقل، بازیافت و دفع آن کمک بسیار خواهد کرد و در پی آن حفظ منابع طبیعی و کاهش آلودگی ها را در برخواهد داشت. با تغییر در عادتهای روزمره زندگی، شیوه تولید و مصرف می‌توان به این هدف رسید.

  • راهکارهایی برای کاهش زباله و پسماند:

خرده نان و پس‌مانده سفره را برای پرنده‌ها بریزیم. از ظروف یک‌بار مصرف کمتر استفاده کنیم و در صورت لزوم، از نوع گیاهی آن که زودتر در طبیعت تجزیه می شود استفاده کنیم. میتوانیم برای خرید از ساک‌های پارچه‌ای استفاده کنیم.

از لاستيک هاي بادوام و با کيفيت بالا براي اتومبيل، دوچرخه و… استفاده کنيم تا مجبور نباشيم در فواصل زماني کوتاه آنها را عوض کنيم.

یکی از مهمترین صرفه جویی ها کاهش مصرف کاغذ است. چرا که تولیدکنندگان کاغذ سالانه برای تولید آن درختان زیادی را قطع می‌کنند.

 

  • کاشتن گل و گیاه و درخت

بهار فصل جان گرفتن طبیعت است؛ جانی دوباره، شکوفه‌های بهاری، سبز شدن و جوانه زدن درختان ما را با خود همراه ‏می‌کند تا سهمی در زیباتر کردن محیط اطراف خود داشته باشیم. روز زمین پاک اهمیت درختان را برای ما بازگو می کند. بهترین فصل برای کاشتن گل و درخت بهار است. مرکز گل و گیاه انگور انواع درختچه های زیبا و بونسای ها را برای روز زمین پاک درنظر گرفته است.

 

هدیه گل در جشن گیاه (زمین پاک)

خرید و ارسال گل و گیاهانی که به حفظ و بقای زمین کمک می‌کنند، میتواند هدیه ای زیبا و به یاد ماندنی برای زمین و دوستداران زمین باشد. با بازدید از سایت انگور و راهنمایی مشاوران، با گلها و درختچه هایی که مناسب هدیه و خرید جشن گیاه هستند آشنا شوید.

 

چه گلهایی مناسب هدیه در جشن گیاه (زمین پاک) هستند؟

گل ها یکی از بهترین و زیباترین موجودات روی زمین می‌باشند و هدیه دادن آنها در سالروز جشن گیاه آوری بهترین گزینه است. گلهایی مثل رز، اطلسی، بنفشه، پامچال، شمعدانی که در فصل بهار خصوصا اردیبهشت شروع به رشد میکنند، هدیه مناسب برای جشن گیاه هستند.

تیم انگور با فعالیت در زمینه گل و گیاه از شما دعوت میکند تا در سالروز جشن گیاه آوری با گل وگیاهان آشتی کنید و درباره آنها بیشتر بدانید. بیایید در کنار هم، بخشی از یک هدف بزرگ باشیم و با فرهنگ­‌سازی و آموزش اطرافیان، آن­‌ها را نیز نسبت به اهمیت گل و گیاهان در حفظ زمین و عوامل موثر بر تخریب آن آگاه سازیم.

میتوانید با خرید و سفارش آنلاین از سایت انگور گلهای مناسب را برای همراهان خود در سراسر ایران و جهان ارسال کنید.

مرکز گل و گیاه انگور آماده همکاری با ارگان‌هایی است که مراسمی در سالروز جشن گیاه آوری برگزار می‌کنند. چرا که تیم انگور با مشاوره برای طراحی دیوار سبز، روف گاردن و استفاده از گلهای آپارتمانی برای محل کار همراه شما خواهد بود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *