طراحی دکوراسیون با گیاهان

چگونه با گیاهان یک خانه دوست داشتنی طراحی کنیم؟

چگونه با گیاهان یک خانه دوست داشتنی طراحی کنیم؟ - انگور

راهنمای کامل برای افراد مبتدی در طراحی خانه با گل‌های آپارتمانی

آیا می‌خواهید یک فضای سبز برای خانه جدید خود طراحی کنید؟ در این راهنمای کامل، برخی از جدیدترین ایده‌ها و نکات طراحی سبز ارائه می‌شوند که به شما کمک می‌کنند تا شگفت‌انگیزترین فضای سبز را با گل ها و گیاهان آپارتمانی برای خانه خود طراحی کنید.

فهرست مطالب این مقاله: 

1- ایده‌های دکور فضای سبز

2- ابزار و لوازم ضروری

3- عوامل مؤثر در انتخاب گیاه جدید

4- انتخاب نوع گیاه در آغاز کار

5- نکات مراقبتی

 

1- فضای سبز و ایده‌های دکور خانه

مفهوم اساسی فضای سبز، تقلید از طبیعت در تنوع گونه‌ها، اندازه‌ها، شکل‌ها و رنگ‌های آن است. هنگام طراحی یک فضای سبز در خانه، تنوع همانند طبیعت یک امر کلیدی و بسیار مهم است.

ترکیب گیاهان با اندازه‌های مختلف، اولین قدم برای ایجاد فضای سبز داخلی محسوب می‌شود. به عنوان مثال، می‌توانید یک گیاه آپارتمانی با اندازه بزرگ را با تعدادی گیاه کوچک‌تر بر کف اتاق خود قرار دهید. می‌توانید با استفاده از چند استند یا پایه و آویزهای طناب، گیاهان خود را در سطوح مختلف نمایش دهید. اگر فقط به سراغ یک بافت یکسان بروید، مانند گیاهانی با برگ‌های کوچک یا گیاهانی با برگ‌‌های بزرگ و یا خاردار، فضای سبز شما خسته‌کننده به نظر خواهد رسید.

  • تجربه چند حسی

می‌توانید گلدان‌های سفالی، گلدان‌های مسی، شمع و اشیاء شخصی را به دکور سبز خود اضافه کنید. در صورتی که چند گلدان یا فنجان چای قدیمی دارید، می‌توانید آن‌ها را به رنگ دلخواه خود رنگ‌آمیزی کنید.

به یک پیاده‌روی در جنگل فکر کنید. فراتر از تماشای درختان، گیاهان و بوته‌ها، چه صداهایی را می‌شنیدید و چه عطرهایی را استشمام می‌کردید؟ می‌توانید با افزودن لیستی از موسیقی‌های آرامش بخش و روح نواز با صدای طبیعت، یا با قرار دادن نمونه گیاهان معطر مانند اسطوخودوس، یاس یا برگ بو، چنین خاطراتی را در خانه خود بازسازی کنید. ماهیت موفقیت در طراحی بیوفیلیک و طراحی فضای سبز داخلی، تلاش برای ادغام کردن تمام حواس (شنوایی، لامسه، بویایی، بینایی و چشایی) است.

  • کتابخانه سبز – بهترین برای خانه

طراحی یک کتابخانه سبز در خانه و پر کردن آن با انواع مختلف گیاهان آپارتمانی ایده خوبی برای شروع است. کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها اولین توصیه ما برای استفاده در کتابخانه سبز هستند. آن‌ها به اندازه‌ای زیبا و کوچک هستند که می‌توان آن‌ها را در هر مکانی قرار داد. برخی از گیاهان دیگر با کاربرد مشابه عبارتند از سانسوریا پاکوتاه (Sansevieras Trifasciata)، سانسوریا شمشیری (Snake Plants)، فیلودندرون کورداتوم (Philodendron Cordatum) و پتوس (Epipremnum Aureum).

چگونه با گیاهان یک خانه دوست داشتنی طراحی کنیم؟ - انگور

 

  • دیوار گیاهی در حمام

فرقی نمی‌کند که حمام شما بزرگ یا باریک، سنتی یا فوق مدرن باشد. نگهداری از یک یا دو گیاه آپارتمانی در این مکان باعث ایجاد جلوه‌ی زیبایی در آن می‌شود. برای این منظور، استفاده از استندهای گوشه‌ای و سینک حمام رومیزی ایده‌آل می‌باشند. همچنین می‌توانید از گلدان‎های دیواری استفاده کنید که جلوه‌ای چشمگیر در این مکان ایجاد می‌کنند.

حمام مرطوب‌ترین مکان در خانه شما می‌باشد که حاکی از شرایط ایده‌آل گرمسیری است که گیاهان خاص آن را دوست خواهند داشت. علاوه بر سرخس‌ها و کالاتیا می‌توانید از آگلونما، اسپاتی فیلوم، فیلودندرون و بامبو استفاده کنید.

چگونه با گیاهان یک خانه دوست داشتنی طراحی کنیم؟ - انگور

 

  • اطراف پنجره‌ها- بهترین گزینه در آشپزخانه

برخی از گیاهان کوچک مانند آلوئه‌ورا، کاکتوس و ساکولنت برای این نگهداری در آشپزخانه مناسب هستند. به خصوص اگر آشپزخانه شما کوچک باشد. می‌توانید از گلدان‌هایی با اندازه‌های مختلف استفاده کنید و در طاقچه‌های آشپزخانه خود به نمایش بگذارید.

علاوه بر این، می‌توانید از قفسه‌های باز، بالای یخچال، میز غذاخوری یا بالای ماشین ظرفشویی خود برای قرار دادن گلدان استفاده کنید.

چگونه با گیاهان یک خانه دوست داشتنی طراحی کنیم؟ - انگور

  • گیاهان آپارتمانی غول پیکر-بهترین برای اتاق نشیمن

استفاده از گیاهان آپارتمانی بزرگ در اتاق نشیمن فضای زندگی شما را متحول می‌کند. اگر در نظر دارید یک گیاه بزرگ و گران قیمت تهیه کنید، قبل از آن در مورد نحوه نگهداری آن تحقیق کنید تا در هزینه خود صرفه‌جویی کنید.  برخی از گیاهان بزرگی که برای نگهداری در اتاق نشیمن توصیه می‌شوند عبارتند از:

چگونه با گیاهان یک خانه دوست داشتنی طراحی کنیم؟ - انگور

2- ابزار و لوازم ضروری

دو نوع خاک گیاهان آپارتمانی وجود دارد: خاکی با زهکشی خوب و غنی از شن (برای کاکتوس‌ها، ساکولنت‌ها و گیاهان آپارتمانی مناطق خشک)، و خاک مرطوب برای اکثر گیاهان آپارتمانی، به ویژه گیاهان مناطق گرمسیری. هر دو نوع خاک را تهیه کنید. هنگامی که به گیاه خود خاک اضافه می‌کنید یا گلدان آن را تعویض می‌کنید، نوع خاک مورد علاقه آن را بررسی کنید. همچنین، خاک ارگانیک برای گیاهان بهترین نوع خاک محسوب می‌شود که توسط بسیاری از کارشناسان توصیه می‌شود. لیستی از ابزار و لوازم ضروری در طراحی فضای سبز در داخل خانه در ادامه ارائه شده است:

  • کود (معروف به غذای گیاهی)
  • زیرگلدانی (برای زهکشی)
  • آب‌پاش
  • گلدان‌های معمولی
  • گلدان‌های خود آبیار
  • دستکش باغبانی
  • سنگریزه با رنگ‌های مختلف برای ایجادرویه تزئینی
  • بیل دستی کوچک و چنگک
  • اسپری غبارپاش

اگر گیاهان زیادی دارید که آبیاری آن‌ها می‌تواند زمان‌بر باشد و یا برای زمانی که از خانه دور هستید، از گلدان‌های خودآبیاری استفاده کنید. 

 

3- عوامل مؤثر در انتخاب گیاه جدید 

سطح رطوبت و میزان نور دریافتی خانه، وجود کودکان و یا حیوانات خانگی، مدت زمان حضور در خانه  از عوامل مهم در انتخاب گیاهان جدید می‌باشد. به عنوان مثال، اگر سطح رطوبت در خانه شما بالا باشد، گیاهانی مانند سرخس و کالاتیا گزینه مناسبی برای نگهداری می‌باشند. چرا که برای رشد به رطوبت بالایی نیاز دارند.

در صورتی که هوای خانه‌ خشک باشد، گونه‌های مقاوم‌تر مانند ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها برای مبتدیان مناسب‌تر می‌باشند. نگهداری از این گیاهان آسان است و برای افرادی که در خانه زیاد حضور ندارند، مناسب خواهند بود. اگر در خانه کودک و یا حیوانات خانگی دارید، از گیاهانی مانند پتوس، فیلودندرون و سایر گیاهان سرسبز که می‌توانند خطرناک باشند، دوری کنید. چرا که این کیاهان برای حیوانات خانگی سمی هستند. 

 

4-  انتخاب گیاه در آغاز کار

گیاهان داخلی انواع مختلفی دارند و تأثیرات متفاوتی در فضای داخلی شما خواهند داشت. با گونه‌های مقاوم شروع کنید. این امر نه تنها در زمان و هزینه شما صرفه‌جویی می‌کند، بلکه به شما کمک می‌کند تا تجربه بیشتری کسب کنید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. آزمایش بخشی از هر فرآیند یادگیری است. هنگامی که با نیازهای گیاهان خود بیشتر آشنا شدید، می‌توانید به سراغ نمونه‌های عجیب و غریب‌تر و کمیاب‌تر بروید.

 

  • ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها

کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها، ساده‌ترین نوع گیاه برای نگهداری توسط افراد غیرحرفه‌ای می‌باشند. این گیاهان در خاک خشک به خوبی رشد می‌کنند. به اندازه سایر گیاهان به آن‌ها آب ندهید. ساکولنت‌ها و کاکتوس‌ها را نزدیک‌ به پنجره‌ها قرار دهید تا بتوانند نور خورشید زیادی را جذب کنند. در طول زمستان، فقط باید آن‌ها را خشک و خنک نگه دارید.

 

  • گیاهان رونده

گیاهان رونده، اثر چشمگیری را در طرحی خانه ایجاد می‌کنند. در ادامه، برخی از گیاهان رونده‌ را برای افراد غیرحرفه‌ای معرفی می‌کنیم که به راحتی رشد می‌کنند:

چگونه با گیاهان یک خانه دوست داشتنی طراحی کنیم؟ - انگور

رشته مروارید (Senecio rowleyanus): یک ساکولنت رونده که نور روشن و محیط‌های خشک را دوست دارد. به این معنی که نگهداری از آن آسان است. بهتر است این گیاه را در یک سبد آویزان پرورش دهید.

انجیر بالا رونده (Ficus pumila): این گیاه به دلیل داشتن برگ‌های سبز تیره کوچک و چرمی و قابلیت استفاده شدن با سایر گیاهان آپارتمانی در دکوراسیون بسیار محبوب است. انجیر بالا رونده به دلیل رشد سریع نیز شناخته شده است و محیط خشک را دوست دارد. بنابراین آن را بیش از حد آبیاری نکنید.

پتوس (Epipremnum aureum): بیشتر گونه‌های پتوس می‌توانند در داخل خانه یا زیر نور مستقیم خورشید رشد کنند. بنابراین پیدا کردن مکانی برای آن در اطراف خانه شما دشوار نخواهد بود.

پیچک (Ivy): مانند پوتوس، این گیاه می‌تواند با طیف وسیعی از شرایط نوری سازگار شود و رشد بسیار سریعی داشته باشد. به گلدانی پهن و کم عمق نیاز دارد و مکانی را ترجیح می‌دهد که نور مستقیم خورشید بر آن بتابد. اگر عاشق شاخ و برگ همیشه سبز هستید، نگهداری از این گیاه را امتحان کنید.

فیلودندرون برگ قلبی (Heartleaf Philodendron): این گیاه نه تنها به دلیل ظاهر زیبای خود، بلکه به دلیل نگهداری آسان یکی از محبوب‌ترین گیاهان برای طراحی و ایجاد فضای سبز در داخل خانه است. فیلودندرون برگ قلبی در خاک خشک و نور متوسط ​​به راحتی رشد می‌کند.

 

  • تراریوم‌ها، کوکداما، و گیاهان هوازی

برای جلوه بیشتر، می‌توانید از چند گیاه غیرمعمول مانند گیاهان هوازی در طراحی داخل خانه استفاده کنید و یا تراریوم‌های خود را بسازید. این نوع از اکوسیستم‌های گیاهی به حداقل مراقبت نیاز دارند و نیازی به مهارت‌های نگهداری خاصی ندارند. تراریوم‌ها معمولاً در ظروف شیشه‌ای کوچک تا متوسط رشد می‌کنند.

از سوی دیگر، کوکداما می‌تواند انتخاب خوب و سرگرم‌کننده‌ای برای امتحان در طراحی داخل خانه باشد. کوکداما نام توپ خزه‌ای شیک ژاپنی می‌باشد.

 

5- نکات مراقبتی

دانستن تاریخچه گیاهان به شما کمک می‌کند به روشی درست از آن‌ها مراقبت کنید. به عنوان مثال هرگز گلدان سرخس را نزدیک پنجره قرار ندهید، زیرا محیط مورد علاقه آن، محیطی مرطوب و سایه است. این امر کاملاً برخلاف ساکولنت‌ها است که ترجیح می‌دهند در مکان‌های خشک زندگی کنند. این گیاهان به راحتی در مناطق بیابانی رشد می‌کنند.

آبیاری بیش از حد یک اشتباه غیرقابل بخشش است. زیرا گیاه معمولاً با از دست دادن برگ‌های پیرتر در پایین ساقه اصلی به این مسئله واکنش نشان می‌دهد. در عمل، آبیاری کمتر از حد مورد نیاز گیاه بهتر از آبیاری بیش از حد است. زیرا گیاهان در عرض یک هفته از بین نمی‌روند، اما اگر بیش از حد آبیاری شوند، بلافاصله تحت تأثیر قرار می‌گیرند. بنابراین قبل از اینکه تصمیم بگیرید گیاه خود را آبیاری کنید یا نه، حتما با انگشت خود میزان خشکی خاک را آزمایش کنید.

باغبانی در خانه به دلایلی از قبیل حفظ ارتباط با طبیعت، تحت تأثیر قرار دادن اطرافیان و … به یک امر مرسوم در مناطق شهری تبدیل شده است. اگر می‌خواهید گیاهان گران‌بهای خود را برای مدت طولانی نگهداری کنید، خوب است که در اسرع وقت با نگهداری گیاهان آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *