مشکلات و بیماری‌ها

نحوه درمان و پیشگیری از مهم‌ترین مشکلات و بیماری‌های رایج فیکوس لیراتا

مشکلات و بیماری های رایج فیکوس لیراتا + روش های درمانی

بیماری‌های رایج گیاه فیکوس لیراتا

گیاه فیکوس که به برگ کمانچه معروف می‌باشد، مانند باقی گیاهان دچار بیماری‌های مختلفی می‌شود. این بیماری‌ها با نشانه‌ها و علائم‌های متفاوتی در گیاه شما ظاهر شده و آن را به نابودی می‌کشاند. در اینجا ما به چهار مورد از مهم‌ترین و شایع‌ترین بیماری‌های گیاه فیکوس و نحوه درمان آن‌ اشاره کرده‌ایم که در ادامه بیشتر به آنها می‌پردازیم. اگر در خانه خود از فیکوس نگهداری می‌کنید، این مطالب ممکن است برای شما مفید باشد، پس تا انتها مطالعه کنید.

 

شماره یک:  فروپاشی گیاه فیکوس لیراتا به دلیل آبیاری نامناسب

استرس رطوبتی گیاه فیکوس لیراتا

 

اگرچه این موضوع از نظر فنی یک بیماری نمی‌باشد، اما وضعیتی هست که بسیاری از صاحبان گیاه فیکوس را آزار می‌دهد. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که گیاه فیکوس کمی بیش از حد نیاز آبیاری شده و یا بدون برنامه آب دریافت کند. این ممکن است باعث از هم  پاشیدن سلول‌های برگ‌ شود که به صورت نقاط قرمز یا قهوه‌ای کوچک در سرتاسر گیاه و در زمان رشد آن ظاهر شود. دقت کنید در حالی که موارد خفیف این مشکل بی‌ضرر هستند، موارد شدید آن آسیب‌زا بوده و نشان دهنده یک مشکل عمده در روال آبیاری شما می‌باشد.  اگر تمام برگ‌های جدید گیاه شما با نقاط قرمز کوچکی پوشیده شده‌اند و در هنگام رشد برگ‌ها نیز ماندگار  هستند، وقت آن است که برنامه آبیاری گیاه خود را با دقت انجام دهید.

توجه: این نقاط قرمز نیز می‌تواند توسط کنه‌های عنکبوتی ایجاد شود، پس گیاه خود را از این لحاظ نیز مورد بررسی قرار دهید.

 

نحوه درمان:

بهترین راه برای آبیاری صحیح فیکوس این است که زمان دقیق نیاز گیاه به آب را بدانید. بنده شخصا به شدت توصیه می‌کنم از رطوبت سنج استفاده کنید تا بتوانید میزان خشکی و رطوبت خاک را به خوبی بررسی کنید. بسیاری از افراد برای اینکه تشخیص دهند خاک خشک شده است یا خیر، به آزمایش با انگشت بسنده می‌کنند. اما بسته به نوع خاک شما، ممکن است لایه بالایی آن مرطوب بوده و لایه‌های زیرین خشک مانده باشد!

همچنین عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است بر مقدار مورد نیاز آبیاری گیاه فیکوس تأثیر بگذارد. بنابراین حتماً با این موارد آشنا شوید تا بتوانید بهترین نگهداری ممکن را به گیاه خود ارائه دهید.

 

 

شماره دو: پوسیدگی ریشه

پوسیدگی ریشه و نحوه درمان فیکوس

 

پوسیدگی ریشه یک عفونت قارچی در ریشه گیاه بوده و اغلب زمانی رخ می‌دهد که خاک برای مدت طولانی و بیش از حد مرطوب باشد. این موضوع به قارچ اجازه رشد در گیاه را می‌دهد.
هنگامی که گیاه فیکوس شما دچار پوسیدگی ریشه می‌شود، در ابتدا متوجه لکه‌های قهوه ای تیره یا سیاه روی برگ‌های پایین ساقه ظاهر می‌شوند و به سمت بالای گیاه حرکت می‌کنند، خواهید شد. همچنین ممکن است با قهوه ای یا سیاه شدن رگبرگ‌ها در برگ‌های پایینی، و بوی بدی که از خاک می‌آید مواجه شوید. اگر درخت را از گلدان بیرون بیاورید، شاهد ریشه های سیاه رنگ و پوسیده هستید.

 

نحوه درمان:

اگر متوجه این علائم شدید، باید فورا اقدام به درمان را تا قبل از نابودی کامل گیاه آغاز کنید.
اگر علائم خفیف است و فقط یک یا دو نقطه در گیاه بوده و بو در خاک وجود ندارد، می‌توانید با دقت برگ‌های آسیب دیده را بردارید. سپس نور بیشتری به گیاه خود بدهید و از مکمل‌های ریشه برای جلوگیری از عفونت بیشتر استفاده کنید. این کار به بهبود هر چه سریع تر گیاه شما کمک می‌کند.
اگر علائم بیماری شدیدتر هستند و لکه‌ها در حال گسترش می‌باشند، وقت آن رسیده که گلدان گیاه خود را تعویض کنید. گیاه فیکوس خود را با احتیاط از گلدان خارج کنید و تا حد امکان خاک‌های قدیمی را از روی ریشه جدا کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که باید حتما ریشه‌های پوسیده کوتاه شود !
گیاه را در خاک تازه و مناسب با گلدانی تمیز با سوراخ‌های زهکشی قرار دهید‌. گیاه فیکوس را در نقطه‌ای قرار دهید که نور زیاد و غیرمستقیم خورشید به آن برسد. این کار به بهبود گیاه کمک کرده و از بازگشت پوسیدگی ریشه جلوگیری می‌کند. همچنین ممکن است نیاز باشد برگ‌های آسیب دیده را هرس کنید . اما دقت کنید که تعدادی برای برای فتوسنتز و تامین انرژی گیاه باقی بگذارید.
به درخت کمی کمتر از حد معمول آب بدهید و پس از تعویض گلدان به مدت یک ماه یا بیشتر از کوددهی گیاه فیکوس خودداری کنید. همچنین بهتر است از مکمل‌های تقویتی مثل آمینواسید و هورمون‌های رشد برای کمک به بهبودی ریشه‌ها و جلوگیری از بازگشت بیماری استفاده کنید.
مصرف سم رورال تی اس (ایپرودیون کاربندازیم) نیز میتواند کمک کننده باشد.

 

 

شماره  سه: عفونت باکتریایی

عفونت باکتریایی برگ های فیکوس لیراتا

 

خوشبختانه،  این بیماری خیلی  شایع نمی‌باشد. اما اگر فورا آن را درمان نکنید، می‌تواند گیاه شما را به سرعت از بین ببرد.
تشخیص تفاوت عفونت باکتریایی از پوسیدگی ریشه بسیار دشوار می‌باشد. در حالی که پوسیدگی ریشه معمولاً خود را به صورت لکه‌های قهوه‌ای تیره روی برگ‌های پایینی نشان می‌دهد و عفونت باکتریایی در سرتاسر گیاه بوده که به صورت لکه‌های قهوه‌ای ظاهر می‌شود. این لکه‌ها اغلب هاله‌ای زرد رنگ به دور خود دارند.
علل و درمان عفونت باکتریایی مانند پوسیدگی ریشه می‌باشد. بنابراین اگر نتوانستید تفاوت این دو را تشخیص دهید اشکالی ندارد.

 

نحوه درمان:

اگر لکه‌های قهوه‌ای زیادی روی درخت خود مشاهده کردید، با احتیاط آن برگ‌ها را با دست و ابزار تمیز جدا کنید و درخت را در خاک تازه و یک گلدان تمیز با زهکش قرار دهید.
همچنین نور کافی فراهم کنید و به درخت خود کمی کمتر از حد معمول آب بدهید و از هورمون رشد برای کمک به بهبودی گیاه خود استفاده کنید.

 

 

شماره چهار:  سفیدک پودری

کپک های پودری روی برگهای فیکوس لیراتا

 

یک بیماری قارچی است که به دلیل گردش هوای ضعیف بین برگ‌ها ایجاد می‌شود. اگر درخت شما به این دلیل آسیب دیده باشد، متوجه لکه‌های سفید یا خاکستری گچی روی ساقه‌ها و برگ‌های خود خواهید شد که هنگام مالش از برگ جدا می‌شوند.
کپک پودری می‌تواند فیکوس شما را در برابر حشرات آسیب پذیرتر کند و در نهایت درخت شما را از بین ببرد. همچنین می‌تواند به سایر گیاهان آپارتمانی نیز سرایت کند.  بنابراین سعی کنید که سریعا وارد عمل شوید.

 

نحوه درمان:

اولین کاری که باید انجام دهید این است که فیکوس خود را از گیاهان دیگر جدا کنید تا قارچ به گیاهان دیگر سرایت نکند.
از آنجایی که این بیماری ناشی از هوای راکد و شرایط مرطوب و تاریک بوده که به قارچ اجازه رشد می‌دهد، باید شرایطی برعکس این موضوع برای گیاه فراهم کنید. برای افزایش جریان هوا بین برگ‌ها، پنجره‌ها یا درها را باز کنید. همچنین می‌توانید یک فن را روشن کنید تا حرکت هوا در اتاق به جریان بیاندازد. دقت کنید که فن را مستقیماً به سمت فیکوس خود نگیرید. اگر فقط روی چند برگ لکه می‌بینید، از قیچی تیز و تمیز برای حذف آن برگ ها استفاده کنید. حتماً قیچی را بین برش‌ها تمیز کنید و به هیچ یک از برگ‌های سالم دست نزنید. زیرا این موضوع باعث پخش شدن قارچ در گیاه می‌شود. مرحله بعدی محافظت از برگ‌های باقی مانده است. برای درمان گیاه می‌توانید یک قاشق چای ‌خوری جوش شیرین را با یک لیتر آب مخلوط کرده و به دو طرف برگ‌های خود را اسپری کنید.

مصرف قارچکش بنومیل نیز برای تسریع در فرآیند درمان توصیه می‌شود.

 

سخن آخر

گیاه فیکوس لیراتا نیز مانند گیاهان آپارتمانی دیگر به انواع بیماری‌های مختلف دچار می‌شود. این موضوع ممکن است برای نگهدارندگان گیاهان آپارتمانی معضل مهمی باشد. خوشبختانه شما می‌توانید با رعایت چند نکته نگهداری، به پیشگیری و حتی درمان گیاه بیمار خود کمک کنید.

 

بنر مشاوره انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *