نگهداری گیاهان

نگهداری نخل فونیکس کانارینسیس، مشکلات و بیماری‌ها

نگهداری نخل فونیکس کانارینسیس، مشکلات و بیماری‌ها

معرفی نخل فونیکس کانارینسیس:

گیاهی مناسب فضاهای باز و سرسراهای بزرگ است. در شرایط طبیعی تا 4 متر می‌رسد. ویژگی‌ اصلی فونیکس کانارینسیس وجود تنه ضخیم و چوبی از 4 سالگی به بعد است. رشد کُند، این گیاه را جزو گیاهان مناسب برای فضاهای اداری و تجاری کرده است.

نام فارسی: نخل فونیکس (ققنوس)

نام انگلیسی: Canary island date palm

نام علمی: Phoenix canariensis

خانواده: Arecaceae

خاستگاه: جنوب شرق آسیا

 

نگهداری نخل فونیکس کانارینسیس:

نیازهای محدود و مقاومت بالای نخل فونیکس از ویژگی‌های مثبت آن است. این گیاه تنها به آبیاری زیاد حساس است. کنترل مقدار آبیاری و تامین نور کافی امری ضروری برای حفظ سلامت گیاه است.

 

شرایظ نگهداری نخل فونیکس در یک نگاه

شرایظ نگهداری نخل فونیکس در یک نگاه

 

  • نور:

تا سن 4 سالگی نیاز به نور غیرمستقیم اما زیاد است. از 4 سالگی به بعد می‌توانید در تمام فصول، گیاه را در فضای باز نگهداری کنید. بهتر است نخل فونیکس را از تابش مستقیم آفتاب ظهرگاهی تابستان دور نگه دارید.
  • آبیاری:

در فصول گرم خاک را همیشه کمی مرطوب نگه دارید. بطور متوسط در فصول گرم 2 تا 3 بار در هفته و در فصل‌های سرد یکبار در هفته آبیاری کنید.
  • دما:

دمای بین 10 تا 27 درجه سانتی‌گراد برای گیاه مناسب است. نکته مهم وجود جریان هوا در محل نگهداری گیاه است.
  • رطوبت:

در شهرهای گرم و دمای بالای 27 درجه 3 تا 4 بار در هفته غبارپاشی کنید.

  • کوددهی:

نیاز چندانی به کوددهی ندارد. می‌توانید از کود دامی کاملا پوسیده و استریل شده در شروع فصل رشد استفاده کنید.
  • خاک:

ترکیبی از سه قسمت خاک لومی و یک قسمت ورمی کمپوست مناسب است.

  • تعویض گلدان:

اگر گیاه رشد ایده‌آلی دارد هر ساله تعویض گلدان را انجام دهید. بعد از رسیدن به سن بلوغ (4 سالگی) هر 2 سال نیاز به تعویض گلدان است.
  • تکثیر:

کاشت بذر و جداکردن پاجوش روش‌های اصلی تکثیر فونیکس است. باتوجه به زمان زیادی که برای رشد کاشت بذر و رشد گیاهچه لازم است، روش جدا کردن پاجوش مرسوم‌تر است.

 

بیماری‌های نخل فونیکس کانارینسیس:

نخل فونیکس

 

شرایط نامناسب محیطی همچون نور و میزان آبیاری به مرور زمان گیاه را دچار بیماری‌های فیزیولوژیک می‌کند. ناآگاهی نسبت به روش اصولی نگهداری و هرس گیاه می‌تواند آسیب‌های جدی به آن وارد کند.

  • علت پوسیدگی گیاه در زمستان:

دمای پایین و سرمای شدید موجب پوسیدگی گیاه می‌شود. بهتر است در دمای پایین گلدان را به داخل منزل منتقل کنید. در صورتی که گیاه در زمین کاشته شده، آن را کاور کنید.

  • علت خشک شدن برگچه:

دمای بالای ۳۰ درجه می‌تواند به برگچه‌ها آسیب وارد کند. گیاه را به محلی با دمای پایین‌تر برده و یا بوسیله غبارپاشی دمای محیط را متعادل سازید.

  • علت وجود لکه‌های سیاه روی برگ:

استفاده از مواد براق کننده شیمیایی موجب این عارضه شده است. برگ‌ها را بوسیله مخلوط شیر و آب تمیز کنید.

  • علت خشک شدن برگ جدید:

برگ‌های جدید گیاه تحمل آفتاب مستقیم را ندارند. در فصول گرم گیاه را از آفتاب مستقیم ظهرگاهی دور نگه‌دارید.

  • علت چروکیده و قهوه‌ای شدن برگ:

خشکی طولانی مدت و شدید خاک علت این عارضه است. گیاه را سیراب کرده و نحوه آبیاری را اصلاح کنید.

  • علت قهوه‌ای شدن برگ‌های جدید:

دمای پایین موجب از بین رفتن سلول‌های گیاهی و در نتیجه قهوه‌ای شدن برگ‌ها می‌شود. از آنجایی که برگ جدید تحمل سرما را ندارد گیاه را به مکان گرم‌تری منتقل کنید.

  • علت سبزردی برگهای جدید:

آفتاب شدید و مستقیم به همراه دمای پایین موجب از دست رفتن سبزینه گیاه می‌شود. با انتقال گیاه به مکانی گرمتر همراه با نور غیرمستقیم ‌زیاد، مشکل را رفع کنید.

  • علت باز نشدن برگ جدید:

دمای زیر ۱۰ درجه، آفتاب شدید و کمبود مواد غذایی موجب باز نشدن برگ‌ها می‌شود. گیاه را به محلی با دمای بالای ۱۰درجه و بدور از آفتاب مستقیم منتقل کنید. کوددهی گیاه نیز در افزایش توانایی گیاه برای برگدهی موثر است.

  • علت متوقف شدن رشد:

نخل فونیکس در سرمای شدید به خواب می‌رود. در فصول سرد انتقال گیاه به محلی گرمتر و یا کاور کردن آن را فراموش نکنید.

  • علت زرد شدن برگ:

افراط و تفریط در آبیاری باعث زرد شدن تدریجی برگ‌ها می‌شود. علاوه بر اصلاح آبیاری از وجود زهکش و مناسب بودن خاک مطمئن شوید.

  • علت وجود لکه‌های قهوه‌ای روی برگ:

نشان دهنده بیماری قارچی است. با استفاده از قارچکش کاربندازیوم گیاه را در سه نوبت سمپاشی کنید.

  • علت پوسیدگی ریشه:

آبیاری زیاد عامل این عارضه است. مقدار آبیاری را کاهش دهید.

 

آفات نخل فونیکس کانارینسیس:

از آنجایی که نخل فونیکس جزو گیاهان مخصوص فضای باز است، در معرض انواع آفات است. بنابراین سم پاشی اصولی و به‌موقع برای پیشگیری لازم است.

علت وجود لکه‌های سفید و برجسته پودری روی برگ: شپشک آلودآلود عامل این عارضه است. برای مبارزه با این آفت از سم دیازینون استفاده کنید.

 

علت وجود تارعنکبوت بین برگ‌ها: کنه قرمز یا کنه عنکبوتی عامل این عارضه است. با تامین رطوبت و استفاده از کنه‌کش‌های موجود در بازار این مشکل را رفع کنید.

 

علت وجود مگس‌های سفید رنگ اطراف گیاه: سفیدبالک‌ها در اثر شرایط جوی و رطوبت شدید ظاهر می‌شوند. برای مبارزه با آنها از سموم ارگانیک پالیزین و سم شیمیایی مالاتیون استفاده کنید.

 

علت وجود حشرات سفید رنگ در خاک: خاک نامرغوب و استفاده از کود دامی نپوسیده موجب این عارضه می‌شود. در صورت مهیا بودن شرایط تعویض گلدان انجام دهید. سموم تماسی نیز برای ضدعفونی خاک مناسب است.

 

جمع بندی:

نخل فونیکس کانارینسیس یکی از چندین واریاته فونیکس است. ظاهر خاص و نگهداری ساده آن را تبدیل به انتخابی مناسب برای دکور فضاهای باز است. زمستان گذرانی و هرس اصولی گیاه زیرنظر گیاه پزشک برای حفظ سلامت گیاه ضروری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *