نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از ورزیا دوالیانا

نگهداری از ورزیا

آشنایی با ورزیا دوالیانا

ورزیا دوالیانا با نام علمی Vriesea duvaliana، یک گونه گیاهی از جنس Vriesea است. این گیاه یک اپی‌فیت متعلق به خانواده Pineapple است که بومی ایالت باهیا در شرق برزیل بوده و در بسیاری از مناطق به عنوان گیاه زینتی آپارتمانی کشت می‌شود. این گیاه، یکی از رایج‌ترین بروملیادهایی می‌باشد که در دکوراسیون فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فهرست مطالب این مقاله:

  • ارتفاع ورزیا دوالیانا چقدر است؟
  • آیا ورزیا دوالیانا دارای گل و عطر است؟
  • ورزیا دوالیانا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • ورزیا دوالیانا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان ورزیا دوالیانا چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر ورزیا دوالیانا
  • آفات یا بیماری‌های ورزیا دوالیانا
  • آیا ورزیا دوالیانا سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از ورزیا دوالیانا چیست؟

 

ارتفاع ورزیا دوالیانا چقدر است؟ 

ورزیا دوالیانا تا ارتفاع 45 سانتی‌متر و عرض 25 سانتی‌متر رشد می‌کند. سنبله گل این گیاه ممکن است ارتفاعی معادل 60 سانتی‌متر داشته باشد.

 

آیا ورزیا دوالیانا دارای گل و عطر است؟

ورزیا دوالیانا در فصل تابستان شکوفا می‌شود و معمولاً گل‌های آن 3 تا 6 ماه ماندگاری دارند.این گیاه دارای برگ‌های سبز گوشتی و شمشیری‌شکل می‌باشد که به شکل گل رز رشد می‌کنند. اغلب گل‌های ورزیا از مرکز روزت، به صورت یک سنبله صاف در رنگ‌های‌ زرد یا قرمز رشد می‌کنند. 

گل ورزیانا

ورزیا دوالیانا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

ورزیا به دمای بین 18 تا 24 درجه سانتی‌گراد نیاز دارد. دمای محل نگهداری آن نباید کمتر از 13 درجه سانتی‌گراد باشد. بنابراین می‌توان گفت دمای یک خانه یا آپارتمان برای رشد این گیاه ایده‌آل است. ورزیا دوالیانا نور متوسط خورشید را ترجیح می‌دهد و نمی‌تواند تابش مستقیم را تحمل کند.

از نگهداری آن در نزدیکی سیستم‌های گرمایشی مانند رادیاتورها خودداری کنید، زیرا این گیاه گرمسیری بیشتر به رطوبت نیاز دارد. معمولاً پنجره‌های رو به شرق یا غرب بهترین مکان برای نگهداری این گیاه است.

 

ورزیا دوالیانا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

معمولاً، ورزیا دوالیانا به آب متوسط نیاز دارد و باید به طور منظم آبیاری شود. در بهار و تابستان روزت واقع در مرکز گیاه را پر از آب کنید. برای این منظور، از آب در دمای اتاق استفاده کنید. خاک را به ندرت مرطوب نگه دارید و بررسی کنید که آب آن به درستی زهکشی شود. اشکالی ندارد که اجازه دهید آب در روزت جمع شود. فقط توجه داشته باشید در صورت رسیدن دما به زیر 18 درجه سانتی‌گراد، این نقطه آسیب‌پذیر را خشک کنید. می‌توانید برای طولانی کردن دوره گلدهی ورزیا دوالیانا، آن را یکبار در ماه با کود مایع تغذیه کنید.

برای حفظ سطح خاصی از رطوبت، بهتر است گلدان را روی بستری از سنگریزه‌های پر از آب قرار دهید. تبخیر باعث ایجاد شرایط زیستگاه بومی آن‌ها می‌شود. در پاییز و زمستان آبیاری آن را محدود کنید و قبل از آبیاری مجدد صبر کنید تا خاک کاملاً خشک شود. در این فصل‌ها، کوددهی را متوقف کنید.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان ورزیا دوالیانا چگونه است؟

ورزیا دوالیانا به خاکی نیاز دارد که به اندازه کافی غنی و دارای زهکشی خوبی باشد. ترکیب تورب، خاك معمولي، ماسه و خاكبرگ می‌تواند یک مخلوط گلدانی مناسب برای این گیاه باشد.

ورزیا دارای سیتم ریشه‌ای گسترده نمی‌باشد، به همین دلیل است که یک گلدان کوچک با عمق و عرضی معادل 10 سانتی‌متر برای کاشت و نگهداریآن مناسب خواهد بود. این گیاه صرفاً زمانی نیاز به تعویض گلدان دارد که بخواهید شاخه‌های جدید را از گیاه اصلی جدا کنید.

نظافت و نگهداری

هرس برگ‌های در حال از بین رفتن باعث می‌شود که انرژی گیاه صرف تولید پاجوش‌ها شود. برای این منظور، از قیچی استریل شده یا یک چاقوی تیز استفاده کنید و برگ‌ها را در نزدیکی پایه گیاه برش دهید. 

نحوه مراقبت و نگهداری از ورزیا دوالیانا - انگور

نحوه تکثیر ورزیا دوالیانا

این گیاه را می‌توانید از طریق پاجوش‌ها‌ تکثیر کنید. به محض اینکه شاخه‌های کوچک شروع به شکل‌گیری کردند، می‌توانید آن‌ها را از گیاه مادری جدا کرده و پرورش دهید. از مخلوط گلدانی بروملیاد یا ارکیده مرطوب برای برای کاشت آن‌ها استفاده کنید. 

ممکن است لازم باشد برای نگه داشتن ریشه‌های پاجوش‌ها در مخلوط گلدانی از یک چوب استفاده کنید، زیرا معمولاً سنگین هستند و برگ‌های بیشتری نسبت به ریشه دارند. منتظر بمانید تا پاجوش‌ها یک دوم اندازه گیاه مادر شوند. همیشه ابزارهای برش خود را در هنگام کار با گل و گیاه استریل کنید. تیغه‌های ابزار خود را در محلولی از مقادیر مساوی الکل و آب فرو کنید و اجازه دهید در هوا خشک شوند.

نحوه مراقبت و نگهداری از ورزیا دوالیانا - انگور

آفات یا بیماری‌های ورزیا دوالیانا

ورزیا دوالیانا ممکن است به آفاتی مانند کنه‌های قرمز عنکبوتی، حشرات فلس‌دار، شته‌ها و همچنین سفیدک پودری دچار شود. زمانی که، این گیاه دچار آفت شود، در ابتدا باید با دستمالی تمیز و آغشته به الکل آفات را از روی برگ‌های آن به خوبی پاک کنید و درنهایت گیاه را با سموم مناسب، سم پاشی کنید.

حشرات فلس‌دار در سطح زیرین برگ‌ها ظاهر می‌شوند. این آفات را می‌توان با حشره‌کش یا از نظر بیولوژیکی با زنبورهای انگلی کنترل کرد. کم رنگ شدن رنگ برگ‌های این گیاه می‌تواند ناشی از کمبود کود باشد. در صورتی که داخل برگ‌های گیاه زرد یا قهوه‌ای شوند، احتمالاً به دلیل آبیاری بیش از حد است.

 

آیا ورزیا دوالیانا سمی است؟

این گیاه برای انسان و حیوانات خانگی از جمله سگ‌ها و گربه‌ها غیر سمی در نظر گرفته می‌شود.

 

بهترین موارد استفاده از ورزیا دوالیانا چیست؟

ورزیا دوالیانا یکی از جذاب‌ترین و رایج‌ترین گیاهانی است که برای دکوراسیون فضای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه آپارتمانی می‌تواند هدیه‌ای بسیار زیبا و شیک برای عزیزانتان در مناسبت‌های مختلف باشد. ورزیا دوالیانا یک گیاه آپارتمانی مناسب برای نگهداری در مکان‌هایی با آب و هوای معتدل است.

 

خرید گیاه آپارتمانی ورزیا از مرکز گل و گیاه انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *