نگهداری گیاهان

نگهداری پیله موآ، مشکلات و بیماری‌ها

نگهداری پیله‌موآ، مشکلات و بیماری‌ها

معرفی پیله موآ

پیله‌موآ درختچه‌ای استوایی از خانواده دراسنا می‌باشد که معمولا در خانه به خوبی رشد می‌کند. این گیاه زیبا به دلیل نوارهای سبز تیره و برگ‌های باریک و شبیه نیزه که دارای رگبرگ هستند، مورد توجه قرار می‌گیرد. پیله موآ در شرایط گرم بهترین رشد را دارد و به نور غیرمستقیم اما زیاد خورشید، خاک خنثی و با زهکشی خوب و دمای ثابت بین ۱۸ تا ۲۳ درجه  نیاز دارد.

نگهداری پیله موآ:

  • نور

پیله موآ حداقل به چهار ساعت در روز به نور غیرمستقیم و زیاد خورشید نیاز دارد. این شرایط شاخ و برگ را سبز و شاداب نگه می‌دارد. آفتاب ظهرگاهی درفصول گرم می‌تواند باعث سوختگی برگ شود.

  • خاک

این گیاه نیازمند ترکیبات پیچیده‌ای از خاک نیست. مخلوط گلدانی شامل کمپوست و پرلیت با زهکشی برای آن مناسب می‌باشد. استفاده از کمی ورمی کمپوست برای افزایش موادغذایی بستر کشت توصیه می‌شود.

  • آب

گیاه خود را زمانی آبیاری کنید که سطح خاک، رطوبت خود را از دست داده باشد. از بهار تا پاییز دو تا سه بار درهفته و در زمستان به آب کمتری نیاز دارد. هرگز این گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید، زیرا باعث پوسیدگی ریشه می‌شود. یکی از مسائلی که باید از آن آگاه بود، حساسیت پیله‌موآ به املاح و کلر موجود در آب شرب است: بهتر است آب مخصوص آبیاری را حداقل 12 ساعت کنار گذاشته یا از آب تصفیه و جوشیده (خنک شده) استفاده کنید. یکی از علائم آسیب کلر پژمردگی در حاشیه برگ است.

  • دما و رطوبت

دمای معمولی اتاق را بین ۱۸ تا ۲۳ درجه سانتی گراد برای پیله موآ نگه دارید. این گونه بومی آب و هوای گرم اقیانوس هند است و سرما را به خوبی تحمل نمی‌کند. حتی یک جریان سرمای کوچک می‌تواند آسیب جدی به گیاه وارد کند. رطوبت بین 40 تا 50 درصد محیط را مشابه زیستگاه پیله‌موآ می‌سازد. با مه‌پاشی و استفاده از دستگاه بخور سرد رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید.

  • کود

گیاه خود را هر دو هفته یکبار در بهار و تابستان با کود 10-10-10 محلول در آب تغذیه کنید. در ماه‌های زمستان نیازی به تغذیه نیست.

 

آفات رایج پیله‌موآ

آفاتی مانند کنه‌های عنکبوتی، سپردار‌ها و شپشک‌های آردآلود در گیاهان خانواده دراسنا شناخته شده‌اند. گیاه خود را با صابون حشره کش یا سموم کلروپیریفوس و کنفیدور ( بسته به آفات مشاهده شده )محلول پاشی کنید.

لکه برگ فوزاریومی نیز در گیاهان خانواده دراسنا رایج است. این قارچ باعث ایجاد لکه‌ها یا نوک قهوه‌ای روی برگ‌ها می‌شود. استفاده از قارچ کش روی گیاه شما می‌تواند به جلوگیری از گسترش بیشتر قارچ بر روی برگ‌های آن کمک کند و برگ‌های به شدت آسیب دیده باید از گیاه کوتاه شده و دور ریخته شوند.

 

مشکلات و بیماری‌های رایج پیله‌موآ

در حالی که پیله‌موآ معمولاً به عنوان یک گیاه آپارتمانی بسیار آسان برای مراقبت در نظر گرفته می‌شود، هنوز هم می‌تواند با چند مشکل رایج روبرو شود. اغلب نور و آبیاری نامناسب منجر به مشکلاتی می‌شود که با مشاهده علائم در برگ‌های گیاه قابل تشخیص است.

  • قهوه‌ای شدن برگ‌ها

برگ‌های قهوه‌ای نشان می‌دهند که گیاه در معرض آبیاری یا آفتاب زیاد است. اگر برگ‌های گیاه قهوه‌ای، خشک و ترد است، احتمالاً در حال ایجاد سوختگی برگی است و باید به تدریج به مکانی با نور غیرمستقیم منتقل شود. برگ‌های قهوه‌ای که خشک نیستند، ممکن است نشان‌دهنده آبیاری بیش از حد گیاه باشد، در این صورت آب زیرگلدانی را تخلیه کنید. زهکش نیز بررسی شده و فواصل بین آبیاری را افزایش دهید.

برگ‌های مایل به قهوه‌ای که بیشتر دارای ته رنگ قرمز هستند، ممکن است نشان دهنده لکه برگ فوزاریوم باشند. آبیاری بیش از حد یا رطوبت بیش از حد ممکن است باعث این مشکل شود.

 

نگهداری پیله موآ، مشکلات و بیماری‌ها - انگور

  • برگ‌های زرد و پژمرده

برگ‌های زرد نیز نشانه آبیاری بیش از حد است که می‌تواند به سرعت منجر به پوسیدگی ریشه و آسیب شدید شود. خاک را بررسی کنید و اگر خیس است، زهکشی را بررسی و در صورت لزوم گیاه را به گلدانی بامخلوط خاک تازه انتقال دهید . آسیب فلوراید همچنین می‌تواند باعث زردی و پژمرده شدن برگ‌ها شود، در این صورت بهتر است به جای استفاده از آب لوله کشی، به آب تصفیه شده روی آورید.

نگهداری پیله موآ، مشکلات و بیماری‌ها - انگور

  • ریزش برگ‌

احتمالاً  گیاه به آفتاب کمتر و آب بیشتری نیاز دارد. گلدان را به مکانی سایه‌تر منتقل کنید و گیاه را کاملاً آبیاری کنید و مراقب باشید که آب اضافی کاملاً تخلیه شود.

 

کلام پایانی:

گیاه پیله موآ یک گیاه آپارتمانی زیبا و دلنشین می‌باشد و به دلیل داشتن شرایط زیست ساده ای که دارد یکی از گزینه‌های پر طرفدار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *