دانستی ها

پنجره های مناسب برای گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی خود را در کنار کدام پنجره ها قرار دهیم؟

گیاهان آپارتمانی خود را در کنار چه پنجره هایی قرار دهیم؟

گذاشتن گیاهان آپارتمانی در کنار پنجره یکی از بهترین مکان ها برای داشتن فضای سبز کوچک در آپارتمان هاست. بر اساس جهت های جغرافیایی، پنجره فضای خانه به هر سمتی که باز شود، نور آن سمت دریافت می شود. لذا ما 4 نور در فضای منزل یا محل کار خواهیم داشت. نور شمالی، نور شرقی، نور غربی و نور جنوبی. به عنوان مثال اگر پنجره خانه شما به سمت شمال باز شود، نور شمالی خواهید داشت. در ادامه ویژگی هر یک از پنجره ها را بررسی کرده و گیاهان مناسب برای هر پنجره را معرفی می‌کنیم.

 

پنجره شمالی

پنجره هایی که به سمت شمال باز می‌شوند، در طول روز نور ملایم و یکنواختی دریافت می کنند. گیاهانی که نیاز نوری بالایی دارند را نمی‌توان در کنار پنجره های شمالی نگهداری کرد. در طول روز آفتاب به طور مستقیم به فضای کنار پنجره های شمالی نمی تابد. لذا گرمای زیادی ندارد. به همین خاطر گیاهان آپارتمانی سایه دوست را می توان کنار پنجره های شمالی نگهداری کرد.

  • گیاهان آپارتمانی مناسب برای پنجره های شمالی: 

برگ عبایی، آگلونما، دراسنا، تولمیا، آرالیا، قاشقی، فرن، فیکوس پومیلا، سینگونیوم، هیدرا (پاپیتال)، گیاهان خانواده مارانتا، فیلودندرون، سرخس بوستون، حسن یوسف، برگ انجیری

پنجره های مناسب برای گیاهان آپارتمانی - انگور

 

پنجره شرقی

پنجره های شرقی پرتوهای ملایم نور اول صبح را دریافت می کنند. میزان نور در کنار این پنجره ها یکنواخت و یکسان نیست. این پنجره ها در نیمه روز، نور مستقیم خورشید را دریافت نمی کنند. نور اول صبح با اینکه شدت بیشتری ندارد ولی مستقیم است. بنابراین بهتر است که با نصب یک پرده نازک از تابش مستقیم نور بر روی برگ های گیاهان جلوگیری شود.

 

  • گیاهان آپارتمانی مناسب برای پنجره های شرقی: 

کاپسیکوم (فلفل)، گندمی، کروتون، کردیلین ترمینالیس (نخل خوشبختی)، مرجام، فیکوس الستیکا، گینورا، گل حنا، سانسوریا، برگ بیدی، بگونیا، پرنده بهشتی

پنجره های مناسب برای گیاهان آپارتمانی - انگور

 

پنجره جنوبی

به خاطر زاویه چرخش زمین به دور خورشید، خورشید در تمام طول روز در سمت جنوب زمین قابل مشاهده ست. این یعنی پنجره‌های جنوبی در تمام طول روز نور مستقیم و یکنواخت خورشید را دریافت می‌کنند. گیاهانی که باید در این سمت قرار بگیرند، نیاز نوری بسیار بالایی دارند و به اصطلاح آفتاب دوست هستند. در کنار این پنجره‌ها گیاهان آفتاب دوست عمل فتوسنتز موفقی دارند و سرعت رشدشان بالا است.

نصب پرده نازک بر روی پنجره ها از تابش نور مستقیم و سوختگی برگ ها در طول روز جلوگیری می کند. دمای هوا در کنار این پنجره ها خیلی بالاست. لذا رطوبت گیاهان همیشه باید حفظ شود.

در طول زمستان که نور پنجره‌های شمالی و شرقی کم می‌شود، می‌توانیم گلدان‌های پنجره های آن سمت ها را به نزدیکی پنجره جنوبی منتقل کنیم.

 

  • گیاهان آپارتمانی مناسب برای پنجره های جنوبی: 

اکاسیا، بواردیا، کاکتوس‌ها و گیاهان گوشتی، کالیستمون، سلوزیا، سیتروس، هیبیسکوس، ایرسین، جاسمیوم (یاسمین)، لانتانا، اکسالیس، پاسیفلورا، نخل ماداگاسکار، شمعدانی و زبرنیا.

پنجره های مناسب برای گیاهان آپارتمانی - انگور

 

پنجره غربی

از نیمه روز به بعد، یعنی تا غروب کامل خورشید، پنجره‌های غربی نور شدید را دریافت می‌کنند. می‌توان گفت فضای کنار پنجره‌های غربی معمولا دمای بالایی دارد. استفاده از پرده نازک بر روی پنجره برای جلوگیری از شدت نور مستقیم بهتر است. همچنین باید مطمئن باشیم که تهویه محیط به خوبی انجام می‌شود و رطوبت گیاهان این بخش نیز تامین می‌گردد.

 

  • گیاهان آپارتمانی مناسب برای پنجره های غربی: 

معمولا گیاهانی که کنار پنجره شرقی می‌توانند زندگی کنند، با فضای کنار پنجره غرب هم می‌توانند سازگار باشند. نخل شامادورا، بنفشه آفریقایی از گیاهانی هستند که در کنار پنجره های غربی رشد بهتری دارند.

 

پنجره های مناسب برای گیاهان آپارتمانی - انگور

 

 

شاید برای شما هم پیش آمده که گیاهان خود را در کنار پنجره قرار دهید. اما بعد از مدتی شاهد از بین رفتن آن ها باشید. در این مقاله ویژگی های پنجره ها و میزان نور دریافتی آن ها را بررسی کردیم. گیاهانی که در کنار هر پنجره می توان گذاشت را معرفی کردیم تا قبل از خرید گل آپارتمانی مکان مناسب گیاه را شناسایی کنید. به طوری که با انتخاب درست گیاه، خانه ای همیشه سبز داشته باشید. اگر شما هم میخواهید به تازگی گل آپارتمانی جدیدی را خریداری کنید، می توانید با مشاوران گل و گیاه انگور در واتساپ تماس بگیرید تا گزینه بهتری را انتخاب کنید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *