نگهداری گیاهان

کودهای مناسب برای گیاه آلوئه‌ورا

کود مناسب برای آلوورا

کودهای مناسب برای گیاه آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا گیاهی آبدار از گونه آلوئه است. آلوورا جزو ساکولنت‌های مقاوم با نگهداری ساده محسوب می‌شود. اگر قصد دارید گلدانی از آلوئه‌ورا را از بین ببرید، فقط کافیست بیش‌ازحد به آن توجه کنید! آبیاری زیاد، رطوبت محیطی بالا و کوددهی بیش از اندازه موجب از بین رفتن گیاه می‌شود. احتمالا در این مقاله به دنبال کود مناسب برای آلوئه‌ورا هستید اما جالب است بدانید که می‌توانید از گیاه آلوئه‌ورا بعنوان کود برای دیگر گیاهان استفاده کنید. خارج کردن عصاره گیاهی یا خشک کردن قسمت گوشتی داخل برگ منجر به تولید کودی طبیعی و کامل برای سایر گیاهان می‌شود.

قبل از معرفی انواع کودهای مناسب برای آلوئه‌ورا این نکته را فراموش نکنید که کوددهی از نیازهای اولیه و ضروری این گیاه نیست. حتما چند روز قبل از کوددهی گیاه را تا حدی که آب به مقدار زیاد از زهکش خارج شود، آبیاری کنید. این کار برای شسته شدن، تخلیه املاح و نمک باقی مانده از کوددهی قبلی از خاک حائز اهمیت است.

 

کودهای مناسب آلوئه‌ورا:

1- کود مخصوص کاکتوس و ساکولنت

به شکل پودری و مایع از فروشگاه‌های کشاورزی و گلفروشی‌ها قابل تهیه است. این نوع کود معمولا شامل عناصر ماکرو (ازت- فسفر- پتاس- کلسیم- منیزیم) و میکرو (آهن- روی منگنز- مس) در کنار یکدیگر می‌باشد. بین یک تا دوبار در سال طبق دستور نوشته شده روی بسته بندی در فصول رشد استفاده شود. کمک به سیستم دفاعی گیاه در برابر حمله آفات و بیماری، افزایش تحمل کاهش دما، کمک به گلدهی، افزایش احتمال باروری گلها، بالارفتن سرعت رشد و پاجوش‌دهی و افزایش رنگدانه سبز در گیاه از فواید این کود است. در هر دو شکل مایع و جامد قبل از مصرف با آب ترکیب شود.

تحویل پستی

کود مایع کاکتوس سورین خاک 100 میلی لیتر | سورین خاک

کد انگور: 60312
31,200 تومان
اطلاعات بیشتر
تحویل پستی

کود مخصوص کاکتوس پروتکت نیچر 125 میلی لیتر| Protect Nature

کد انگور: 58886
45,500 تومان
اطلاعات بیشتر
تحویل پستی

کود مخصوص کاکتوس دکتر پلنت 90 میلی لیتر | Dr.Plant

کد انگور: 58852
29,900 تومان
اطلاعات بیشتر
تحویل پستی

کود مخصوص کاکتوس و ساکولنت بلت ورک 250 میلی لیتر | Blatt Verk

کد انگور: 58990
102,700 تومان
اطلاعات بیشتر

2- کود 0.5-1-1

اگر علاقه دارید آلوئه‌ورا را کوددهی کنید اما نمی‌خواهید ریسک اثرات نامطلوب مصرف کود را بپذیرید مناسب‌ترین انتخاب همین کود است. غلظت پایین عناصر اصلی (ازت – فسفر – پتاسیم) خطر مسمومیت گیاه را کاهش می‌دهد. این کود را می‌توانید هر 6 ماه ابتدا و انتهای فصل رشد استفاده کنید. در ابتدای بهار غلظت معینی از کود (طبق دستور نوشته شده روی بسته بندی) تهیه کرده و تغذیه را انجام دهید. در پایان تابستان نوبت دوم کوددهی با همان غلظت انجام شود. از اصلی‌ترین اثرات این کود کمک به رشد گیاه و افزایش پاجوش‌دهی است.

 

3- کود 10-40-10

جزو کودهای فسفر بالا است. پتاسیم از جمله عناصر ماکرو و مناسب برای افرایش رشد ریشه، سبزماندن گیاه و افزایش مقاومت در برابر سرما می‌شود. نکته مهم درباره این کود وجود درصد بالای پتاسیم در آن است. این موضوع باعث ایجاد حساسیت در مصرف کود 10-40-10 شده‌است. اگر دز یا دفعات مصرف کود بیش‌ازحد نوشته شده روی بسته بندی باشد، موجب مرگ گیاه می‌شود. توجه داشته باشید که بیش از یکبار در سال از این کود استفاده نشود. در ابتدای فصل رشد (اوایل فروردین) یک نوبت گیاه را کوددهی کنید.

 

4- پوست موز:

پوست موز به دلیل داشتن درصد بالایی از عناصر مورد نیاز گیاه شامل پتاسیم و فسفر می‌تواند گزینه مناسبی برای آلوئه ورا باشد. نکته مهم در مصرف این کود نحوه استفاده از آن است. هرگز پوست موز نپوسیده را در خاک گلدان نگذارید. می‌توانید یک شیشه مربا بردارید و پوست موز را داخل آب قرار دهید. مقداری آب ولرم روی آن ریخته و اجازه دهید بین 24 تا 48 ساعت بماند. محلول بوجود آمده را در یک شیشه جداگانه بریزید. از آنجایی که غلظت مواد معدنی در این محلول زیاد است، در هر نوبت مصرف یک قاشق‌ چای‌خوری از محلول را در نیم لیتر آب حل کرده و استفاده کنید.

کودهای مناسب برای گیاه آلوئه‌ورا - انگور

 

 

کودهایی که نباید به آلوئه‌ورا بدهیم:

یکی از رایج‌ترین کودهایی که اکثر خانم‌های خانه‌دار علاقه‌مند به استفاده از آن هستد، تفاله چای است. اما مصرف تفاله خشک شده چای نه‌تنها برای آلوئه سلامت و رشدی چندبرابر به ارمغان نمی‌آورد، بلکه باعث ازبین رفتن آن می‌شود. آلوئه‌ورا خاک‌های کمی اسیدی را ترجیح می‌دهد و افزودن تفاله چای یا قهوه به خاک موجب بالابردن اسیدیته آن می‌شود. این نکته راجع به مصرف پوست تخم‌مرغ نیز صادق است. کودهای فسفاته یا گرانوله نیز جزو آن دسته کودهایی است که هرگز نباید برای تغذیه آلوئه‌ورا استفاده شود.

 

نکات اصلی در مصرف کود:

اگر اطلاعاتی راجع به نحوه صحیح مصرف کود نداشته باشید علاوه بر اینکه به رشد گیاهتان کمک نمی‌کنید، ممکن است ناخواسته باعث آسیب به آن شوید. کودهای گیاهی معمولا به دو شکل پودری و مایع در دسترس است. اگر کود پودری استفاده میکنید، به نسبت نوشته شده روی بسته بندی با آب ولرم ترکیب کنید. پودر را به تدریج به آب اضافه کرده و تا زمانی که بطور کامل با آب مخلوط شود، هم بزنید. اگر مقداری از کود حل نشده باقی بماند، بعد از مصرف علائمی مثل سوختگی در برگها را نشان می‌دهد. محلول تهیه شده را 10 الی 15 دقیقه درحالت ساکن نگه دارید تا پودر حل نشده در آب، ته‌نشین شود. اگر بعد از گذشت این 15 دقیقه محلول ته‌نشینی نداشت، به معنی درستی غلظت محلول است. اکنون می‌توانید به آرامی گیاه را با ترکیب تهیه شده آبیاری کنید.

 

نکات اصلی در خرید کود:

سعی کنید همیشه لوازم جانبی گل و گیاه را از مراکز معتبر تهیه کنید. همیشه از کود، سموم و خاک بسته‌بندی شده استفاده نمایید. بهتر است از همان ابتدا سراغ قفسه برندهای معتبر بروید. در برندهای تایید شده توسط جهادکشاورزی روی تمام محصولات تولیدی آزمایش انجام شده است. نکته بعدی که باید به آن توجه کنید، تاریخ تولید و انقضا درج شده روی بسته بندی است. احتمال وجود محصولات بدون تاریخ انقضا یا تاریخ گذشته در فروشگاه‌های کشاورزی غیرمعتبر بسیار بالاست. درنهایت کودی که خریداری می‌کنید باید بسته‌بندی شده، از برندهای معتبر و دارای تاریخ مصرف باشد.

اگر در بین فروشگاه‌های معتبر به دنبال خرید کود هستید، می‌توانید از مرکز گل و گیاه انگور نیز به صورت آنلاین خرید خود را انجام دهید. چرا که کارشناسان گیاه‌پزشک انگور تمامی موارد لازم را در هنگام آماده سازی بررسی می‌کنند تا محصول سالم را از برندهای معتبر برای شما تهیه نمایند.

 

نگهداری بسته‌بندی کود:

بعد از تهیه کود، آن را در هر مکانی که نورمستقیم نداشته باشد، نگهداری کنید. اکثر کودها نیازی به نگهداری در یخچال ندارند. میتوانید آنها را در نزدیکی گلدان‌ها نگهداری کنید. کودهای پودری را از رطوبت دور نگه دارید. اگر بسته‌بندی کود به‌صورتی است که بعد از مصرف درپوش ندارد حتما بوسیله یک نایلون درب بسته‌بندی را مسدود کنید.

 

جمع بندی:

همانطور که متوجه کنید کوددهی آلوئه‌ورا موضوعی نیست که نگران آن باشید. برگهای ضخیم، آبدار و گوشتی آلوئه همانطور که هزاران خواص برای انسان‌ دارد، میتواند موادغذایی خود گیاه را نیز تامین کند. از سرسبزی برگها و اکسیژن سازی بی‌نظیر گیاهتان لذت ببرید و برای کوددهی عجله نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *