مشکلات و بیماری‌ها

همه چیز درمورد آفات و بیماری‌های یوکا و راهکار‌های پیشگیری و درمان

همه چیز درمورد آفات و بیماری‌های یوکا و راهکار‌های پیشگیری و درمان

همانطور که می‌دانید یوکا یکی از پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی به حساب می‌آید. این گیاه نیز، مانند گیاهان آپارتمانی دیگر در طول زندگی خود، به دلایل مختلف دچار بیماری‌ها و آفات گوناگون می‌شود‌. از جمله این دلایل می‌توان به نگهداری و مراقبت نادرست از گیاه یوکا و همچنین تنش دمایی و آبیاری اشاره کرد. در نتیجه‌ی برطرف کردن اشکالاتی از این قبیل، می‌توانید از مبتلا شدن یوکا به بسیاری از بیماری‌ها و آفات پیشگیری کرده و یا گیاه خود را التیام ببخشید. در مرحله اول در موقع مواجه با حشره، بهتر است بررسی کنید که آیا حشره‌ی مشاهده شده اطراف گیاه شما آفت می‌باشد یا خیر؟

 

🐛آشنایی با گیاه یوکا و آفات آن

احتمالاً گیاه یوکا را در بسیاری از خانه‌ها و یا اماکن عمومی دیده و یا نام آن را شنیده باشید. نگهداری یوکا کاری بسیار آسان بوده و برای هر شخصی با هر شرایطی مناسب می‌باشد. همچنین نگهداری یوکا برای شما بسیار به صرفه و کم هزینه خواهد بود. این گیاه در زمان تابستان سنبله‌هایی به‌شدت جذاب تولید می‌کند‌. دقت کنید که گیاه یوکا، آفات به‌خصوصی نداشته و حشرات کمی روی این گیاه تاثیر می‌گذارد. مشکلاتی که از جانب آفات، متحمل گیاه یوکا می‌شود تا حدی جزئی هستند. اما بهتر است حشرات مفید و مضر گیاه خود را به خوبی بشناسید، تا به بهترین نحو با آفات آن مقابله کنید.

ما در اینجا به رایج‌ترین آفات، همراه با نکاتی برای درمان یوکا اشاره کرده‌ایم، پس با ما همراه شوید.

 

حشرات گیاه آگاو

حشرات گیاه آگاو

 

حشرات گیاهی با سوراخ کردن برگ‌های یوکا و مکیدن شیره داخل آن، موجب تضعیف گیاه شما می‌شوند. نقاطی از گیاه که در آن سوراخ ایجاد شده به شکل یک ناحیه قهوه‌ای کوچک به نظر می‌رسد. طول این حشرات گیاهی ۱.۵ سانتی‌متر بوده و  به راحتی با چشم قابل دیدن می‌باشند. همچنین به‌دلیل اندازه و جثه قابل تشخیص، کنترل آن آسان است. یکی از توصیه‌های ما به شما برای کنترل این آفت، استفاده از صابون حشره‌کش به صورت مستقیم روی آفت می‌باشد. صابون حشره‌کش طی چند هفته این آفات را از بین می‌برد.

 

 شته‌ها

شته ها

 

شته‌های سیاه جزو آفات رایج برای گیاه یوکا می‌باشد، که ممکن است به روش‌های مختلفی از ساقه گل یا برگ تغذیه کرده و عسلک تولید کند. شما می‌توانید برای از بین بردن شته در یوکای خود از اسپری قوی آب استفاده کنید. در این روش به راحتی شته‌ها را از بین برده و در آب غرق می‌کنید. در مرحله‌ی بعد می‌توانید سمپاشی روزانه را انجام دهید تا کلنی حشرات از بین برود.

 

 شپشک آردآلود

شپشک آردآلود

 

این حشرات، پوشیده از موم می‌باشند. یکی از راه‌های شناسایی شپشک آردآلود مشاهده رسوبات و فلس‌های مومی در نزدیکی گیاه می‌باشد. شپشک آردآلود می‌تواند مانند شته‌ها، مورچه‌ها را با عسلک خود جذب کنند. یکی از راه‌های درمان، استفاده از شدت آب برای از بین بردن حشره و خارج کردن آن از باغچه می‌باشد.

 

سپردارها

سپردارها

 

سپرداران اغلب به صورت برجستگی، کبودی و لکه‌های غیر معمول روی گیاهان ظاهر می‌شود. این حشره در ادامه روند آلودگی تکثیر شده و برگ‌ها را به طور کامل می‌پوشاند. کنترل این آفت زره‌پوش، سخت‌تر از شپشک‌های آردآلود و شته‌ها می‌باشد.برای درمان، بسته به اندازه کلنی با استفاده مکرر از روغن چریش می‌توانید حشرات را از بین ببرید. در صورت وجود زیاد این حشره،  ایمیداکلوپرید را با دزهای توصیه شده پس از گلدهی به گیاه خود اسپری کنید. اگر گیاه شما در خطر جدی بود، گل گیاه را قبل از استفاده از سم هرس کنید.

 

کنه دو نقطه‌ای

کنه دو نقطه ای

 

 کنه‌های دو نقطه‌ای، جزو آفات جدی یوکا نمی‌باشند. همچنین کنه‌های دو‌نقطه‌ای، از عنکبوتیان کوچکی هستند که از گیاهان تغذیه می‌کنند. هنگامی که یوکا شروع به نشان دادن علائم آلودگی می‌کند، ممکن است متوجه جمع شدن برگ‌های ریز روی یوکای خود شوید، اما به احتمال زیاد تا زمانی که گیاه با مشکلات جدی برخورد نکند، متوجه چیز متفاوتی نشوید. شما می‌توانید با افزایش رطوبت اطراف یوکا، کنه‌ها را سرکوب کنید. اما این‌کار در عوض می‌تواند بیماری‌های قارچی را در اطراف گیاه شما افزایش دهد. برای بهترین نتیجه، گیاه یوکای خود را با روغن چریش یا صابون حشره‌کش چندین بار طبق دستورالعمل بسته تیمار کنید.

 

سرخرطومی یوکا

وقتی صحبت از کنترل آفات گیاه یوکا به میان می‌آید، کنترل سرخرطومی یوکا سخت‌ترین مشکل موجود می‌باشد. از آنجایی که آن‌ها در تاج گیاه فرو می‌روند، پس از شروع یک آلودگی، درمان گیاه تقریبا غیرممکن خواهد شد. بهترین کار این است که وقتی سوراخ‌های ریز در برگ یوکای خود مشاهده کردید، سعی کنید از روند پیشرفت گیاه جلوگیری کنید.

 

🍁بیماری‌هایی که گیاهان یوکا را تحت تأثیر قرار می دهند و راه های کنترل آنها

گیاهان یوکا درختچه‌هایی هستند که برگ‌هایی با پوست سخت و شمشیری شکل و گل‌های سفید دارند. این گیاه آپارتمانی محبوب بسیار مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌باشد.

نام علمی گیاه یوکا  Yucca elephantipes می‌باشد. این گیاه دارای برآمدگی‌های تیز و نیزه‌ای شکل می‌باشد، که از ساقه مرکزی رشد می‌کند‌. گیاه یوکا به عنوان گیاه داخلی و خارجی در محیط خانه یا محل کار بسیار محبوب می‌باشند. اگرچه نگهداری از آنها نسبتاً آسان می‌باشد، اما این گیاه نیز مستعد برخی مشکلات می‌باشد‌. برخی از آنها شامل زرد شدن برگ‌ها، ضایعات مختلف، تغییر رنگ قهوه‌ای برگ در سطح آن و پوسیدگی ساقه می‌باشد.

 

لکه قهوه‌ای

لکه قهوه ای روی برگ یوکا

 

بروز لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها یکی از شایع‌ترین مشکلات این گیاه می‌باشد. قطر لکه‌ها معمولا ۲ تا ۳ سانتی‌متر با حاشیه بنفش می‌باشد. این لکه‌ها روی برگ ابتدا به صورت مناطق شفاف ریز در برگ‌های مسن‌تر ظاهر شده و در ادامه، لکه‌ها زرد و در نهایت قهوه‌ای می‌شوند. این لکه‌ها معمولاً بیضی شکل بوده و در تمام سطح برگ‌هایی که در پایین ساقه قرار دارند پراکنده می‌شوند. برگ‌های زرد نیز در برخی موارد ابتلا به این بیماری در گیاه دیده می‌شود.

✅درمان:

این گیاه را می‌توانید، با برداشتن برگ‌های آلوده و هرس مرتب، به بهترین وجه درمان کنید. برای جلوگیری از ظاهر شدن مجدد لکه‌های قهوه‌ای، گیاه را با قارچ‌کش اسپری کنید.

 

لکه برگی خاکستری

لکه برگی خاکستری

 

لکه برگی خاکستری نیز یکی از مشکلات متعدد این گیاه می‌باشد. این بیماری، بیشتر در برگ‌های مسن دیده شده و به صورت لژیونی (لکه‌های گرد) می‌باشد. همچنین این بیماری به رنگ خاکستری با حاشیه قهوه‌ای ظاهر می‌شود.

✅درمان:

برای کنترل این بیماری از قارچ کش استفاده کرده و برگ‌های آلوده را جدا کنید.

 

نکروز برگ

نکروز برگ

 

در این بیماری به دلیل مرگ سلول‌ها، نوک و لبه‌های برگ گیاه چروک می‌شود. همچنین ممکن است تغییر رنگ برگ‌ها در امتداد نوک و لبه‌ها نیز وجود داشته باشد.

✅درمان:

برای رفع این مشکل، PH خاک را با افزودن آهک افزایش دهید.

 

پوسیدگی ساقه

پوسیدگی ساقه و ریشه

 

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که اکثر صاحبان گیاه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، پوسیدگی ساقه‌ها می‌باشد. اگر پوسیدگی در ابتدا متوقف نشود، ممکن است منجر به از بین رفتن کل گیاه شود. این پوسیدگی توسط باکتری‌ها ایجاد شده و سپس ترشحات نرم و لطیفی از ساقه گیاه ترشح می‌شود که بوی نامطبوعی نیز خواهد داشت.

شما می‌توانید با استفاده از گلدان‌های استریل شده و خاک مناسب گلدان هنگام کاشت قلمه از این امر جلوگیری کنید.

 

بیماری اسکلروتی

گاهی اوقات، ممکن است روی گیاه رویش سفید رنگی را مشاهده کنید که دارای الگوی بادبزنی می‌باشد. این بیماری معمولا در ساقه‌های نزدیک به سطح خاک یافت می‌شود. این مشکلات ناشی از حملات قارچی بوده و به آن بیماری اسکلروتی می‌گویند.

✅درمان:

با استفاده از قارچ کش مناسب تا حدودی می‌توانید آن را کنترل کنید.

 

نکاتی برای رشد و تکثیر یوکا

✂بهترین روش پرورش این گیاه از طریق قلمه می‌باشد. دقت کنید که قلمه‌های مورد استفاده برای تکثیر باید از ساقه‌های بالغ گیاه گرفته شوند. زیرا قلمه ساقه‌های جدید بیشتر مستعد پوسیدگی می‌باشند. یک چاقوی تیز برای برداشتن قلمه از گیاه استفاده کرده و قسمت بالایی برگ‌ها را جدا کنید. قلمه را به مدت ۲ تا ۳ روز در مکانی با سایه مناسب قرار دهید تا به‌طور مناسب خشک شود‌. حالا قلمه را در مقداری خاک گلدان قرار داده و در جایی نگهداری کنید تا نور مستقیم خورشید به آن‌ها برسد. توجه کنید که حدود ۳ تا ۴ هفته طول می‌کشد تا قلمه‌های شما به خوبی رشد کند. راه دیگر موجود برای تکثیر یوکا، از طریق بذرها می‌باشد. جوانه زدن بذر یوکا، یک ماه یا حتی تا یک سال طول می‌کشد. شما باید بذر گیاه یوکا را پس از کمی مالش با سمباده، در خاک گلدان بکارید. این نکته را به‌خواطر بسپارید که آبیاری منظم خاک بسیار حیاتی می‌باشد. در صورت رعایت این نکات به صورت مستمر، شما می‌توانید جوانه ‌زدن گیاه یوکا را طی دو یا سه هفته مشاهده کنید.

👈نکته مهم این است که بسیاری از بیماری‌های گیاه یوکا در اثر حمله باکتریایی و هم قارچی ایجاد می‌شوند. شما می‌توانید با  استفاده از قارچ کش‌های مناسب برای پیشگیری از این گونه بیماری‌های ناشی از قارچ اقدام کنید. اما استفاده از آن‌ها نباید بیش از دو بار در سال باشد. زیاده روی و استفاده بیش‌از حد قارچ کش‌ها رشد گیاه یوکا را متوقف می‌کند.

 

کلام آخر

یوکا گیاهی کم نظیر و پرطرفدار می‌باشد. زیبایی این گیاه علاقمندان را از هرکجای دنیا به خود جذب کرده و زبانزد هر کسی می‌باشد. گیاه یوکا نیز به‌دلایل متفاوت ممکن است در طول زندگی درگیر بیماری‌‌ها و آفات مختلف باشد. شما می‌توانید با اصلاح کردن چند نکته مراقبتی، شادابی گیاه خود را تضمین کنید و از زیبایی آن لذت ببرید.😉

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *