مشکلات و بیماری‌ها

همه‌چیز درباره‌ مشکلات، بیماری‌ها و آفات گیاه میخک‌هندی و راهکار‌های پیشگیری، درمانی

همه‌چیز درباره‌ مشکلات، بیماری‌ها و آفات گیاه میخک‌هندی و راهکار‌های پیشگیری، درمانی

مشکلات پیت‌استروم

پیت استروم که آن را اصطلاحا به نام میخک هندی نیز می‌شناسیم، گیاهی بسیار پرطرفدار و پرمزیت می‌باشد. همونطور که می‌دانید، میخک هندی نیز مانند اکثر گیاهان آپارتمانی آفات، بیماری‌ها و مشکلات خاص خود را داراست. پس توجه به این مسائل حیاتی، برای نگهداری میخک هندی ضروری خواهد بود. خوب است بدانید که گیاه میخک هندی به‌ندرت درگیر آفات شده و در اکثر مواقع گرفتار بیماری‌های به‌خصوصی مانند پژمردگی و قهوه‌ای شدن برگ‌ها یا زرد شدگی خواهد شد. احتمالا شما گیاه میخک هندی را در بسیاری از خانه‌ها و شرکت‌ها مشاهده کرده‌اید، زیرا این گیاه جزو پرطرفدارترین گیاهان آپارتمانی می‌باشد. پس بهتر است که با مشکلات این گیاه پرطرفدار به‌طور جزئی‌تری آشنا شوید. با ما تا انتها همراه باشید.🙂

 

PITTOSPORUM TOBIRA میخک هندی

 

 

نگهداری نامناسب و درنهایت مرگ درختچه

درختچه‌های گیاه میخک هندی و میخک‌های معطر به‌طور خاص نسبت به محیط اطراف خود بسیار حساس می‌باشند. نکته عجیب درباره این موضوع، مرگ بی‌دلیل و ناگهانی این گیاه بوده، که اغلب علت آن تغییر جزئی در محیط می‌باشد. همچنین ممکن است که شما برنامه آبدهی و کوددهی را به طور دقیق رعایت نکرده و یا گیاه را در معرض نور مستقیم یا سرمای شدید قرار داده باشید.

 

پیچ خوردگی برگ‌ها به دلیل حمله شته‌ها

 لکه‌برگی Brown Spots On Leaves

 

شته‌ها حشراتی دوکی و گلابی شکل می‌باشند که کمی بزرگتر از سر سنجاق هستند. همچنین اصطلاحا به این آفت “شپش گیاهی” نیز می‌گویند. این شته به شاخه‌های حساس و خوشه‌های گل روی بوته‌ها حمله می‌کند‌. این آفات شیره برگ‌ها و ساقه‌ها را مکیده و باعث پیچ خوردن، چروکیده شدن و در نهایت زرد شدن شاخ و برگ گیاه می‌شود. در عین حال حمله شته‌ها، قدرت و بنیه گیاه را کاهش می‌دهد. گاهی مورچه‌ها توسط ترشحات عسلک شته‌ها جذب می‌شوند. سپس مورچه‌ها روی گیاهان جمع شده و از شته‌ها در برابر دشمنان طبیعی نیز محافظت می‌کنند. در این مرحله سعی کنید زیر برگ‌های گیاه میخک هندی را به دلیل تجمع شته‌ها در آن قسمت مکرراً بررسی کنید.

👈برای از بین بردن آلودگی‌های کوچک، صبح‌ها به فاصله سه روز در میان برگ‌های میخک هندی را با شدت آب زیاد اسپری کنید. برای از بین بردن آفات می‌توانید صابون حشره‌کش را هر ۲ تا ۳ روز یکبار برای آلودگی‌های شدیدتر، به برگ گیاه اسپری کنید‌. به عنوان آخرین راه حل، از اسپری پیرتروم نیز می‌توانید استفاده کنید و آن را مستقیماً روی شته‌ها اسپری کنید. دقت داشته باشید که از پیرتروم در اواخر روز استفاده کنید تا از کشتن زنبورهای عسل و سایر حشرات مفید در نزدیکی گیاه خود جلوگیری کنید. سعی کنید مورچه‌ها را از محیط دور کنید. سپس می‌توانید روی درختچه‌های همیشه سبز، مانند میخک هندی معطر، در اوایل بهار یک اسپری روغن باغبانی سبک بپاشید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری کنید.

 

توده‌های پنبه‌ای روی قسمت‌های مختلف گیاه به دلیل حمله‌ی شپشک آردآلود

شپشک آردآلود

 

شپشک‌های آردآلود ۳ تا ۵ سانتی‌متر طول دارند و بدن آنها بیضی شکل و صاف می‌باشد. همچنین کل بدن آن‌ها با پودر مومی سفید پوشیده شده است. به‌علاوه خارهای کوتاه و نرمی اطراف لبه‌های بدن خود دارند. این حشرات گاهی به صورت توده‌های سفید پنبه‌ای روی ریشه، ساقه، شاخه و برگ پیت استروم جمع می‌شوند و شیره آن را مکیده و بدن گیاه را ضعیف می‌کنند. اگر به گیاه خود دقت کنید، مشاهده خواهید کرد که برگ‌های آلوده گیاه میخک‌هندی مایل به زرد به نظر می‌رسند. همانطور که می‌دانید گیاهانی که به شدت آلوده شده‌اند، به خوبی رشد نمی‌کنند و ممکن است پس از مدتی نیز از بین بروند. ترشحات عسلک از تغذیه حشرات، باعث رشد کپک در شاخ و برگ درختچه می‌شود و مورچه‌ها را نیز جذب می‌کند.

👈شپشک‌های آردآلود را با اسپری صابون الکلی حشره کش هر ۲ تا ۳ روز یکبار تا زمان از بین رفتن کامل آن، کنترل کنید. یک فنجان الکل مالشی را با یک پیمانه صابون حشره کش مخلوط کنید و روی گیاه خود استفاده کنید. برای از بین بردن تعداد زیادی از تخم‌های شپشک آردآلود زمستانی، در ماه بهمن یا اسفند، درست قبل از شروع رشد گیاه، شاخ و برگ میخک و ساقه‌های آن را با روغن سبک باغبانی اسپری کنید.

 

پوشیده شدن برگ‌ها و شاخه‌های گیاه از برجستگی‌های کوچک به وسیله سپرداران

همه‌چیز درباره‌ مشکلات، بیماری‌ها و آفات گیاه میخک‌هندی و راهکار‌های پیشگیری، درمانی - انگور

 

سپرداران توسط پوسته‌های مومی شکل سخت‌و‌گرد پوشیده شده‌اند که ممکن است به رنگ‌های سفید، زرد یا قهوه‌ای تا سیاه دیده شوند. این برجستگی‌های کوچک در امتداد ساقه‌ها و شاخه‌های پیت استروم‌های آلوده دیده می‌شوند. همچنین اندازه‌ی‌ آن‌ها حدود ۱ تا ۲ سانتی‌متر می‌باشد. لازم است بدانید که اولین علامت حمله این حشرات، اغلب تغییر رنگ و به دنبال آن ریزش برگ‌ها و کاهش رشد درختچه‌ها است. برخی از گونه‌های حشرات فلس‌دار ،عسلک نیز ترشح می‌کنند، که شاخ و برگ درخت را می‌پوشاند و باعث پیدایش مورچه‌ها و رشد کپک‌های دوده‌ای می‌شود. این کپک یک پوشش خاکستری تا سیاه روی برگ‌ها و ساقه‌ها می‌باشد. توجه داشته باشید که هجوم این حشرات در مقیاس سنگین ممکن است گیاه میخک‌هندی را به‌طور کامل از بین ببرد، پس از هجوم آنها جلوگیری کنید.

👈یکی از راه‌های مقابله با این حشرات در مقیاس کوچک خراشیدن برجستگی‌های آشکار روی سطوح گیاه با ناخن یا یک پنبه‌ای آغشته به الکل می‌باشد. دقت کنید که آلودگی‌های شدید نیاز به سمپاشی حتمی دارند. از مخلوط الکل و صابون حشره‌کش هر ۳ روز به مدت ۲ هفته استفاده کنید. ۲ قاشق غذاخوری الکل را در یک پیمانه اسپری صابون تجاری آماده مخلوط کرده و استفاده کنید. روغن سبک باغبانی را در اواخر زمستان یا اوایل بهار روی گیاهان خفته اسپری کنید‌. همچنین در بیرون آمدن برگ‌های جوان و قبل از تشکیل فلس‌های جدید از حشره‌کش‌ مناسب استفاده کنید.

 

پژمردگی ناگهانی؛ مرگ بر اثر بلایت جنوبی

بلایت جنوبی

 

این بیماری قارچی بر روی بسیاری از گیاهان چوبی در هوای گرم و خاک اسیدی رشد می‌کند. همچنین این بلایت بیشتر در جنوب شرقی و به طور پراکنده در شمال نیز ظاهر می‌شود‌. این بیماری تمایل حمله به بوته‌های جوانی دارد که هنوز پوست چوب پنبه‌ای روی ساقه‌های آن ایجاد نشده است. این عفونت در نزدیکی خاک شروع می‌شود. در ادامه به صورت ناحیه‌ای تیره و تغییر رنگ داده پوشیده شده توسط تارهای قارچی ظاهر می‌شود‌. در نهایت این عفونت، کل ساقه گیاه را درگیر می‌کند. این بیماری در آخر می‌تواند درختچه میخک هندی را در کمتر از یک ماه از بین ببرد.

👈از آنجایی که قارچ در خاک و بقایای گیاهی زندگی می‌کند، جمع‌آوری و دور ریختن تمام علف‌های هرز و قسمت‌های گیاه در نزدیکی بوته‌های آلوده بسیار مهم می‌باشد. شما می‌توانید خاک نزدیک گیاهان بیمار را حفر کنید و بقایای آلوده گیاه را از بین ببرید. همچنین می‌توانید قارچ بلایت را با ریختن مالچ اطراف درختچه پیت استروم از بین ببرید.

 

 لکه‌برگی Brown Spots On Leaves

لکه برگی

 

برخی از انواع قارچ‌ها باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای ضخیم در دو طرف برگ‌های میخک هندی می‌شوند. سپس این برگ‌ها زرد و پژمرده می‌شوند و در نهایت می‌میرند.

👈یکی از راه‌های درمانی از بین بردن بوته‌های آلوده و برداشتن سریع همه برگ‌ها و شاخه‌هایی که علائم نشان داده‌اند می‌باشد. بوته‌های آسیب دیده را با قارچ‌کش مسی طبق دستورالعمل روی بسته اسپری کنید.

 

قهوه‌ای شدن شاخه‌ها Die Back به دلیل بلایت Twig

همه‌چیز درباره‌ مشکلات، بیماری‌ها و آفات گیاه میخک‌هندی و راهکار‌های پیشگیری، درمانی - انگور

 

سوختگی ناشی از بیماری قارچی، روی میخک از شمال شرقی تا شمال غربی ایران رخ می‌دهد. این بیماری باعث قهوه‌ای شدن نوک شاخه‌هاو از بین رفتن گیاه می‌شود. دقت کنید که بوته‌های بالای سن ۵ سال معمولاً آسیب جدی از این بیماری نمی‌بینند. برای درمان، در اواخر زمستان، شاخه‌ها و برگ‌های آسیب دیده را هرس کرده و بسوزانید.

👈گیاهان را با قارچ‌کش مس یا قارچ‌کش گوگرد آهکی در ابتدا و سپس هر ۱۰ روز در فصول بهار و پاییز سمپاشی کنید. توجه کنید که گیاه میخک هندی را به‌طور مستقیم و از بالای سر گیاه سمپاشی نکنید. پیت‌استروم‌ها حتی در بهترین شرایط هم به خوبی به هرس پاسخ نمی‌دهند، اما این کار بهترین راه برای کنترل این بیماری می‌باشد. هرس گیاه، گردش هوا را در اطراف بوته ها افزایش می‌دهد. مراقب باشید ابزارهای هرس را با فرو بردن آنها در الکل یا شوینده‌های خانگی استریل کنید تا از گسترش بیماری جلوگیری کنید. هاگ‌های قارچ روی مالچ، زیر درختچه‌ها جمع می‌شوند، پس برداشتن مالچ قدیمی و جایگزین کردن آن با مواد تازه ممکن است به جلوگیری از شیوع مجدد بیماری کمک کند.

 

سوختگی شاخ و برگ به دلیل ادرار سگ

ادرار سگ، باعث تغییر رنگ شاخه‌ها و برگ‌های میخک‌هندی شده و در آخر باعث مرگ آن می‌شود‌.

👈برای محافظت شاخ و برگ‌های آسیب پذیر گیاه میخک‌هندی خود، آن را با کمی اسپری ضد تعرق اسپری کنید. در مواردی که مشکلات مزمن وجود دارد، درختچه را غربال کنید یا شاخه‌های پایینی آن را با مواد دفع کننده حیوانات خانگی اسپری کنید. باید توجه کنید که این اقدامات را در کمال احتیاط انجام دهید.

 

کلام آخر

میخک هندی گیاهی منحصر به فرد و خاص می‌باشد. همچنین نگهداری میخک‌هندی کاری بسیار آسان بوده و این گیاه مناسب هر فردی با هر شرایطی می‌باشد. اما باید توجه کنید که این گیاه نیز مانند سایر گیاهان دیگر در طول زمان دچار مشکلات ‌خاصی می‌شود. این مسائل می‌تواند گیاه میخک‌هندی را در هر سنی دچار مشکلات مختلفی کند. همانطور که می‌دانید این مشکلات می‌تواند شامل نگهداری نادرست، بیماری‌های مختلف، هجوم آفات و حتی قارچ‌ها نیز باشد. شما نیز می‌توانید با برطرف کردن چند راهکار اشتباه مراقبتی و یا اقدامات مناسب برای پیشگیری و درمان گیاهی، سلامت میخک هندی خود را تضمین کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *