دانستی ها, طراحی دکوراسیون با گیاهان

ماس وال یا دیوار خزه‌ای و نحوه ایجاد آن

دیوار خزه ای از معرفی تا نحوه ساخت

دیوارهای خزه‌ای یک راه عالی برای افزودن رنگ و بافت به خانه شما بدون صرف زمان و هزینه زیاد است. آنها در اندازه‌ها، سبک‌های مختلف و قابل نصب در هر مکانی هستند. اگر به دنبال ایجاد شادابی در فضای خود هستید، ساخت ماس‌وال بهترین گزینه است.

خزه به طور طبیعی در محیط‌های مرطوب مانند جنگل‌های بارانی یافت می‌شود. این گیاه با بافتی نرم و عجیب اغلب روی تنه درختان رشد می‌کند و علاوه بر جذب رطوبت محیط توانایی ایجاد محیطی مرطوب را دارد.

👈در این مقاله، ما در مورد دیوار خزه‌ای و نحوه ایجاد آن در 5 مرحله ساده بحث خواهیم کرد.

 

ماس وال چیست؟

اگر یک دیوار خالی اطرافتان است و می‌خواهید چیزی متفاوت را تجربه کنید، دیوار خزه‌ای ارزش یکبار امتحان کردن را دارد.

ایجاد ماس‌وال بسیار ساده‌تر از چیزی است که انتظار دارید. این یک فرآیند واقعاً آسان با نتایج چشم‌نواز است و برای سال‌های متمادی به خانه شما زیبایی می‌بخشد.

دیوار خزه‌ای را می‌توان بر روی دیوار داخلی و خارجی نصب کرد. قاب این کار با خزه‌های زنده، تثبیت‌شده یا با ترکیبی از این دو دیزاین می‌شود.

ماس وال یا دیوار خزه‌ای و نحوه ایجاد آن - انگور

شما می‌توانید از یک یا چندین نوع خزه استفاده کنید. این می‌تواند شامل خزه جاوا، خزه کریسمس و خزه ستاره باشد. برخی از دیوارهای خزه‌ای نیز از عناصر دیگری همچون گیاهان هوازی یا حتی پوست درخت تشکیل شده‌اند.

ایجاد یک ماس‌وال می‌تواند کار سختی به نظر برسد. با این حال، وقتی دست‌به کار شوید چندان ترسناک نیست. در زیر، راهنمای دیوارهای خزه‌ای داخلی و خارجی و نحوه ایجاد آن برای خانه خود را گردآوری کرده‌ایم.

 

دیوارهای خزه داخلی یا خارجی

شما تصمیم گرفته‌اید که یک ماس وال ایجاد کنید، با این حال تصمیم بعدی شما این خواهد بود که آن را کجا قرار دهید. داخل خانه یا خارج از آن؟ جایی که می‌خواهید دیوار خزه شما قرار بگیرد، می‌تواند بر نوع خزه‌ای که باید استفاده کنید تأثیر بگذارد.

 

1-ماس وال داخلی

دیوارخزه‌ای داخلی جزو پرطرفدارترین دیوارسبز است.

ماس وال یا دیوار خزه‌ای و نحوه ایجاد آن - انگور

 

می‌توانید یک دیوارخزه‌ای در خانه خود ایجاد کرده و بنشینید و از آفریده خود لذت ببرید. برای ماس وال داخلی، توصیه می‌کنم از خزه‌های ‌تثبیت‌شده و لوازم جانبی خشک شده‌ای که روی خزه قرار می‌گیرد، استفاده کنید. استفاده از خزه تثبیت شده علاوه بر ایجاد سرسبزی، نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمتری دارد. وقتی چنین ویژگی را در خانه خود دارید یک مزیت بزرگ است.

وقتی صحبت از خزه‌های تثبیت شده به میان می‌آید، طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را دارید که می توانید از بین آنها انتخاب کنید. سپس، هنگامی که دیوار خزه‌ای شما آماده شد، می‌توانید آن را تماشا کرده و تا سال‌های آینده نیازی به انجام کاری برای آن ندارید. ماس وال به نور خورشید و آب نیاز ندارد.

😍برخی از انواع خزه که می‌توانید نگهداری و استفاده کنید را به شما پیشنهاد می‌کنم:

  • مود ماس (Mood moss)

    یکی از پرطرفدارترین و رایج ترین خزه‌هایی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد. رنگ سبز و ظاهری بسیار گرد، کرکی و تقریباً مخمل دارد.

ماس وال یا دیوار خزه‌ای و نحوه ایجاد آن - انگور

 

  • خزه شیت (Sheet moss)

یکی دیگر از خزه‌های رایج و محبوبی است که می‌توانید از آن استفاده کنید. این نوع خزه را با رنگ سبز تیره بر روی اکثر دیوارهای سبز خواهید یافت. سطح صاف خزه شیت باعث تنظیم راحت و قابلیت استفاده در نماهای مختلف شده است. شما می‌توانید این خزه را مطابق با سلیقه‌ی‌ خودتان دستکاری کنید.

ماس وال یا دیوار خزه‌ای و نحوه ایجاد آن - انگور

 

  • خزه گوزن‌شمالی

این نوع خزه امکانات طراحی شما را بسیار زیاد می‌کند. به شما این گزینه را می‌دهد که هر چقدر دوست دارید خلاق باشید. انتخاب با شماست! ممکن است دیوار سبز نخواهید، بنابراین برای دیوارخزه داخلی خود باید سراغ خزه گوزن‌شمالی بروید. در حالت طبیعی، خزه گوزن‌شمالی در واقع سبز بسیار روشن است، با این حال، می‌توان آن را در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها مانند بنفش، صورتی و آبی تهیه کرد.

ماس وال یا دیوار خزه‌ای و نحوه ایجاد آن - انگور

 

✂علاوه بر انواع مختلف خزه‌های تثبیت شده که می‌توانید به ماس وال داخلی خود اضافه کنید، مواد دیگری نیز وجود دارد. این لوازم که می‌تواند دیوار خزه‌ای شما را خاص جلوه دهد شامل مواد زیر می‌باشد:

  • چوب آبنوس
  • پوست خشک شده
  • اسفنج
  • قارچ تثبیت‌شده
  • شاخه های خشک شده

همه این موارد می‌توانند بافت بیشتری را اضافه و دیوار خزه شما را زیباتر کنند. همانطور که در بالا ذکر کردیم، وقتی صحبت از دیوارهای خزه داخلی می‌شود، نیازی به تعمیر و نگهداری چندانی نیست. تنها زمانی مجبور می‌شوید در ماس وال داخلی خود دست ببرید که بخواهید چیزی دوست داشتنی مثل مقداری پیچک یا گیاهان هوازی به دیوار خزه خود اضافه کنید.

ماس وال باید بر اساس نیازهای مراقبتی خود آبیاری شود. تا زمانی که گیاه درحال رشدی در دیوار خزه شما زندگی نمی‌کند، به تعمیر و نگهداری یا تلاش شما نیاز نیست.

 

2-ماس وال خارجی

از آنجایی که در ماس وال داخلی خزه‌های تثبیت شده استفاده می‌شوند، پس احتمالا می‌توانید حدس بزنید که دیوارهای‌ خزه‌ای در فضای باز تماماً با خزه‌های زنده است. اگر می‌خواهید از خزه زنده استفاده کنید، باید یک دیوار خزه خارجی ایجاد کنید.

ماس وال یا دیوار خزه‌ای و نحوه ایجاد آن - انگور

 

خزه‌های زنده نیاز به نگهداری دارد. برای سالم نگه داشتن خزه زنده، باید آن را آبیاری کرد. آبیاری در داخل می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، زیرا به دیوار صورت عمودی آویزان است. اما وقتی در دیوار بیرونی، چندان دشوار نیست.

🤗زمانی که نوبت انتخاب نوع خزه‌ای می‌شود که باید برای دیوار خزه‌ای در فضای باز استفاده کنید، دوباره گزینه‌های زیادی دارید. برخی از انتخاب‌های محبوب‌تر، شامل:

  • Prairie Sphagnum: نوعی پیت ماس ​​است که به رنگ سبز/قهوه ای روشن دیده می‌شود.

 

ماس وال یا دیوار خزه‌ای و نحوه ایجاد آن - انگور

 

  • Broom Fork Moss: خزه جارویی با رشد به صورت تکه‌های بزرگ قابل شناسایی است.

 

ماس وال یا دیوار خزه‌ای و نحوه ایجاد آن - انگور

  • Leucobryum Moss: رطوبت محیط روی رنگ آن تأثیر می‌گذارد. با این حال، به طور معمول دارای رنگ سبز روشن است.

 

ماس وال یا دیوار خزه‌ای و نحوه ایجاد آن - انگور

 

  • Smooth Cap Moss: نوعی خزه متوسط ​​تا بزرگ به رنگ سبز تیره است.

 

ماس وال یا دیوار خزه‌ای و نحوه ایجاد آن - انگور

در کنار خزه‌های زنده، می‌توانید گیاهان دیگری را نیز به دیوار خود اضافه کنید. این کار، جزئیات بیشتری به دیوار خزه شما اضافه کرده و نمای آن را جالب‌تر می‌کند. نوع گیاهان کار شده می‌تواند تنوع رنگ بیشتری را به ماس وال اضافه کنند. برخی از گیاهانی که در دیوارهای بیرونی استفاده می‌شوند، عبارتند از: سروپژیا ، پتوس و گازمانیا.

✔گیاهان هوازی نیز یک انتخاب عالی هستند، زیرا اکثر موادمغذی خود را از هوا دریافت می‌کنند. همچنین تنوع بالای این گیاهان دست شما را در انتخاب باز می‌گذارد.

مطالب بالا ممکن است بر تصمیم شما در مورد چیدمان دیوار خزه خود تأثیر بگذارد. اگر مطمئن نیستید که می‌خواهید ماس وال چه شکلی باشد، نمونه‌های زیادی از پروژه‌های آماده وجود دارد. بررسی تصاویر می‌تواند الهام‌بخش شما باشد.

 

ساختن دیوار خزه شما: مراحل

مراحل ایجاد دیوار خزه داخلی و خارجی بسیار شبیه به هم است. تنها تفاوت در خزه و گیاهان استفاده شده در قاب می‌باشد.

 

 

🛠ابزار

  • قاب
  • چسب چوب یا تفنگ منگنه
  • تفنگ چسب حرارتی
  • خزه
  • لوازم جانبی (زنده یا نگهداری شده)

 

مرحله 1. قاب را بسازید

هنگامی که تخته سه‌لا را به اندازه مناسب برش دادید، آن را به قابی با ابعاد مناسب وصل کنید. این کار را با استفاده از چسب چوب یا منگنه انجام دهید. اگر قطعه کوچکی درست می‌کنید، از چسب چوب و اگر قاب بزرگتری می‌سازید، باید از منگنه استفاده شود.

 

مرحله 2. خزه را اضافه کنید

هنگامی که قاب ساخته شد، می‌توانید شروع به اضافه کردن خزه خود کنید. در این قسمت می‌توانید اجازه دهید خلاقیت شما به کمکتان بیاید. این به شما بستگی دارد که از چه نوع خزه‌ای استفاده ‌کنید و تصمیم بگیرید در کجا آن را قرار دهید.

برای چسباندن خزه فقط کافی‌ است خزه را با چسب حرارتی به قاب وصل کنید. شما می‌توانید خزه‌های خود را هر طور که دوست دارید چیده و از رنگ‌ها و بافت های مختلف نیز استفاده کنید.

 

مرحله 3. لوازم جانبی خود را اضافه کنید

اگر علاقه‌ای به اضافه کردن لوازم جانبی ندارید می‌توانید این مرحله را رد کنید. یک دیوار خزه به خودی خود زیباست، اما با اضافه کردن مواد دیگر می‌توانید ماس وال متفاوتی ایجاد کنید.

باز هم از تفنگ چسب حرارتی استفاده می‌کنیم. مقداری پوست‌خشک می‌تواند قاب اضافی به دیوار خزه‌ اضافه کند، یا برخی از گیاهان هوازی می‌توانند رنگ بیشتری به کار شما بدهند.

 

مرحله 4. تست زلزله

هنگامی که همه چیز در جای خود قرار گرفت و چسب خشک شد، نوبت به تست تکان‌دادن می‌رسد. با استفاده از انگشت خزه‌ها و سایر مواد را به آرامی تکان دهید.

اگر تکه‌ای از کار حرکت کرد، به چسب بیشتری نیاز است. در غیراین صورت، می‌توانید دیوار خزه‌ای خود را آویزان کنید.

 

مرحله 5. آویزان کردن و نگهداری از دیوار خزه

پس از اینکه دیوار خزه شما از تست تکان دادن جان سالم به در برد، می‌توانید دیوار خود را آویزان کنید. با یک دیوار خزه داخلی، نیازی به نگهداری زیادی ندارید.

ممکن است به مرور زمان نیاز به چسباندن یا تعویض مجدد خزه داشته باشید. با یک دیوار خزه در فضای باز، باید خزه ها و لوازم جانبی خود را در صورت نیاز آبیاری کنید.

 

جمع بندی

همانطور که می‌بینید، ایجاد دیوار خزه‌ای فرآیندی بسیار ساده و آسان است. شما می‌توانید یک دیوار خزه‌ای در داخل یا خارج از خانه خود داشته باشید که به محیط شما رنگ می‌بخشد.

به طورکلی، ساخت دیوار خزه‌ای بسیار ساده و ارزان است. اجازه دهید خلاقیت و هوش هنری شما کمکتان کند تا دیوار خزه‌ای ایده‌آل خود را در خانه ایجاد کنید.😉

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *