دانستی ها

راهنمای انتخاب نوع گلدان: چه گلدانی برای گیاهان مناسب هست؟

راهنمای انتخاب گلدان مناسب برای گیاهان

انتخاب گلدان مناسب برای گیاه، به ظاهر ممکن است فقط یک مسئله زیبایی‌شناسی مطرح شود،، اما اندازه و شکل گلدان به همراه ترکیب خاکی که انتخاب می‌کنید نتیجه مستقیمی بر سرعت خشک شدن خاک، میزان رشد گیاه و به سالم ماندن ریشه‌ها تاثیر می‌گذارد. به طور کلی اندازه ایده‌آل گلدان متناسب بستگی به اندازه گیاه دارد. توصیه می‌شود که اندازه گلدان یک سوم ارتفاع گیاه باشد.

گلدانی که خیلی کوچک باشد رشد گیاه شما را متوقف می‌کند. در این گلدان‌ها گیاهان فضای‌ کافی یا مواد‌مغذی برای رشد را ندارند. گلدان‌های بزرگ هم می‌توانند به همان اندازه برای رشد یک گیاه مضر باشند. ظروف بزرگتر می‌توانند آب بسیار بیشتری را در خود نگه دارند و منجر به پوسیدگی ریشه شوند و همچنین محیطی را برای حمله آفات به وجود آورند. علاوه بر اندازه گلدان عمق آن نیز مهم است. عمق کم برای گیاهان رونده مقاوم به خشکی (مانند پاپیتال) مناسب است. از طرف دیگر، گیاهان آپارتمانی غول‌پیکر به گلدانی با عمق بیشتر نیاز دارند.

 

✔زمان تعویض مجدد گلدان

اکثر گیاهان آپارتمانی هر 2 الی 3 سال یکبار به گلدان جدید نیاز دارند. فصل بهار بهترین زمان برای تعویض گلدان است، زیرا گیاهان از خواب زمستانی خود بیرون آمده و تشنه مواد مغذی تازه و فضای بیشتری برای رشد هستند. اما اگر در فصل بهار نتوانستید تعویض گلدان انجام دهید، نگران نباشید! تابستان نیز زمان مناسبی برای تعویض است. اما در روز‌های گرم و خشک که ممکن است گیاهان از قبل تنش داشته و سازگاری با آنها سخت باشد، از تعویض گلدان خودداری کنید.

درفصل پاییز و زمستان تعویض کمتر توصیه می‌شود؛ برای اینکه گیاهان در خواب زمستانی هستند و بهتر است این عمل انجام نشود. حتی رطوبت موجود در خاک تازه می‌تواند برخی گیاهان را تحت تاثیر قرار داده و باعث پوسیدگی ریشه شود.

 

👈یک تصور غلط رایج این است که گیاه تحت تنش، نیاز به تعویض گلدان دارد. در برخی موارد مانند آبیاری بیش‌ازحد، وجود آفات و مسائل قارچی و… نیاز به خاک تازه و گلدان بزرگ‌تر دارد اما در بسیاری از موارد تعویض گلدان گیاه تحت تنش تنها باعث استرس بیشتر آن می‌شود. گلدان جدید، تغییر بزرگی برای گیاه و سیستم ریشه ظریف آن است و فقط در صورت لزوم باید انجام شود.

 

🤔چند راه ساده برای انتخاب گلدان مناسب

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص زمان تعویض گلدان بررسی ریشه‌های گیاه است. اگر ریشه‌ها گلدان را پر کرده بودند، به گلدان بزرگتری احتیاج است. زمانی که ریشه‌ها از سوراخ‌های زهکشی گلدان بیرون زده باشند نیز باید گیاه را به گلدانی بزرگتر منتقل کنید. اما اگر ریشه‌ها فضای کمی را در گلدان گرفته باشند و خاک خیلی بیشتر از حجم ریشه‌ باشد، گیاه به گلدان کوچک‌تری نیاز دارد.

راه دیگر بررسی سایه انداز است. تصور کنید یک لامپ درست بالای گیاهتان باشد. هنگامی که لامپ را روشن می‌کنید سایه‌ای که از گیاه روی زمین ایجاد می‌شود را “سایه انداز” می‌گوییم. اندازه سایه انداز با دهنه گلدان باید یک اندازه باشد.

اگر چندین گیاه را در یک دیش گاردن نگه می‌دارید، قطر هر کدام را اندازه بگیرید و به هر کدام ۵ سانتی‌متر اضافه کنید و گلدان مناسب انتخاب کنید. این عمل به گیاهان شما فضایی بدون نیاز به رقابت برای نور خورشید و مواد‌مغذی می‌دهد.

بعد از بررسی این موارد، نوبت آن است که ببینید چه نوع مدل گلدانی با دیزاین منزلتان هماهنگی دارد. در ادامه به شما انواع جنس گلدان‌ها را معرفی می‌کنیم.

 

🌱انواع مدل گلدان بر اساس جنس:

  • گلدان‌های پلاستیکی:

گلدان پلاستیکی

 

ارزان‌ترین گلدان موجود در بازار می‌باشند که در رنگهای زیبا و شاد تولید می‌شوند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. گلدان‌های پلاستیکی آب را بیشتر از گلدان‌های تراکوتا (سفالی) در خود نگه می‌دارند. بنابراین با ایجاد سوراخ در انتهای ظرف می‌توانید زهکش خوبی ایجاد کرده و از پوسیدگی ریشه‌ها جلوگیری کنید. همچنین این گلدان‌ها در برابر شکستگی و انواع آب‌ و هوا مقاوم هستند.

 

  • گلدان‌های تراکوتا (سفالی):

گلدان سفالی

 

این گلدان‌ها از خاک رس ساخته شده‌ و باعث تبخیر سریع‌تر آب می‌شوند. بدین ترتیب از خیس ماندن گیاه در آب جلوگیری می‌کنند. گلدان سفالی برای ساکولنت‌ها و گیاهانی که رطوبت را دوست ندارند، مناسب است. البته فراموش نکنید که اگر ضربه‌ای به آن‌ها وارد شود می‌شکنند.

 

  • گلدان‌های سرامیکی:

گلدان سرامیکی طرحدار

 

گلدان‌های سرامیکی مانند گلدان‌های سفالی از خاک رس ساخته شده‌اند. تفاوت در نوع سفال و لعابی است که به بیرون گلدان سرامیکی زده می‌شود. گلدان سرامیکی با داشتن لعاب، در انوع رنگ‌ها قابل تولید است. این گلدان‌ها در برابر تغییرات دمایی مقاومت بیشتری دارند. گلدان‌های سرامیکی هم مانند گلدان‌های سفالی شکننده هستند.

 

  • گلدان‌های چوبی:

گلدان چوبی

 

گلدان‌های چوبی بسیار محبوب هستند. کاشت گیاهان آپارتمانی در آن‌ها حس طبیعیت را می‌دهد. برخی از محبوب‌ترین انواع گلدان‌های چوبی برای گیاهان آپارتمانی عبارتند از چوب سرو، کاج و ساج می‌باشند. نقطه‌ضعف اصلی گلدان‌های چوبی مقاومت کم دربرابر تغییرات آب و هوا است. آن‌ها به مرور زمان پوسیده شده و ماندگاری زیادی ندارند.

 

  • گلدان‌های پلیمری:

راهنمای انتخاب نوع گلدان: چه گلدانی برای گیاهان مناسب هست؟ - انگور

 

گلدان پلیمری با زیبایی، تنوع و دوستدار محیط زیست بودن طرفداران زیادی پیدا کرده است. این گلدان بعلت عایق بودن، توانایی گرم نگه داشتن خاک در محیط‌های سرد را دارد. رنگ‌های مات این گلدان‌ها، جذابیت خاصی به آن بخشیده است. مقاومت بالا به ضربه و سوراخ‌های زهکش تعبیه شده در انتهای گل از دیگر ویژگی‌های مثبت گلدان‌های پلیمری است.

 

  • گلدان‌های فایبرگلاس:

گلدان فایبرگلاس

 

این گلدان‌ها بسیار سبک وزن بوده و در برابر انواع شرایط آب و هوایی مقاوم و بادوام هستند. می‌توانید گلدان‌های فایبرگلاسی که طرح سرامیک یا چوب هستند را پیدا کنید. فایبرگلاس‌ در مقایسه با سایر گلدان‌ها کمی گران‌تر است.

 

  • گلدان‌های پلی اتیلن نوری:

گلدان های نورانی

 

گلدان‌های نوری از جنس پلی اتیلن محکم و بادوام، قابلیت ماندگاری در شرایط متفاوت جوی را دارد. این گلدان‌ها به راحتی قابلیت جابجایی داشته و عمر چراغ‌ها زیاد است. ویژگی‌های ذکر شده گلدان‌های پلی اتیلن را یکی از بهترین گزینه‌ها برای دکوراسیون فضای باز تبدیل کرده است. بدون شک نور تابیده شده از گلدان‌ها در فضای سبز زیبایی بی‌نظیری دارد.

 

  • گلدان‌های فلزی:

گلدان فلزی

 

گلدان‌های فلزی در زیر نور خورشید بیش از حد گرم شده و این باعث خشک و از بین رفتن گیاه می‌شود. به همین دلیل گلدان‌های فلزی را باید در سایه، در داخل خانه و زیر نور غیر مستقیم خورشید نگه دارید.

👈پس از تعویض گلدان ممکن است گیاه شما دچار شوک وتنش شود، نگران نباشید! این موضوع طبیعی است. بهترین راه برای مقابله با شوک این است که گیاه خود را کامل آبیاری کنید.

 

کلام آخر

با توجه به موارد گفته شده، انتخاب گلدان مناسب برای گیاه بسیار حائز اهمیت است. در هنگام انتخاب گلدان حتما به اندازه، عمق و زهکش آن توجه کنید تا بتوانید بهترین گلدان را با توجه به سایز گیاه خود انتخاب کنید.

همچنین هر یک از انواع گلدان‌های آپارتمانی دارای مزایا و معایبی هستند. برخی از آن‌ها مانند سفالی و سرامیکی تهویه بالاتری دارند، در حالی که فلز و فایبرگلاس دوام بیشتری دارند. در نهایت همه چیز بستگی به نوع گیاه و انتخاب شما دارد. امیدوارم با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی ولازم را برای انتخاب گلدان مناسب گیاه خود به دست آورده باشید.🤗

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *