نگهداری گیاهان

معرفی محبوب‌ترین انواع یوکا به همراه عکس

17 yucca type - معرفی 17 نوع گیاه یوکا

گیاهان همیشه بخشی از زندگی روزمره ما هستند. یوکا یکی از گیاهانی است که به خاطر برگ‌های بزرگ و سیخ‌دارش مشهور شده‌است. برگ‌ها روی قسمت بالای ساقه‌های چوبی بلند و ضخیم رشد می‌کنند. نزدیک به 50 گونه از درختان و درختچه‌های یوکا وجود دارد و این درختچه‌ها و درختان همیشه سبز چند ساله از خانواده گیاهان Asparagaceae هستند. یوکا‌ها بومی مناطق گرم و خشک قاره آمریکا و دریای کارائیب هستند. البته برخی از یوکا‌ها در مناطق گرم و خشک رشد می‌کنند در حالی که برخی دیگر مناطق مرطوب و گرمسیری را ترجیح می‌دهند.

یکی از چشمگیر‌ترین ویژگی‌های یوکا، خوشه بزرگ گل‌های آن است که می‌تواند تا 3 الی 4 متر بلند شود و شکوفه‌های زنگوله‌ای و کرم مایل به سفید ایجاد کند. علاوه بر این، بسیاری از گونه‌های گیاهان یوکا در مناظر باغ به عنوان درختچه‌های زینتی رشد می‌کنند و گاهی اوقات گل می‌دهند. آنها در باغ‌ها محبوب هستند و می‌توانند حس گرمسیری شبیه درختان نخل ایجاد کنند.

همچنین نام‌های رایج گیاهان یوکا اغلب به نوع شاخ و برگ‌هایی اشاره دارد که روی ساقه‌های چوبی رشد می‌کنند. به عنوان مثال، یوکا خنجری، آلوئه یوکا، نخل سوزنی، سرنیزه اسپانیایی و… همگی نام‌های رایج گونه‌های گیاه یوکا هستند. در این مقاله به برخی از محبوب‌ترین انواع یوکا برای رشد در فضای باز یا داخل خانه اشاره می‌شود که می‌توانند فضای داخلی یا خارجی شما را زیبا کنند.

 

انواع گیاهان یوکا (همراه با تصاویر):

1- یوکا فیلامنتوزا (Filamentosa) / یوکا سوزن آدم یا نخل سوزنی:

یوکا سوزن آدم یا نخل سوزنی | انواع گیاه یوکا | yucca types

سوزن آدم گونه‌ای از یوکای گلدار است که ساقه بلند و چشمگیری تولید می‌کند. دارای یک خوشه عظیم از گل‌های سفید است و می‌تواند تا ارتفاع 2الی3 متر برسد. یوکا فیلامنتوزا به راحتی از سایر گونه‌های یوکا با رشته‌های نخی و سفید رنگ در امتداد حاشیه برگ‌ها متمایز می‌شود.

 

2- یوکا بدون خار (Elephantipes):

یوکا بدون خار | انواع گیاهان یوکا

 

یکی از بلندترین درختان یوکا، یوکای بدون خار است. نام رایج آن از نبود خارهای تیز بر روی برگ‌ها می‌آید. همانطور که گیاه یوکا بالغ می‌شود، ساقه خاکستری ضخیم آن شبیه پای فیل می‌شود و نام خود را (فیل ها) گرفته‌است. ویژگی بارز یوکای بدون خار، برگ‌های صاف چرمی همیشه سبز آن است. این گونه یکی از معدود گیاهان یوکا است که می‌توان از آن به عنوان گیاه آپارتمانی استفاده کرد.

 

3- یوکا آلویفولیا (Aloifolia) / سر نیزه اسپانیایی یا آلوئه یوکا:

Aloifolia yucca

گیاه یوکا سرنیزه اسپانیایی یکی از زینتی‌ترین گونه‌های یوکا است. همانطور که از نام آن پیداست، برگ‌های آن بلند و شمشیر مانند هستند. گل‌های آن درشت، مومی و سفید است که گاهی متمایل به ارغوانی است، به طوری که این گیاه به یک گیاه زینتی محبوب تبدیل کرده است. این گونه هم در داخل خانه و هم در فضای باز قابل کشت است اما در داخل خانه بعید است که گل دهد. اگر قصد دارید آن را به عنوان یک گیاه آپارتمانی پرورش دهید، باید اطمینان حاصل کنید که محل رشد آن آفتاب کامل دریافت می‌کند.

 

4- یوکا با برگ ضعیف (Flaccida Yucca):

Flaccida Yucca

 

 یوکا با برگ ضعیف دارای برگ‌هایی است که تمایل به افتادن یا خم شدن دارند. مانند بیشتر یوکاها،  این گونه گیاهی با برگ‌های شمشیری شکل با نوک تیز شناسایی می‌شود. هنگامی که  این یوکا گل تولید می‌کند، دارای انبوهی از گل‌های سفید زنگوله‌ای شکل در انتهای ساقه‌های بلند است. ارقام خیره کننده این یوکا «گلد گارلند» یا «شمشیر طلایی» با رشد گل رز از برگ‌های زرد و سبز دیدنی هستند. همچنین به عنوان گیاه آپارتمانی نیز مناسب است.

 

5- یوکا گلوریوسا (Gloriosa) / خنجر اسپانیایی یا یوکای تپه ای:

یوکا خنجر اسپانیایی

 

خنجر اسپانیایی بومی نواحی جنوبی آمریکا است و یکی از زیباترین گونه‌های گیاه یوکا است. این گونه دارای برگ‌های باریک سبز تیره شمشیر مانند است و معمولاً چند ساقه است. مردم از برگ‌های این گیاه برای ساختن طناب، پارچه و مواد دیگر استفاده می‌کردند. ارتفاع آن به حدود 2الی3متر می‌رسد و خوشه آن دارای گل‌های سفید است که گاهی اوقات رنگ قرمز مایل به بنفش دارد. اگرچه برای رشد در داخل خانه مناسب است، اما این گونه مقاوم می‌تواند در خارج از خانه بهتر عمل کند، به شرط اینکه در آفتاب کامل قرار گیرد.

 

6- یوکا قرمز (Hesperaloe parviflora):

یوکا قرمز

 

 یوکا قرمز یکی از بهترین انواع گیاهان یوکا با شاخ و برگ‌های متراکم و گل‌های چشمگیر است. این درختچه بوته دار دارای برگ‌های بدون خار است. از آنجایی که برگ‌ها بر خلاف بسیاری از گونه‌های یوکا بدون خار هستند، هیچ آسیبی به انسان یا حیوانات وارد نمی‌کنند. در این گونه برگ‌های سبز مایل به آبی در هوای سرد به رنگ قرمز مایل به برنز در می‌آیند به همین دلیل نام آن یوکا قرمز است. معمولاً به عنوان یک گیاه آپارتمانی رشد نمی‌کند. اگر در باغ خود حیوانات خانگی دارید، باید مراقب باشید. گونه‌های گیاه یوکا برای گربه ها و سگ ها سمی هستند و یوکا قرمز حاوی مواد سمی است.

 

7- درخت جاشوا (Brevifolia):

درخت جاشوا (Brevifolia)

 

درخت جاشوا نوعی درخت بیابانی با رشد سریع است که نمادی از صحرای موهاوی در جنوب غربی ایالات متحده است. توده‌های فشرده از برگ‌های بلند و نوک تیز به رنگ سبز تیره تاج هر یک از شاخه‌ها را تشکیل می‌دهند. درختان جاشوا تا حدود 49 فوت (15 متر) بلند می‌شوند و ریشه‌های آنها برای جستجوی رطوبت تا 36 فوت (11 متر) می‌رسد. اگر از سختی‌های بیابان جان سالم به در ببرد، می‌تواند صدها سال زنده بماند. برخی از نمونه‌ها هزار سال زنده می‌مانند. همچنین درخت جاشوا را در فضای باز پرورش دهید زیرا این درختان می‌توانند بسیار بلند شوند. پرورش این گونه در فضای باز شرایط مطلوب آن را تضمین می‌کند. در دماهای گرم و رطوبت کم به خوبی رشد می‌کند.

 

8- یوکا گلوکا (Glauca) / گیاه یوکای صابون یا دشت بزرگ:

glauca yucca

نوع دیگری از یوکای بوته‌ای، یوکای صابونی است که گیاهی مقاوم به خشکی است و در بیابان‌ها رشد می‌کند. هنگامی که گیاه یوکای صابون شکوفا می‌شود، گل‌هایی به رنگ سبز-سفید در انتهای ساقه گلدار به ارتفاع 3 فوت (1 متر) تولید می‌کند. این گیاه به وفور به نور خورشید نیاز دارد. اگرچه این درختچه یوکا سرنیزه اسپانیایی نیز نامیده می شود، اما گونه ای متفاوت از Yucca Aloifolia است.

 

9- یوکا باکاتا (Baccata) / یوکا موز:

یوکا باکاتا (Baccata)

 

گیاه یوکا موز یک درختچه همیشه سبز است که بومی بیابان‌های خشک ایالات متحده و مکزیک است. این گونه در منطقه وسیعی از بیابان‌های آمریکای شمالی یافت می‌شود و تنوع زیادی را در آن محدوده به نمایش می‌گذارد. Yucca baccata که فقط تا 3 فوت (1 متر) رشد می‌کند، دارای برگ‌های بلند و نازک خوشه‌ای است که بین 1 تا 3 فوت (0.3 تا 1 متر) طول دارند. یکی از تفاوت‌های یوکای موز با سایر گونه‌های یوکا این است که ساقه‌های گل آن به اندازه بلندی رشد نمی‌کنند. برای شناسایی یوکا موز، به میوه‌ای که تولید می‌کند نگاه کنید. پس از شکوفه دادن با گل‌های سفید، میوه‌های موز شکل ظاهر می‌شوند. میوه‌ها کاملاً بلند و موز شکل هستند و در هنگام رسیدن قرمز می‌شوند.

 

10- یوکا شیدیگرا (Schidigera) / موهاوه یوکا:

معرفی محبوب‌ترین انواع یوکا به همراه عکس - انگور

همانطور که از نام آن پیداست، این گیاه یوکا بومی صحرای موهاوه است و برگ‌های تیز و خطرناکی دارد. موهاو یوکا نوعی درخت است که تا 16 فوت (5 متر) رشد می کند. گیاه موهاوه یوکا شبیه درختی با اندازه متوسط با تاج های سبز خوشه ای است. شاخ و برگ تیز و سفت به رنگ سبز مایل به زرد یا سبز مایل به آبی است.

 

 

11- یوکا روستراتا (Rostrata) / یوکا منقاری:

معرفی محبوب‌ترین انواع یوکا به همراه عکس - انگور

Yucca rostrata یک یوکای درخت مانند با رشد آهسته با ساقه‌های عمودی و شاخ و برگ‌های باریک خاکستری-آبی است. حاشیه برگ‌ها دندانه دار و شفاف مایل به زرد است. در لمس آن دقت کنید زیرا تیغه های کوچک، نازک و تیز دارد. برای افزودن به جذابیت زینتی این یوکا، دسته بزرگی از گل‌های سفید از شاخ و برگ آن بیرون می‌آیند. این درخت یوکا بین 6 تا 15 فوت (1.8 تا 4.5 متر) بلند می‌شود. همچنین یک نوع گیاه مقاوم در برابر سرما است. Yucca rostrata را نباید با یوکا آبی مکزیکی (Yucca rigida) اشتباه گرفت. یوکا ریگیدا به اندازه یوکای منقاردار در برابر سرما مقاوم نیست و برگ‌های سفت‌تری دارد.

 

12- یوکا کنسترکتا (Yucca constricta) / یوکا باکلی:

معرفی محبوب‌ترین انواع یوکا به همراه عکس - انگور

 

گیاه یوکا باکلی یک درختچه همیشه سبز و چند ساله است که در خاک‌های سنگی و شنی در بیابان‌های گرم رشد می‌کند. این نوع یوکا معمولاً به صورت توده‌های بدون ساقه بین 1 تا 3 فوت (0.3 تا 1 متر) رشد می‌کند. یوکای باکلی با برگ‌های باریک و پیچ خورده‌اش که آبی کم رنگ تا سبز تیره هستند شناسایی می‌شود. یوکا باکلی برای مناظری که خاک فقیر دارند ایده آل است. با نگاهی نزدیک، رشته‌های نخ مانندی را نیز مشاهده خواهید کرد که در میان شاخ و برگ آن رشد می‌کنند. خوشه‌های گلدار بلند تا ارتفاع 5 فوت (1.5 متر) هنگام شکوفه دادن از وسط گیاه بالا می‌آیند. این گونه یوکا در زیر نور کامل آفتاب به خوبی رشد می‌کند. اگر فضای کافی در باغ خود دارید، می‌توانید این گیاه را پرورش دهید.

 

13- یوکا روپیکولا (Yucca rupicola) / یوکا پیچ خورده:

معرفی محبوب‌ترین انواع یوکا به همراه عکس - انگور

 

یوکای پیچ خورده نیز یوکای تگزاس، یوکای سنگی و یوکای برگ پیچ خورده هم نامیده می‌شود. برگ‌های شمشیری شکل آن به رنگ سبز روشن تا سبز تیره است. مانند بسیاری از گونه‌های یوکا در فضای باز، مراقبت از آن ضروری است زیرا برگ‌های تیز و بریده با نوک‌‌های تیز دارند. همچنین این برگ‌های شمشیری شکل تا 2 فوت (0.6 متر) طول دارند و با بالغ شدن شروع به پیچ خوردن می‌کنند. مانند بیشتر گونه‌های یوکای گلدار، ساقه‌ای گلدار تا ارتفاع 1.5 متری از گیاه بیرون می‌آید.

 

14- یوکا ویپلی (Yucca whipplei) / شمع پروردگار ما:

یوکا شمع پروردگار

 

شمع ما یک درخت یوکا همیشه سبز است که بدون تنه روی زمین رشد می‌کند و فاقد ساقه قابل توجه است. برگ‌ها مایل به آبی و سفت و تیز هستند، و لبه‌های آن دندانه‌دار است.  ویژگی بارز این گیاه یوکا ساقه گل خیره کننده آن است. این یوکا ساقه‌ای گل‌دار تا 14 فوت (4.2 متر) تولید می‌کند. به دلیل ساقه گل زیبایش که گل‌های سفید مایل به کرم با رایحه‌ای خاص تولید می‌کند بسیار محبوب است. این یوکای دیدنی را به عنوان یک گیاه برجسته در یک باغ زینتی پرورش دهید. برای کشت در فضای باز مناسب تر از داخل خانه است.

 

15- یوکا الاتا (Soaptree yucca):

یوکا الاتا

 

Soaptree yucca با نام علمی Yucca elata یک گیاه گلدار است که در جنوب غربی ایالات متحده و شمال مکزیک یافت می‌شود. این گونه یوکا با ظاهر بلند و درخت مانند آن مشخص می‌شود که دارای یک تنه و برگ‌های بلند و سیخ‌دار است. این گیاه مقاوم به خشکی است و می‌تواند در محیط‌های خشک رشد کند این ویژگی آن را به یک گیاه زینتی رایج برای باغ‌ها و مناظر تبدیل کرده است. جدا از ارزش زینتی آن، یوکا Soaptree نقش مهمی در اکوسیستم به عنوان منبع غذایی برای حیوانات مختلف مانند پروانه یوکا و… ایفا می‌کند.

 

16- یوکا پالیدا (Pallida) / یوکا با برگ کم رنگ:

معرفی محبوب‌ترین انواع یوکا به همراه عکس - انگور

 

یوکای برگ کم رنگ که به آن یوکا پالیدا نیز می‌گویند، گیاهی گلدار از خانواده یوکا است. می‌توان آن را در محیط‌های خشک جنوب غربی ایالات متحده و شمال مکزیک یافت. این گیاه دارای برگ‌های بلند و باریک است و به رنگ سبز کم رنگ است که نام رایج آن را توضیح می‌دهد. در فصول بهار و تابستان ساقه‌های بلندی از گل‌های سفید تولید می‌کند. این گونه یوکا به دلیل ظاهر چشمگیرش معمولاً به عنوان یک گیاه زینتی در باغ‌ها و مناظر استفاده می‌شود. علاوه بر این، یوکای برگ رنگ پریده نقش حیاتی در اکوسیستم به عنوان منبع غذایی برای حیوانات مختلف مانند پروانه یوکا ایفا می‌کند. پروانه یوکا از شهد گل‌های گیاه تغذیه می‌کند و به نوبه خود آنها را گرده افشانی می‌کند.

 

17- یوکا فاکسونیانا (Faxoniana) / یوکای سفید غول پیکر:

یوکای سفید غول پیکر

 

برای یوکای سفید غول پیکر، بسیار مهم است که آن را در خاکی با زهکشی خوب بکارید و در معرض نور زیاد خورشید قرار دهید. باید از آبیاری بیش از حد خودداری شود و فقط زمانی که خاک خشک شده است، گیاه را به مقدار کم آبیاری کرد. یوکای سفید غول پیکر جدا از اینکه افزودنی جذاب برای باغ‌ها و مناظر است، نقش حیاتی در اکوسیستم به عنوان منبع غذا برای حیوانات دارد. پرندگان و پستانداران کوچک گل‌ها و دانه‌های آن را مصرف می‌کنند، در حالی که برگ‌ها به عنوان غذا برای لارو پروانه یوکا استفاده می‌شوند. به طور کلی، یوکا سفید غول پیکر یک گیاه انعطاف پذیر و خیره کننده است که می‌تواند زیبایی و جذابیت را به هر فضای بیرونی اضافه کند. شکل منحصر به فرد و گل‌های سفید چشمگیر، آن را در بین گیاهان دیگر متمایز کرده است. همچنین به عنوان گیاه آپارتمانی توصیه نمی‌شود.

جمع بندی

این گیاه با نزدیک به 50 گونه مختلف یکی ازمتنوع‌ترین گیاهان محسوب می‌شود. در حالی که انواع یوکا دارای برگ‌های شمشیری شکل و گل‌های بزرگ هستند، محدوده بومی و شرایط رشد ایده آل آنها متفاوت است و هر گونه دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. علاوه بر این یوکا‌ها نه تنها زیبایی یک مکان را ارائه می‌دهند بلکه فواید زیادی نیز دارند و از ریشه تا میوه آنها به عنوان یک منبع عالی دارویی شناخته شده است. همچنین به دلیل برگ‌های تیزشان، بهتر است آنها را دور از مناطقی که افراد یا حیوانات خانگی در آن‌ها رفت و آمد دارند، بکارید. در داخل خانه، یوکا‌های بدون خار یا چوبی به عنوان گیاهان آپارتمانی ایده آل هستند. زیرا در نور شدید خورشید و دمای معمولی اتاق رشد می‌کنند و دارای برگ‌های پهن نرم و بدون خار‌های تیز هستند.

 

8 دیدگاه در “معرفی محبوب‌ترین انواع یوکا به همراه عکس

  1. آر ام چارتس گفت:

    عالی بود ممنون

  2. رسول رستمی گفت:

    چه اسامی مزخرفی !

  3. مصطفی گفت:

    سلام و ادب
    یوکا گلوریوسا (Gloriosa
    آیا این نوع یوکا سرمای شدید تا ۱۰ درجه زیر صفر را هم تحمل میکند؟ تابستان گرم و زمستان سرد؟

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      خیر دمای 10 درجه زیرصفر برای گیاه آسیب زننده هستش
      اما تابستان های گرم تا 34 درجه رو هم میتونه تحمل کنه

  4. امید گفت:

    سلام، من یوکا دارم تنه جوش هاش رشد نمیکنن چیکار باید بکنم

    1. الیکایی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      اگر شرابط نوری ( نورغیرمستقیم اما بسیار زیاد) و دمای بین 19 تا 23 درجه در محیط فراهمه ، گیاهتون نیاز به تعویض خاک و یا کوددهی داره . هر 15 روز یکبار با استفاده از کودهای پتاسه گیاه رو تغذیه کنید.

  5. اسماعیل گفت:

    سلام قیمت یوکا رو میخواستم با مشخصات زیر

    تنه 40 سانت
    ارتفاع ۳ تا ۳.۵ متر
    گلدهی هر ساله
    ممنون میشم قیمتش رو بفرمایید

    1. الیکایی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      برای موارد مربوط به خرید گیاه میتونید با شماره های درج شده داخل سایت تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *