مشکلات و بیماری‌ها

هشت دلیل زرد شدن برگ‌ گیاهان آپارتمانی

هشت دلیل زرد شدن برگ‌ گیاهان آپارتمانی - انگور

زرد شدن برگ‌های گیاهان آپارتمانی می‌تواند مسئله‌ای ناشناخته با درمان سخت برای شما باشد . اما بعضی اوقات علت این موضوع روشن است و  می‌توانید آن را تشخیص داده و بلافاصله رفع کنید.

 در اولین قدم ، وقتی یک برگ کاملاً زرد رنگ را مشاهده می‌کنید، باید با استفاده از یک قیچی استریل آن را از گیاهتان بردارید. حذف برگ به گیاه کمک می‌کند تا مغذی خود را بر روی برگ‌های سالم متمرکز کند. یک برگ زرد پیگمان رنگ سبز خود را از دست داده است و حتی پس از درمان ، نمی‌تواند دوباره سبز شود. نگران نباشید! اگر گیاه بهبود پیدا کند، در فصل رشد بعدی، برگ های جدید جایگزین شوند.

رشد گیاهان همیشه به صبر نیاز دارد. سعی کنید بهترین راه‌حل‌های ممکن را برای حذف علت‌های رایج زرد شدن برگ‌ها به کار ببرید، سپس صبر کنید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. با مطالعه ادامه مقاله می‌توانید دلایل زرد شدن برگ‌های گیاهان آپارتمانی خود، چگونگی درمان گیاهان در حال زرد شدن و علت زرد شدن در مناطق مختلف گیاه را بدانید و بتوانید با آن تشخیص دهید که مشکل در چه بخشی از گیاه وجود دارد.

 

01- استرس رطوبتی

هشت دلیل زرد شدن برگ‌ گیاهان آپارتمانی - انگور

 

آبیاری زیاد یا کمبود آب، علت رایجی است که منجر به زرد شدن برگ‌های گیاهان آپارتمانی می‌شود. گیاهان گلدانی را باید به اندازه نیاز آنها آبیاری کنید. اگر گیاهی با برگ‌های زرد دارید، خاک گلدان را بررسی کنید. آیا خشک است؟ یا بسیار مرطوب؟

اگر گیاهان آب کافی دریافت نکنند، برگ‌های خود را برای کاهش تبخیر و تعرق می‌ریزند .به طور معمول برگها قبل از ریزش زرد می‌شوند.این زردشدگی گاهی در نوک و گاهی همراه با لکه‌های قهوه‌ای است. اگر گیاه شما دچار این عارضه شده ، بهتر است گیاه را به صورت منظم و مرتب آبیاری کنید.

همانطور که کم آبی به برگ‌ها آسیب می‌زند، آبیاری بیش از حد نیز می‌تواند برگ‌ها را تخریب کند. وقتی خاک به خوبی زهکشی نشود، مقدار زیادی آب روی خاک باقی می‌ماند و باعث خفگی ریشه می‌شود. غرقاب کردن گیاه باید جایگزین شدن هوای موجود در حفرات خاک با آب شده و بدون هوا، ریشه‌ها از بین می‌روند.

 

02- بالا رفتن سن گیاه

هشت دلیل زرد شدن برگ‌ گیاهان آپارتمانی - انگور

همانطور که بسیاری از گیاهان بزرگ می‌شوند، برگ‌های پایینی آن‌ها به علت سن بالا،  زرد شده و می‌افتند. این فقط یک قسمت طبیعی از رشد آن‌هاست. پس در این مورد، نگران نباشید!

اگر گیاه بیش از حد بلند شد، میتوانید با هرس اصولی به گیاهتان فرم بدهید.

 

03- نفوذ هوای سرد

هشت دلیل زرد شدن برگ‌ گیاهان آپارتمانی - انگور

جریان هوای سرد بر روی گیاهان گرمسیری معمولا باعث زرد شدن و ریزش برگ‌ها می‌شود. این موضوع با افت شدید دما در کوتاه مدت که باعث قهوه‌ای شدن برگ‌ها یا ظاهر شدن لکه‌های روشن و شفاف بین رگ‌برگ‌ها می‌شود، متفاوت  است.

اگر گیاه شما در نزدیکی دریچه هوای کولر در تابستان یا دریچه باد سرد در زمستان قرار دارد، آن را به جایی منتقل کنید که نوسانات دمایی کمتر باشد. همچنین، غبارپاشی برای گیاهان گرمسیری در زمستان برای افزایش رطوبت مناسب است.

 

04- نبود نور کافی و مناسب

هشت دلیل زرد شدن برگ‌ گیاهان آپارتمانی - انگور

در گیاهانی که نورکافی دریافت نمی‌کنند، ابتدا برگهای پایینی زرد شده و می‌ریزند. اگر این مشکل برای شما رخ داده ، علائم زیر را بررسی کنید:

اگر زردشدکی بعلت کمبود نور باشد معمولاً روی سمتی که از منبع نور دورتر است این عارضه را مشاهده میکنیم . به عنوان مثال، برگ‌های نزدیک به پنجره، تمام نور را دریافت می‌کنند و سمت مقابل تاریک است . یک راه عالی برای درمان این مسئله، چرخاندن 90 درجه ای گلدان در هرهفته است ، به اندازه‌ای که همه‌ی سمت‌ها به نور طبیعی دسترسی داشته باشند.

در ضمن می‌توانید گیاه را به مکانی با نور بیشتر منتقل کرده و نتیجه را مشاهده کنید. اگر نور پنجره در خانه شما (به ویژه در زمستان) کم باشد، شما به لامپ رشد گیاه نیاز دارید.

 

05- کمبود مواد مغذی

هشت دلیل زرد شدن برگ‌ گیاهان آپارتمانی - انگور

اگر گیاه تمام عناصر غذایی مورد نیاز خود را دریافت نکند، برگ‌های آن ممکن است زرد شوند. این ممکن است به دلیل وجود کلیسیم زیاد در آب (درصورت استفاده از آب املاح‌دار) یا به دلیل کمبود نیتروژن باشد.

در این عارضه برگهای بالایی گیاه ابتدا زرد می‌شوند. در موارد دیگر، ممکن است الگوی زرد شدن غیرمعمولی مشاهده کنید. به عنوان مثال، رگبرگ‌های گیاه ممکن است سبز باقی بمانند، در حالی که بافت بین آن‌ها زرد می‌شود.

میزان مواد مغذی مورد نیاز گیاهان بسته به گونه آن‌ها متفاوت است. برای تشخیص نیاز گیاهتان بهتر است موضوع را با گیاه‌پزشک درمیان بگذارید . عدم آگاهی میتواند گیاه بیمار را از بین ببرد. خرید خاک مناسب و غنی نیز در کاهش این مشکل موثر است . فراموش نکنید که توانایی تشخیص دقیق نیازهای گیاه شما به طور قابل توجهی به حفظ سلامتی و شادابی گیاهان شما کمک می‌کند.

 

06- عفونت ویروسی

هشت دلیل زرد شدن برگ‌ گیاهان آپارتمانی - انگور

اگر گیاه شما دچار عفونت ویروسی شده باشد، ممکن است لکه‌های زرد پراکنده و موزائیکی همراه با برگ‌ها و ساقه‌های بدشکل و رنگ گل‌های نامتعارف در سراسر گیاه مشاهده شود. .

عفونت ویروسی در گیاهان قابل درمان نیست و می‌تواند گیاهان حساس و نزدیک را آلوده کند. به محض اینکه یک گیاه بیمار را مشاهده کردید، آن را از بقیه گیاهان خود جدا کنید. گیاهان اطراف را بررسی کنید تا علائم موزائیکی روی آنها وجود نداشته باشد. می‌توانید قسمت‌های سالم گیاه را جدا کرده و در گلدان دیگر قرار دهید. در صورتی که نتوانستید از گیاه قلمه تهیه کنید ، باید آن را دور بیندازید.

 

07- آفات

هشت دلیل زرد شدن برگ‌ گیاهان آپارتمانی - انگور

وجود حشراتی مانند شته و کنه عنکبوتی می‌توانند با جذب شیره‌گیاهی از برگ‌های گیاهتان ، رنگ آنها را به زرد تغییر داده ولکه های زرد روی گیاه ایجاد کنند . برای تشخیص حشرات، زیر برگ‌ها را بررسی کنید . وجود تار زیر برگ‌ها،یکی از علائم وجود آفات است . برای از بین بردن آفات، از محلول های دترژنت ( آب و صابون ) استفاده کنید. افزایش رطوبت محیطی نیز میتواند به کاهش جمعیت حشرات کمک کند.

 

 

08- تعویض گلدان

هشت دلیل زرد شدن برگ‌ گیاهان آپارتمانی - انگور

تعویض گلدان میتواند به گیاه شوک وارد کند . از جمله واکنش‌های گیاه به تعویض گلدان ، زردشدگی برگها است. این یک موضوع کاملا عادی است . بهترین کاری که می‌توانید در این مورد انجام دهید این است که به گیاه خود زمان بدهید تا ریشه‌ها در خاک جدید مستقر شوند و منبع مواد مغذی خود را در خاک پیدا کنند. در این مدت به گیاه خود کود ندهید و تنها از محلول های کاهش شوک مثل آمینواسید استفاده کنید. بعد از خرید گیاه آپارتمانی، حدود یک هفته صبر کنید تا آن گیاه به محیط جدید خود عادت کند و سپس گلدان آن را تغییر دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *