نگهداری گیاهان

تفاوت بابا آدم سبز (جاینت) و تنه قرمز

تفاوت بابا آدم سبز (جاینت) و تنه قرمز - انگور

تفاوت بابا آدم سبز (جاینت) و تنه قرمز

دو واریاته بابا آدم سبز (جاینت) و بابا آدم تنه قرمز از پرطرفدارترین گونه‌های این گیاه گرمسیری هستند. انتخاب بین این دو گونه علاوه بر سلیقه شما به محل نگهداری از آنها نیز بستگی دارد. در ادامه تفاوت‌های اصلی در ظاهر و نحوه نگهداری این دو واریاته خاص را بررسی می‌کنیم:

  • شکل برگ ها:

برگهای بابا آدم سبز، بزرگ با لبه های موجدار، ظاهری زیبا و دلفریب به آن داده است. برگهای این واریاته حالت چرمی دارد. در سایزهای غول پیکر پهنای برگ تا 50 سانتی‌متر نیز می‌رسد. بزرگی این گیاه به برگهای آن محدود نمی‌شود و ریزوم‌های آن نسبت به گونه های دیگر آلوکازیا سایز بزرگتری دارد.

برگ بابا آدم سبز

برگ بابا آدم سبز

 

برگهای بابا آدم تنه قرمز حساس، تقریبا به شکل قلب با حاشیه ای صاف و نسبتا نازک است. برگهای این گیاه درصورت کمبود نور در طول روز به شکل آویزان و شب حالت ایستاده پیدا می‌کند. اگر نور کافی برای آن تامین نشود به مرور زمان برگها درحالت آویزان باقی می‌مانند.

برگ بابا آدم تنه قرمز

برگ بابا آدم تنه قرمز

 

  • جا به جایی:

بابا آدم سبز نسبت به بابا آدم تنه قرمز مقاومت بیشتری به جابجایی دارد. در جابجایی از یک گلخانه به گلخانه‌های دیگر هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. اما در جابجایی از گلخانه به محلی با رطوبت کم و شرایطی نامساعد ممکن است دو تا سه برگ زرد کند ولی نگران نباشید ! بابا آدم جاینت بعد از گذشت چند ماه از جابجایی رشد خود را از سر می‌گیرد.

آلوکازیا تنه قرمز نسبت به جابجایی حتی از یک گلخانه به گلخانه دیگر واکنش های شدیدی نشان می‌دهد. ممکن است بعد از خرید این واریاته جذاب در مدت یک ماه تمام برگها زرد شوند. اما گیاه از بین نرفته و با نگهداری درست از آن بعد از مدتی برگهای جدید نمایان می شوند. واریاته تنه قرمز را بهتر است با تعویض گلدان شوکه نکنید. اگر از ظاهر گلدان فعلی آن رضایت ندارید گیاه را همراه با گلدان قبلی به گلدان جدید منتقل کنید.

 

  • میزان رطوبت و آبیاری

تمام واریاته های آلوکازیا نیاز به آبیاری زیادی دارد. این گیاه از خشکی هوا و کم آبی بیزار است. با تامین رطوبت بین 50 تا 70 درصد و مرطوب نگه داشتن خاک گیاهتان برای شادابی آن لازم است. هرچه تامین رطوبت و آبیاری بیشتری برای آنها انجام دهید لطف بزرگی کردید! البته دقت کنید که نباید خاک را به حالت غرقاب درآورد و فقط همیشه باید آن را نم دار نگه داشت.

مناسب‌ترین خاک برای این گونه ترکیبی از 20 قسمت پرلیت + 20 قسمت ورمی کمپوست و 60 قسمت کمپوست است.

 

  • ارتفاع 

گیاه بالغ آلوکازیا سبز توانایی نگهداری حداقل پنج برگ را دارد و در شرایط ایده آلِ نگهداری، هر دو هفته یک برگ جدید می‌دهد. ارتفاع آلوکازیا جاینت در مناطق بومی و طبیعی به دو متر می‌رسد.

گیاه بالغ بابا آدم تنه قرمز نهایتا سه تا چهار برگ میتواند نگه دارد و بعد از درآوردن برگهای جدید منتظر زرد شدن برگهای قدیمی باشید. این گیاه در ایده آل ترین شرایط یک و نیم متر رشد خواهد داشت.

 

  • کوددهی

کود مخصوص انواع فیلودندرون و کود ازته در فصول رشد برای بابا آدم سبز توصیه می‌شود. در استفاده از کود این نکته را فراموش نکنیم که مصرف دُزهای بسیار بالا یا به دفعات زیاد نه تنها به رشد گیاه کمکی نمی‌کند، بلکه باعث سوختگی بافت گیاه می‌شود.

واریاته بابا آدم تنه قرمز نسبت به گونه های دیگر نیاز به کوددهی بیشتری دارد. بهتر است این کوددهی را با دُز پایین و فواصل زمانی کم انجام دهید. مناسب ترین کود برای این واریاته نیز کود مخصوص باباآدم و فیلودندرون‌ها است.

 

شما کدام واریته از بابا آدم را انتخاب می‌کنید؟

اگر کودک یا حیوان خانگی دارید، بهتر است نگهداری این گیاه جذاب و دلربا را فراموش کنید. زیرا برگهای آن برای انسان و حیوانات سمی هستند.

اما اگر قصد خرید بابا آدم برای محیطی بزرگ، رسمی و با نور زیاد دارید، گونه بابا آدم سبز را به شما توصیه می‌کنیم. چنانچه می‌خواهید تجربه جالب و البته سخت نگهداری آلوکازیا را داشته باشید، گونه بابا آدم تنه قرمز برای شروع انتخاب مناسب تری است!

 

جمع بندی

بابا آدم سبز نسبت به بابا آدم تنه قرمز نگهداری ساده تری دارد. قیمت این واریاته از گونه تنه قرمز آن بیشتر و معمولا در ابعاد بزرگتری به فروش می‌رسد.

برای تشخیص ساده‌تر این دو واریاته از یکدیگر می‌توانید از شکل و رنگ برگ در آنها کمک بگیرید. در واریاته‌های جاینت، برگها سبزِ روشن و موجدار است. اما در واریاته تنه قرمز، برگها قلبی شکل با لبه‌های صاف و سبز تیره و متمایل به قرمز می‌باشد.

بعنوان توصیه نهایی بعد از تهیه هر کدام از واریاته های آلوکازیا سعی کنید کمترین میزان جایجایی برای گیاهتان را داشته باشید. گلدان گیاه را تا یک ماه بعد از خرید، تعویض نکنید و آبیاری درست و به موقع را فراموش نکنید.

11 دیدگاه در “تفاوت بابا آدم سبز (جاینت) و تنه قرمز

  1. مینا گفت:

    سلام و خدا قوت
    ایا میشود باباادم قرمز و سبز را در یک گلدان گذاشت؟

    1. الیکایی گفت:

      سلام . بله میتونید باهم بکارید اما از اونجایی که معمولا باباآدم سبز برگهای پهن تر و بزرگتری داره باید مراقب باشید که روی باباآدم قرمزتون سایه نندازه و مقدار جذب نور برای باباآدم قرمز کم نشه.

  2. مینا گفت:

    سلام من پریروز یه بابا آدم تنه قرمز خریدم ولی متاسفانه از دیروز شروع کرده به زرد شدن
    چیکار باید کنم نگرانشم

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      بابا آدم درکل گیاه حساسیه و با تغییر مکان و تغییر گلدان دچار شوک میشه . حتما از کود هیومیک اسید استفاده کنید . 3 نوبت کودهی (یکباردرماه ) میتونه به گیاهتون کمک کنه. فراهم کردن شرایط گلخونه ای هم برای سلامت باباادم ضروریه . البته باباآدم تنه قرمز در کل توانایی نگهداشتن بیشتر از 3 تا 4 برگ رو درشرایط آپارتمانی نداره . برای همین اگه گیاهتون برگ جدید میده از ریزش برگهای قدیمی نگران نشید.

      1. سمانه گفت:

        سلام وقت بخیر من بابا آدم تنه قرمز خریدم به فروشنده گفتم از نوع حساسش نباشه گفت تنه قرمز حساس نیست الان خوندم حساس و یک ماده ای داد نمدونم چیه سیاهه باید با آب مخلوط کنم بریزم خم تو گلدان هم زیر گلدان الان چکار کنم چطوری نگهداری کنم به نظرتون

  3. قاسمی گفت:

    سلام و درود
    گیاه بابا آدم قرمز من پس از 5 ماه از خرید و از روز اول خرید به مرور دچار کوچک شدن برگ ها و ساقه شده… برگ دهی خوبی داره تقریبا هر هفته یک برگ جدید مشاهده میشه اما طول برگ در حال حاضر به 15 سانتی متر رسیده. مشکل از کجاست بنظرتون؟

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      نور محیطتتون کمه

  4. سمانه گفت:

    سلام وقت بخیر من بابا آدم تنه قرمز خریدم به فروشنده گفتم از نوع حساسش نباشه گفت تنه قرمز حساس نیست الان خوندم حساس و یک ماده ای داد نمدونم چیه سیاهه باید با آب مخلوط کنم بریزم خم تو گلدان هم زیر گلدان الان چکار کنم چطوری نگهداری کنم به نظرتون

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      حساسیت باباآدم تنه قرمز بعلت ریزش سریع برگها در اثر تغییرات دمایی محیطه
      سعی کنید دما رو ثابت نگه دارید . به احتمال زیاد بهتون هیومیک اسید دادن که استفاده کنید . اگه به تازگی تعویض گلدون داشته نیازی به مصرف این کود نیست . تنها یک الی دو نوبت آمینو اسید برای کاهش شوک تغییر مکان گیاه استفاده کنید . حفظ رطوبت محیط رو فراموش نکنید . اجازه بدید بین دو نوبت آبیاری خاک کمی خشک بشه و حتما آب زیرگلدانی رو تخلیه کنید.

  5. سعید امیری گفت:

    سلام وقت بخیر
    من گیاه بابا آدم دارم ساقهای قدیمی بیحال هست اما گیاه برگ جدید هم داده و همه برگها هم رنگ خوب و شادابی دارن اما مشکل فقط تو بی‌حالی ساقهای قدیمی هست کود سه بیست هم بهش میدم نور خوبی هم در روز چند ساعت میگیره آبیاری مرتب هم داره لطفاً راهنمایی بفرمایید چکار کنم تا از بی‌حالی در بیاد

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      اگر سن گیاه بالاست ریزش برگهای قدیمی در حد 2 الی 3 برگ طبیعیه . اما اگر بیشتر از این تعداد زردشدگی و بیحالی در برگهای قدیمی دارید مشکل میتونه از : کوچک بودن گلدان ، کمبود موادغذایی و کمبود نور باشه .
      کود سه بیست بعلت داشتن درصد بالای ازت انتخاب مناسبی نیست . ترجیحا از هیومیک اسید استفاده کنید . کود کافی برای گیاه تامین کنید . حتما برای گیاه تهویه هوای کافی فراهم کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *