دانستی ها

تفاوت بین گیاهان روز کوتاه و روز بلند

تفاوت بین گیاهان روز کوتاه و روز بلند - انگور

تفاوت بین گیاهان روز کوتاه و روز بلند

دوره نوری پاسخ گیاهان (یا هر موجود زنده) به طول دوره‌های تاریک و روشن در یک روز است. تغییرات در طول دوره نور و تاریکی در یک روز را دوره نوری می‌نامند. در گیاهان دوره نوری، باعث گلدهی می‌شود. بر اساس پاسخ به دوره نوری، گیاهان به دو دسته‌ی گیاهان روز کوتاه و گیاهان روز بلند تقسیم می‌شوند.

 

تفاوت بین گیاهان روز بلند و روز کوتاه

 

گیاهان روز کوتاه

گیاهان روز کوتاه زمانی گل می‌دهند که در معرض طول روز کوتاه‌تر از حداکثر دوره بحرانی قرار گیرند. این گیاهان را، گیاهان شب بلند نیز می‌گویند. معمولا در اوایل بهار یا پاییز گل می‌دهند. دوره تاریک مداوم، دوره بحرانی برای گیاهان روز کوتاه است. اگر دوره بحرانی تاریکی با فلش نور قطع شود، گیاهان روز کوتاه گل نمی‌دهند. همچنین زمانی که دوره نور طولانی با دوره تاریکی قطع شود، گلدهی تحریک نمی‌شود. اگر این گیاهان در معرض نور کوتاه و دوره‌های تاریک باشند، گلدهی ایجاد نمی‌شود.

 

معرفی چند نمونه از گیاهان روز کوتاه

  • گل داوودی

گل داوودی

 

گل داوودی یک گیاه روز کوتاه است یعنی برای گل دادن به روز‌های کوتاه و شب‌های طولانی نیاز دارد. در پاییز، با کوتاه شدن روز‌ها و طولانی شدن شب‌ها شروع به تولید گل می‌کنند. گل‌های داوودی به رنگ‌های سفید، صورتی، قرمز یا بنفش می‌باشند و اغلب در دسته گل‌ها و چیدمان‌ها استفاده می‌شوند. همچنین گل‌ها داووی نیز یک انتخاب محبوب برای افزودن رنگ به باغ‌های پاییزی هستند. در حالی که آن‌ها به عنوان یک گل پاییزی در نظر گرفته می‌شوند، اما می‌توان آن‌ها را در بهار یا تابستان کاشت. آن‌ها فقط باید در منطقه‌ای با روز‌های کوتاه و شب‌های طولانی نگهداری شوند تا بتوانند گل دهند.

 

  • پوانسیتا

بنت قنسول از گلهای روز کوتاه

 

پوانسیتا یک گیاه شناخته شده برای تعطیلات است که بیشتر بخاطر برگ‌های بزرگ و رنگارنگش معروف است. منشا این گل زیبا در مکزیک می‌باشد. در حالی که اکثریت پوانسیتا‌های موجود در بازار قرمز هستند اما این گیاه در واقع در طیف رنگی از جمله سفید، صورتی و بنفش وجود دارد.

 

  • بنفشه

بنفشه

 

بنفشه گل ظریف و بسیار زیبایی است که وجود آن چشم انداز زیبایی را به محیط می‌بخشد. رشد آن‌ها نسبتا آسان است. اگرچه معمولا آن‌ها را آبی تصور می‌کنند اما در واقع طیف رنگی از بنفش تیره تا اسطوخودوس کم رنگ را دارد.

 

  • کالانکوئه

کالانکوئه

 

کالانکوئه یک گیاه آبدار گلدار است که بومی ماداگاسکار است. گل‌های آن قرمز، نارنجی یا زرد است و به صورت دسته در نوک برگ‌های گیاه ظاهر می‌شوند. همچنین این گیاه آپارتمانی در طب عامیانه نیز استفاده می‌شوند. به طور سنتی برای درمان زخم‌ها و کبودی‌ها استفاده می‌شده است و خواص ضد التهابی هم دارد.

 

  • مریم گلی

این گل زیبا چشم انداز زیبایی به محیط شما می‌دهد. علاوه بر زیبایی از مریم گلی در مصارف آشپزی و دارویی استفاده می‌شود. از برگ‌های آن برای طعم دادن به غذا استفاده می‌شود و همچنین می‌توان از آن‌ها چای درست کرد. مریم گلی خواص متعدد دیگری از جمله توانایی بهبود هضم و کاهش استرس دارد.

مریم گلی

 

گیاهان روز بلند

این گیاهان زمانی گل می‌دهند که در معرض طول روز، بیشتر از حداقل دوره بحرانی قرار بگیرند. نام دیگر این گیاهان شب کوتاه نیز است. گیاهان روز بلند در بهار یا اوایل تابستان گل می‌دهند. دوره روز مداوم، دوره بحرانی برای این گیاهان است. در این گیاهان گلدهی زمانی ایجاد می‌شود که دوره تاریکی با فلش نور قطع شود. همچنین اگر در معرض نور کوتاه با دوره تاریکی کوتاه‌تر قرار بگیرند گلدهی ایجاد می‌شود.

 

معرفی چند نمونه از گیاهان روز بلند

  • آسترها (ستاره‌ها)

آسترها (ستاره‌ها)

 

آسترها گل‌های زیبایی هستند که در رنگ‌های مختلفی از جمله سفید، صورتی، بنفش و آبی وجود دارند. آن‌ها اغلب در دسته گل‌ها و چیدمان‌های گل استفاده می‌شوند و یک انتخاب محبوب برای باغچه‌ها و منازل هستند. آسترها درآفتاب کامل و خاک با زهکشی خوب بهترین رشد را دارند. نگهداری آن‌ها معمولا راحت است و نیاز به آب زیادی ندارند، اما با این حال می‌توانند در برابر آفات و بیماری‌ها حساس باشند بنابراین مهم است که مراقب آن‌ها باشید. آستر‌ها معمولا گیاهان مقاومی هستند، اما ممکن است در آب و هوای گرم به خوبی گل ندهند. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که زمستان‌های خنک دارد، می‌توانید ستاره‌ها را در پاییز بکارید آن‌ها در بهار و تابستان گل می‌دهند.

 

  • گل مخروطی

گل مخروطی

 

گل‌های مخروطی برای گل دادن حداقل به ۱۴ ساعت نور خورشید نیاز دارند، با این حال مقدار نور خورشید مورد نیاز می‌تواند بسته به نوع گل مخروطی متفاوت باشد. به عنوان مثال، برخی از گونه‌ها به کمتر از ۱۲ ساعت نور خورشید نیاز دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است تا ۱۶ ساعت نیاز داشته باشند.

 

  • خشخاش کالیفرنیا

خشخاش کالیفرنیا

 

خشخاش کالیفرنیا یک گل زیبا روشن و شاد است که بومی کالیفرنیا می‌باشد. این گل به نام خشخاش طلایی نیز شناخته می‌شود. در ماه‌های بهار و تابستان گل می‌دهد. گل‌های آن معمولا نارنجی و زرد است اگرچه ممکن صورتی و سفید نیز باشند.

این گل‌ها معمولا ۱۴ تا ۱۸ ساعت نور خورشید برای گلدهی نیاز دارند. بهترین زمان برای کاشت آن‌ها اوایل بهار است.

 

کلام آخر

طول روز عامل مهمی در گلدهی بسیاری از گیاهان است. برای گیاهان روز بلند وجود نور به گیاه این را نشان می‌دهد که گیاه روند گلدهی را شروع کند. برای گیاهان روز کوتاه عدم وجود نور به گیاه نشان می‌دهد که فرآیند گلدهی را شروع کند. به طور کلی، گیاهان روز بلند برای گلدهی حداقل به ۱۴ ساعت نور نیاز دارند، در حالی که گیاهان روز کوتاه به کمتر از ۱۲ ساعت نور در روز برای گلدهی نیاز دارند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *