نگهداری گیاهان

5 روش تکثیر ارکیده که همیشه جوابه!

روش‌های تکثیر گل ارکیده

ارکیده یکی از زیبا‌ترین گل‌هایی است که می‌توانید در منزل پرورش دهید. البته نگهداری از این گیاه کمی چالش برانگیز است. ارکیده‌ها با رنگ‌های متنوع، زیبا و شکل‌های ظریف خود از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی هستند. آن‌ها را می‌توان با پنج روش تکثیر کرد. البته تکثیر ارکیده ممکن است در ابتدا یک چالش به نظر برسد، اما درواقع این روند بسیار ساده است. شما می‌توانید این کار را در خانه با دستورالعمل‌های درست انجام دهید. ما در این مقاله چند روش ساده برای تکثیر ارکیده را به شما خواهیم گفت.

 

روش‌های تکثیر ارکیده:

 

روش های تکثیر ارکیده

 

برای اینکه بدانید از چه روشی تکثیر کنید باید از نوع ارکیده خود مطلع باشید؛ به عنوان مثال انواع ارکیده‌های مونوپدیال مانند واندا (vanda) و فالانوپسیس (phalaenopsis) دارای یک ساقه بلند و عمودی هستند و ریشه‌های هوایی اغلب از پایین این ساقه رشد می‌کنند. آن‌ها همچنین دارای گره‌هایی در پایه هر ساقه هستند که گاهی از این محل شاخه‌ای جدید به نام گیاهچه تبدیل رشد می‌کند.

از طرف دیگر ارکیده‌های سمپودیال در امتداد ساقه بلند و افقی به نام ریزوم رشد می‌کنند. ریشه‌ها از پایین ریزوم رشد می‌کنند و پیاز‌های کاذب، آب را از بالای ریزوم ذخیره می‌کنند. از انواع ارکیده‌های سمپودیوم می‌توان به: دندروبیوم (dendrobium)، پافیوپدیلامس (paphiopedilums)، سیمبیدیوم (cymbidium)  و کاتلیا (cattleya) اشاره کرد.

بهترین روش تکثیر برای ارکیده‌های سمپودیال تکثیر تقسیم، تکثیر غده‌ها، تکثیر برش ساقه و برای ارکیده‌های مونوپدیال تکثیر گیاهچه یا تکثیر ریشه‌های هوایی می‌باشد.

 

وسایل مورد نیاز:

  • قیچی هرس ضدعفونی شده (می‌توانید با الکل ضدعفونی کنید)
  • گلدان مناسب
  • خزه اسفاگنوم
  • ارکیده (مطمئن باشید که سالم باشد و گل ندهد)

 

تکثیر ارکیده از طریق تقسیم کردن:

 

تکثیر ارکیده از طریق تقسیم کردن

 

گیاهان ارکیده بزرگ را می‌توان به بخش‌های مختلفی تقسیم کرد که از آن‌ها می‌توان چندین گیاه پرورش داد. قبل از تقسیم کردن گیاه ساختار ریشه را به دقت بررسی کنید تا محل برش‌ها را مشخص کنید.

می‌توانید با استفاده از یک چاقو یا قیچی تمیز و تیز، تقسیم را انجام دهید. هنگامی که تقسیم را انجام دادید، می‌توانید گیاه را در داخل گلدان قرار دهید. حذف هر گونه ریشه یا برگ از ریزوم بسیار مهم است. همچنین باید غده‌های قدیمی را حذف کنید. این نوع تکثیر به عنوان تکثیر ریزوم نیز شناخته می‌شود. اساسا این ریزوم گیاه است که در طول تکثیر تقسیم جدا می‌شود.

 

تکثیر ارکیده از طریق غده‌ها:

 

تکثیر ارکیده از طریق غده‌ها

 

غده‌ها، پیاز‌های کاذب هستند که نقش ذخیره آب را برای گیاه دارند اما دیگر ریشه یا گل نمی‌کنند. می‌توانید غده‌ها را چه به تنهایی و چه همراه با برگ از گیاه جدا کنید. اگر غده‌ها نقاط جوانه‌زنی دارد، آنها را دور گلدان بکارید. پس از کاشت مجدد می‌توان غده‌ها را تحریک به ریشه‌زایی کرد. برخی از غده‌ها ممکن است در عرض چند هفته جوانه بزنند در حالی که برخی دیگر ممکن است تا دو سال در خواب بمانند.

تکثیرغده‌ها یک راه عالی برای ایجاد گیاهان جوان ارکیده می‌باشد، اما همچنین یکی از کند‌ترین روش‌های تکثیر است. گیاهان جدید بالغ نیستند، بلکه جوانه‌های ریزی خواهند بود که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا به طور کامل رشد کنند.

 

تکثیر ارکیده از طریق گیاهچه:

 

تکثیر ارکیده از طریق گیاهچه

 

ارکیده‌های تک پایه گاهی اوقات روی شاخه‌هایی به نام گیاهچه جوانه‌زنی می‌کنند. این شاخه‌ها از تنه اصلی ارکیده، معمولا درست بالای ساختار ریشه یا ساقه گیاه اصلی ایجاد می‌شود. بهتر است صبر کنید تا برگ‌های گیاهچه رشد کنند و ریشه‌ها حداقل 2 تا 5 سانتی‌متر رشد کنند. سپس آن را با دقت از گیاه اصلی جدا کنید.

 

تکثیر ارکیده از طریق ریشه‌های هوایی:

 

تکثیر ارکیده از طریق ریشه‌های هوایی

 

ریشه‌های هوایی، ریشه‌های بلندی هستند که از ساقه اصلی یک ارکیده تک پا رشد می‌کنند. این ریشه‌ها را می‌توان با دقت از ساقه اصلی جدا کرد و سپس در گلدانی جدید کاشت. ریشه‌ها خود را در خاک گسترش داده و در نهایت یک گیاه جدید جوانه می‌زند.

 

تکثیر ارکیده از طریق قلمه ساقه:

 

تکثیر از طریق قلمه ساقه

 

این روش را می‌توان بر روی هر ارکیده‌ای که دارای نواحی یا گره‌های رشد جدید است، استفاده کرد. پس از پایان گلدهی گیاه، ساقه‌ای بین 25 تا 30 سانتی‌متر را انتخاب کنید. با استفاده از قیچی تمیز یا چاقوی تیز آن را از پایه جدا کنید، سپس ساقه را به قسمت‌هایی بین 3 تا 5 سانتی‌متر تقسیم کنید و مطمئن شوید که هر بخش دارای یک ناحیه رشد جدید یا یک گره در طول خود است.

هر بخش را در خزه اسفاگنوم مرطوب قرار دهید. خزه را مرطوب نگهدارید تا زمانی که بخش‌های ساقه ریشه داشتند. پوشاندن سینی گلدان با پلاستیک شفاف می‌تواند باعث افزایش رطوبت شود که در رشد ارکیده مفید است.

 

کلام آخر

تکثیر ارکیده از ابتدا تا انتها ممکن است یک سال یا بیشتر طول بکشد تا یک گیاه ارکیده به اندازه کافی بزرگ شود؛ بنابراین شما باید خیلی صبور باشید. همچنین از گیاهان جدید و کوچک‌تر باید مانند ارکیده قدیمی مراقبت شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *