نگهداری گیاهان

خاک مخصوص آگلونما همراه با معرفی یک ترکیب خانگی

خاک مخصوص آگلونما همراه با معرفی یک ترکیب خانگی - انگور

گیاه همیشه سبز آگلونما با شاخ و برگ‌های تزئینی و خاص خود محیط شما و محل خانه‌‌تان را به زیبایی آراسته می‌کند. شرایط نگهداری آسان آگلونما، تکثیر به روش‌های مختلف و توانایی مقاومت در شرایط نامساعد، آگلونما را تبدیل به گیاه آپارتمانی سرسخت و منحصر به فردی کرده‌ است.

جالب است بدانید که گیاه آگلونما تقریبا با هر شرایط محیطی سازگار هست‌، اما آب و هوای معتدل و گرم را بیشتر ترجیح می‌دهد. قبل از اینکه به مسائلی مانند میزان نور خورشید، مقدار آبیاری یا میزان رطوبت محیط آگلونما‌ی خود بپردازید در مرحله‌ی اول باید به مخلوط خاک مناسب آگلونما که به رشد و نگهداری آن کمک می‌کند، توجه کنید.

ما قصد داریم اصول و اطلاعات مورد نیاز در مورد خاک آگلونما را در اختیار شما قرار دهیم تا بهترین ترکیب خاک را برای گیاه آگلونما‌ی خود انتخاب کنید‌. پس تا آخر مطالعه کنید.

خاک مناسب آگلونما

 

 

چرا انتخاب مخلوط مناسب خاک مهم است؟

خاک مناسب، ترکیبی بهینه از مواد مغذی است که به رشد گیاه آگلونما کمک می‌کند. همچنین با کنترل آفات و بیماری‌های آگلونما، تنظیم هوا از طریق تبادل گاز و تامین آب از طریق حفظ رطوبت، نقش مهمی در سلامتی گیاه دارد.

علاوه بر این، اسیدیته (سطح pH) خاک بر عوامل مختلفی مانند ساختار خاک، رشد باکتری‌ها، سمیت و در دسترس بودن مواد مغذی تأثیر می گذارد.

 

اجزای اصلی خاک

همان‌طور که می‌دانید مخلوط بستر گلدان چیزی بیشتر از یک خاک ساده است. عوامل مختلفی مانند اجزای مختلف خاک و مواد معدنی، مواد مغذی وجود دارد که هر ترکیب خاک را به نوعی منحصر به فرد می‌کند.

 

اجزای اصلی مشترک

خاک رس: خاک‌ِ رسی مواد آلی زیادی ندارد و ذرات معدنی آنها بسیار ریز هستند. درنتیجه موادمغذی کم و هوادهی و زهکشی ضعیفی را به گیاه ارائه می‌دهد، از طرفی آب را به‌ خوبی در خود نگه‌ می‌دارد.

سیلیت: سیلیت بافتی مانند گرد و غبار دارد و از ذرات معدنی و سنگین تشکیل شده است که کوچک‌تر از ماسه اما بزرگ‌تر از خاک رس هستند.

شن و ماسه: شن و ماسه حاوی دانه‌های ماسه با اشکال نامنظم است که اندازه‌ی ذرات آن نسبتا بزرگ می‌باشد. در نتیجه آب به سرعت از آن عبور کرده و هوادهی و زهکشی خوبی ایجاد می‌کند.

لوم: لوم نوعی خاک سطحی است که ترکیبی از خاک رس، ماسه و سیلیت است.

پیت: به آن خاک چمن (خزه) نیز می‌گویند، عمدتاً از مواد آلی نیمه تجزیه شده تشکیل شده است.

گچ: گچ ماده معدنی معروف به کربنات کلسیم است. خاک‌های گچی حاوی مقدار زیادی CO2 هستند. خاکهای آهکی زهکشی مناسبی دارند.

 

بهترین ترکیب خاک برای گیاهان آگلونما

ترکیب مناسب برای خاک آگلونما

 

گیاهان آگلونما به ترکیب خاک غنی از نیتروژن بر پایه پیت (هوموس) با PH  نسبتاً اسیدی (5.6 تا 6.5) نیاز دارند. گلدان انتخابی نیز باید سبک و دارای زهکشی مناسب باشد. برای درست‌کردن خاک باید قسمت‌های مساوی پرلیت یا ماسه و پیت (نوعی خزه) را مخلوط کنید.

 

ترکیبات متداول برای گیاه آگلونما

ماده‌ی آلی یا کمپوست کمپوست قسمتی از خاک گلدان را شامل می‌شود که ترکیبی از موجودات زنده و مرده در حال تجزیه و پوسیدن می‌باشد. لازم است بدانید که کمپوست یکی از منابع اصلی مواد مغذی برای گیاه آگلونما است.
خزه اسفاگنوم این نوع خزه سبک است و همچنین متفاوت از خزه‌ی پیت ماس می‌باشد. خزه‌ی اسفاگنوم افزودنی مناسبی برای ساکولنت‌ها نیز هست؛ زیرا مقداری رطوبت را بدون خیس شدن ریشه در خاک نگه می‌دارد.
کوکوپیت کوکوپیت از پوسته بیرونی نارگیل یا الیاف تنه درختان نارگیل بوجود می‌آید. کارایی آن مانند خزه اسفاگنوم می‌باشد و برای افزایش رطوبت به خاک‌های شنی اضافه می‌شود.
ورمیکولیت ورمیکولیت ماده معدنی است که رطوبت را حفظ کرده و همچنین مخلوط گلدان را هوادهی می‌کند. مواد مغذی معدنی مانند منیزیم، آلومینیوم و آهن را نیز به خاک گلدان اضافه می‌کند.

 

علائم رایج استفاده از خاک نامناسب برای گیاه آگلونما

  • پوسیدگی ریشه

از علائم و نشانه‌های پوسیدگی ریشه می‌توان به پژمرده شدن برگ‌ها، حالت خمیری و نرمِ ساقه و توقف رشد اشاره کرد. در این مواقع خاک شما احتمالا خیلی سنگین شده یا رطوبت زیادی در خود نگه می‌دارد و به سیستم ریشه گیاه آسیب می‌رساند.

خاک مخصوص آگلونما همراه با معرفی یک ترکیب خانگی - انگور

 

  • گل‌ها شکوفه نمی‌دهند

اگر گیاه آگلونما گلدهی ندارد، احتمالا به دلیل این است که خاک آن مواد مغذی کافی را برای گیاه فراهم نمی‌کند. سعی کنید کود حاوی نیتروژن و فسفر به خاک اضافه کنید.

اگر شک دارید که بیماری گیاه آگلونمای شما مربوط به نامناسب بودن خاک یا سایر موارد است، ما در کنارتان هستیم. مشاوران گیاه‌پزشکی انگور در هر شرایطی نگرانی شما را کم و گیاهتان را درمان می‌کنند.

بنر مشاوره انگور

 

اهمیت زهکشی مناسب برای گیاه آگلونما

زهکشی مناسب برای نگهداری گیاه آگلونما اهمیت زیادی دارد‌. زیرا سیستم ریشه و ساقه آگلونما به‌صورتی است که آب را در خود نگه می‌دارد و از آگلونما در برابر خشکی حفاظت می‌کند. از طرفی گیاه را نسبت به پوسیدگی ریشه حساس می‌کند.

نکته: آبدهی بیش‌از اندازه و خیس شدن خاک اطراف‌ گیاه، باعث پوسیدگی ریشه و ساقه آن می‌شود. گلدانی با زهکشی مناسب انتخاب کرده و از آبیاری بیش‌از حد بپرهیزید.

بهترین ترکیب خاک حاوی مقدار زیادی ماسه یا پرلیت برای زهکشی آسان و حتی کمی پوست چوب برای سبک شدن و هوادهی مناسب است.

خاک مخصوص آگلونما همراه با معرفی یک ترکیب خانگی - انگور

 

درست کردن ترکیب خاک آگلونما در خانه

برای ایجاد ترکیب مناسب خاک برای گلدان آگلونمای خود، به این موارد نیاز دارید:

1 قسمت هوموس ( ذغال نارس)

1 قسمت پرلیت یا ماسه

1 قسمت خاک گلدان کامل

 

نکته: دقت کنید که مخلوط گلدان شما سنگین یا متراکم نباشد و در حالی که کمی مرطوب است، رطوبت زیادی را در خود نگه‌ ‌ندارد. می‌توانید برای سبک شدن مخلوط از کمی پوست تنه استفاده کنید. هنگام درست کردن ترکیب خاک گلدان خود، دستکش بپوشید تا دستان خود را تمیز نگه‌دارید و در حین مخلوط‌کردن، کمی آب به آن اضافه کنید تا به ترکیب مخلوط کمک کند.

 

خاک گلدان آماده مناسب گیاه آگلونما

اگر قصد ندارید خاک گیاه را خودتان مخلوط کنید، می‌توانید خاکی را که از قبل ترکیب شده است را خریداری کنید. اگر خاک شما خیلی سنگین به نظر می‌رسد یا رطوبت زیادی را در خود نگه‌ می‌دارد، به‌‌سادگی یک پیمانه پرلیت باغبانی را با آن مخلوط کنید.

 

نتیجه‌گیری

اکنون می‌توانید با کمال آرامش شاهد رشد و شکوفا شدن گیاه آگلونما‌ی زیبای خود باشید. فقط از یک روند آبیاری منظم پیروی کنید و مطمئن شوید که گیاه از نور کافی خورشید و هوای تازه بهره‌مند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *