نگهداری گیاهان

بهترین ترکیبات برای خاک گلدان ارکیده

خاک مناسب ارکیده

 

همانطور که می‌دانید گیاه ارکیده به زیبایی و جذابیت چشمگیر و منحصر به فرد خود مشهور می‌باشد. برای نگهداری ارکیده شما نیازمند یادگیری بسیاری از موضوعات، مانند انتخاب بهترین ترکیب خاک گلدان هستید.

بهتر است بدانید که گیاه ارکیده یکی از پرجمعیت ‌ترین گونه‌ها را در بین گیاهان آپارتمانی داراست. اولین و اصلی ‌ترین نکته در مورد نگهداری ارکیده، شناسایی دقیق گونه این گیاه می‌باشد. در مرحله بعدی شما باید سعی کنید که بهترین ترکیب خاک گلدان ارکیده را تهیه کرده و یا بسازید.

آیا می‌دانستید که گیاهان با ترکیب خاک و پوست مناسب بهترین رشد را دارند؟ برحسب این موضوع ما نیز در این مقاله سعی کردیم تا برخی از بهترین دستورالعمل‌های ترکیبی خاک گلدان ارکیده DIY را برای شما جمع آوری کنیم. شما می‌توانید با چند بار تلاش بهترین ترکیب خاک گلدان ارکیده خود را بیابید.

 

۴ مورد از دستور العمل های مخلوط گلدان خاک گیاه ارکیده DIY

 

ترکیب مناسب خاک برای گیاه ارکیده

 

تهیه مخلوط خاک گلدان خانگی شما باعث صرفه‌جویی در هزینه می‌شود. نکته مثبت دیگر این است که به دلیل دست‌ساز بودن ترکیب به احتمال زیاد عاری از هرگونه آلودگی نیز می‌باشد. گیاهان ارکیده به طور خلاصه به محیط رشد خود بسیار حساس می‌باشند. همچنین نیاز آبیاری آنها بر اساس محیط زندگی‌شان متفاوت است. نکته مهم این است که مخلوط گلدان ارکیده باید زهکشی خوبی داشته باشد. در قبال این موضوع پس از آب‌دهی گیاه ارکیده، بهتر است که آب آن به سرعت تخلیه شود. در اینجا برخی از بهترین دستور العمل‌های مخلوط خاک گلدان ارکیده DIY آورده شده است!

 

1. مخلوط پوست درخت برای خاک گیاه ارکیده

 

مخلوط پوست گلدان برای خاک گیاه ارکیده

 

مواد مورد نیاز برای ترکیب خاک:

  • ظرف
  • پوست درخت
  • پیت ماس/ کوکوپیت

مراحل ساخت ترکیب خاک:

در ابتدا یک قسمت از پوست درختی را که در اختیار دارید، تهیه کرده یا برش زنید. این قسمت می‌تواند از چوب قرمز، چوب ساحلی، صنوبر داگلاس یا پوست سرخس درخت اوسموندا باشد. سپس در همان ظرف یک پنجم پرلیت یا پیت ماس را اضافه کرده و با پوست درخت کاملا مخلوط کنید.

همچنین می‌توانید یک قسمت از پوست اوسموندا را با سه قسمت چوب قرمز ترکیب کنید تا یک مخلوط گلدانی با کیفیت داشته باشید. به این موضوع توجه داشته باشید که قبل از اضافه کردن آن به مخلوط خاک، بهتر است که آن را از شب قبل خیس کنید. این ترکیب یکی از پرطرفدارترین ترکیب‌های خاک گلدان برای گیاه ارکیده می‌باشد‌. پس بهتر است در ابتدا این ترکیب را برای گیاه خود تست کنید تا از سازگاری آن با گیاه ارکیده خود مطمئن شوید.

 

۲. مخلوط خاک گلدانی با کیفیت گیاه ارکیده

 

مخلوط خاک گلدانی با کیفیت گیاه ارکیده

 

موارد مورد نیاز ترکیب خاک:

  • پوست درخت صنوبر/ چیپس درخت کوکو درجه ریز/ پوست درخت سرخ‌وود
  • زغال ریز
  • پرلیت

مراحل ساخت ترکیب خاک:

در مرحله اول سعی کنید که با استفاده از یک ظرف اندازه‌گیری، چهار قسمت از پوست درخت صنوبر خوب، تراشه‌های کوکو درجه ریز و پوست درخت قرمز را در ظرفی به خوبی مخلوط کنید.

در ادامه مراحل یک قسمت زغال ریز و یک قسمت پرلیت را به گلدان گیاه اضافه کنید. سپس آنقدر مخلوط درست شده را هم بزنید تا ترکیبی از قوامی یکنواخت به دست بیاورید.

اکنون مخلوط خاک گلدان گیاه ارکیده شما آماده می‌باشد. این مخلوط خاک بسیار ایده‌آل بوده و برای کاشت گونه‌هایی از گیاه ارکیده با ریشه‌های کوچک مانند اونسیدیوم و یا میلتونیا عالی می‌باشد. پس در ابتدای انجام کار بهتر است به گونه گیاه ارکیده خود توجه کنید تا مناسب‌ترین ترکیب را برای آن برگزینید.

 

۳. مخلوط خاک گلدان اسفاگنوم برای گیاه ارکیده

 

مخلوط خاک گلدان اسفاگنوم برای گیاه ارکیده

 

مواد مورد نیاز برای ترکیب خاک:

  • خزه اسفاگنوم
  • سنگ اسفنجی متوسط
  • آئرولیت

مراحل ساخت ترکیب خاک:

در ابتدای انجام این مراحل با یک ظرف اندازه‌گیری، به طور دقیق ۹ پیمانه خزه اسفاگنوم را بردارید. سپس دقت کنید که پس از اضافه کردن خزه اسفاگنوم به گلدان گیاه ارکیده، دو پیمانه سنگ اسفنجی متوسط و همینطور یک پیمانه آئرولیت را نیز به ترکیب اضافه کنید. در نهایت تمام مواد را با هر وسیله‌ای که در اختیار دارید مخلوط کنید. این ترکیب خاک نیز مانند دیگر ترکیبات توضیح داده شده بسیار ایده‌آل می‌باشند. شما می‌توانید با توجه به معیارهایی مانند گونه گیاه ارکیده خود، محیط نگهداری ارکیده و همینطور مواد در دسترس، بهترین ترکیب خاک را ایجاد کنید.

 

۴. مخلوط خاک تکه‌های پوسته نارگیل برای گیاه ارکیده

 

مخلوط خاک تکه‌های پوسته نارگیل برای گیاه ارکیده

 

مواد مورد نیاز برای ترکیب خاک:

  • چیپس(تکه) پوسته نارگیل
  • زغال ریز
  • پرلیت
  • آب
  • ظرف با سوراخ های زهکشی

مراحل ساخت ترکیب خاک:

در ابتدا چیپس(تکه) پوست نارگیل را خوب بشویید و از آلودگی پاک کنید. سپس 2 قسمت از آن را با 1 قسمت زغال چوب و 1 قسمت پرلیت مخلوط کنید. در ادامه انجام کار آب را اضافه کنید و بگذارید مخلوط به مدت یک شب در آن استراحت کند. دقت کنید که قبل از قرار دادن مخلوط خاک در گلدان گیاه، آب اضافی آن را خارج کنید.

 

نکات و ترفندها در مورد ترکیبات خاک 

 

نکات و ترفندها در مورد ترکیبات خاک 

 

بهتر است بدانید که انتخاب مواد مناسب در مورد ترکیب خاک گلدان برای گونه‌های مختلف گیاه ارکیده بسیار مهم می‌باشد. برای مثال، ارکیده‌های زمینی، با خزه‌های اسفاگنوم و اپی‌فیت‌ها بسیار سازگار بوده و نسبت به ترکیب‌های دیگر، این مورد را ترجیح می‌دهند. سعی کنید که هنگام پرورش ارکیده‌های زمینی، همیشه به سراغ متراکم‌ترین ترکیب خاک گلدان بروید. در این مورد به‌خصوص ماسه و ماس اسفاگنوم یا کوکوپیت بهترین عملکرد را دارند.

در ترکیبات توضیح داده شده شما می‌توانید پوسته بادام زمینی را به مخلوط اضافه کنید. همانطور که می‌دانید پوسته‌ی بادام زمینی به دلیل اندازه بزرگ خود، جریان هوا و زهکشی خوبی را برای گیاه فراهم می‌کند.

در این قسمت شما می‌توانید برای ارکیده پروانه، از ۸۰ درصد پوست درخت صنوبر به همراه ۲۰ درصد پیت اسفاگنوم برای بهترین نتیجه گیری استفاده کنید.

 

سخن آخر

 

گیاه ارکیده جزو یکی از خاص‌‌ترین گیاهان موجود در بازارهای گل و گیاه می‌باشد. این گیاه طرفداران زیادی را در بین دوست داران گیاهان آپارتمانی دارا می‌باشد. همانطور که می‌دانید بسیاری از انواع ترکیبات برای خاک گلدان گیاهان وجود دارد. گیاه ارکیده نیز با وجود دارا بودن گونه‌های بسیار متنوع، نیازهای متفاوتی را به اختصاص هرگونه دارد. به دلیل حساس بودن این گیاه نسبت به عوامل محیطی و همچنین ترکیب خاک گلدان، شما باید نسبت به این موضوع بسیار دقت کنید. با انتخاب مناسب‌ترین ترکیب خاک گلدان، نه تنها سلامت گیاه ارکیده خود را تضمین کرده‌اید، بلکه از شکوفه‌های بسیار زیبای آن نیز در آینده لذت می‌برید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *