نگهداری گیاهان

نگهداری ارکیده فالانوپسیس، مشکلات و بیماری‌ها + پاسخ به 8 سوال اساسی

ارکیده فالانوپسیس، شرایط نگهداری، مشکلات و بیماری ها-قیمت و عکس-خریدگل ارکیده

معرفی ارکیده فالانوپسیس:

طی سالهای طولانی ارکیده فالانوپسیس دستکاری‌های متعددی شده است. تغییراتی نسبت به گونه وحشی در این واریاته بوجود آمده که بعد از خرید ارکیده متوجه آن می‌شوید. نگهداری ساده‌تر، ظاهر منظم و وجود گل‌های درشت از جمله این تغییرات است. ابعاد ارکیده فالانوپسیس بین 20 تا 50 سانت متغیر است. طیف رنگی بسیار وسیعی در گلهای ارکیده دیده می‌شود. بنفش، صورتی، سفید، زرد، هلویی و شرابی رنگهای جذاب این گل هستند. گلبرگ در این واریاته می‌تواند ساده، طرح‌دار و دارای رگه‌های برجسته باشد. برای آشنایی بیشتر با نگهداری ارکیده فالانوپسیس با ما همراه باشید.

نام فارسی: ارکیده

نام انگلیسی: Moth orchid

نام علمی: Phalaenopsis orchid

خانواده: Orchidaceae

زیستگاه: چین، هند و آسیای شرقی

سمیت: برای حیوانات خانگی سمی است.

خاصیت تصفیه کنندگی هوا: دارد.

 

 

نگهداری ارکیده فالانوپسیس:

اگر اصول اولیه نگهداری را رعایت کنید به ندرت در پرورش ارکیده فالانوپسیس دچار مشکل می‌شوید. اگر عمر گلدهی ارکیده شما بیشتر از 4 ماه و هر سال شاهد گلدهی آن بودید، بدین معنی است که شما در نگهداری ارکیده فالانوپسیس کاملاً درست عمل کرده‌اید.

 

نگهداری ارکیده فالانوپسیس در یک نگاه

نگهداری ارکیده فالانوپسیس در یک نگاه

  • نور:

در فصول گرم سال بهتر است گیاه را از پنجره‌های جنوبی و شرقی دور کنید. مکانی نزدیک به پنجره شمالی مناسب‌ترین فضا برای ارکیده از لحاظ نوری است. در پاییز و زمستان با کاهش مقدار نور طبیعی منزل، گلدان را به نزدیکی پنجره شرقی یا جنوبی نزدیک کنید.

 

  • دما:

دمای بین 19 تا 30 درجه سانتی‌گراد برای نگهداری ارکیده فالانوپسیس مناسب است. به یاد داشته باشید که این گیاه از نوسانات دمایی بیزار است.

 

  • آبیاری:

با توجه به سبک بودن بستر کشت ارکیده نیاز به آبیاری مداوم و منظم دارد. نباید اجازه دهید گیاه در وضعیت غرقاب یا خشکی شدید قرار بگیرد.

 

  • رطوبت:

ارکیده نیاز به رطوبت بالای محیطی دارد. تامین رطوبت بین 75تا 90 درصد برای حفظ شادابی گیاه ضروری است. با استفاده از دستگاه بخور سرد و اسپری روزانه آب می‌توانید خشکی محیط را جبران کنید. دقت کنید که ارکیده از اسپری مستقیم آب به گل‌ها بیزار است. به مه‌پاشی روی برگ و اطراف گیاه اکتفا کنید.

 

  • خاک:

حتما از خاک مخصوص ارکیده با برندهای معتبر استفاده کنید. مصرف بسترهای جایگزین می‌تواند موجب پوسیدگی ریشه شود.

 

  • کوددهی:

بعد از اتمام گلدهی بلافاصله کوددهی را شروع کنید. کود مخصوص ارکیده مناسب‌ترین گزینه برای گلدهی و احیای رشد گیاه است. کوددهی را تا زمان گلدهی مجدد ادامه دهید. به یاد داشته باشید با مصرف بیش‌ از اندازه کود ممکن است مقدار املاح موجود در خاک از حدمجاز گذشته و باعث خفگی ریشه شود.

 

  • تعویض گلدان:

هر دو سال یکبار تعویض گلدان را انجام دهید. زمان تعویض گلدان ارکیده متغیر است. برای متوجه شدن زمان مناسب تعویض گلدان ابتدا باید از آمدگی ریشه‌ها برای جابجایی مطمئن شویم. اگر نوک ریشه سبز باشد یعنی زمان مناسبی را برای انتقال به گلدان جدید انتخاب کردید. برای تعویض گلدان ابتدا گیاه را از ساقه گلدهنده گرفته و از گلدان بیرون بکشید. اگر ارکیده شما گل نداشت، گیاه را از ساقه زیر برگها نگه دارید. ریشه‌های قدیمی و انتهای ریشه‌های سالم را با استفاده از یک قیچی تیز و استریل حذف کنید (ریشه‌های سالم چاق، سفت و سفید مایل به نقره‌ای است).

 

  • تمیزکردن برگ:

با استفاده از دستمال نرم و مرطوب برگها را تمیز کنید. هرگز روی گلها را دستمال نکشید. استفاده از آب بدون املاح برای مه‌پاشی در تمیز ماندن برگها موثر است.

 

  • تکثیر:

از طریق خوابانیدن ساقه گلدهنده قابل تکثیر است. یک گلدان را با خاک ارکیده پر کنید. ساقه را از گیاه مادر روی سطح خاک کج کرده و ثابت کنید. بستر را مرطوب کرده و روی گلدان را با پلاستیک کاور کنید. دقت کنید که اگر ساقه گلدهنده از گیاه مادری جدا شود قابل تکثیر نیست.

 

بیماری‌های ارکیده فالانوپسیس:

برخلاف تصور عموم ارکیده گیاه مقاومی است. به ندرت و با ادامه دار شدن عوامل نامساعد گیاه علائم بیماری را بروز می‌دهد.

  • علت زردشدگی برگ ارکیده فالانوپسیس:

وقتی تصمیم به نگهداری ارکیده فالانوپسیس در خانه دارید، باید به آبیاری گیاه دقت بیشتری داشته باشید. افراط و تفریط در آبیاری موجب ایجاد این عارضه می‌شود. بهتر است همیشه مقداری خاک را مرطوب نگه دارید. کاهش دمای بسیار زیاد (زیر 10 درجه) نیز می‌تواند باعث زردشدگی برگ‌ها شود. گیاه را به مکانی گرمتر منتقل کرده و آبیاری را اصلاح کنید.

  • علت سوختگی برگ ارکیده فالانوپسیس:

نگهداری گیاه در مکانی با نور مستقیم و شدید ظهرگاهی و کمبود رطوبت محیطی باعث سوختگی برگها می‌شود. ارکیده نیاز به نور زیاد اما غیرمستقیم دارد. رطوبت محیط را بین 75 تا 90 درصد نگه دارید.

  • علت پژمردگی گل ارکیده فالانوپسیس:

آبیاری زیاد، افزایش دمای محیط و مه پاشی به گل علل این عارضه است. رطوبت محیطی را افزایش دهید یا گیاه را به محیطی خنک‌تر منتقل کنید. هرگز به گلها اسپری آب نکنید.

  • علت گل ندادن ارکیده فالانوپسیس:

کمبود عناصر غذایی، کمبود نور و و دمای بالای محیط مهم‌ترین عوامل توقف گلدهی ارکیده است. گیاه را به مدت یک ماه به مکانی با دمای 15 درجه منتقل کنید و با استفاده از کودمخصوص ارکیده کوددهی را انجام دهید. فراموش نکنید که وجود نور کافی برای تحریک ارکیده به گلدهی ضروری است.

  • علت وجود لکه‌های قهوه‌ای روی برگ ارکیده فالانوپسیس:

اگر گیاه مدت اخیر در معرض آفتاب مستقیم بوده علت همین است! گلدان را به محلی با نور غیرمستقیم و متوسط منتقل کنید. علاوه بر این درصورتی که محیط بیش از اندازه مرطوب و گرم باشد احتمال قارچی شدن گیاه افزایش پیدا می‌کند. با استفاده از قارچکش کاربندازیم سه نوبت گیاه را آبیاری کنید.

  • علت خشک شدن غنچه ارکیده فالانوپسیس:

کمبود رطوبت محیطی و دمای بالای محیط (بالای 30 درجه) موجب سوختگی و خشک‌شدگی غنچه‌ها و گلهای نیمه باز ارکیده می‌شود. سعی کنید همیشه رطوبت محیط را بالای 70 درصد نگه دارید. گلدان را از منابع گرمایشی دور نگه دارید.

  • علت باز نشدن غنچه ارکیده فالانوپسیس:

در اثر کمبود مواد غذایی و رطوبت محیطی ارکیده انرژی لازم برای شکفتن گلها را ندارد. گیاه را با استفاده از کود مخصوص ارکیده (در غلظت بسیارکم) کوددهی کنید. اسپری روزانه به برگها و استفاده از دستگاه بخور فراموش نشود.

  • علت پوسیدگی ریشه ارکیده فالانوپسیس:

عوامل زیادی در پوسیدگی ریشه ارکیده دخیل هستند. افراط در آبیاری، غرقاب نگه داشتن خاک، دمای بالای محیط و نامناسب بودن خاک از جمله این عوامل هستند. با رعایت نکات ذکر شده در قسمت نگهداری و تخلیه مداوم آب زیرگلدانی از پوسیدگی ریشه جلوگیری کنید. اگر پوسیدگی در ریشه‌ها مشاهده کردید، با استفاده از قیچی تیز و استریل شده قسمت‌های پوسیده را حذف کنید. ریشه را با استفاده از محلول قارچکش ضدعفونی کرده و در گلدان جدید بکارید.

 

آفات ارکیده فالانوپسیس:

علت بسیاری از حمله آفات به این گیاه نبود شریط مساعد محیطی است. در صورتی که تمامی شرایط نگهداری ارکیده فالانوپسیس را به خوبی رعایت کنید به ندرت با وجود آفات روی ارکیده مواجه می‌شوید.

علت وجود لکه‌های برجسته و سفید زیر برگ و روی ساقه: شپشک آردآلود عامل ایجاد این عارضه است. تا حد امکان لکه‌ها را از روی برگ پاک کنید. با استفاده از سم کنفیدور یا دیازینون در سه نوبت گیاه را سمپاشی کنید.

 

علت وجود تارهای عنکبوتی روی گیاه و وجود حشرات بسیار کوچک زرد رنگ: عامل این عارضه کنه قرمز یا کنه عنکبوتی است. علاوه بر افزایش مقدار رطوبت محیطی تارهای عنکبوت را از روی گیاه جمع‌آوری کنید. با استفاده از سموم کنه‌کش موجود در بازار گیاه را سمپاشی کنید.

 

علت وجود حشرات نسبتا سفید روی ساقه و زیر برگ: شپشک استرالیایی عامل ایجاد این عارضه است. تا حد امکان حشرات را از روی برگ جمع‌آوری کنید. از آنجایی که شپشک استرالیایی جزو آفات مقاوم است به راحتی نمی‌توانید آن را حذف کنید. بین 4 تا 5 نوبت سمپاشی بوسیله سموم کنفیدور و دیازینون به شکل آبیاری و اسپری برای حذف این آفت ضروری است. دقت داشته باشید که رعایت فاصله‌های زمانی منظم بین سمپاشی تاثیر زیادی بر نتیجه‌دهی سم دارد.

 

جمع بندی:

ارکیده فالانوپسیس بعد از دستکاری‌های بسیار توانسته به عنوان گل آپارتمانی راهی به محیط منزل شما بیابد. با آرامشی که در انحنای برگه و ساقه شکوفای گیاه وجود دارد می‌تواند به سرعت تبدیل به عضوی از خانواده شما شود. زیبایی ارکیده به تنوع رنگ‌های آن محدود نمی‌شود. گونه‌های ابلق با طرح‌هایی جذاب شما را شگفت زده می‌کند. پیشنهاد ما به علاقه‌مندان به گیاهان خاص اما مقاوم تهیه و نگهداری ارکیده فالانوپسیس است.

 

بنر مشاوره انگور

4 دیدگاه در “نگهداری ارکیده فالانوپسیس، مشکلات و بیماری‌ها + پاسخ به 8 سوال اساسی

  1. یاس گفت:

    سلام. ریشه های ارکیده ای که به تازگی خریدم خشک و پلاسیده و تا حدودی تیره شده. روز اول یکی از گلبرگ هاش پژمرده شد که فکر کردم از استرس تغییر محیط است. دو تا از برگ هاش زیرش لک های کوچک سیاه افتاده و کمی از کنار زرد شده اند و کم رنگ. اما خودش به نظر سالم می آید، گل های سرحالی دارد و غنچه هم دارد. خاکش هم خزه بسته. برای ریشه ها و برگ هاش چه کار کنم؟

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      نحوه و مقدار آبیاری و همچنین میزان رطوبت در سلامت ریشه ها بسیار موثره . برای ریشه های هوایی و برگها باید رطوبت رو بین 50 تا 75 درصد نگه دارید . دقت کنید که به هیچ وجه نباید به گلها آب اسپری بشه . مقدار آبیاری بسته به سایز گلدون بین 1 تا 3 لیوان در هر نوبت متغیره . بهتره برای آبیاری میزان رطوبت خاک و رنگ ریشه هارو چک کنید . هرموقع سطح خاک خشک و ریشه ها به رنگ آبی تغییر پیدا کردند موقع آبیاریه .
      سم کاربندازیم پلاس یا ایپرودیون کاربندازیم تهیه کنید و نوبت اول به شکل آبیاری و دو نوبت بعدی به شکل اسپری گیاه رو سمپاشی کنید

  2. Mahsa گفت:

    سلام یه ارکیده مریض بهم رسید که دیگه برگ نمیداد تمام ریشه هاش پوسیده بود تقریبا ۴ ماهه ریشه های پوسیدشو جدا کردم ضد قارچ نزدم ولی خاکشم عوض کردم الان هم برگای جدید داره هم ریشه هوایی داره ولی ریشه های جدیدش که ‌پایینه گیاهه زیاد سرحال نیستن برای از بین بردن بیماری اگر داره چی پیشنهاد میدین

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      برای درمان پوسیدگی مناسب ترین قارچکش “ایپرودیون کاربندازیم ” هستش. سه نوبت باید استفاده بشه در فواصل یک هفته ای . اگه علائم بیماری ( شامل پوسیدگی ریشه و زرد شدگی برگ ) رو ندارید احتمال ضعیف شدن یا حتی از بین رفتن قارچ زیاده و یک نوبت مصرف سم کافیه . برای تقویت ریشه از هورمون های ریشه زایی و هیومیک اسید استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *