دسته بندی نشده

آیا خاک گلدان می تواند خراب شود؟

آیا خاک گلدان می تواند خراب شود؟ - انگور

اکثر چیزهای موجود در انبار یا یخچال شما به مرور زمان خراب می شوند. اما ممکن است شما را متعجب کند اگرکه بدانید حتی خاک گلدان نیز تاریخ مصرف دارد. ممکن است فقط یک کیسه خاک باشد، اما زمانی که عمر آن به پایان می رسد، وقت آن است که آن را مانند هر چیز دیگری دور بریزید. بنابراین اگر از خود می پرسیدید، آیا خاک گلدان خراب می شود؟ باید بگوییم: بله!
اینکه چه چیزی باعث خراب شدن خاک گلدان می شود و هر چند وقت یکبار نیاز به تعویض آن دارید، سوالی است که در ادامه به آن پاسخ می دهیم.

 

چرا خاک گلدان خراب می شود؟

خاک گلدان همانند دیگر مواد ارگانیک پوسیده نمی شود اما با گذشت زمان مواد مغذی خود را از دست می دهد و برای گیاهان شما کمترین سود را دارد.
یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده خاک گلدان پیت ماس است. پیت ماس بین یک تا دو سال عمر می کند. پس از این، خاک به مرور زمان مواد مغذی و رطوبت خود را از دست می دهد. بنابراین خاک گلدان مواد مغذی، ویتامین ها، مواد معدنی کمتر و نمک بیشتری دارد که می تواند برای گیاهان مضر باشد.
ترکیب خاک قدیمی نیز احتمالاً دارای اکسیژن کمتری است که برای رشد و شادابی گیاهان ضروری است.

 

چگونه بفهمم که خاک گلدان خراب شده است؟

معمولاً بررسی اینکه آیا خاک گلدان تازه دارید یا خیر، دشوار نیست. اگر مخلوط خاک گلدان خراب شده باشد، ممکن است بوی نامطبوع یا کپک قابل مشاهده در سراسر آن داشته باشد. همچنین ممکن است متوجه تعداد غیرعادی حشرات یا لارو حشرات شوید. اینها همه نشانه خراب شدن خاک گلدان است.
اگر چیز غیرعادی نمی‌بینید و بوی خاک طبیعی به نظر می‌رسد، احتمالاً استفاده از آن برای گیاهانتان اشکالی ندارد.

کپک روی خاک

کپک روی خاک

 

بهترین راه برای نگهداری خاک گلدان چیست؟

مانند بسیاری از چیزهای دیگر، اگر خاک گلدان در شرایط مناسب نگهداری شود، مدت بیشتری سالم می ماند. اگر آن را بیرون در معرض هوا یا رطوبت قرار دهید، احتمالاً کپک زده و مواد مغذی را از دست می دهد. همچنین باعث می‌شود آفاتی که ویتامین ها و مواد معدنی ضروری در خاک را مصرف می کنند را جذب کند. بنابراین اگر قصد دارید خاک گلدان را برای مدتی نگه دارید، آن را در یک ظرف نگهداری خشک قرار دهید.
به طور کلی خاک گلدان بین یک تا دو سال دوام می آورد. در آن مرحله، مواد مغذی در خاک با گذشت زمان از بین می‌روند. بهتر است به طور مرتب خاک را جایگزین کنید تا به رشد گیاهان کمک کنید.

 

آیا خاک گلدان قدیمی به گیاهان آسیب می رساند؟

هیچ راه قطعی برای دانستن اینکه آیا خاک گلدان تاریخ مصرف گذشته و قدیمی به گیاهان شما آسیب می رساند وجود ندارد. در برخی موارد، ممکن است متوجه شوید که آنها بدون مشکل به رشد خود ادامه می دهند. اما این احتمال نیز وجود دارد که مخلوط گلدان چندین ساله بتواند گیاهان را از بین ببرد.
واضح ترین دلیل آن کمبود مواد مغذی در خاک است. با دسترسی کمتر به “غذایی” که برای رشد نیاز دارند، گیاهان ممکن است به خوبی رشد نکنند. خاک گلدان تاریخ مصرف گذشته نیز اغلب دارای زهکشی پایینی است. این می تواند منجر به تجمع نمک، سوختگی ریشه گیاه و پوسیدگی احتمالی ریشه شود. البته این شرایط می تواند به گیاهان شما نیز آسیب برساند.

در نهایت، هیچ راه مشخصی برای دانستن تأثیر خاک تاریخ مصرف گذشته گلدان وجود ندارد، بنابراین بهترین انتخاب، تعویض آن است.

 

نتیجه

اگر یک کیسه خاک گلدان قدیمی در گلخانه یا گاراژ خود پیدا کرده اید، ممکن است از خود پرسیده باشید: آیا این کیسه خاک گلدان می تواند خراب شود؟
خاک گلدان در حالی که عمر طولانی دارد، با گذشت زمان مواد مغذی خود را از دست می دهد. سطح نمک افزایش می یابد در حالی که مواد مغذی کاهش می یابد و زهکشی کافی را کاهش می دهد. بنابراین بهتر است خاک کهنه را دور ریخته و با مخلوط تازه جایگزین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *