دانستی ها

۱۳ دانستنی جالب و باور نکردنی در مورد گیاه ارکیده

حقایقی در مورد ارکیده ها

ارکیده‌ها جزو جذاب‌ترین و پرطرفدار‌ترین گیاهان آپارتمانی می‌باشند. این گیاهان با زیبایی خاص خود در هر خانه و محلی می‌درخشند. ما در اینجا به یکسری از دانستنی‌‌های جالب در مورد گیاه ارکیده اشاره کرده‌ایم. به شخصه مطمئنم که از خواندن این حقایق شگفت‌زده و سرگرم خواهید شد. پس تا انتهای این مقاله جذاب همراه ما باشید:

 

دانستنی‌های جذاب در مورد گیاه ارکیده 

گیاهان ارکیده با گل‌ها و شکوفه‌های بی‌نظیر خود عطر زیادی را در فضا پخش می‌کنند. علاوه بر این‌ها حقایق جالب و باورنکردنی دیگری نیز در مورد ارکیده‌ها وجود دارد که دانستن آنها شما را بسیار متعجب می‌کند.

 

۱. جالب است بدانید که گیاهان ارکیده بزرگترین خانواده گیاهان گلدار را دارا می‌باشند.

انواع گونه‌های ارکیده

 

آیا می‌دانستید که بیش از 25000 گونه از گیاه ارکیده در سراسر جهان وجود دارد! این موضوع بدین معنی است که این تعداد گونه در ۷۶۳ جنس پراکنده می‌باشند. این موضوع یعنی تعداد ارکیده‌های روی کره زمین چهار برابر تعداد پرندگان و چهار برابر تعداد پستانداران است! اینها تعدادی است که تا به امروز ثبت شده‌اند.

نکته: این موضوع که کدام خانواده در واقع از دیگر خانواده‌های گیاهان آپارتمانی بزرگتر می‌باشد، جای بحث دارد. بدین دلیل که داده‌های مربوط به گونه‌های مختلف، همیشه و در طول زمان در حال تغییر بوده‌اند.

 

 

۲. ارکیده‌ها یکی از قدیمی‌ترین خانواده گیاهان گلدار می‌باشند.

 

قدیمیترین گیاه گلدار ارکیده

 

ارکیده‌ها همچنین بیشترین قدمت را در بین دیگر گیاهان آپارتمانی دارند. گیاهان ارکیده علاوه بر باستانی بودن، مدرن نیز می‌باشند. این باعث شده که کارشناسان به این موضوع باور داشته باشند که ارکیده‌ها از قبل از جدا شدن قاره‌ها وجود داشته‌اند!

 

 

۳. قدیمی ترین ارکیده به 112  میلیون سال پیش یعنی زمان کرتاسه اولیه باز می‌گردد.

 

قدیمی ترین ارکیده

 

این زمان معادل زمانی است که دایناسورها بر زمین حکومت می‌کردند. جالب اینجاست  که تا 64 میلیون سال پیش، ارکیده‌ها پولینیا تکامل یافته بودند و تا 35 میلیون سال پیش، بسیاری از آنها تبدیل به اپی‌فیت شده بودند. با این حال، ارکیده‌ها تا به امروز به تکامل خود ادامه داده‌اند و هر سال حدود 20  گونه جدید از آنها کشف می‌شود.

 

 

۴. گیاهان ارکیده در همه‌جای جهان می‌رویند.

 

ارکیده در همه جای جهان می روید

 

با توجه به محبوبیت فعلی گیاهان ارکیده در بین گیاهان آپارتمانی دیگر، بسیاری از کارشناسان معتقدند که آنها فقط در مناطق گرمسیری رشد می‌کنند. اما گیاهان ارکیده فقط متعلق به مکان‌های گرمسیری نمی‌باشند. بلکه در سراسر جهان، از استوا تا دایره قطب شمال، یافت می‌شوند. همچنین در بیشتر محیط‌ها نیز از آب و هوای خشک گرفته تا جنگل های استوایی و در همه قاره‌ها به جز قطب جنوب می‌باشند.

 

 

۵. نماد گیاه ارکیده زیبایی و عشق می‌باشد.

 

ارکیده نماد عشق

 

گیاهان ارکیده در سراسر قاره‌ها و فرهنگ‌ها با هر معانی و آداب و رسوم متفاوت پیرامون وجودشان، به‌عنوان نماد عشق و زیبایی شناخته می‌شوند.

 

 

۶. نکته شگفت‌انگیز این است که کوچکترین ارکیده به اندازه یک سکه می‌باشد.

 

کوچکترین ارکیده

 

کوچکترین ارکیده جهان Platystele jungermannioides از جنگل‌های ابری مکزیک، گواتمالا، کاستاریکا و پاناما می‌باشد. خود گیاه به اندازه بسیار کوچک شامل برگ، ریشه و گل می‌باشد.

نکته: ارکیده کوچکتر از این نیز اخیراً در اکوادور کشف شده، اما هنوز به طور رسمی شناخته نشده است. این ارکیده به اندازه‌ای کوچک می‌باشد که در خانه یک عروسک جای می گیرد!

 

 

۷. بزرگترین ارکیده جهان، ارکیده غول‌پیکر یا ارکیده ببری به نام Grammatophyllum speciosum می‌باشد.

 

ارکیده ببری

 

این گونه می‌تواند تا 7.62 متر ارتفاع و تا 2  تن وزن داشته باشد. همچنین می‌تواند هزاران گل خالدار فراوان را در آن واحد بوجود بیاورد. جالب است بدانید که علیرغم اندازه بزرگ خود، بیشتر به صورت اپی‌فیت در شاخه‌های درختان جنگلی در جزایر جنوب شرقی آسیا رشد می‌کند.

 

۸.  ارکیده وانیلی تنها محصول ارکیده (Vanilla planifolia) می‌باشد که به صورت تجاری رشد می‌کند.

 

ارکیده وانیلی

 

آیا می‌دانستید که گیاهان ارکیده برای خوردن و آشپزی نیز به اندازه کافی خوشمزه هستند! شما با توجه به ذائقه خود می‌توانید از گونه‌‌ی بخصوصی از آن در جهت آشپزی استفاده کنید.

ارکیده وانیلی نیز جزو گیاهان خوراکی در نظر گرفته می‌شود. بدین صورت که غلاف بذر (لوبیا) ارکیده وانیلی (Vanilla spp.) برداشت شده و طعم دهنده معروف وانیلی از آن تولید می‌شود. این ادویه بعد از زعفران دومین ادویه گران قیمت دنیا می‌باشد.

 

 

۹. ارکیده‌ها ریزترین دانه‌های دنیا را دارند.

 

دانه های ارکیده

 

این موضوع رشد و تکثیر آن‌ها را به چالش تبدیل می‌کند. دانه‌های گیاه ارکیده تقریبا به اندازه یک ذره گرد و غبار می‌باشند. گفته می‌شود که دانه‌های گونه‌های کالدونیای جدید Anoectochilus imitans کوچک‌ترین دانه‌ها را در بین دیگر ارکیده‌ها دارند. اندازه‌ی دانه‌های آن از طول فقط 0.05 میلی‌متر می‌باشد. بهتر است بدانید که یک کپسول تک دانه از برخی گونه‌های گیاه ارکیده می‌تواند تا 4 میلیون دانه داشته باشد. این موضوع عمدتا به این دلیل است که دانه‌های ارکیده، بر خلاف سایر دانه‌های گیاهان دیگر، ذخیره غذایی ندارند. دانه گیاه ارکیده فاقد آندوسپرم بوده و مواد مغذی در داخل آنها وجود ندارد. به همین دلیل برای جوانه زدن، بیشتر آنها ابتدا باید در یک رابطه میکوریزی با قارچی که مواد مغذی مورد نیاز آنها را برای رشد تامین کند، وارد شوند. توجه کنید که در یک غلاف ارکیده تا 3 میلیون دانه وجود دارد.

 

۱۰. رشد یک گل ارکیده به صبر نیاز دارد.

 

رشد ارکیده به صبر نیاز دارد

 

اولین گل‌های گیاه ارکیده حداقل 5 تا 7 سال پس از جوانه زدن ظاهر می‌شوند. بهتر است بدانید که گیاهان ارکیده آپارتمانی که در فروشگاه‌ها پیدا می‌کنید، اغلب یک دهه عمر دارند.

 

 

۱۱. گیاهان ارکیده‌ گونه‌ی Phaleanopsis همه کاره هستند.

 

گیاهان ارکیده‌ گونه‌ی Phaleanopsis همه کاره هستند

 

این گونه از گیاه ارکیده در گل‌آرایی در بین گلفروشان، بیشتر از بقیه‌ی گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از دلایل استفاده از آن در این صنعت، دوام طولانی‌تر آنها نسبت به دیگر گیاهان می‌باشد. به همین دلیل است که ارکیده Phalaenopsis طرفداران بسیار زیادی در دنیا دارد.

 

 

۱۲. آیا میدانستید که گل‌های ارکیده همیشه در زمان بلوغ وارونه رشد می‌کنند!

رشد وارونه گلهای ارکیده

 

دلیل این موضوع جالب این است که گل‌های ارکیده به قدری شکوفه‌دهی دارند که بسیار سنگین می‌شوند. در ادامه روند، جاذبه بر گیاه غلبه کرده و گیاه ارکیده آویزان می‌ماند.

 

 

۱۳. جالب است که این نکته را بدانید که گیاهان ارکیده می توانند تا 100 سال عمر کنند!

عمر ارکیده

 

این موضوع ارکیده‌ها را به یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی در تمام دوران تبدیل کرده است.

 

سخن آخر

ارکیده‌ها یکی از جذاب‌‌ترین گونه‌ها را در بین دیگر گیاهان آپارتمانی دارا می‌باشند. گیاهان ارکیده علاوه بر ظاهر مدرن خود قدمتی بسیار طولانی دارند. علاوه بر داشتن عمر طولانی، داشتن کوچک‌ترین دانه‌های موجود و مصرف خوراکی هزاران نکته جالب و شگفت‌انگیز در مورد این گیاهان وجود دارد. شما با خواندن این مقاله به بسیاری از این دانستنی‌های جالب پی‌ خواهید برد. همچنین می‌توانید مارا در جریان بگذارید که چند گیاه ارکیده در خانه خود دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *