دانستی ها

با نگهداری این 12 گیاه از شر پشه‌ها در امان بمانید!

گیاهان مناسب برای دفع حشرات

با فرا رسیدن فصل تابستان سر و کلۀ پشه و مگس‌ها پیدا می‌شود. هر دوی آن‌ها در دو شیفت کاری، شب‌ها و روز‌های گرم دوست داشتنیمان را به کابوس تبدیل می‌کنند. شب‌ها نبردی خونین با پشه‌های خونخوار و روز‌ها جنگ با مگس‌های به اصطلاح پررو!! تمام  تمرکزمان را از ما می‌گیرد. اغلب ر‌هایی از شر این موجودات مزاحم سخت و خسته‌کننده است.

در اکثر اوقات برای رهایی از دست این موجودات مزاحم، دست به خرید لوازم شیمیایی مختلف می‌زنیم و علاوه بر اینکه گاهی تأثیر کوتاه‌مدت دارند، باعث مشکلات زیادی برای سلامتی هم می‌شوند. اما نگران نباشید؛ چرا که حشره‌کش‌های شیمیایی تنها عامل مؤثر در از بین بردن حشرات نیستند. بلکه ما می‌توانیم با استفاده از گیاهان معطر حشرات را دفع کنیم و همچنین از آسیب‌های احتمالی نیز جلو‌گیری نماییم. شما می‌توانید با کاشت و پروش گیاهان دور کننده حشرات، آنها را از محیط زندگی و کار خود دور کنید.

 

چرا باید از پشه‌ها و مگس‌ها دور بمانیم؟

علاوه بر اینکه صدای این موجودات آزاردهنده در کل شب، خواب راحت را از ما می‌گیرند، گزش آنها نیز باعث التهاب و خارش پوست می‌شود. همچنین پشه‌ها می‌توانند بیماری‌های مهلکی مانند تب دِنگی (dengue fever)، چیکونگونیا (نوعی بیماری عفونی chikungunya)، تب زرد و مالاریا را نیز به همراه داشته باشند. همۀ ما برای حل چنین مشکلاتی، از اسپری‌ها برای دفع حشرات استفاده می‌کنیم که متأسفانه این محصولات حاوی ترکیبات سمی‌ مانند آلرتین، پرماترین و اسبیوترین هستند که برای سلامتی ما و محیط زیست بسیار مضر‌ند.

 

بهترین گیاهان برای دفع مگس و پشه

گیاهان معطر بهترین گزینه برای دفع حشرات هستند. این گیاهان با رایحه قوی که از خود پخش می‌کنند، باعث می‌شوند مگس و پشه متوجه حضور انسان‌ها نباشند. گیاهان دافع مگس در اصل حاوی یک نوع روغنی هستند که بوسیله آن جلو حس بویایی پشه و مگس را می‌گیرند. این روغن موجود در گیاه را می‌توانید با خرد کردن یا سوزاندن برگ‌های آن آزاد کنید.

در ادامه این مقاله تعدادی از گیاه مناسب برای دور کردن حشرات را به شما عزیزان معرفی خواهیم نمود. شما می‌توانید با استفاده از یک سری از گیاهان این مهمان‌های ناخوانده را دور کنید. گیاهانِ فراری‌دهنده حشرات را در ورودی منزل قرار دهید تا پشه‌ها با استشمام بوی این گیاهان از ورود به خانه منصرف شوند.

 

  • اسطوخودوس

احتمالاً شما تاکنون درمورد ویژگی‌های خاص گیاه اسطوخودوس و اثرات سلامتی آن موارد بسیاری را شنیده‌اید. می‌توانید از این گیاه برای دفع کک و پشه هم استفاده کنید. رایحه دلپذیر اسطوخودوس برای حشرات، به ویژه پشه‌ها آزار دهنده است. گیاه اسطوخودوس، رایحه‌ای شیرین، گُلی، تازه و علفی دارد. برای بهره‌مند شدن از بهترین عملکرد دفع کنندگی این گیاه، گلدان آن را نزدیک در‌ها و پنجره‌ها قرار دهید یا آن ‌را در باغچه بکارید. جدا از این خاصیت، رایحه افسانه‌ای اسطوخودوس در ایجاد احساس آرامش و راحتی بسیار مؤثر است. اسطوخودوس می‌تواند به عنوان عامل ترمیم برای گزش حشرات نیز استفاده شود.

اسطوخودوس گیاه مناسب دافع حشرات

اسطوخودوس گیاه مناسب دافع حشرات

 

  • ریحان

گیاه ریحان با رایحۀ قوی خود، دافع طبیعی بسیار خوبی برای پشه‌ها است. ریحان پشه‌ها و حشرات بالدار را از خانه دور نگه می‌دارد. بدون له شدن برگ‌ها یا حتی لمس آن، رایحه دلنشینش این گیاه را می‌توان به خوبی حس کرد. شما می‌توانید آن را در گلدان یا در باغ پرورش دهید. همچنین می‌توانید گلدان را در آشپزخانه نگه دارید تا علاوه بر استفاده از برگ‌های تازه ریحان برای آشپزی، حشرات بالدار را از غذایتان دور نگه دارید. برگ ریحان به از بین بردن لارو پشه‌ها نیز مشهور است. یک گلدان ریحان در حیاط، ورودی خانه یا محیط داخلی خانه قرار دهید تا برای همیشه از شر پشه‌ها دور بمانید. همچنین اگر می‌خواهید‌ وارد فضای باز شوید، تعدادی برگ ریحان را بر روی پوست خود بمالید تا حشرات آزار دهنده از شما دور بمانند.

ریحان دفع کننده حشرات

ریحان دفع کننده حشرات

 

  • علف لیمو

موقع مهمانی‌های خارج از خانه و داخل حیاط، حضور پشه‌ها واقعاً عذاب‌آور است. اما یک راه ویژه برای دور کردن پشه‌های مزاحم وجود دارد. گیاه ضد حشره علف لیمو یا همان لمون گراس یک دستیار عالی برای دور کردن حشرات مزاحم می‌باشد. این گیاه یک عامل بازدارنده طبیعی علیه حشرات است. برگ این گیاه رایحۀ سیترونلا را داراست. برگ‌های له شده‌ی این گیاه رایحه‌ی بسیار مطبوعی دارد که با مالیدن آن به پوست خود، می‌توانید پشه‌ها را به طور طبیعی از خود دور کنید. علف لیمو یک نوع گیاه معطر است که همچنین در آشپزی و صنعت عطرسازی استفاده می‌شود. عصاره آن نیز مانند سیترونلا پشه و مگس را دفع می‌کند.

علف لیمو یا لمون گراس

علف لیمو یا لمون گراس

 

  • نعناع

گیاه نعناع یک پزشک حاذق برای سلامت شما است. کسی نیست که این گیاه بی نظیر را نشناسد. از روغن اسانس آن برای درمان سردرد گرفته تا رفع نفخ و درمان‌های خانگی، این گیاه کاربردهای بسیار در زندگیمان دارد. اما این گیاه عالی علیه حشره نیز کارایی دارد. نعنا گیاه بسیار مقاومی بوده و پرورش آن آسان است. شما می‌توانید همانند ریحان آن را در گلدان نیز کشت دهید تا حشرات داخل خانه را دور کند.

نعناع

نعناع

 

  • سوسنبر یا نعنای فلفلی (Peppermint)

این گیاه، یک نوع نعناع است که به راحتی در سراسر دنیا در دسترس است. این گیاه با ساقه‌های صاف و نرمش حدود ۳۰ تا ۹۰ سانتیمتر رشد می‌کند. دارای سطح مقطعی مربع شکل است و به طور معمول در مناطق مرطوب رشد می‌کند. گیاه نعناع فلفلی، در هر نوع خاکی، در شرایط آب و هوایی خنک رشد می‌کند. با رشد نعناع، عطر آن در هوا پخش شده و آفات را دور می‌کند. روغن نعناع دارای استر‌های کربوکسیل و منتول به مقدار زیاد است که به عنوان ضد حشره قوی عمل کرده و باعث آرامش بدن و روان شما می‌شود.

سوسنبر

سوسنبر

 

  • گل داوودی

گل داوودی یکی از گل‌های محبوب در سراسر دنیاست. اما این گل مشهور می‌تواند بعضی از حشرات از جمله پشه‌ها، سوسک‌ها، سوسری‌ها (سوسک‌های فاضلاب)، کنه‌ها و ماهی نقره‌ای (حشرات ریز مکان‌های مرطوب مثل حمام) را دفع کند. اگر شما هم به پرورش گل و گیاه علاقه دارید، پیشنهاد ما استفاده از گل داوودی زیبا برای ر‌هایی از شر حشرات مزاحم است.

گل داوودی

گل داوودی

 

  • رزماری

رزماری، گیاهی با شکوفه‌های باشکوه و زیباست که بیشتر به عنوان طعم دهنده‌ی غذا محبوبیت و کاربرد دارد. اما علاوه بر آن، می‌تواند به عنوان گیاهی برای دفع پشه‌ها نیز معرفی شود. اگر می‌خواهید این گیاه پرفایده را پرورش دهید، چه در داخل خانه و فضای بسته و چه در بیرون از خانه، اطمینان حاصل کنید که در طول روز، به طور کامل نور آفتاب را دریافت کند. هم خود گیاه و هم قلمه‌هایش، برای دور کردن حشرات آزار دهنده‌ی حامل بیماری، بسیار مؤثر‌ند. عصاره رزماری یا سوزاندن آن می‌تواند بوی بسیار مناسبی برای دفع مگس‌ها و پشه‌ها پخش کند. در هنگام کباب کردن هم گذاشتن چند شاخه رزماری روی منقل شما را از شر این حشرات نجات پیدا می‌دهد.

رزماری فراری دهنده پشه ها

رزماری فراری دهنده پشه ها

 

 

  • پونه

یکی دیگر از گیاهان محبوب دور کننده طبیعی حشرات پونه است. ترجیحا آن را بیرون از منزل، در اطراف خانه خود بکارید. با این روش، به خوبی از گزند آفات دور خواهید ماند. یا می توانید در داخل خانه، یک گلدان گیاه پونۀ کوچک را در اتاقتان نگاه دارید. این کار، پشه‌هایی را که در خانه هستند از بین برده و تازه واردان احتمالی را دور نگه می‌دارد. روش دیگر، نگه‌داشتن چند ساقۀ خرد شدۀ پونه داخل جیبتان است. این کار، ایمن نگاه داشتن شما را در مقابل حشرات و پشه‌های موذی، تضمین می‌کند.

پونه دفع کننده طبیعی پشه ها

پونه دفع کننده طبیعی پشه ها

 

  • شمعدانی

شمعدانی‌ها، گیاهانی معطر هستند و از بهترین گیاهان دور کننده حشرات و پشه‌ها محسوب می‌شوند. همچنین  در بیشتر سایت‌های باغبانی، و توسط باغبانان، توصیه می‌شوند. مؤثرترین نوع شمعدانی در دفع حشرات، نوعی شمعدانی است که رایحه‌ای شبیه به لیمو دارد و بسیار شبیه به گیاه سیترونلا (سنبل هلندی) است. این نوع گیاه، شکوفه‌های بسیار زیبایی نیز دارد که می‌تواند به عنوان یک گیاه تزئینی فوق‌العاده جذاب مورد استفاده قرار گیرد. گل شمعدانی در تمام مناطق معتدل جهان رشد می‌کند. یکی از ویژگی های بسیار مهم برای شمعدانی این است که می‌تواند در هر نوع خاکی رشد کند.

شمعدانی دفع کننده پشه و سایر حشرات

شمعدانی دفع کننده پشه و سایر حشرات

 

 

  • گل همیشه بهار

گل همیشه بهار، بیشتر در تابستان دیده می‌شود، زیرا این گل برای رشد به محیط مرطوب و آفتاب کامل و خاک حاصلخیز نیاز دارد. این گیاه دارای پیرتروم است، ترکیبی که در بسیاری از مواد دفع‌کنندۀ حشرات وجود دارد و استفاده می‌شود. پیرتروم ماده‌ای‌ست که از گل‌ها گرفته و تهیه می‌شود و به عنوان یک دفع‌کنندۀ طبیعی حشرات کاربرد دارد. رایحۀ گل همیشه بهار برای پشه‌ها آزار دهنده است و باعث می‌شود از ورود به خانه شما امتناع کنند.

گل همیشه بهار دفع کننده حشرات

گل همیشه بهار دفع کننده حشرات

 

 

عطر برگ‌های سبز بادرنجبویه، ترکیبی از رایحه لیمو و نعناع است. این گیاه متعلق به خانواده نعناع‌ها است. بادرنجبویه، نه تنها به دلیل خواص درمانی بی‌نظیرش، بلکه به دلیل خاصیت دفع‌کنندۀ حشرات و آفات، بسیار محبوب است. برای دفع حشرات مزاحم، می‌توانید یک مشت برگ بادرنجبویه را در دست خود خرد کرده و به پوست خود بمالید.

بادرنجبویه

بادرنجبویه

 

  • ونوس دام ترسناک حشرات

اغلب ما از طریق مستند‌های مختلف با گیاه گوشتخوار ونوس آشنایی داریم. این گیاه ظاهراً ترسناک، دامی جذاب برای حشرات است. این گیاه را در گلدان یا داخل باغ خود بکارید تا از شر حشرات بالدار راحت شوید. دستگیری حشرات تنها یک سرگرمی برای شما نخواهد بود بلکه آن‌ها علاوه بر حشرات بالدار مورچه‌ها را نیز به دام می‌اندازند. یک گلدان از این گیاه را در خانه قرار دهید تا مگس‌ها را به سمت خود کشیده و شکار کند. با وجود گیاه مگس‌خوار دیگر هیچ مگسی جرأت ورود به خانه‌ی شما را نخواهد داشت.

ونوس حشره خوار - گیاهان دور کننده حشرات

ونوس حشره خوار

 

چه عواملی پشه و مگس را به خود جذب می‌کنند؟

زباله، مدفوع حیوانات، کود کشاورزی و نور چراغ از عوامل جذب‌کننده‌ی پشه و مگس است. برخی گیاهان هم می‌توانند جاذب حشرات باشند. پشه و مگس علاقه شدیدی به گیاهانی دارد که عصاره آن‌ها شیرین باشد. برای مثال گیلاس، کاهو، سنبل و علف شیر، پشه و مگس را بشدت به خود جذب می‌کنند. از دیگر گیاهانی که مگس‌ها را به خود جذب می‌کنند، نیلوفر آبی، گل یاس و گیاه پاپیروس است. بنابراین بهتر است چنین گیاهانی را در فضای نزدیک به خانه و جایی که رفت و آمد دارید، نگهداری نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *