نگهداری گیاهان

نگهداری فیلودندرون‌ گوش گرگی، مشکلات و بیماری‌ها

نگهداری فیلودندرون گوش گرگی، مشکلات و بیماری‌ها

معرفی فیلودندرون گوش‌گرگی:

برگ‌های قلبی براق و سبز تیره همراه با دمبرگ قرمز رنگ گیاه دلیل اصلی جذابیت آن است. برگ‌ها در جوانی بیضی شکل و به رنگ روشن هستند. با بالا رفتن سن گیاه حالت ویولونی و کشیده پیدا می‌کنند. اگر بخواهیم در بین انواع فیلودندرون‌ رطوبت دوست‌ترین آنها را نام ببریم، بی‌شک آن فیلودندرون گوش‌گرگی است. ارتفاع آن تا ۶ متر نیز می‌رسد. ۵ سال ابتدایی زندگی این گونه از خانواده فیلودندرون در وضعیت نابالغی است و بعد از آن به بلوغ می‌رسد. در ادامه شرایط نگهداری فیلودندرون گوش‌گرگی، مشکلات رایج در نگهداری، آفات و بیماری‌های مربوط به این گیاه را بررسی میکنیم.

نام فارسی: فیلودندرون گوش گرگی ( وناقار )

انگلیسی: Climbing philodendron

نام علمی: Philodendron erubescens

خانواده: Araceae

زیستگاه: آمریکای جنوبی

سمیت: دارای کریستال اگزالات کلسیم – تحریک کننده پوست

خاصیت تصفیه‌کنندگی هوا: دارد

 

نگهداری فیلودندرون گوش‌گرگی:

باوجود اینکه نسبت به اشتباهات رایج نگهداری مقاومت دارد اما فیلودندرون گوش گرگی سبز با برگ‌های گسترده میتواند نشان‌دهنده توانایی بالای پرورش‌دهنده آن باشد.

شرایط نگهداری فیلودندرون گوش گرگی

شرایط نگهداری فیلودندرون گوش گرگی در یک نگاه

 

  • نور:

نور زیاد اما فیلتر شده نیاز دارد. کاهش نور می‌تواند ضربه بزرگی به ظاهر گیاه وارد کند. اگر دسترسی به نور کافی ندارید از لامپ رشد گیاه استفاده کنید.

  • دما:

درجه حرارت بین ۱۳ تا ۲۴ برای گیاه ایده‌آل است.

  • آبیاری:

بعد از خشک شدن یک‌ سوم از ارتفاع گلدان گیاه را با آب بدون املاح آبیاری کنید . وجود زهکش و تخلیه مداوم آب زیرگلدانی نکات مهم در آبیاری گیاه است.

  • خاک:

ترکیبی از سه قسمت کمپوست، یک‌ قسمت پرلیت و یک‌ قسمت ورمی‌کمپوست برای گیاه مناسب است.

  • رطوبت:

نیاز رطوبت بالایی دارد. اگر امکان غبارپاشی را ندارید با استفاده از دستگاه بخور سرد و ایجاد حالت جزیره ای تامین رطوبت را انجام دهید.

  • کوددهی:

کود مایع کامل انتخابی مناسب برای فیلودندرون‌ها است. در فصول رشد طبق مقدار نوشته شده روی بسته‌بندی کوددهی را انجام دهید.

  • تعویض گلدان:

اگر گیاه رشد کافی را طی یک سال اخیر داشته باشد، تعویض سالانه گلدان را انجام دهید. در صورتی که امکان تعویض گلدان را ندارید ۵ تا ۷ سانتی‌متر خاک رویی گلدان را تعویض کنید.

  • تمیز کردن برگ‌ها:

با استفاده از مخلوط بسیار رقیق شیر و آب می‌توانید برگ‌ها را تمیز کنید.

  • تکثیر:

تهیه قلمه‌های ۱۰تا ۱۵ سانتی‌متر ساده‌ترین روش تکثیر فیلودندرون گوش‌گرگی است. قلمه‌ها باید دارای دو برگ و حداقل یک گره باشند. دقت کنید حتما گره انتهایی گیاه را داخل آب یا خزه قرار دهید. بعد از ریشه‌دهی گیاه را در بستر خاک سبک قرار دهید.

 

 

بیماری‌های فیلودندرون گوش‌گرگی:

فیلودندرون گوش‌گرگی به سرعت به شرایط نامساعد محیطی واکنش نشان می‌دهد. بهتر است تمامی علائم ظاهر شده روی گیاه را جدی بگیرید و هرچه سریعتر برای درمان آن وارد عمل شوید.

  • علت پژمردگی برگ:

گرمای شدید همراه با خشکی هوا و آبیاری بسیار کم موجب این عارضه می‌شود. گیاه را به مکانی با دمای متوسط همراه با جریانات هوایی منتقل کنید. اصلاح برنامه آبیاری و تامین رطوبت باید در اولویت قرار بگیرد.

  • علت متوقف شدن رشد گیاه:

افت شدید دمای محیط و کمبود عناصر غذایی باعث به خواب رفتن گیاه می‌شود.‌ گلدان را به مکانی گرمتر منتقل کرده و کوددهی را فراموش نکنید.

  • علت زردشدگی و ریزش برگ:

فیلودندرون گوش گرگی به غرقاب شدن حساس است. بین دفعات آبیاری باید سطح رویی خاک خشک شود. زهکش را چک کرده و بعد از هر نوبت آبیاری آب زیرگلدانی را تخلیه کنید.

  • علت سوختگی نوک برگ:

با کاهش مقدار رطوبت محیطی گیاه دچار سوختگی نوک برگ می‌شود. با افزایش رطوبت بوسیله روش‌های مختلف این عارضه را رفع کنید.

  • علت خشک شدن برگ:

سرما یا گرمای شدید موجب شوکه شدن گیاه و در نتیجه خشک شدگی برگ‌ها می‌شود. دور نگه‌داشتن گیاه از تغییرات شدید دمایی سلامت آن را تضمین می‌کند.

  • علت وجود لکه‌های سوخته روی برگ:

تابش آفتاب شدید و استفاده از مواد براق‌کننده باعث ایجاد لکه‌های سوخته روی گیاه می‌شود. برگ‌ها را تمیز کرده و گیاه را از تابش مستقیم آفتاب در امان نگه دارید.

  • علت دراز شدن ساقه:

در اثر کاهش نور و مواد غذایی گیاه دچار بدشکلی می‌شود. گیاه را به مکانی با دمای متوسط منتقل کرده و کوددهی را شروع کنید.

  • علت کم رنگ شدن برگ:

تابش شدید و طولانی مدت آفتاب مستقیم موجب از بین رفتن سلول‌های گیاهی و مرگ آنها می‌شود. برگهای آسیب دیده را جدا کرده و گیاه را به محلی با نور فیلتر شده منتقل کنید.

  • علت کوچک شدن برگ جدید:

نشان دهنده کمبود رطوبت و مواد غذایی است. تامین رطوبت را فراموش نکنید. گیاه را در فصول رشد کوددهی کنید.

  • علت پوسیدگی ریشه:

مهم‌ترین نکته، متوجه شدنِ این پوسیدگی است. استشمام بوی گندیدگی از خاک و چروک شدن ساقه از علائم آن است. گیاه را از خاک خارج کرده، ریشه‌های پوسیده را جدا کنید. ریشه را با قارچکش شست‌وشو داده و در خاک استریل شده بکارید. آبیاری را بلافاصله بعد از کاشت انجام دهید.

 

آفات فیلودندرون گوش‌گرگی:

همانند اکثر گیاهان آپارتمانی تعدادی آفت رایج دارد. در صورت سمپاشی به موقع دردسر ساز نخواهند بود.

علت وجود پولک‌های قهوه‌ای روی گیاه: سپردار قهوه‌ای حشره‌ای با نیش مکنده و پوششی مستحکم است. برای مبارزه با این آفت گیاه را با سموم نفوذی مثل کنفیدور سمپاشی کنید.

علت وجود لکه‌های سفید و پودری روی گیاه: شپشک آردآلود عامل آن است. گیاه را قرنطینه کرده و با استفاده از سم دیازینون در سه نوبت سمپاشی کنید.

علت وجود تار عنکبوت روی گیاه: کنه قرمز یا کنه عنکبوتی عامل آن است.‌ سم پاشی با سموم کنه‌کش و تامین رطوبت گیاه برای حذف این آفت موثر است‌.

 

جمع بندی:

فیلودندرون‌ گوش گرگی با ظاهر جذاب و رنگ و لعاب ویژه خود می‌تواند انتخاب مناسبی برای منازل ایرانی باشد. اما این نکته را فراموش نکنید که این گیاه نیازمند توجه است. سهل‌انگاری در نگهداری فیلودندرون گوش‌گرگی موجب کاهش زیبایی آن می‌شود. اگر فکر می‌کنید توانایی نگهداری این گیاه را ندارید، حتما از یک متخصص گل و گیاه کمک بخواهید.

 

بنر مشاوره انگور

7 دیدگاه در “نگهداری فیلودندرون‌ گوش گرگی، مشکلات و بیماری‌ها

  1. خدیجه گفت:

    سلام ببخشید ساقه گل گوش گرگی من شفته شده و چسبناک چی کارش کنم ؟

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      اگه ساقه گیاهتون نرم شدگی داره قبل از هرچیزی زیر برگها و روی ساقه رو چک کنید . اگه حشره های سبز رنگ میبینید شته روی گیاه وجود داره با استفاده از سم کنفیدور سه نوبت گیاه رو سمپاشی کنید. اگه نقاط سیاه رنگ شبیه جوش روی ساقه میبینید هم گیاهتون درگیر آفت شپشک شده با استفاده از سم ملاتیون سه نوبت گیاه رو ابیاری کنید . فواصل زمانی بین استفاده از هر دونوع سم 2هفته هستش
      اگه هیچ علائمی بجز نرم شدگی ندارید آبیاری زیاد علت این عارضه هستش . باید اجازه بدید بین دوآبیاری به اندازه یک سوم از ارتفاع گلدان از سطح خاک خشک بشه بعد نهایتا دو تا سه لیوان آبیاری کنید . برگ بیمار رو جدا کنید و یک نوبت هم گیاه رو با استفاده از سم اپرودیون کاربندازیم آبیاری کنید.

  2. Fatemeh گفت:

    سلام ..داخل گلدون کرم های قهوه ای رنگ داره ک میان بیرون .. باید چیکار کنم ؟
    درضمن روی چندتا برگ مثل کرم خوردگی ایجاد شده

  3. مهدیه گفت:

    با سلام فیلندرون سبز من روی پوسته ی غلافی که خارج شده لکه های قهوه ای هست که گاهی ازشون شیره چسبناکی بیرون میاد گلدون تازه عوض کردم و ساقه چروک شده و قبل اینکه گلدون هم عوض کنم رد ردی روی ساقه ایجاد شده بود مشکل گل من و میشه بفرمائید

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      علت چروک شدن ساقه در ریشه های گیاه شماست . ضعیف شدن ریشه براثر تعویض گلدان و نامناسب بودن میزان آبیاری میتونه باعث این اتفاق بشه . از کود هیومیک اسید استفاده کنید . لکه های قهوه ای بسته به شکل لکه میتونه علل مختلفی داشته باشه . اگه حاشیه لکه ها هاله زرد رنگ میبینید بیماری قارچیه . سه نوبت قارچکش کاربندازیم پلاس یا ایپرودیون کاربندازیم استفاده کنید . اگر لکه ها حالت آبکی داره قارجکش کاپتان استفاده کنید.

  4. صاد گفت:

    سلام
    برگ های فیلودندرون من افتادگی پیدا کرده
    ساقه ها سفتن اما خم شدن…
    باید چیکار کنم که بایسته؟

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      علت این عارضه تغییرات در دما و محیط نگهداری گیاهتونه
      میتونید شاخه ها رو با کنف ببندید اما ممکنه مثل روز اول نشه
      سعی کنید با ختک و مرطوب نگه داشتن محیط به وضعیت برگهای جدید کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *