نگهداری گیاهان

معرفی انواع گونه‌های رایج اسپاتی‌فیلوم

معرفی انواع گیاه اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم یا چمچمه‌ای بومی مناطق گرمسیری آمریکا و آسیای جنوب شرقی می‌باشد. این گیاه نماد صلح، خلوص، امید و آرامش است. به همین دلیل به نام گیاه صلح نیز شناخته می‌شود. از معدود گیاهانی می‌باشند که در نور کم گل می‌دهند. این گیاه مکان نیمه سایه با نور غیر مستقیم خورشید را ترجیح می‌دهد.

همه گل‌های اسپاتی فیلوم در انواع مختلف به رنگ سفید هستند اما ممکن است اسپاتی فیلوم‌ها را در هنگام فروش به رنگ‌های صورتی، آبی یا نارنجی مشاهده کنید. این رنگ طبیعی آن‌ها نیست بلکه برای ایجاد تنوع، علاقه و فروش سریع با رنگ‌های غیر معمول رنگ شده‌اند.

اسپاتی فیلوم تنوع گونه‌ای زیادی دارد. ما سعی کردیم در این مقاله گونه‌های رایج اسپاتی‌فیلوم را به شما معرفی کنیم تا بتوانید بهترین گونه را با توجه به شرایط محیطی خود انتخاب کنید.

 

🍀1- اسپاتی فیلوم والیسی Spathiphyllum Wallisi:

اسپاتی فیلوم والیسی Spathiphyllum Wallisi

 

محبوب‌ترین نوع اسپاتی فیلوم است و انواع مختلفی در گونه خود دارد. هنگامی که بالغ می‌شود، برگ‌های آن نیزه‌ای شکل و سبز تیره می‌شوند و درخشندگی براقی دارند. این گونه از گونه‌های کوتوله محسوب می‌شود.

 

 

🍀2- اسپاتی فیلوم پتیت Spathiphyllum Petite:

اسپاتی فیلوم پتیت Spathiphyllum Petite

 

گونه‌ای کوتوله که بومی آسیای جنوب شرقی است. می‌تواند 45 الی 50 سانتی‌متر رشد کند. شاخ و برگ‌های جذابی دارد که براق و سبز تیره می‌باشند و برگ‌ها نوک تیز هستند؛ بیشتر به شکل اشک به نظر می‌رسد.

 

 

🍀3- اسپاتی فیلوم طلایی Spathiphyllum Golden:

اسپاتی فیلوم طلایی Spathiphyllum Golden

 

این گونه بسیار محبوب می‌باشد و مانند تصفیه هوا عمل می‌کند. گل‌های آن در میان گونه‌های دیگر متفاوت است؛ زیرا ظاهری شبیه به مار دارند. برگ‌ها براق و درخشان هستند و رنگی طلایی دارند. قسمت‌های پایینی این گیاه قبل از اینکه سفید مایل به کرم شود، ابتدا به رنگ سبز روشن ظاهر می‌شوند.

 

 

🍀4- اسپاتی فیلوم دومینو  Spathiphyllum Domino:

اسپاتی فیلوم دومینو  Spathiphyllum Domino

 

دومینو یک گیاه نسبتا بزرگ است که حدود 70 سانتی‌متر ارتفاع دارد و به همان اندازه عرض دارد. این گیاه دارای برگ‌های ضخیم با رگه‌ها یا لکه‌های سفید طرح‌دار است. این گونه به دلیل گل‌های پر آن معروف می‌باشد.

 

 

🍀5- اسپاتی فیلوم کلوندی Spathiphyllum Clevendii:

اسپاتی فیلوم کلوندی Spathiphyllum Clevendii

 

این گیاه بین 30 تا 90 سانتی‌متر رشد می‌کند. برگ‌های بلند و گل‌های سفید بزرگ کلوندی، آن‌را به گونه‌ای جذاب و چشمگیر تبدیل کرده است.

 

 

🍀6- اسپاتی فیلوم پیکاسو Spathiphyllum Picasso:

اسپاتی فیلوم پیکاسو Spathiphyllum Picasso

 

این گونه زیبا به نام نقاش معروف پیکاسو نام گذاری شده است. گیاهی رنگارنگ با تنوع رنگی بسیار زیبا از برگ‌هایی به رنگ سفید تا سبز روشن می‌باشد. این گونه کمیاب است.

 

 

🍀7- اسپاتی فیلوم بونگو بونگو Spathiphyllum Bongo Bongo:

اسپاتی فیلوم بونگو بونگو Spathiphyllum Bongo Bongo

 

گیاهی است که حدود 50 سانتی‌متر ارتفاع و 35 الی 40 سانتی‌متر عرض دارد. دارای برگ‌های سبز براق با رگبرگ‌های عمیق هستند. گل‌های سفید آن در برابر تیرگی برگ‌ها خودنمایی می‌کنند.

 

 

🍀8- اسپاتی فیلوم نوار نقره‌ای Spathiphyllum silver stripe:

اسپاتی فیلوم نوار نقره‌ای Spathiphyllum silver stripe

 

نوار‌های نقره‌ای روی سطح برگ، باعث تمایز بین سایر گونه‌های اسپاتی فیلوم شده است. برگ‌های این گیاه به جای سبز براق، مات هستند و دارای نوار‌های نقره‌ای می‌باشند که گیاه به آن، نام گذاری شده است.

 

 

🍀9- اسپاتی‌ فیلوم کوپیدو Spathiphyllum cupido peacelily:

اسپاتی‌ فیلوم کوپیدو Spathiphyllum cupido peacelily

 

این نوع جذاب اسپاتی فیلوم، بومی مناطق گرمسیری مکزیک است. کوپیدو برگ‌های مخروطی و نیزه‌ای شکل دارد که رگه‌های آن، سبز تیره و برجسته می‌باشند.

 

 

🍀10- اسپاتی فیلوم فیگارو Spathiphillum figaro:

اسپاتی فیلوم فیگارو Spathiphillum figaro

 

تفاوت این گونه با گونه‌های دیگر در دفعات گلدهی است. برخی از گونه‌های اسپاتی فیلوم فقط یک بار در سال گل می‌دهند اما فیگارو اغلب دوبار در هر فصل گل می‌دهد که هر کدام 4 تا 6 هفته طول می‌کشد. برای رشد بهتر آن توصیه می‌شود آن را در نور غیر مستقیم اما زیاد (مثلا پشت پنجره جنوبی با کمی فاصله یا وجود یک پرده نازک بین گیاه و پنجره) قرار دهید. برای آبیاری اجازه دهید زمانی که خاک خشک شد آبیاری کنید.

 

 

🍀11- اسپاتی فیلوم ماوونا لوآ Spathiphillum Mauna Loa:

اسپاتی فیلوم ماوونا لوآ Spathiphillum Mauna Loa

 

 

برگ‌های آن به قدری بزرگ است که بدون ساقه به نظر می‌رسند. ته رنگ‌های رنگین کمانی را در رنگ سبز غنی و دارای رگه‌های برجسته است. در تابستان یک گل به رنگ زرد روی یک ساقه بلند شکوفا می‌شود. ماوونا لوآ در خارج از منزل در آب و هوای گرمسیری می‌تواند به ارتفاع 180 سانتی‌متر برسد اما به عنوان یک گیاه آپارتمانی در منزل تقریبا تا ارتفاع 90 سانتی‌متر رشد می‌کند.

 

 

🍀12- اسپاتی فیلوم فرشته کوچک Spathiphyllum little angel:

اسپاتی فیلوم فرشته کوچک Spathiphyllum little angel

 

یک گونه کوتوله است که ارتفاع و عرض آن تنها 30-40 سانتی‌متر می‌باشد. بهترین نور برای آن، نور پنجره شمالی است. برگ‌های نیزه‌ای نسبتا کوچکی به رنگ سبز پر رنگ دارد که روی ساقه‌های کوتاه و توده‌ای باز می‌شوند.

موردی که این گونه را از سایر گونه‌ها متمایز می‌کند این است که گل‌های این گیاه در واقع در بالای برگ‌ها رشد می‌کند؛ ظاهر و جذابیت یک دسته گل زیبا را در هنگام گل دادن به گیاه می‌دهد.

 

 

🍀13- اسپاتی فیلوم آلیسون Spathiphyllum allison:

اسپاتی فیلوم آلیسون Spathiphyllum allison

 

آلیسون دارای برگ‌های سبز بزرگ می‌باشد و در مکانی سایه دار رشد می‌کند. خاک مرطوب و لومی را ترجیح می دهد.

 

 

🍀14- اسپاتی فیلوم پاتریشیا Spathiphyllum patricia:

اسپاتی فیلوم پاتریشیا Spathiphyllum patricia

 

پاتریشیا گیاهی کوچک با برگ‌های سبز پر رنگ و گل‌های سفیدی که در مرکز زرد کم رنگ هستند.

 

 

🍀15- اسپاتی فیلوم آنت Spathiphyllum annette:

اسپاتی فیلوم آنت Spathiphyllum annette

 

نکته جالب در مورد آنت این است که اگر با دقت از نزدیک آن را مشاهده نکنید به سرعت آن را با سایر گونه‌های دیگر اسپاتی فیلوم اشتباه می‌گیرید. برگ‌های سبز تیره و گل‌های سفید تقریبا در همه اسپاتی فیلوم‌ها یکسان هستند اما برگ‌های گونه آنت رنگارنگ و در حاشیه کمی خمیده هستند و همین ویژگی آنت را به گونه‌ای کاملا متفاوت تبدیل کرده است.

 

 

کلام آخر

اسپاتی فیلوم می‌تواند یک گیاه آپارتمانی عالی برای فضای زندگی شما باشد یا حتی به باغ شما فضایی زیبا و دلنشین ببخشد. زیرا این گیاه هم در داخل خانه و هم در فضای باز رشد می‌کند. این گیاه نه تنها فضای خانه و محیط بیرون شما را زیبا می‌کند بلکه باعث تصفیه هوای اطراف گیاه نیز می‌شود.😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *