نگهداری گیاهان

تکثیر نخل اریکا به روش‌های متفاوت

روشهای تکثیر نخل اریکا

نخل اریکا یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی می‌باشد. این گیاه طرفداران خاص خود را داشته و ظاهر جلب کننده آن دل هر بیننده‌ای را می‌برد. بهتر است بدانید که روش‌های متفاوتی نیز برای تکثیر نخل اریکا وجود دارد. اما ساده‌ترین کار خرید یکی از این نخل‌ها می‌باشد. به هرحال شما می‌توانید با استفاده از روش‌های متفاوتی نخل اریکای خود را پرورش دهید و یا قسمتی از آن را برای تکثیر به همسایه یا دوست خود هدیه دهید. همچنین شما نیز اگر این گیاه را در مکانی مشاهده کردید، می‌توانید با توجه به روش‌های تکثیر ساقه یا قسمتی از آن را بردارید.

 

🌱پرورش نخل اریکا از طریق کاشت دانه

تکثیر اریکا از طریق کاشت دانه و بذر

 

دقت کنید که اگر نحوه رشد و سلامت گیاه برای شما اهمیت چندانی ندارد، می‌توانید این روش را برای تکثیر گیاه اریکا خود انتخاب کنید. این روش، ریسک زیادی داشته اما ممکن است در نهایت با نمونه‌ای کامل و زیبا از اریکا روبرو شوید که مثل آن را هیچ کس تا به حال ندیده باشد.

نکته‌ای که باید به آن اهمیت دهید این است که شما نباید دانه‌های گیاه اریکای خود را از گیاهان هیبریدی جمع‌آوری کنید. زیرا این گیاهان عقیم می‌باشند. اگر می‌خواهید گیاهی با ویژگی‌های خاص ایجاد کنید، می‌توانید با وسیله‌ای برس‌مانند، روی یکی از گیاهان را لمس کرده و گرده‌های آن را به گیاهی دیگر منتقل کنید.
سپس شاخه گل گرده‌افشانی شده را علامت‌گذاری کنید و دانه‌ها را از آن شاخه برداشت کنید.

دقت داشته باشید که در این موارد، برای پرورش گیاهی با ویژگی‌های دلخواه هر دو گیاه باید در داخل خانه پوشانده یا جدا شوند. زیرا این گیاهان نباید توسط حشرات گرده‌افشانی شوند. در این هنگام، دانه‌های گیاه را پس از زمان گلدهی جمع‌آوری کنید. دانه‌ها چند هفته بعد بالغ می‌شوند. در ادامه بذرها را در اوایل پاییز به فاصله ۲.۵ سانتی‌متر از هم روی سطح یک بستر کاشت لومی و کمی اسیدی در گلدان یا سینی بذر بکارید. سپس به آرامی آن را با یک لایه نازک از خاک محیط بپوشانید. اگر نمی‌توانید یک مخلوط بذر اریکسی (بذر با کنترل رشد مناسب گیاه) پیدا کنید، از مخلوط استاندارد استفاده کنید. بدین صورت که مقداری پیت ماس را به نسبت یک قسمت پیت به چهار قسمت خاک بکارید.
خاک را با یک بطری اسپری کاملاً  آبیاری  کنید. در ادامه بذر را در محلی با نور غیر مستقیم و روشن خورشید قرار دهید.

خاک گیاه اریکای خود را همیشه مرطوب نگه‌دارید‌. دقت داشته باشید که خاک اریکا کاملا غرقاب نباشد. شما می‌توانید یک تکه پلاستیک یا شیشه را روی آن قرار دهید تا به حفظ رطوبت کمک کند. اما با این وجود، چندین بار در روز بررسی کنید که آیا محیط نیاز به آبیاری دارد یا خیر‌‌‌‌‌‌؟

همچنین شما باید صبر بالایی نیز در این روش داشته باشید؛ زیرا دو یا سه ماه طول می‌کشد تا بذر‌ها جوانه بزنند. پس از رشد نهال‌ها، چند هفته دیگر نیز طول می‌کشد تا لپه‌ها تشکیل شوند و برگ‌های واقعی ظاهر شوند.
شما می‌توانید بعد از پیدایش نهال‌ها و و رشد آنها در حدود ۲.۵ سانتی‌متر، قسمت‌های بالای آن را کمی ماساژ دهید تا روند رشد شاخه‌ها را کمی بهبود ببخشید. اما دقت کنید که با وجود طی شدن این موارد، شما هنوز به مرحله پایانی نرسیده‌اید. شما باید برای پیوند نهال‌ها تا بهار صبر کنید. اما اگر می‌خواهید به پرورش نهال‌ها برای مدتی طولانی‌تر در یک محیط کنترل‌شده ادامه دهید، می‌توانید تا پاییز صبر کنید.

 

🌿پرورش نخل اریکا از طریق قلمه‌‌زدن

تکثیر اریکا از طریق قلمه زدن

 

شما می‌توانید در هر زمانی از سال قلمه بردارید و هدر (گیاه اریکا) خود را تکثیر کنید. دقت داشته باشید که این روند، حدود شش ماه طول می‌کشد.

توجه کنید که ریشه‌زایی قلمه‌ها نیز می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد. اما این روش راهی مطمئن‌تر برای تکثیر گیاه با  ویژگی‌های مشابه والدین می‌باشد‌.

👈نکته مهم این است که زمان قلمه‌زنی و همینطور انتخاب ساقه به گونه‌ی اریکا بستگی دارد. قلمه‌های C. vulgaris و Daboecia  بهتر است که در اواسط تابستان پس از اتمام گلدهی پرورش داده شوند.
قلمه‌های اریکا باید در تابستان پس از جوانه‌زنی ساقه‌ها گرفته شوند. نکته‌ی مهم این است که شما نباید از شاخه‌های گلدار استفاده کنید. سعی کنید ساقه‌هایی را انتخاب کنید که گل‌های آن شکوفا نشده باشد.

برای برداشتن قلمه، به آرامی یک ساقه را به سمت پایین بکشید تا از ساقه اصلی جدا شود. هدف ما این است که کمی از “زبانه” را همراه با ساقه بردارید.
قلمه را در یک گلدان با ده سانتی‌متر ارتفاع و کمپوست قرار دهید. خاک آن باید با نصف ماسه و نیمی از کمپوست خوب پوسیده پر شده باشد. سپس سعی کنید تا اطراف قلمه را سفت کنید و محیط را به خوبی با آب مرطوب کنید.
در ادامه یک کیسه پلاستیکی روی گلدان قرار دهید. شما می‌توانید با قرار دادن یک مداد در گلدان، اریکا را در محل، ثابت نگه‌دارید. در نهایت گلدان را در نقطه‌ای با نور روشن و غیر‌مستقیم قرار دهید. توجه کنید که نخل اریکا به نوسانات دمایی حساس می‌باشد، پس سعی کنید گیاه را در مکانی با دمای ثابت قرار دهید.
همچنین بهتر است که گیاه خود را روزانه بررسی کنید تا مطمئن شوید که خاک آن مرطوب بوده و بیش‌ از حد خشک یا خیس نباشد. سعی کنید قلمه گیاه اریکای خود را از هر لحاظ بررسی کنید تا مطمئن شوید که دچار بیماری‌های قارچی یا کپک نشده نباشد‌. حال در صورت مشاهده انواع این بیماری، قلمه را با قارچ کش مسی هر دو هفته یکبار تا زمان از بین رفتن قارچ اسپری کنید.

پس از حدود چهار یا پنج ماه، احتمالاً رشد جدیدی را از گیاه خود مشاهده خواهید کرد. برای اطمینان از رشد صحیح ریشه، قلمه را کمی به سمت خود بکشید، اگر گیاه در خاک ثابت ماند یعنی ریشه‌ها به درستی در حال رشد هستند. اگر بعد از شش ماه، قلمه گیاه شما رشد نکرده و ریشه‌های آن نیز به درستی گسترش نیافته باشد، باید آن را دور بیندازید. شما می‌توانید در هنگام مشاهده برگ‌های جدید از گیاه اریکای خود، در صورت نیاز و وجود هوای ثابت آن را به باغچه منتقل کنید. برای انتقال قلمه گیاه به بیرون از محیط خانه، روزانه یک ساعت آن را به بیرون از خانه و در یک منطقه حفاظت شده قرار دهید تا گیاه شما به این شرایط عادت کند. سپس در روز بعد یک ساعت به زمان بیرون ماندن آن اضافه کنید تا گیاه بتواند به طور پیاپی ۸ ساعت در بیرون از محیط خانه بماند.

 

✂پروش نخل اریکا از طریق نهال یا پیوند

تکثیر اریکا از طریق پیوند زدن

 

 

هدرا (گیاه اریکا) ریشه‌های بلند و عمیقی دارد، بنابراین باید در زمان انتقال نهال آن به محیط جدید به‌ شدت دقت کنید. شما باید گلدان مناسب با طول کافی را برای نخل اریکا‌ی خود انتخاب کنید.
برای مثال چاله‌ای را حداقل سه برابر عمق و دو برابر عرض گیاه حفر کنید. گیاه را از ظرف بیرون بیاورید و روی گودال نگه ‌دارید تا تاج آن در ارتفاعی مناسب قرار گیرد. سپس سوراخ را دوباره با خاک شل شده پر کنید و نهال یا پیوند را در سوراخ قرار دهید. در مرحله‌ی بعد در حالی که هنوز گیاه را نگه داشته‌اید، اطراف آن را با خاک پر کنید. سپس به گیاه آب داده و در صورت نیاز به اطراف آن خاک اضافه کنید.

 

☘لایه‌بندی

تکثیر نخل اریکا از طریق لایه بندی

 

 

لایه‌بندی روش بسیار محبوب برای تکثیر گیاه هدرا می‌باشد. زیرا این روش بسیار ساده بوده و به تلاش کمی نیاز دارد. در ابتدا به آرامی یک شاخه بیرونی یا چند شاخه در اطراف گیاه را پایین بکشید. در ادامه حفره‌ای را ایجاد کنید و گیاه را در آن فشار دهید. سپس اطراف  آن را با خاک بپوشانید و با استفاده از سنگ یا سیم خم شده آن را در جای خود محکم کنید.

سپس آن را به صورت منظم آبیاری کنید و اجازه دهید تا گیاه روند رشد خود را طی کند. گیاه شما پس از حداقل نه ماه، ریشه‌های خود را در خاک می‌گستراند.

همینطور شما می‌توانید شاخه را از گیاه اصلی جدا کرده و آن را بکارید. مراقب باشید که ساختار ریشه را با حداقل ۱۵ سانتی‌متر عمق و ۸ سانتی‌متر در دو طرف قلمه بردارید.

 

😊محیط رشد مناسب نخل اریکا

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که هوای خنک و نسبتاً مرطوبی دارید، این هوا برای پروش گیاه اریکا ایده‌آل می‌باشد. اگر می‌خواهید هدرا اسکاچ واقعی (Calluna vulgaris) را پرورش دهید، باید در مناطقی با هوای بسیار مرطوب زندگی کنید. همچنین pH خاک نخل اریکا باید کمتر از 6.5  و نسبتا مرطوب باشد. دقت داشته باشید که این گیاه به زهکشی مناسبی نیاز دارد. همینطور برخی از گونه‌ها، خاک خنثی یا حتی قلیایی را برای رشد ایده‌آل خود نیاز دارند.

بهتر است بدانید که اکثر گونه‌ها و ارقام اریکا، مکانی را با آفتاب کامل ترجیح می‌دهند. اگرچه کمی سایه نیز در گرمای شدید برای گیاه خوشایند می‌باشد. این گیاه برای رشد مناسب خود به بیشتر از ۶ ساعت در روز به آفتاب نیاز دارد. اگر به طور طبیعی در گلدان یا باغچه خود خاک اسیدی ندارید، PH خاک خود را تغییر ندهید. زیرا این کار به سلامت نخل اریکای شما آسیب می‌رساند.

در عوض می‌توانید E. carnea ،E. erigena ،E. x darleyensis ،E. x griffithsii ،D. cantabrica یا D. x scotica را برای کاشت در محیط خود انتخاب کنید. همه اینها در خاک خنثی تا قلیایی با pH  تا 8.0 بسیار خوب رشد می‌کنند. بیشتر گونه‌های اریکا خاک دائماً مرطوب را دوست دارند. اما خشکی خاک اریکا تا عمق یک سانتی‌متر به آن‌ها آسیب نمی‌رساند.

 

کلام آخر

اریکا که آن را به نام هدر نیز می‌شناسیم، گیاهی خاص و پرطرفدار می‌باشد. بنابراین هر کسی تمایل به پرورش حتی یکی از آن را در خانه دارد. شما می‌توانید با استفاده از روش‌های متفاوت به راحتی نخل اریکای خود را به تعداد زیاد پرورش داده و یا حتی یکی از آنها را هدیه دهید و از وجود این گیاه زیبا لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *