دسته بندی نشده

7 نکته جالب که ممکن است در مورد گل آفتابگردان نمی دانستید!

نکات جالب در مورد گل آفتابگردان

شما هم وقتی نام گل آفتابگردان را می شنوید یک ساقه بلند، گلی درشت و زرد همراه با دانه های خوشمزه را تصور می‌کنید؟ اگر چنین است باید بگوییم که در مورد این گل اطلاعات کافی نداریم! چرا که حقایق جالبی هست که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم. با ما همراه باشید:

۱. هر گل آفتابگردان هزاران شکوفه کوچک دارد.

گلبرگ های زرد که در مرکز گل آفتابگردان قرار دارند و با نظم و چینش خاصی از دور به رنگ قهوه ای دیده می شوند، در واقع گل های ریزی هستند. تا آنجا که ۲۰۰۰ عدد از این شکوفه های ریز می‌توانند گل آفتابگردان را تشکیل دهند. این شکوفه های ریز همان دانه های روغنی آفتابگردان را شکل می دهند. دانه ها می‌توانند از نظر شکل ظاهری متفاوت باشند ولی گونه متداول آن راه راه سفید و سیاه دارد. گونه دیگر نیز پوسته های کاملا سیاه دارد که خوراکی هستند. البته برای مصارفی چون روغن آفتابگردان نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

شکوفه های ریز گل آفتابگردان

۲. بهتر است گل‌های آفتابگردان را در صبح بچینید، نه بعد از ظهر!

اگر می خواهید شاخه های گل آفتابگردان را در گلدانی به نمایش درآورید، سعی کنید شاخه های جوان را صبح بچینید. اگر بخواهید تا بعداز ظهر صبر کنید، ممکن است با گل های پژمرده روبرو شوید.

۳. حدود ۷۰ گونه گل آفتابگردان وجود دارد.

بیش از 70 گونه گل آفتابگردان وجود دارد. به طوری که هر یک از این گونه ها شکل و رنگ متفاوتی دارند. برخی بسیار کوچک و برخی دیگر بسیار بزرگ هستند. اگر چه بیشتر مردم گل آفتابگردان را با رنگ زرد مرتبط می‌دانند، اما رنگ‌های متنوعی از آفتابگردان دیده شده است. از جمله: قرمز، بنفش و سفید.

7 نکته جالب که ممکن است در مورد گل آفتابگردان نمی دانستید! - انگور

۴. واژه فرانسوی گل آفتابگردان “Tournesol” است که به معنای «چرخش با خورشید» می باشد.

آفتابگردان روز خود را با روبرو شدن خورشید در شرقی‌ترین نقطه آسمان آغاز می کند. در طول روز تا به غروب به سمت خورشید می چرخد. در هنگام شب مجددا صورت خود را به سمت شرق برگردانده و آماده طلوع خورشید در روز بعد می شود. مطمئنا هدفی در این چرخش روزانه دارند. آن ها می خواهند با این کار، حشرات بیشتری را برای گرده افشانی جذب کنند. البته با چرخش به سمت خورشید سبب رشد سریعترشان نیز می شوند.

۵. بلندترین گل آفتابگردان بیش از ۳۰ فوت (9 متر) ارتفاع داشت.

ارتفاع بیشتر گل های آفتابگردان نزدیک به ۳.۶ تا ۴.۸ متر و حتی در شرایط خاص می‌تواند بیشتر باشد. انواع گل‌های آفتابگردان بلند شامل آسمان خراش، آفتاب جنگلی مخلوط و ماموت روسی هستند. در سال ۲۰۱۴ هانس پیتر رکورد پرورش بلندترین گل آفتابگردان را به نام خود ثبت کرده است. ارتفاع آن به ۹.۱۷ متر (۳۰ فوت ۱ اینچ) رسیده است. ویدئوی این رکورد جهانی گینس را می توانید در زیر مشاهده کنید.

۶. گل آفتابگردان برای کمک به جذب تشعشع هسته‌ای کاشته می‌شود!

آفتابگردان‌ها فقط زیبا نیستند؛ گل‌های آفتابگردان در جذب سموم هم خوب هستند. در فوکوشیما، جایی که زلزله باعث نشت تشعشع در نیروگاه هسته‌ای در سال ۲۰۱۱ شد، میلیون ها گل آفتابگردان برای جذب اشعه از خاک کاشته شده‌اند (این نوع گیاه hyperaccumulator نامیده می‌شود).

۷. دانه‌های آفتابگردان برای شما هم خوب هستند.

اهالی کشورهای شمالی حوزه دریای خزر مثل ایرانی ها تخمه آفتابگردان را به هر خوراکی دیگری در زمان تماشای مسابقه فوتبال ترجیح می دهند. دانه‌های آفتابگردان منبع غنی پروتئین، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن و ویتامین ای هستند. بنابراین، دفعه بعد که به دنبال یک خوراکی سالم هستید، مشتی تخم گل آفتابگردان بردارید.

تخم آفتابگردان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *