نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از برگ انجیری به همراه نکات رشد

نگهداری از گیاه آپارتمانی برگ انجیری monstera deliciosa care indoors

آشنایی با برگ انجیری

برگ انجیری با نام علمی Monstera deliciosa، جزو گل‌های آپارتمانی رونده است که با برگ‌های پهن، براق به همراه شیارهای متقارن و خاص می‌تواند جلوه خاصی به محیط اطراف دهد. برگ‌انجیری نه تنها یک گیاه آپارتمانی محبوب است بلکه بسیاری از طراحان داخلی ترجیح می‌دهند برای طراحی فضاهای مسکونی و تجاری از این گیاه استفاده کنند. این گل نام فارسی اصیل نیز دارد. « اَژبن اَژ » که اشاره به ریشه‌های مار‌مانند این گیاه دارد، نام معادل شده این گیاه است. واریاته‌های ابلق مونسترا جزو گیاهان لاکچری و گران قیمت محسوب می‌شود. در ادامه نکات مهم نگهداری از برگ انجیری را باهم مرور خواهیم کرد.

 

فهرست مطالب

  • ارتفاع برگ انجیری چقدر است؟
  • آیا برگ انجیری دارای گل و عطر است؟
  • برگ انجیری در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • برگ انجیری به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان برگ انجیری چگونه است؟
  • نظافت و نگهداری
  • نحوه تکثیر برگ انجیری
  • آفات یا بیماری‌های برگ انجیری
  • رایج‌ترین مشکلات نگهداری برگ انجیری
  • آیا برگ انجیری سمی است؟
  • بهترین موارد استفاده از برگ انجیری چیست؟

 

ارتفاع برگ انجیری چقدر است؟ 

این گیاه گرمسیری می‌تواند در طبیعت تا ارتفاع 18 متر رشد کند. این گیاه برای رشد به فضای زیادی نیاز دارد، در نتیجه به جای محدود کردن آن در گوشه‌ها یا طاقچه‌ها، فضای زیادی به آن بدهید.

آیا برگ انجیری دارای گل و عطر است؟

این گیاه در طبیعت گل می‌دهد، اما به ندرت در شرایط داخلی شکوفا می‌شود. در صورت شکوفا شدن، برگ انجیری دارای گل‌های سفید رنگ است که در مرکز آن اسپادیکس قرار می‌گیرد. این گیاه میوه‌های خوراکی دارد که از نظر ظاهری شبیه به ذرت شیرین می‌باشند.

گل زیبای مونسترا یا برگ انجیری

 

برگ انجیری در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

این گیاه نور متوسط تا روشن و غیر مستقیم خورشید را ترجیح می‌دهد. در صورتی که در معرض نور شدید خورشید قرار گیرد، برگ‌های آن شروع به زرد شدن می‌کنند. برگ انجیری می‌تواند نور کم را تحمل کند. با این حال، اگر آن را در تاریکی نگهداری کنید، برگ‌های جدید به جای روشنایی به سمت تاریکی شروع به رشد می‌کنند. این پدیده به عنوان نورگرایی منفی شناخته می‌شود.

قرار دادن گیاه در مکانی با نور روشن و غیر مستقیم خورشید، ملایم و فیلتر شده بهترین انتخاب است. گیاه را از نور شدید و آفتاب مستقیم ظهرگاهی دور نگه دارید.

این گیاه رطوبت بالا و دمای 20 درجه سانتی‌گراد تا 25 درجه سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهد. بهتر است آن را از دمای بالا و تغییرات دمایی حفظ کنید. همچنین رشد آن در محیط‌هایی با دمای زیر 10 درجه سانتی‌گراد متوقف می‌شود. 

 

 

برگ انجیری به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

بهتر است بعد از خشک‌شدن دو تا سه سانتی‌متر رویی خاک گلدان، آبیاری را انجام دهید. نکته طلایی در آبیاری این گیاه افزایش دفعات آبیاری و کاهش میزان آب استفاده شده است.

گاهی اوقات، برگ‌های این گیاه را غبارپاشی کنید تا رطوبت محیط پیرامون گیاه افزایش یابد. مونسترا گیاه رطوبت دوستی است. بهتر است برای این گیاه غبارپاشی را با آب ولرم و جوشیده و روزانه انجام دهید. میتوانید ساقه رونده را دور یک قیم‌ خزه‌ای بپیچید و با مرطوب نگه داشتن خزه رطوبت را تامین کنید.

دو ماه بعد از تعویض گلدان می‌توانید کوددهی را آغاز کنید. کود مخصوص گیاهان آپارتمانی و پهن‌برگ را استفاده کنید. این کار، باعث سلامت ریشه و رشد سالم گیاه می‌شود. در فصل زمستان کوددهی را متوقف کنید.

 

خاک و شرایط تعویض گلدان برگ انجیری چگونه است؟

برگ انجیری بستری با بافت سبک و نرم مثل کمپوست، ورمی‌کمپوست و پرلیت برای این گیاه مناسب است. از گلدانی با سوراخ‌های زهکشی استفاده کنید تا مطمئن شوید که خاک غرقاب نمی‌شود. اگر تمام شرایط مورد نیاز گیاه فراهم باشد می‌توانید هرساله گلدان آن را به گلدانی با یک اندازه بزرگتر منتقل کنید.

 

نظافت و نگهداری

در صورتی که می‌خواهید رشد بیش از حد گیاه خود را مهار کنید، آن را به طور منظم هرس کنید. به مرور زمان، ممکن است برگ‌های گیاه شما گرد و غبار را جمع کنند، از یک اسفنج مرطوب یا حوله کاغذی برای پاک کردن آن‌ها استفاده کنید.

 

نحوه تکثیر برگ انجیری

برگ انجیری با استفاده از قلمه‌های ساقه تکثیر می‌شود. با استفاده از یک قیچی باغبانی تمیز و تیز، ساقه‌ای که گره، ریشه‌ی هوایی و حداقل دو برگ دارد را قطع کنید.

  • قلمه را تا عمق 2.5 تا 5 سانتی‌متر در گلدان بکارید.
  • اطمینان حاصل کنید که خاک آن خوب و مرطوب است.
  • چند هفته طول می‌کشد تا قلمه ریشه بدهد.
  • تا زمانی که گیاه با خانه‌ی جدیدش سازگار شود خاک آن را مرطوب نگه دارید.

 

رایج‌ترین مشکلات نگهداری برگ انجیری

از آنجایی که مونسترا گیاهی رطوبت دوست است، احتمال قارچی شدن آن زیاد است. بنابراین بهتر است بعد از دیدن هر علائمی روی برگ انجیری مونسترا به قارچی بودن آن شک کنید. در ادامه رایج‌ترین مشکلات این گیاه را بررسی می‌کنیم:

 

علت زرد شدن برگ: علت این اتفاق افراط و تفریط در آبیاری و مصرف کود است. بهتر است خاک همیشه کمی رطوبت داشته باشد اما از غرقاب کردن آن پرهیز کنید. بهترین زمان برای کوددهی نیز در فصول رشد و طبق دستور نوشته شده روی بسته بندی است.

 

علت ریزش برگ‌های سبز: علت این عارضه آبیاری زیاد و تغییرات دمایی است. نحوه آبیاری را اصلاح کنید و گیاه را از جریان هوای سرد و گرم دور نگه دارید.

 

علت سوختگی برگ: اگر سوختگی‌ها یک دست سیاه بودند، کمبود رطوبت علت اصلی این اتفاق است. برای حل این مشکل اسپری روزانه با آب بدون کلر را فراموش نکنید. اما اگر حاشیه زرد به همراه لکه‌های زرد پراکنده روی آن مشاهده کردید، بهتر است با استفاده از قارچکش کاربندازیم گیاه را سمپاشی کنید. سه نوبت سمپاشی طبق دستور نوشته شده روی بسته‌بندی برای درمان گیاه کافی است.

 

علت وجود لکه‌های قهوه‌ای روی گیاه: ممکن است این لکه‌ها به دو شکل ظاهر شوند. 1- لکه‌های قهوه‌ای یک دست و گرد. وجود این شکل از لکه نشان از غبارپاشی در آفتاب دارد. اسپری آب را در ساعتی از روز که آفتاب شدید نیست انجام دهید. 2- لکه‌های قهوه‌ای گرد با حاشیه زرد. اینگونه لکه‌ها جزو علائم حضور یک بیماری قارچی هستند. با استفاده از قارچکش بنومیل میتوانید با این بیماری مبارزه کنید. برای دوباره اتفاق نیوفتادن این مشکل نباید آب به مدت طولانی روی برگ‌ها باقی بماند.

 

علت سیاه شدن ساقه: آبیاری زیاد یا دمای پایین علت این اتفاق است. برای حل این مشکل می‌توانید گیاه را از قسمت سیاه شده با یک قیچی استریل جدا کنید قسمت سیاه  را حذف کرده و قلمه تهیه کنید. با کنترل مقدار آبیاری و دمای محیط از بروز دوباره این مشکل جلوگیری کنید.

 

علت رشد نکردن: کمبود مواد غذایی، مناسب نبودن شرایط محیطی و کوچک بودن گلدان میتواند رشد مونسترا را کم یا متوقف کند. گیاه را درفصل رشد تغذیه کنید و اگر بیش از دو سال از آخرین تعویض گلدان میگذرد، آن را با گلدان یک سایز بزرگتر تعویض کنید.

 

نبود شیار در برگ: اگر این موضوع در برگ‌های جوان گیاه دیده می‌شود کاملا طبیعی است. بعد از مدتی شیارها ایجاد خواهند شد. اما اگر مدت زیادی از برگدهی گذشته و هنوز برگها بدون طرح هستند بهتر است آن را به محل پرنورتری منتقل کنید.

 

علت وجود لکه‌های زرد رنگ: یکی از رایج‌ترین مشکلات مونسترا زردی برگ‌های آن است. علت این عارضه مواد بسیار زیادی می‌تواند باشد. اما اگر خاک‌گلدان مدت زمان زیادی خیس می‌ماند و اخیرا کوددهی انجام داده‌اید، بهتر است فواصل بین آبیاری را کم کرده و کوددهی را متوقف کنید.

 

ریز شدن برگ‌های جدید: کمبود رطوبت از دلایل اصلی این عارضه است. ساقه‌های رونده‌ای که بدون قیم و به شکل آویز باشند بعلت کمبود رطوبت محیطی کوچکتر از برگهای قبلی هستند. می‌توانید ساقه‌ها را به دور یک قیم خزه‌ای و مرطوب بپیچید.

 

آفات یا بیماری‌های برگ انجیری

حشرات رطوبت دوستی همچون شته و شپشک جزو جدانشدنی از این گیاه هستند. دور نگه داشتن گیاه از شوک‌های محیطی و نگهداری صحیح باعث مقاومت مونسترا در برابر حمله این دست آفات می‌شود.

 

وجود لکه های پودری سفید رنگ روی گیاه:  شپشک آردآلود همان لکه‌های سفید روی گیاه شماست. برای مبارزه با این آفت سم مالاتیون تهیه کنید و طبق دستور نوشته شده روی بسته بندی گیاه را سمپاشی کنید.

 

وجود لکه‌های زرد روی برگ به همراه چسبناک شدن آنها: ماده چسبناک روی برگها ترشحات آفتی به نام شته سبز است. این آفت را می‌توانید با سم‌های نفوذی و تماسی از بین ببرید. سم دیازینون و کنفیدور هر دو برای حل این مشکل مناسبند.

 

از آنجایی که مونسترا جزو گیاهان گران‌قیمت آپارتمانی است بهتر است هرگز برای درمان بیماری های آن ریسک نکنیم ! سعی کنید کوچکترین علائم زردشدگی و ریزش برگ را در آن جدی بگیرد و با متخصص گل و گیاه آپارتمانی آن را درمیان بگذارید. اگر قصد داشتید از روشهای شمیایی برای کنترل بیماری این گیاه استفاده کنید حتما عوارض آن را بررسی و نکات ایمنی را رعایت کنید.

 

آیا برگ انجیری سمی است؟

برگ‌ها و ریشه‌های این گیاه به دلیل داشتن کلسیم اگزالات در شیره خود، برای انسان و حیوانات خانگی از جمله سگ‌ها و گربه‌ها سمی هستند. میوه برگ انجیری را قبل از رسیدن نخورید. چرا که می‌تواند باعث تحریک دهان، سوزش معده و استفراغ شود. برگ‌های سبز و زیبای این گیاه را در مکانی دور از حیوانات خانگی خود نگهداری کنید.

 

بهترین موارد استفاده از برگ انجیری چیست؟

برگ انجیری یک گیاه آپارتمانی عالی است و اغلب برای دکوراسیون فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برگ انجیری از جمله گیاهان تصفیه‌کننده هوا می‌باشد که در برگ‌های آن روزنه‌هایی وجود دارد که می‌تواند دی اکسید کربن را جذب و اکسیژن محیط پیرامون خود را افزایش دهد.  همچنین، جز گیاهان مقاوم آپارتمانی محسوب می‌شود که آن را به راحتی می‌توان تکثیر کرد. 

گاهی اوقات، از ریشه‌های هوایی این گیاه برای ساختن کالاهایی مانند طناب یا سبد استفاده می‌شود.

 

خرید گیاه آپارتمانی برگ انجیری از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *