نگهداری گیاهان

نحوه مراقبت و نگهداری از نخل کنتیا

نگهداری از نخل کنتیا kentia palm care

آشنایی با نخل کنتیا

نخل کنتیا گیاهی راست قامت با برگ‌های زیبا، قوسی شکل و سبز تیره است که متعلق به خانواده Arecaceae و بومی جزایر استرالیا می‌باشد. این گیاه، به علت خاصیت تصفیه‌کنندگی بالایی که دارد، به عنوان یک فیلتر طبیعی هوا برای محیط منزل و محل کار محسوب می‌شود. نخل کنتیا در برابر شرایط کم نوری مقاوم بوده و نگهداری از آن آسان می‌باشد. با شناخت این گیاه زیبا می‌توان در نگهداری و پرورش آن موفق بود.

نخل کنتیا یکی از زیباترین و دکوراتیو‌ترین گیاهان آپارتمانی است که صادرات و واردات آن رونق بالایی داشته و یکی از گران‌ترین نخل‌های آپارتمانی است. این گیاه یک نخل زینتی لوکس است که داخل خانه یا محل کار شما می‌درخشد و با ساقه‌های بلند و برگ‌های پر مانند می‌تواند یک هدیه خاص و زیبا محسوب شود. 

 

فهرست مطالب

  • راهنمای کلی مراقبت از نخل کنتیا
  • ارتفاع نخل کنتیا چقدر است؟
  • نخل کنتیا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟
  • نخل کنتیا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟
  • خاک و شرایط تعویض گلدان نخل کنتیا چگونه است؟
  • نحوه تکثیر نخل کنتیا
  • آفات یا بیماری‌های نخل کنتیا
  • بهترین موارد استفاده از نخل کنتیا چیست؟

 

ارتفاع نخل کنتیا چقدر است؟

کنتیا یک نخل با دمبرگی بلند به ساقه متصل می‌باشند و حالتی آویخته و زیبا دارند. دمبرگ این گیاه می‌تواند تا سه متر ارتفاع داشته باشد. استفاده از کنتیا به عنوان نخل فضای داخلی به دوران ویکتوریا برمی‌گردد. 

ارتفاع نخل کنتیا در زادگاهش حتی به ۱۵ متر نیز می‌رسد. اما در گلدان به طور معمولی بیشتر از ۳ متر رشد نخواهد کرد. ساقه این گیاه باریک و بلند است و هر گیاه دارای یک ساقه است که برای پر پشت شدن گیاه در گلدان معمولاً چند گیاه در کنار هم کاشته می‌شوند.

 

نخل کنتیا در چه نور و دمایی بهتر رشد می‌کند؟

نخل کنتیا ممکن است در نور کم فقط 4 تا 6 شاخه داشته باشد، در صورتی که در سطح نور متوسط تعداد شاخه‌های آن دو برابر می‌شوند. بنابراین، می‌توان گفت هر چه نور غیر مستقیم در مکان نگهداری این گیاه بیشتر باشد، بهتر است. اگرچه کنتیا یک گیاه سازگار است و می‌تواند شرایط کم نوری را تحمل کند، بهتراست برای نگهداری آن مکانی روشن با نور غیر مستقیم خورشید را فراهم کنید.

نخل کنتیا نسبت به تغییرات دمایی مقاومت بالایی دارد. با این حال، این گیاه در محدوده دمایی 20 درجه سانتی‌گراد تا 25 درجه سانتی‌گراد بهترین عملکرد را خواهد داشت. توصیه می‌شود که به منظور جلوگیری از ایجاد تنش دمایی برای گیاه، از نگهداری آن در محیطی با دمای کمتر از ۱۰ درجه و بیشتر از ۳۷ درجه خودداری کنید.

 

نخل کنتیا به چه مقدار آب و کود نیاز دارد؟

نخل کنتیا به آبیاری منظم نیاز دارد. این گیاه را در فصل‌های بهار و تابستان هر هفته یکبار آبیاری کنید و در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود. در طول ماه‌های فصل پاییز و فصل زمستان، می‌توانید آبیاری را کاهش دهید. برای آبیاری این نخل بهتر است از آب جوشیده سرد شده‌ و بدون املاح استفاده کنید. املاح موجود در آب‌های لوله‌کشی در دراز مدت مشکلاتی را در گیاه به وجود می‌آورند.

هنگامی که نخل کنتیا را آبیاری می‌کنید، مطمئن شوید که کل ریشه آبیاری شده است و اجازه دهید حداقل نیمی از مخلوط خاک گلدان خشک شود. برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه، خاک را غرقاب نکنید. 

نخل کنتیا نیازی به کوددهی مکرر ندارد. برای تغذیه این گیاه می‌توانید در طی فصل رشد، ماهی یکبار از کود مخصوص نخل‌ها استفاده کنید. کودهایی که میزان نیتروژن و پتاسیم آن‌ها بیشتر از فسفر است برای این گیاه مناسب‌تر خواهد بود. 

 

خاک و شرایط تعویض گلدان نخل کنتیا چگونه است؟

مخلوط خاک باید از زهکشی خوب و سریع برخوردار باشد تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود. مخلوط گلدانی مخصوص گیاهان آپارتمانی با شن و ماسه بیشتر، همراه با کودی با رهایش تدریجی می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز این گیاه همیشه سبز را فراهم کند.

در صورتی که نخل کنتیا به انداره‌ای بزرگ شود که ریشه‌های آن در گلدان جای نگیرد، بهتر است برای تعویض گلدان اقدام کنید. نخل کنتیا ریشه‌های ظریفی دارد و تعویض گلدان مکرر را دوست ندارد. اگر می‌خواهید گیاه شما پهن‌تر شود، گلدانی پیدا کنید که قطر آن 5 سانتی‌متر بزرگ‌تر از گلدان فعلی باشد.

 

نحوه تکثیر نخل کنتیا

معمولاً، نخل کنتیا از طریق کاشت بذر تکثیر می‌شود. پس از کاشت بذر، ۴ تا ۷ سال طول می‌کشد تا کنتیا به رشد مناسب برسد. برای زیبایی ظاهری گیاه، در هر گلدان ۲ تا ۵ بذر با هم کاشته می‌شوند. بذر مناسب کنتیا اغلب به رنگ نارنجی و یا قرمز هستند و گاهی اوقات نیز نواحی قهوه‌ای یا سیاه رنگ بر روی آن‌ها دیده می‌شود. به هیچ عنوان بذر سبز این گیاه را تهیه نکنید. زیرا جوانه زنی آن بسیار کند است و ۶ ماه یا حتی بیشتر طول می‌کشد. بذر کنتیا باید در مخلوط خاک معمولی و خاک برگ همراه با برخورداری از رطوبت میانه‌ای همیشگی کاشته شود.

تکثیر نخل کنتیا

آفات یا بیماری‌های نخل کنتیا

آفت اصلی نخل کنتیا و اکثر نخل‌های فضاهای داخلی، کنه‌های قرمز عنکبوتی هستند. کنه‌ها از دمای گرم اتاق و هوای خشک و سطح رطوبت پایین لذت می‌برند. این آفات ریز در سطح زیرین برگ‌ها مشاهده می‌شوند.

تمیز کردن گرد و غبار و پاک کردن برگ‌ها با یک پارچه مرطوب می‌تواند به کاهش جمعیت کنه‌ها کمک کند. حشرات فلس‌دار در نخل‌ها، شبیه برجستگی‌های قهوه‌ای رنگ، بیضی شکل و پر از موم هستند که در قسمت زیرین شاخه‌ها و روی ساقه جمع می‌شوند.

استفاده از اسپری آفت‌کش روغن چریش کمک می‌کند تا کنه‌های عنکبوتی، حشرات فلس‌دار و شپشک‌های آردآلود از مکیدن آب گیاه کنتیا منصرف شوند.

 

 

 

بهترین موارد استفاده از نخل کنتیا

از آن‌جایی که، نخل کنتیا فضای زیادی را اشغال نمی‌کند، برای پر کردن گوشه‌های خالی بسیار عالی به نظر می‌رسد و به خانه یا محیط کار شما جلوه‌ای زیبا می‌بخشد. کنتیا نخل فوق‌العاده‌ای است که به‌عنوان یک گیاه آپارتمانی بادوام محبوب است و به هر محیطی از جمله لابی‌های زیبای هتل، رستوران‌ها، مراکز خرید و اقامتگاه‌های خصوصی و … زیبایی خاصی می‌دهد.

 

 

خرید نخل آپارتمانی کنتیا از گلفروشی آنلاین انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *