نگهداری گیاهان

نگهداری باباآدم سبز، مشکلات و بیماری‌ها

نگهداری بابا آدم سبز، مشکلات و بیماری‌ها

معرفی باباآدم سبز:

برگ‌های برجسته، رگه‌دار و براق جلوه‌ خاصی به گیاه می‌دهد. این برگ‌ها درطبیعت می‌توانند تا 120 سانتی‌متر نیز پهنا داشته باشند. ساقه‌های سفت و ضخیم در سنین بالغ به 450 سانتی‌متر می‌رسد. در زمین نسبت به گلدان ابعاد بزرگتری دارد. در صورتی که درشهرهای مرطوب و گرمسیری زندگی می‌کند با کاشت این گیاه در زمین از زیبایی آن لذت ببرید.

 

نام فارسی: بابا آدم سبز

نام انگلیسی: Giant Taro

نام علمی: Alocasia Macrorrhiza

خانواده: Araceae

زیستگاه: آسیای شرقی و بخشی از هند

سمیت: برای حیوانات خانگی سمی است.

خاصیت تصفیه کنندگی هوا: دارد.

 

نگهداری باباآدم سبز:

نگهداری دشواری ندارد. برای درک بهتر شرایط نگهداری این گیاه کافی است به این نکته توجه داشته باشیم که بومی مناطق گرمسیر و استوایی است.

شرایظ نگهداری بابا آدم سبز در یک نگاه

شرایظ نگهداری بابا آدم سبز در یک نگاه

 

  • نور:

شرایط نیم سایه برای گیاه مناسب است. در سایزهای غول‌پیکر توانایی تحمل آفتاب مستقیم بجز آفتاب ظهرگاهی را دارد.
  • آبیاری:

درفصول گرم هر سه تا چهار روز یکبار آبیاری نیاز است. در ماه‌های سرد سال آبیاری را کاهش دهید. از سلامت زهکش مطمئن شوید. هرگز نباید خاک خشک بماند.
  • دما:

دامنه وسیعی از تغییرات دمایی را تحمل می‌کند. دمای بین 13 تا 29 درجه مناسب است. گیاه را از تغییرات دمایی شدید دور نگه دارید.
  • رطوبت:

بین 60 تا 80 درصد رطوبت نیاز دارد. با استفاده از غبارپاشی روزانه، استفاده از دستگاه بخور سرد و ایجاد حالت جزیره ای می‌توانید رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنید.
  • خاک:

خاک غنی و کمی اسیدی برای گیاه مناسب است. سه قسمت پیت ماس + یک قسمت پرلیت دانه درشت + یک قسمت ورمی کمپوست را مخلوط کنید.
  • کوددهی:

کود ارگانیک هیومیک‌اسید را درفصول رشد استفاده کنید. روش استفاده هیومیک اسید به شکل اسپری روی برگ و آبیاری گیاه است.
  • تمیز کردن برگ:

ترکیب رقیق شده شیر کم‌چرب و آب می‌تواند جایگزین مناسبی برای محلول‌های شیمیایی باشد.
  • تعویض گلدان:

هر 2 سال یکبار با ریشه‌‍‌پر شدن گلدان گیاه را به گلدانی با یک سایز بزرگتر منتقل کنید.
  • تکثیر:

تقسیم ریزوم و جداسازی پاجوش روش‌های مناسبی برای ازدیاد است. اگر تازه‌کار هستید، بهتر است تنها به جداسازی پاجوش رضایت دهید.

بیماری‌های باباآدم سبز:

بابا آدم سبز

 

مقاومت بالایی به شرایط دشوار محیطی دارد. ممکن است در شرایط کمبود رطوبت و نبود آب کافی ممکن است گیاه زنده بماند اما از شرایط ایده‌آل بسیار دور است.

  • سیاه شدن نوک برگ:

کمبود رطوبت محیطی و آبیاری کم موجب این عارضه می‌شود. با افزایش مقدار و دفعات آبیاری این مشکل را رفع کنید. تامین رطوبت بین 60 تا 80 درصد را فراموش نکنید.

  • افتادگی برگ:

دو عامل گرما و خشکی باعث این عارضه می‌شود. گیاه را به محلی با دمای معتدل منتقل کنید. افزایش دفعات آبیاری نیز الزامی است.

  • خشک شدن برگ:

در اثر کاهش رطوبت محیطی و تنش‌ خشکی گیاه از نوک شروع به خشک شدن می‌کند. برای جلوگیری از پیشرفت عارضه دفعات آبیاری و غبارپاشی را زیاد کنید.

  • سوختگی نوک برگ:

باباآدم سبز در دمای بالا برای حفظ بافت گیاهی مقداری از نوک برگ را می‌سوزاند تا همچون دیواری از گیاه محافظت کند. برای جلوگیری از ایجاد این عارضه در برگ‌های جدید گیاه را به محلی با دمای متعدل منتقل کنید. درصورتی که شرایط کاهش دما مهیا نیست، دفعات غبارپاشی را افزایش دهید.

  • وجود لکه‌های قهوه‌ای با حاشیه زرد رنگ روی برگ:

گیاه دچار بیماری قارچی شده است. گیاه را قرنطینه کنید. برگهای خشک شده و آلوده را حذف کنید. با استفاده از قارچکش WPسمپاشی کنید. استفاده از کود 18-18-18 نیز می‌تواند به افزایش ایمنی گیاه کمک کند.

  • علت وجود لکه‌های سفید و پودری با حاشیه نامشخص زیربرگ و روی ساقه:

سفیدک پودری عامل عارضه است. این بیماری قارچی قابل انتقال به دیگر گیاهان است . بعد از قرنطینه، گیاه را با استفاده از سم بنومیل سمپاشی کنید.

  • علت سوختگی حاشیه برگ:

گیاه به بیماری قارچی مبتلا شده است. با سم کاربندازیم گیاه را سمپاشی کنید. حذف برگ‌های آلوده برای جلوگیرزی از پیشرفت بیماری ضروری است.

  • علت وجود لکه‌های قهوه‌ای و سخت روی برگ:

این لکه‌ها را بلایت می‌نامیم. برای درمان این بیماری قارچی علاوه بر کوددهی گیاه، از سم مانکوزب استفاده کنید.

  • علت پوسیدگی ریشه:

افراط در آبیاری موجب این عارضه می‌شود. برای درمان اجازه دهید در فاصله دو آبیاری مقداری از رطوبت خاک کاسته شود. بررسی زهکش و تخلیه آب زیرگلدانی نیز لازم است. درصورتی که بیماری توسعه یافته باشد گیاه را از خاک خارج کنید. ریشه‌ها را شست‌وشو دهید. با استفاده از سم کاربندازیم ریشه را ضدعفونی کنید. گیاه را در خاک استریل شده بکارید.

 

آفات باباآدم سبز:

در سنین پایین مستعد حمله آفات است. رعایت نکات نگهداری موجب تقویت سیستم ایمنی گیاه می‌شود. مطمئن باشید که گیاهان سالم‌ کمتر در معرض هجوم انواع آفات قرار دارند.

 

علت وجود تارعنکبوت بین گوش‌های برگ و لکه زرد رنگ روی برگ‌ها: کنه قرمز یا کنه عنکبوتی عامل عارضه است. گیاه را قرنطینه کنید. با استفاده از سموم کنه‌کش موجود در بازار در سه نوبت سمپاشی انجام دهید. تامین رطوبت برای پیشگیری از حمله این آفت ضروری است.

 

علت وجود نقاط سیاه و فلس مانند درکنار رگبرگ‌ها و زیربرگ: سپردار قهوه‌ای آفتی با زره‌ای محکم و نیش مکنده به صورت گروهی یا انفرادی در زیر برگ جمع می‌شود. برای مبارزه با این آفت گیاه را با سموم نفوذی مثل کنفیدور سمپاشی کنید.

 

علت وجود لکه‌های سفید و برجسته کنار رگبرگ‌ها و روی ساقه: تجمع آفتی به نام شپشک آردآلود به شکل لکه‌های سفید روی گیاه دیده می‌شود. گیاه را قرنطینه کنید. برای مبارزه با این آفت از سم دیازینون رقیق شده در سه نوبت استفاده کنید.

علت وجود حشرات سبز رنگ زیر برگ و چسبناک بودن برگ: شته سبز عامل عارضه است. گیاه را قرنطینه کنید. با استفاده از سم مالاتیون می‌توانید با این آفت مبارزه کنید.

 

جمع بندی:

باباآدم سبز جزو چشمگیرترین گیاهان گرمسیری است. پرورش این گیاه در منزل می‌تواند چالشی جذاب برای هر پرورش‌دهنده باشد. در صورت موفقیت در رعایت اصول نگهداری درنهایت آلوکازیا با رشد چشمگیر و برگ‌های گسترده پاسخ تلاش‌های شما را می‌دهد. اگر در تشخیص مشکلات این گیاه دچار اشتباه می‌شوید، بهتر است بجای استفاده از انواع روش‌ها و اتلاف وقت مشکل را به گیاه‌پزشک ارجاع دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *