نگهداری گیاهان

نگهداری باباآدم تنه قرمز، مشکلات و بیماری‌ها

نگهداری بابا آدم تنه قرمز ، مشکلات و بیماری‌ها

معرفی باباآدم تنه قرمز:

برگ‌ سبز، براق و چرمی گیاه با ساقه‌های قرمز یادآور جنگل‌های بارانی است. ویژگی همزیستی در کنار دیگر گیاهان و علاقه‌مندی به رطوبت باعث شده تا انتخابی مناسب برای کاشت در تراریوم بسته باشد. در محیط باغ و در زمین سایز بزرگتری نسبت به فضای آپارتمانی و گلدان دارد.

 

نام فارسی: بابا آدم تنه قرمز

نام انگلیسی: Elephant Ear – Yucatan Princess

نام علمی: Alocasia Sarawakensis

خانواده: Araceae

زیستگاه: جزایر برونئو در آسیا

سمیت: برای اسب، سگ و گربه سمی است.

خاصیت تصفیه کنندگی هوا: دارد.

 

نگهداری باباآدم تنه قرمز:

نسبت به باباآدم سبز نگهداری دشواری دارد. اگر در پرورش گل و گیاه تازه‌کار هستید، بهتر است در تهیه این واریاته تجدید نظر کنید.

شرایظ نگهداری بابا آدم تنه قرمز در یک نگاه

شرایظ نگهداری بابا آدم تنه قرمز در یک نگاه

 

 

  • نور:

در مکانی با نور زیاد اما فیلتر شده گیاه را نگهداری کنید. در مدت کوتاه تحمل نور کم را دارد.
  • دما:

دمای بین 20 تا 25 درجه برای گیاه مناسب است. برای جلوگیری از ریزش برگ، گیاه را از تغییرات دمایی دور نگه دارید.
  • آبیاری:

گیاه نباید دچار تنش خشکی شود. همیشه خاک را نمدار نگه دارید.
  • رطوبت:

بین یک تا دو بار غبارپاشی شدید در روز برای گیاه لازم است. استفاده از حالت جزیره‌ای و دستگاه بخور سرد نیز می‌تواند کمک کننده باشد.
  • خاک:

ترکیب پیت ماس و ورمی کمپوست به نسبت سه به یک برای گیاه مناسب است.
  • کوددهی:

گیاه را در فصول رشد با کودپتاس بالا و آمینواسید تغذیه کنید.
  • تعویض گلدان:

هر دو تا سه سال یکبار به گلدانی با یک سایز بزرگتر منتقل شود. در جابجایی گیاه دقت کنید که ریشه آسیب نبیند.
  • تمیز کردن برگ:

با ترکیب رقیق شده شیر کم‌چرب و آب می‌توانید برگ‌ها را تمیز کنید. دقت کنید که حتما از دستمال نرم با الیاف طبیعی استفاده شود.
  • تکثیر:

تقسیم ریزوم و جداسازی پاجوش روش‌های تکثیر آن است.

 

بیماری‌های باباآدم تنه قرمز:

بابا آدم تنه قرمز

 

در کنار هم قرار گرفتن میزبانی مستعد، شرایط محیطی نامساعد و حضور عوامل بیماری‌زا موجب ظهور بیمای در گیاه می‌شود. با کنترل یکی از سه عامل مطرح شده در کاهش روند بیماری نقش داشته باشید.

 

  • علت زرد شدن و ریزش برگ:

در اثر آبیاری زیاد و ایجاد شوک جابجایی (تغییر محیط یا گلدان) گیاه دچار ریزش برگ می‌شود. بعد از تعویض گلدان برای کاهش تنش جابجایی گیاه را بوسیله کود تقویت ریشه (root power) تغذیه کنید.

 

  • علت سوختگی نوک برگ:

با افزایش دمای محیطی و کاهش رطوبت، برای محافظت و کاهش نیاز رطوبتی گیاه شروع به از بین بردن سلول های انتهایی برگ می‌کند. باباآدم را به محلی با دمای متوسط منتقل کنید. غبارپاشی روزانه و تامین رطوبت فراموش نشود.

 

  • علت بیحالی و پژمردگی گیاه:

عوامل متعددی در ایجاد این عارضه نقش دارند. گرما شدید، آبیاری زیاد، نامناسب بودن خاک و نبود زهکش از جمله آنها هستند. در صورت سنگین بودن خاک در فصول رشد گیاه در بستری از خاک سبک و مغذی (حاوی ورمی کمپوست) بکارید. دقت کنید که وجود حداقل دو سوراخ زهکش در انتهای گلدان ضروری است. از بسته نشدن سوراخ زهکش مطمئن شوید. کنترل آبیاری و انتقال گیاه به مکانی با دمای متوسط نیز لازم است.

 

  • علت کاهش رشد:

نامناسب بودن سایز گلدان (بزرگ یا کوچک بودن) در کنار کمبود موادمغذی موجب این عارضه می‌شود. در فصول رشد می‌توانید تعویض گلدان را انجام دهید. با توجه به حجم ریشه گلدان مناسب را انتخاب کنید. در فصول بهار و تابستان تا اواسط پاییز از کودهای پتاس بالا برای تغذیه گیاه استفاده کنید.

 

  • علت ظهور نکردن پاجوش:

نبود تناسب بین سایز گیاه و گلدان، کمبود مواد مغذی و نامناسب بودن خاک موجب این عارضه می‌شود. اگر گلدان بزرگ است به گیاه فرصت دهید تا ریشه پر شود. با استفاده از کود دامی بسیار ملایم و کودهای پتاس بالا گیاه را تغذیه کنید.

 

  • علت وجود لکه‌های زرد روی برگ:

اگر لکه‌های زرد بزرگتر از ناخن شما و حاشیه آن محو و نامشخص باشد، گیاه دچار بیماری قارچی شده است. با استفاده از سم مانکوزب سه نوبت گیاه را سمپاشی کنید.

 

  • علت سوختگی حاشیه برگ:

آسیب به ریشه اغلب به صورت سوختگی در حاشیه برگ ظاهر می‌شود . اگر از سلامت ریشه ها مطمئن هستید آفتاب شدید و استفاده از مواد براق کننده عامل ایجاد این عارضه است.

 

  • علت ریز شدن برگ جدید:

در اکثر گلهای آپارتمانی نامتناسب بودن سایز گیاه و گلدان، نامناسب بودن خاک و کمبود مواد غذایی موجب این عارضه می‌شود. در باباآدم تنه قرمز علاوه‌بر این موارد، کمبود رطوبت محیطی و دمای نامناسب نیز اثرگذار است.

 

آفات باباآدم تنه قرمز:

بابا آدم تنه قرمز آفات اختصاصی و مشهوری مثل کنه قرمز را دارد که در اثر نگهداری نامناسب به گیاه آسیب می‌زنند.

علت وجود تارعنکبوت بین گوش‌های برگ باباآدم: کنه قرمز یا کنه عنکبوتی عامل ایجاد این عارضه است. علاوه بر پاک کردن سطوح زیرین برگ، با استفاده از سم کنفیدور گیاه را سم‌پاشی کنید .

علت وجود لکه‌های برجسته و سفید رنگ کنار رگبرگ و زیر برگ: شپشک آردآلود عامل این عارضه است. با استفاده از سموم تخصصی مثل کلروپیرفوس گیاه را در سه نوبت سمپاشی کنید.

 

جمع بندی:

با وجود حساسیت گیاه در نگهداری بابا آدم تنه قرمز گیاهی مقاوم است. حتی بعد از از بین رفتن اندام های هوایی، گیاه مجددا برگدهی خواهد داشت. برای سعی و خطا در بدست آوردن تجربه پرورش گلهای حساس آپارتمانی، باباآدم تنه قرمز انتخابی مناسب است.

6 دیدگاه در “نگهداری باباآدم تنه قرمز، مشکلات و بیماری‌ها

  1. معصومه مظلوم گفت:

    سلام .من یه گیاه بابا آدم تنه قرمز خریدم و همونجا آقای فروشنده گلدان رو تعویض کرد چند روز اول خوب بود ولی بعدش برگها شل شدن و تنه از هم باز شد ولی در عین حال ۴ تا برگ جدید ولی خیلی کم رنگتر از برگهای سابق داد .بنظرتون مشکلش چیه.من یه مایع قرمز رنگ که شربته از فروشگاه واسه تقویت ریشه خریدم .ولی فرقی نداره .روی برگهای هر روز چند بار اسپری میکنم و آب هم بهش میدم

    1. الیکایی گفت:

      سلام وقتتون بخیر
      علت عارضه میتونه شوک حاصل از جابجایی گیاه ( تعویض گلدان و تغییر مکان ) باشه و علت دوم هم کمبود آهن هستش.
      از آمینو اسید و کودآهن با غلظت بسیار پایین استفاده کنید . سعی کنید شرایط رو به شرایط قبلی نگهداری از گیاه نزدیک کنید.

    2. مسعود گفت:

      سلام کنه تارعنکبوتی و با سم کونفیدور دارم از بین میبرم ولی هر چند وقت دوباره برمیگرده و من مجدد سم پاشی میکنم دوره مصرف این سم و آموزش تکمیلی برای از بین بردن این آفت و بفرمایید لطفاً

      1. الیکایی گفت:

        سلام وقتتون بخیر
        مصرف زیاد از حد با دز مصرف بالا موجب ایجادمقاومت در گیاه میشه . سعی کنید با اسپری آب و بالا بردن رطوبت محیطی سعی در از بین بردن کنه داشته باشید . کاهش دمای محیط تا 22 درجه هم میتونه کمک کننده باشه.

  2. نرگس گفت:

    درود. یک‌گیاه بابا آدم قرمز بسیار بزرگ برایم هدیه اورده اند . عاشقش شده ام . منزل پر نور نیست .کنار پنجره گذاشته ام . در روز هنگام غروب آفتاب دارد . آن هم حدود نیم تا یک ساعت. چه توصیه و راهکارهایی برای نگهداری و آبیاری و کود دادنش برایم دارید ؟ نمیخواهم هیچ صدمه ای بببند. بخصوص که گلدانش تازه عوض شده . پیشاپیش سپاسگذارم

    1. الیکایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      گیاه نیاز به جریان هوای عالی ، نورغیرمسقیم و زیاد و رطوبت بین 50 تا 70 درصد داره.
      حتما پنجره رو به گیاه حداقل 3 ساعت در روز باز باشه اگه نور کافی ندارید از لامپ رشد استفاده کنید . استفاده از دستگاه بخور سرد به مدت 2 الی 3 ساعت در روز به همراه اسپری آب روزانه در فصول گرم و 3 بار مه پاشی در فصول سرد رو حتما لازمه داره .
      اگه به تازگی تعویض گلدون داشته احتمال زرد شدن 2 الی 3 برگ هست . نگران نباشید و برای کاهش شوک 2 نوبت آمینواسید مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *