نگهداری گیاهان

نگهداری بابا آدم خارجی، مشکلات و بیماری‌ها

نگهداری باباآدم خارجی - انگور مرکز گل و گیاه در ایران

معرفی بابا آدم خارجی:

بابا آدم خارجی یکی از زیباترین گونه‌های خانواده آلوکازیا می‌باشد. برگ‌های چرمی و پیکان شکل سبز تیره با نوارهای روشن و کرمی، آن را از دیگر واریاته‌های باباآدم متمایز کرده‌است. گونه مادری این گیاه (Alocasia x amazonica) برگ‌های بسیار بزرگی دارد که زیبایی آن را دوچندان می‌کند اما مناسب نگهداری در فضای آپارتمانی نیست.

نام فارسی: بابا آدم خارجی

انگلیسی: African mask plant – Alocasia Polly

نام علمی: Polly  Alocasia x Amazonica

خانواده: Araceae

زیستگاه: تولد این گیاه سال 1950 در فلوریدا توسط السالوادور مارو انجام گرفته‌است. جد پدری از فیلیپین و جد مادری از چین است.

سمیت: مصرف ساقه گیاه موجب مشکلات تنفسی می‌شود.

خاصیت تصفیه کنندگی هوا: دارد.

 

نگهداری باباآدم خارجی:

از آنجایی که زادگاه طبیعی ندارد برای درک بهتر شرایط نگهداری بابا آدم خارجی باید به زادگاه والدین آن توجه کرد. آب‌ و هوای فیلیپین و چین، گرم و کمی مرطوب است.

شرایط نگهداری بابا آدم خارجی

شرایط نگهداری بابا آدم خارجی در یک نگاه

 

  • نور:

نیاز به نور متوسط و فیلتر شده دارد. هرگز بابا آدم خارجی را در معرض نور شدید قرار ندهید.

  • آبیاری:

بهتر است خاک همیشه کمی مرطوب باشد. در فصول سرد اجازه دهید سطح رویی خاک خشک شود. اما خشکی خاک در تابستان می‌تواند به گیاه آسیب وارد کند.

  • دما:

بابا آدم خارجی یک گیاه گرما دوست است. گیاه را در مکانی با دمای بین 18 تا 29 درجه نگهداری کنید.

  • رطوبت:

نیاز به رطوبت شدید دارد. حداقل رطوبت مورد نیاز 50 درصد است. با استفاده از دستگاه بخور سرد و غبارپاشی روزانه تامین رطوبت را انجام دهید.

  • خاک:

خاک دارای زهکشی بالا و سبک لازم دارد. ترکیبی از پیت ماس و پرلیت دانه درشت برای این گیاه مناسب است.

  • کوددهی:

استفاده از کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی دو بار در ماه کافی است.

  • تعویض گلدان:

اگر از ظاهر گیاه متوجه کوچک شدن گلدان نمی‌شوید، کافی است که سوراخ زهکش را بررسی کنید. بعد از خروج ریشه از سوراخ زهکش گیاه را به گلدانی با یک سایز بزرگتر منتقل کنید.

  • تمیز کردن برگ‌ها:

به کمک محلول رقیق شیر و آب، برگ‌ها را به آرامی تمیز کنید. استفاده از آب بدون املاح برای غبارپاشی در تمیز نگه‌داشتن برگ‌‌ها موثر است.

  • تکثیر:

با استفاده از تقسیم ریزوم و جداسازی پاجوش می‌توانید تعداد گلدان‌های بابا آدم خارجی را زیاد کنید.

تکثیر بابا آدم خارجی

تکثیر بابا آدم خارجی

 

 

بیماری‌ها و مشکلات باباآدم خارجی:

مانند سایر گیاهان آپارتمانی در صورت نگهداری نادرست و در معرض عوامل آلوده قرار گرفتن، دچار مشکلات متعددی می‌شوند.

  • علت وجود لکه‌های ارغوانی روی برگ:

نشان‌دهنده بیماری قارچی است. این بیماری در اثر آبیاری زیاد بوجود آمده است. برگها و شاخه‌های آلوده را حذف کنید. گیاه را از خاک خارج کرده و ریشه را با قارچکش شست‌وشو دهید.

  • علت وجود لکه‌های پودری با حاشیه نامشخص روی گیاه:

سفیدک پودری عامل این عارضه است. گیاه را قرنطینه کنید. با استفاده از قارچکش‌های آلی سمپاشی را انجام دهید. برای جلوگیری از بازگشت بیماری، گیاه را در معرض جریان هوا قرار دهید.

  • علت توقف رشد:

کمبود مواد غذایی، کوچک شدن سایز گلدان و نامناسب بودن خاک موجب این عارضه می‌شود. گیاه را به گلدانی با یک سایز بزرگتر منتقل کنید. کمبود موادغذایی را با کوددهی در فصول رشد جبران کنید.

  • علت پوسیدگی ریشه:

نامرغوب بودن خاک، نبود زهکش و افراط در آبیاری علل این بیماری است. علائم پوسیدگی ریشه کاهش رشد، سست شدن گیاه در خاک و استشمام بوی بد از خاک است. گیاه را به گلدانی با سایز متناسب منتقل کنید.

  • علت کوچک شدن برگ:

کمبود رطوبت و کاهش مواد غذایی موجب این عارضه می‌شود. با استفاده از دستگاه بخور سرد و غبارپاشی روزانه، کمبود رطوبت را جبران کنید.

  • علت پوسیدگی طوقه:

غرقاب کردن خاک موجب این عارضه می‌شود. در صورتی که پوسیدگی و نرم‌شدگی شدت یافته باشد، گیاه از دست رفته است. درغیر این صورت با استفاده از یک چاقوی تیز و استریل محل نرم‌شدگی را جدا کرده و با قارچکش بنومیل محل را بپوشانید. روش آبیاری باید اصلاح شود.

  • علت وجود لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی گیاه:

استفاده از مواد براق کننده و تابش آفتاب مستقیم به گیاه باعث ایجاد لکه‌های سوخته روی برگ می‌شود. برگها را تمیز کرده و گیاه را از تابش مستقیم آفتاب در امان نگه دارید.

 

 

آفات باباآدم خارجی:

علت وجود لکه‌های سفید و برجسته روی گیاه: تجمعی از شپشک‌های آردآلود به شکل لکه‌های سفید دیده میشود. برگ‌ها را بوسیله سم دیازینون سمپاشی کنید.

علت وجود تارعنکبوت زیر برگ و زرد شدن آن: در اثر خشکی محیط، کنه قرمز یا کنه عنکبوتی به گیاه حمله می‌کند. علائم وجود این آفت، تار عنکبوت بین گوش‌های برگ و زرد شدگی است. علاوه بر تامین رطوبت گیاه را با استفاده از سموم کنه‌کش موجود دربازار سمپاشی کنید.

علت وجود حشرات سبز رنگ و وجود ماده چسبناک روی برگ: شته سبز عامل این عارضه است. گیاه را با استفاده از سم مالاتیون در سه نوبت به طور کامل سمپاشی کنید. درصورت حساسیت به سموم شیمیایی، سم ارگانیک پالیزین توصیه می‌شود.

 

 

جمع بندی:

بابا آدم خارجی که در آزمایشگاه متولد شده است می‌تواند مهمان خوبی برای منازل باشد. انتخاب مکان درست برای نگهداری بابا آدم خارجی و رعایت نکات اصلی در پرورش در بالا رفتن سیستم ایمنی گیاه و پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها ضروری است. در صورت داشتن اطلاعات کافی از شرایط باباآدم خارجی می‌توانید از آن در کاشت گروهی نیز استفاده کنید.

 

بنر مشاوره انگور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *