نگهداری گیاهان

گل نیلوفر آبی؛ معرفی، نماد و کاربرد

معرفی گل نیلوفر آبی، نماد و کاربرد

گل‌ها خالق زیبایی هستند. معجزه گل‌ها هر منظره‌ای را جذاب و خاص می‌نماید. گل نیلوفر آبی یکی از بی‌نظیرترین گل‌های جهان می‌باشد به طوری‌که در غیر قابل تصورترین مکان، به زیباترین شکل ممکن شکوفا می‌شود. گل نیلوفر آبی در میان گل و لای کف رودخانه و مرداب رشد می‌کند. این تضاد بی نظیر سبب شده نیلوفر آبی سرشار از پیام‌های معنوی طبیعت به انسان باشد. گل نیلوفر آبی یادآور می‌سازد، حتی در محل زندگی نامناسب نیز می توان به زیباترین شکل ممکن شکوفا شد.

 

گل نیلوفر آبی

گل نیلوفر آبی دارای دوازده برگ است. این گیاه آبزی، دارای برگ‌های بزرگ و پهن، قلبی شکل به پهنای 3 تا 30 سانتی‌متر که در سطح و یا درون آب غوطه‌ور هستند. برگ‌های شناور پهن و گل‌های زیبا بر روی سطح آب قابل رویت می‌باشند. ریشه نیلوفر آبی و ساقه برگ‌ها در زیر آب و میان گل و لای قرار دارند. گل ها در سطح آب موقع آفتاب باز می‌شود و پس از گذشتن غروب آفتاب جمع و دوباره به شکل غنچه در می‌آیند. فصل گل نیلوفر آبی اردیبهشت تا اواخر مهر است. این زمان مناسب‌ترین وقت برای تماشا و تصویربرداری از این گل جذاب می‌باشد.

نیلوفر آبی

نیلوفر آبی

 

گل نیلوفر آبی و دوران باستان

نیلوفر آبی پیوند عمیقی با فرهنگ آسیایی دارد. این گل زیبا در کشورهای مختلف، اسامی متفاوتی دارد. نیلوفر آبی همچنین در ایران باستان نیز گلی خاص و شناخته شده بود. در ایران این گل را به اسمهای سوسن آبی یا گل نیلوفر آبی میشناسیم. گل نیلوفر در شرق باستان همانقدر اهمیت داشته است که گل رز در قرن 8 میلادی در غرب و اروپا اهمیت داشت.

بسیاری بر این باور هستند که گل نیلوفر آبی از مصر به آشور و ایران انتقال یافته است و به سرعت محبوب شده است. در ایران باستان، در نقش برجسته‌های تخت جمشید و در حجاری‌های طاق بستان کرمانشاه نیز گل نیلوفر آبی را مشاهده می‌کنیم. نیلوفری که در تخت جمشید به دستان پادشاهان نقش بسته، نمادی از صلح و شادی است. در ایران باستان نیلوفر مظهر جاودانگی بود. چرا که این گل تنها گلی بود که در داخل مرداب‌های خاموش پدید می‌آمد.

نیلوفر آبی در بسیاری از کشورها همانطور که گفتیم اسامی مختلفی دارد. نام این گل در ملل مختلف به شرح زیر می باشد:

  • سانسکریت: پادما (Padma)
  • چینی: لی ین هوا (lien-hua)
  • ژاپنی: رنگه (range)
  • انگلیسی: لوتوس (lotus)

 

نیلوفر آبی نماد چیست؟

این گل بی‌نظیر که با نام های مختلف شناخته می شود در فرهنگ ملل مختلف، معنا و مفهوم مشترکی دارد. نیلوفر آبی یک تصویر کامل از زیبایی است. ریشه‌های آن مظهر ماندگاری و ساقه آن نماد بند ناف انسان است که باعث می‌گردد انسان با اصل خویش پیوند داشته باشد. این گل نماد ایستادگی و مقاومت در شرایط سخت است. همچنین نیلوفر آبی نماد صلح جهانی، باروری، عبادت، ریاضت، تندرستی، زیبایی، عشق، کامیابی، حمایت از موجودات زنده و قدرت حاصل خیز بودن زمین است. نیلوفر آبی مظهر روشنایی نیز بوده در نتیجه حاصل قدرت خلاق خورشید، قمر و آتش می‌باشد. در نهایت می توان گفت بی شک نیلوفر آبی یکی از مقدس‌ترین گل های جهان است.

گل نیلوفر آبی؛ معرفی، نماد و کاربرد - انگور

 

 

پیوند نیلوفر آبی با عقاید مذهبی

اقوام مختلف به صورت نمادی مذهبی از گل نیلوفر آبی استفاده می نمودند. همچنین از گذشته‌های دور، نقش این گل را روی اشیاء هنری به کار می‌برده‌اند. معمولا نقش گل نیلوفر را برای اشیایی که از لحاظ مذهبی یا درباری از درجه بالایی برخوردار بوده‌اند، به کار برده می شد. بنابراین این گل، معنای اسطوره‌ای و خاصی داشته و صرفا برای زیبایی و تفنن به کار نمی‌رفته است. از نظر رویش برخی این گل را به تولد انسان شباهت می دهند. چرا که هردوی آن‌ها در پی عروج هستند. ظهور این گل از مفاهیم مشترکی است که در همه تمدن‌ها جزء مبانی مشترک اعتقادی به حساب می‌آید. نیلوفر آبی مظهر خورشید بوده و با میترا نیز همبستگی دارد. چرا که با بالا آمدن خورشید باز و با رفتن آن بسته می‌گردد.

  • نیلوفر آبی در ایران

از اسطوره‌های ایرانی می‌توان به میترا(خدای روشنایی) و آناهیتا (همان ایزد آب‌های روان) اشاره کرد که نمادشان لوتوس(نیلوفر آبی) است. در ایران باستان، ارتباط نزدیک ایزدانی مثلا آناهیتا و میترا به لوتوس، نشانه اهمیت آن است. در سنگ نگاره‌ای از شاپور دوم ایزد مهر را مشاهده می‌کنیم که روی لوتوسی بزرگ ایستاده است. طبق اعتقادات اساطیری، ایزد مهر رب النوع خورشید است و نیلوفر با آن پیوندی نزدیک دارد.

  • نیلوفر آبی در هند

در تمدن هند نیلوفر آبی نمادی از نظم و زیبایی است. نیلوفر در هند جزء گل‌های مقدس به شمار آمده، به طوری که در همه زندگی هندیان نفوذ داشته است. هندی‌ها معتقدند که سرگذشت نیلوفر به سرنوشت انسان شباهت دارد.

  • نیلوفر آبی در مصر

در تمدن مصر نیلوفر نماد تولد دوباره است. این گل در زندگی و هنر مردم این کشور با رود نیل نام برده می‌شود. چرا که آن‌ها این دو را نمادی از زندگی دوباره و حیات و باروری می‌دانند. در مصر و هند این گل نمادی از چهار عنصر آب، خاک باد و آتش است. چرا که ریشه این گل در خاک بوده، با باد رشد می‌نماید و شکوفه‌هایش به کمک نور خورشید باز می‌شود.

  • گل نیلوفر آبی در یونان باستان

در یونان باستان گل نیلوفر نمادی از انسان کامل به شمار می‌رود. این گل بدون ناپاکی‌ها از آب گل آلود خارج می‌گردد و همین آن را به یک گل خاص تبدیل نموده است. همچنین نیلوفر آبی را نمادی از نجابت می خواندند، زیرا بر خلاف این که از آب گل آلود و لجن زار بیرون می‌آید، اما درگیر آلودگی و کثیفی مرداب نمی‌شود.

  • نماد گل نیلوفر آبی در چین

در چین باستان هم به مانند دیگر کشورها این گل زیبا را نمادی از باروری و تولد دوباره می‌دانسته‌اند. همینطور از آن به عنوان نشانه‌ای از پاکی و طهارت یاد می‌کرده‌اند. از طرفی دیگر چینی‌ها این گل را نمادی از حال، آینده و گذشته می‌دانسته‌اند.

 

رشد گل نیلوفر

ارتفاع این بوته به ارتفاع آب محل زندگیش وابسته است. هرچه ارتفاع آب بیشتر باشد، ساقه‌های نیلوفر آبی نیز بلندتر خواهند بود تا خود را به روشنایی برسانند. ریشه این گیاه احتیاج به کود یا تجدید خاک ندارد و همیشه در کف حوض یا استخر باقی می‌ماند.

 

ریشه های نیلوفر آبی در آب

ریشه های نیلوفر آبی در آب

 

تکثیر گل نیلوفر

  1. تکثیر این گیاه می‌تواند به دو صورت انجام شود. روش اول جدا کردن پیازچه‌های جوان از پیاز اصلی است. یعنی در فروردین یا مهر ماه زمانی که آب حوض را خالی می‌کنند می‌توان  پیازچه‌های جوان را که پهلوی پیاز اصلی است از محل اتصال با چاقو قطع و در گلدان‌ گذاشته و در کف حوض قرار داد.
  2. در روش دوم نیلوفر آبی را می‌توان به وسیله بذرهایش تکثیر نمود.

 

نیلوفر آبی در آشپزی

ما تا این لحظه به زیبایی‌های بی‌نظیر این گل پرداختیم. همچنین پیوند عمیق نیلوفر آبی با برخی فرهنگ‌های قدیمی را مورد ارزیابی قرار دادیم. اما آیا می توانید تصور کنید این گل در آشپزی نیز صاحب سبک باشد؟

بله درست است، از ریشه نیلوفر آبی در پخت‌و‌پز استفاده می‌شود. همچنین در مناطق آسیایی از گلبرگ‌های نیلوفر آبی به‌عنوان چاشنی غذا استفاده می‌کنند. بذرهای این گیاه که با نام پسته دریایی شناخته می‌شوند نیز خوراکی بوده و مصرف غذایی و دارویی دارند. می‌توان گفت گل نیلوفر آبی فقط یک گل نیست. بلکه یک معجزه شگفت انگیز برای جهان می‌باشد.

 

پسته دریایی چیست؟

«سله باقلا»، «او باکله» یا «پسته آبی (دریایی)» محصولی است که در شمال کشور و در تالاب‌های نیلوفر دریایی دیده می‌شود. هرگاه نام پسته به زبان می‌آید ناخودآگاه ذهن به سمت مناطق شرقی و جنوبی ایران می‌رود و باعث تعجب همگان است اگر بگوییم در شمال کشور هم پسته دریایی رشد می‌کند. پسته دریایی یا پسته مرداب در واقع بذر گل نیلوفر دریایی است. این دانه‌ها را می‌توان به صورت خام، خشک شده و بو داده مصرف کرد. پسته دریایی طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد و هرکس با خوردن یک بار از این پسته مرداب حتماً از طعم آن تعریف می‌کند.

* نکته: تمام پسته های دریایی (بذر گل نیلوفر) خوراکی نیستند.

 

پسته دریایی

پسته دریایی

 

 

کاربرد در گل آرایی

پسته دریایی یکی از گل‌های جذاب و کاربردی برای تزئین انواع مختلف باکس گل و دسته گل می‌باشد. استفاده از این گل زیبا در صنعت گل‌آرایی بسیار گسترده است.

سخن آخر

اگر دقیق به گل نیلوفر آبی نگاه بیاندازیم متوجه این خواهیم شد که ریشه در لجنزار داشتن مهم نیست بلکه عمل و نتیجه مهم است. درست به مانند شخصی که در خانواده‌ای تبه‌کار رشد یافته ولی در آخر با کمک به مردم این زشتی را تبدیل به زیبایی می‌کند و همه از او به نیکی یاد می‌کنند. گل نیلوفر به زیبایی یاد‌آور می سازد، شکوفایی آدم ها به مکان تولدشان بستگی ندارد. همین مفاهیم عمیق و ژرف این گل را به یک گل مقدس و محبوب تبدیل نموده است. امیدواریم از مطالعه این مقاله لذت برده باشید. همچنین شما را به تماشای ترکیب‌های جذاب پسته دریایی با انواع مختلف گل دعوت می‌نماییم.

 

تحویل از فردا

باکس گل آرسو با رنگ خاص و دلبر

کد انگور: 24321
3,593,500 تومان
خرید
از 2 روز آینده

باکس گل اروپایی مکینا

کد انگور: 24322
3,054,000 تومان
خرید
تحویل از امروز

گل تولد وَلان

کد انگور: 34542
3,670,000 تومان
خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *