نگهداری گیاهان

هرس فیکوس لیراتا: چگونه انجیر برگ کمانچه را هرس کنیم؟

هرس کردن فیکوس لیراتا

انجیر برگ کمانچه که به نام‌های فیکوس لیراتا یا فیکوس پاندوراتا نیز شناخته می‌شود، یک گیاه آپارتمانی بسیار چشمگیر و دارای برگ‌های بزرگ و چرمی، و شکلی جذاب است. در صورتی که این گیاه در داخل خانه نگهداری شود، به ندرت انجیر تولید می‌کند، اما این بدان معنا نیست که نمی‌توانید از برگ‌های ویولونی منحصر به فرد آن لذت ببرید.

این گیاهان می‌توانند 60 تا 90 سانتی‌متر در سال تا ارتفاع 12 متر در فضای باز و 3 متر در داخل خانه رشد کنند. طول برگ‌های شگفت‌انگیز آن‌ها می‌تواند به 30 سانتی‌متر برسند.

در صورتی که فیکوس لیراتا در داخل خانه نگهداری شود، باید آن را خیلی بیشتر هرس کنید، نسبت به موقعی که در فضای باز است. با هرس کردن مداوم لیراتا می‌توانید این گیاه پر رشد را شاد، سالم و متناسب با اندازه اتاق نگه دارید.

 

هرس فیکوس لیراتا (انجیر برگ کمانچه)

دلایل زیادی برای هرس انجیر برگ کمانچه وجود دارد. در ادامه، دلایل مختلف و چگونگی هرس بهتر گیاه آورده شده است.

 

  • هرس کردن برگ‌های آسیب دیده

لکه‌های قهوه‌ای ایجاد شده بر روی برگ‌ها و یا سایر علائم آسیب به برگ‌ها و ساقه‌های گیاه می‌تواند نشانه بیماری باشد. حذف دقیق این بخش‌های آسیب دیده، نه تنها ظاهر انجیر برگ کمانچه را بهبود می‌بخشد، بلکه ممکن است به جلوگیری از گسترش بیماری نیز کمک کند. بنابراین، در صورت مشاهده برگ قهوه‌ای رنگ، از کوتاه کردن آن نترسید.

 

  • هرس برای استقرار

ممکن است غیرمنطقی به نظر برسد، اما گیاهان نیز به استقرار مناسب نیاز دارند. در صورتی که انجیر برگ کمانچه در داخل خانه نگهداری شود، می‌تواند مشکل ساز باشد. زیرا به طور طبیعی به سمت نزدیکترین پنجره خم می‌شود تا نور بیشتری دریافت کند. با گذشت زمان، انجیر شما ممکن است تعادل خود را از دست بدهد و گلدان را واژگون کند.

معمولاً، شما می‌توانید با چرخاندن منظم گلدان از این امر جلوگیری کنید. با انجام این کار، تمامی طرف‌های گیاه به طور مساوی در معرض نور خورشید قرار خواهند گرفت.

گاهی اوقات، ممکن است فراموش کنید که گیاه خود را بچرخانید، و بعد از مدتی متوجه شوید که گیاه بیش از حد به یک جهت متمایل شده است. در این صورت، می‌توانید گیاه را از سمت کج هرس کنید تا به درخت کوچک خود کمک کنید تا حالت طبیعی خود را به دست آورد.

 

  • هرس برای شکل‌دهی

رایج‌ترین دلیل هرس انجیر برگ کمانچه آپارتمانی این است که آن را به شکل یک درخت نگه دارید. در فضای باز، برگ‌های پایینی گیاه از بین می‌روند و می‌ریزند. زیرا دسترسی به نور خورشید را از دست می‌دهند. اما در داخل خانه، همین برگ‌های پایینی ممکن است همچنان نور کافی دریافت کنند که این امر باعث می‌شود گیاه بیشتر شبیه یک درختچه بلند به نظر برسد تا یک درخت.

برخی از شاخه‌های پایینی گیاه ممکن است به صورت افقی رشد کنند تا نور بیشتری دریافت کنند. می‌توانید با خیال راحت این شاخه‌ها را از تنه جدا کنید تا گیاه ظاهر درخت مانند خود را حفظ کند.

 

  • هرس برای اندازه

همانطور که گفته شد، این گیاه می‌تواند در صورت نگهداری در داخل خانه نیز بسیار بزرگ شود. هنگامی که انجیر برگ کمانچه شما 25 سانتی‌متر از سقف فاصله داشت، زمان هرس کردن آن فرا رسیده است.

این امر، نه تنها مانع از ساییده شدن گیاه به سقف و احتمالاً سبز شدن آن می‌شود، بلکه می‌تواند باعث شود که گیاه به شکل فشرده‌تر و کرکی‌تر رشد کند.

 

  • هرس برای گسترش

برگ‌های انجیر برگ کمانچه می‌توانند شکننده باشند و ازدحام بیش از حد، باعث ساییده شدن آن‌ها به یکدیگر و آسیب دیدن آن‌ها شود. همچنین، این امر می‌تواند کارایی برگ‌ها را کاهش داده و جذابیت گیاه را کاهش دهد.

می‌توانید این مشکل را با هرس کردن بخش‌های متراکم‌تر برطرف کنید تا به برگ‌ها فضایی برای تنفس بدهید.

 

فرآیند هرس فیکوس لیراتا

 به جز مواقعی که هرس را برای رفع آسیب گیاه انجام می‌دهید، بهترین زمان برای هرس انجیر برگ کمانچه فصل بهار تا اوایل فصل تابستان است.

یک جفت قیچی استریل و تیز، مقداری ایزوپروپیل الکل و یک پارچه برای ضدعفونی مجدد بین برش‌ها بردارید و کف محل کار خود را با مقداری روزنامه یا پارچه قدیمی و دستان خود را با دستکش از شیره چسبنده محافظت کنید.

 

  • برنامه‌ریزی برای هرس

قبل از هرس، نیاز به یک برنامه‌ریزی خوب دارید. ابتدا، تصمیم بگیرید که هدف شما از هرس، ایجاد چه شکلی در گیاه است، شکل درختچه یا درخت. سپس، بیشتر بر روی بخش‌های پایینی گیاه تمرکز کنید تا تنه گیاه را در معرض دید قرار دهید. به همین ترتیب، باید گیاه را از نظر میزان تراکم برگ‌ها یا بیماری بررسی کنید و ایده بگیرید که کدام قسمت آن را باید هرس کنید. این گام بسیار مهم است، چرا که هدف شما از هرس، برهنه کردن گیاه نمی‌باشد.

قسمت‌هایی از گیاه باید هرس شوند که شامل بالای گیاه (اگر خیلی نزدیک به سقف باشد) و شاخه‌های باشند که در تماس یا عبور از بخشی هستند که می‌تواند منجر به ازدحام بیش از حد شود.

 

  • مانند یک جراح هرس را شروع کنید.

اکنون زمان آن است که برش‌های خود را انجام دهید. شاخه‌هایی که بیش از حد رشد کرده‌اند را با زاویه 45 درجه به صورت یکنواخت قطع کنید. مطمئن شوید که محل برش حداقل 1 سانتی‌متر از تنه یا نزدیکترین برگ فاصله داشته باشد. در نهایت، نواحی بریده شده پوسته پوسته می‌شوند و در محل برش دو شاخه جوانه می‌زنند. رشد شاخه جدید نشان‌دهنده آن است که گیاه به نور بیشتری نیاز دارد.

به یاد داشته باشید که قیچی خود را بعد از هر برش استریل کنید و هنگام برش مناطق بیمار، بسیار مراقب باشید تا از تماس آن‌ها با گیاه جلوگیری کنید. حتما برگ‌های بیمار را در یک کیسه پلاستیکی دربسته بیندازید و در صورت امکان بسوزانید. همچنین از برداشتن بیش از 10 برگ در یک زمان خودداری کنید که باعث ایجاد تنش در گیاه می‌شود.

 

مراقبت‌های پس از هرس

پس از اتمام هرس فیکوس لیراتا، گیاه خود را در مکانی آفتابی با نور غیر مستقیم خورشید قرار دهید و آن را با مقداری آب و کود تازه تغذیه کنید.

  • می‌توانید از شاخه‌های سالم قطع شده برای تکثیر استفاده کنید.
  • می‌توانید در طول و بعد از هرس با گیاه خود صحبت کنید.
  • دی اکسید کربنی که در حین انجام هرس منتشر می‌کنید و اکسیژنی که در نزدیکی گیاه استنشاق می‌کنید، احساس بهتری به هر دوی شما خواهد داد.
  • در نهایت، برگ‌های باقیمانده را با یک پارچه نرم و مرطوب یا با مقداری براق‌کننده برگ غیرشیمیایی به آرامی پاک کنید تا برگ کمانچه شما ظاهر و احساس بهتری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *