طراحی دکوراسیون با گیاهان

پنج اشتباه رایج در انتخاب مکان نگهداری گیاهان

پنج اشتباه رایج در انتخاب مکان نگهداری گیاهان - انگور

پنج اشتباه رایج در انتخاب مکان نگهداری گیاهان

آیا عاشق پرورش گیاهان در داخل خانه هستید، اما آن‌ها خیلی زود از بین می‌روند؟ و در تمام این مدت مانند بچه‌های کوچک از آن‌ها مراقبت کرده‌اید. کجا اشتباه کردید؟

گیاهان به مراقبت زیادی نیاز دارند. آن‌ها مانند کودکان خردسال نیازمند توجه کامل می‌باشند، باید در حین مراقبت از آن‌ها همه جنبه‌ها را در نظر بگیرید. ممکن است به طور منظم آن‌ها را آبیاری کنید، در مکانی تحت تابش نور خورشید نگه دارید و برگ‌های خشک آن‌ها را تمیز کنید، اما ممکن است از قرار دادن گیاه در مکان مناسب آن غافل شوید. برای این‌که گیاهان خود را شاد و سالم نگه دارید، باید آن‌ها را در مکانی مناسب نگهداری کنید. ممکن است فکر کنید که گیاه خود را در مکانی با نور خورشید مناسب قرار داده‌اید، اما چه چیز دیگری نیاز است؟

در ادامه، پنج اشتباه رایج در انتخاب مکان نگهداری گیاهان ارائه شده است:

1- قرار دادن گیاه در معرض نور خورشید خیلی زیاد و یا خیلی کم

نور خورشید برای رشد گیاهان بسیار مهم است و فرآیند فتوسنتز را مؤثر می‌سازد. هر گیاه به میزان نور متفاوتی نیاز دارد. برخی از گیاهان به نور کم خورشید نیاز دارند در حالی که، برخی دیگر می‌توانند در مکان‌های آفتابی رشد کنند. برخی از گیاهان باید در مکانی با نور مستقیم خورشید نگهداری شوند، در حالی که برخی دیگر تابش نور مستقیم خورشید را تحمل نمی‌کنند و از بین می‌روند. بنابراین، قبل از قرار دادن گیاه در مکان مورد نظر، نیازهای آن را بررسی و سپس مکان مناسب برای نگهداری آن را انتخاب کنید.

قرار دادن گیاه در معرض نور خورشید خیلی زیاد و یا خیلی کم

2- قرار دادن گیاه در معرض دماهای بالا

گیاهان نیز مانند انسان‌ها نسبت به دما حساس هستند. گیاه سرما و گرما را احساس می‌کند. دانستن درجه حرارت مطلوب برای گیاه بسیار مهم است. دمای مطلوب برای انجام فرآیند فتوسنتز 25 درجه سانتی‌گراد است. در صورتی که درجه حرارت برای زنده ماندن گیاه بسیار بالا باشد، می‌توانید تعداد چراغ‌های اتاق را کاهش دهید، محل خنک‌تری را برای نگهداری گیاه انتخاب کنید یا تهویه اطراف آن را افزایش دهید.

 

3- جابجایی مکرر گیاه

گیاهان مانند سایر موجودات زنده، با محیط اطراف خود سازگار می‌شوند. آن‌ها با آب و هوای اطراف خود مطابقت پیدا می‌کنند و جابجا کردن آن‌ها این سازگاری را مختل می‌کند. فرآیند سازگاری زمان‌بر است و وقتی گیاه را زیاد جابجا می‌کنید، زمان می‌برد تا گیاه با محیط پیرامون خود سازگار شود و رشد آن کند می‌شود. اگر گیاه خود را بیش از حد جابجا کنید، ممکن است منجر به از بین رفتن آن شود. گیاهان خود را در یک مکان مناسب نگه دارید و فقط در صورت لزوم آن را جابجا کنید.

4- عدم آگاهی از نیازهای اقلیمی گیاه

باید بدانید گیاه به کجا تعلق دارد. در حین تهیه گیاه ممکن است در مورد خاستگاه طبیعی آن تحقیق نکنید و از آن اطلاع نداشته باشید، در صورتی که بسیار مهم است. وقتی منشاء گیاه را بدانید، می‌دانید چه نوع آب و هوایی را ترجیح می‌‌دهد. آیا این گیاه بیابانی است؟ و یا یک گیاه گرمسیری است؟ آیا باید در مکانی مرطوب یا خشک نگهداری شود؟ اگر منشاء گیاه را بدانید، می‌توانید به همه این سؤالات پاسخ دهید و قادر خواهید بود مکان صحیح را برای نگهداری آن انتخاب کنید و آن را بهتر تغذیه کنید.

5- دور نگه داشتن گیاهان از یکدیگر

جاگیری گیاهان به صورت انفرادی با وجود زیبایی ، سلامت گیاه شما را به خطر می‌اندازد. اکثر گیاهان آپارتمانی رطوبت دوست هستند و فراهم کردن رطوبت موردنیاز به صورت دائمی در فضای آپارتمانی غیرممکن است. یکی از راه‌حل‌های ساده اما بسیار کارآمد برای حل این مشکل نگهداری گیاهان درکنار یکدیگر است. هنگامی که گیاهان نزدیک به یکدیگر باشند رطوبت میان شاخ و برگ آنها محبوس شده و مدت طولانی تری باقی می‌ماند. البته درصورتی که از سلامت گیاهتان مطمئن نیستید بهتر است آن را دو هفته قرنطینه کنید.

همنشین کردن با سایر گیاهان

انتخاب مکان نگهداری گیاه مطابق با قوانین فنگ‌شویی

ممکن است از قرار دادن گیاه در مکان مناسب غافل شوید و بخواهید گیاهان خود را طبق قوانین فنگ‌شویی چیدمان کنید. در صورتی که مطمئن شوید رشد گیاه مختل نمی‌شود، می‌توانید گیاهان خود را طبق فنگ‌شویی بچینید. طبق قوانین فنگ‌شویی، می‌توانید گیاهان خود را در هر جایی قرار دهید که باعث افزایش انرژی مثبت در آن مکان خاص می‌شود. می‌توانید بر اساس نقشه باگوا خانه خود را چیدمان کنید. گیاهان بیانگر عنصر چوب در فنگ شویی می‌باشند، به همین دلیل است که صرف نظر از محل قرارگیری، انرژی کلی فنگ شویی را در خانه بهبود می‌بخشند.

مطابق نقشه باگوا بهترین مکان قرارگیری گیاهان به شرح زیر است:

  • قسمت شرقی خانه/خانواده و سلامتی
  • بخش جنوب شرقی خانه/ثروت و فراوانی
  • سمت جنوبی خانه/ شهرت، اعتبار و شغل

می‌توانید گیاه مناسب را برای هر مکان انتخاب کنید. به عنوان مثال، منطقه شرقی خانه نور خورشید کمتری را دریافت می‌کند، درنتیجه می‌توانید گیاهی را برای نگهداری در این مکان انتخاب کنید که بتواند در زیر نور جزئی خورشید زنده بماند. به این ترتیب رشد گیاه مختل نشده و می‌توانید آن را در مکان مورد نظر قرار دهید. با گیاهان خود مانند دوستانتان رفتار کنید و با آن‌ها پیوند دائمی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *