نگهداری گیاهان

برگ انجیری با شما حرف می‌زند!

برگ انجیری با شما حرف می‌زند! - انگور

 همه ما وقتی کمی کسالت و ناخوش احوالی داشته باشیم، بدنمان علائمی نشان می‌دهد. گیاهان نیز در صورتی که مشکلی داشته باشند و از محیط اطراف خود رضایت نداشته باشند، با تغییر حالت خودشان با ما حرف می‌زنند و مشکلات خودشان را به زبان می‌آورند. در این اینفوگرافیک گیاه برگ انجیری با تغییر رنگ و حالت برگ‌های خودش با ما سخن می‌گوید. علت هر یک از مشکلات مشخص شده است. بعد از بررسی می‌توان گیاه را نجات داد.

مشکلات رایج مونسترا

مشکلات رایج گیاه برگ انجیری

سیاه شدن برگ

شایع‌ترین دلیل سیاه شدن برگ‌ها در گیاه برگ انجیری آبیاری بیش از حد آن است. آسیب آبیاری بیش از حد به صورت لکه‌های قهوه‌ای تیره یا سیاه با اندازه‌های مختلف در لبه یا وسط برگ ظاهر می‌شود. همچنین، برگ‌های بیش از حد آبیاری شده دچار پیچ‌خوردگی می‌شوند.

برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های سیاه در برگ‌های برگ انجیری:

  • از آبیاری بیش از حد خودداری کنید.
  • از غرقاب کردن خودداری کنید.
  • در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.
  • سطح رطوبت را کنترل کنید.
  • با کود مناسب تغذیه کنید
  • اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از بیماری‌ها را رعایت کنید.
  • اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از آفات را انجام دهید.

 

پیچ‌خوردگی برگ‌

معمولاً، پیچ‌خوردگی برگ‌های برگ انجیری ناشی از آبیاری کمتر از حد مورد نیاز یا رطوبت کم است. دلایل دیگر عبارتند از آبیاری بیش از حد، هجوم آفات، تنش گرمایی و آسیب ریشه. توجه داشته باشید که پیچ‌خوردگی برگ‌های جدید قبل از باز شدن امری طبیعی است.

در صورتی که، برگ‌های برگ انجیری به خودی خود باز نشوند، هرگز سعی نکنید به صورت فیزیکی آن‌ها را باز کنید. این کار باعث آسیب بیشتر گیاه خواهد شد.

برگ‌های برگ انجیری ظریف هستند و بازکردن آن‌ها به صورت فیزیکی به آن‌ها آسیب می‌رساند و باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و توقف رشد آن‌ها می‌شود.

برخی از کارهایی که می‌توانید برای تسریع روند انجام دهید عبارتند از:

  • رطوبت را افزایش دهید: گیاهان برگ انجیری به رطوبت 50 تا 70 درصد نیاز دارند.
  • مقدار نور دریافتی را کمی افزایش دهید. به یاد داشته باشید، باید نور غیر مستقیم باشد.
  • دما را افزایش دهید.
  • رطوبت را افزایش دهید: گیاهان برگ انجیری به رطوبت 50 تا 70 درصد نیاز دارند.
  • مقدار نور دریافتی را کمی افزایش دهید. به یاد داشته باشید، نور تابشی خورشید باید غیر مستقیم باشد.
  • دما را افزایش دهید.

 

قهوه‌ای شدن برگ

برگ انجیری نسبت به آبیاری بیش از حد حساس است. زیرا در طبیعت ریشه‌های این گیاه در لایه بالایی خاک رشد می‌کند که به ندرت برای مدت طولانی خیس می‌شود. برگ انجیری به آب فراوان نیاز دارد اما بهتر است در فاصله بین دو آبیاری خاک تا حدی خشک شود. قهوه‌ای شدن برگ‌های برگ انجیری می‌تواند نشانه آبیاری بیش از حد یا کمبود نور خورشید باشد. آبیاری بیش از حد می‌تواند برای گیاه برگ انجیری کشنده باشد زیرا می‌تواند منجر به مشکلات بیشتری مانند پوسیدگی ریشه شود. برای حل این مشکل می‌توانید:

  • برگ‌های قهوه‌ای را حذف کنید.
  • ریشه‌ها را به آرامی از گلدان بیرون آورده و به خوبی بررسی کنید.
  • درصورتی که، ریشه‌ها دچار پوسیدگی شده‌اند، خاک را تمیز کرده و بشویید.
  • با استفاده از یک ابزار استریل و تیزتمام بافت پوسیده را از بین ببرید.
  • زخم‌ها را با محلول آبی پراکسید هیدروژن بشویید. برای انجام این کار، پراکسید هیدروژن را در آب به نسبت 1:10 رقیق کنید.
  • برگ انجیری را برای چند ساعت در مکانی خشک و تاریک قرار دهید تا خشک شود.
  • سپس آن را در خاک استریل و خشک بکارید. گلدان باید دارای سوراخ‌های زهکشی بزرگ باشد.
  • پس از کاشت، برگ انجیری را تا 7 الی 10 آبیاری نکنید.
  • پس از سپری شدن این مدت، گیاه را آبیاری کنید.

دیگر دلیل قهوه‌ای شدن برگ‌های این گیاه رطوبت کم است. برگ انجیری یکی از گیاهانی است که می‌تواند رطوبت معمولی اتاق را تحمل کند. اما اگر به دلایلی هوا خیلی خشک شده باشد، گیاهان می‌توانند دچار لکه‌های قهوه‌ای بر روی برگ‌های خود شوند.

چرا که، برگ انجیری آب را از طریق روزنه‌های برگ تبخیر می‌کند، مقداری از این آب سطح برگ را مرطوب می‌کند. اگر محیط بسیار خشک باشد، سطح برگ ممکن است خشک شود. ممکن است خاک به اندازه کافی مرطوب باشد، اما گیاه قادر نخواهد بود مقدار رطوبت مورد نیاز برای مرطوب کردن سطح برگ را با سرعت مطلوب تبخیر کند.

راه‌حل:

  • یک سینی سنگریزه‌دار را تا نیمه پر از آب کرده و در نزدیکی برگ انجیری قرار دهید.
  • برگ انجیری را از سیستم‌های گرمایشی دور کنید.
  • یک مرطوب‌کننده را در نزدیکی برگ انجیری قرار دهید و رطوبت پیرامون آن را در سطح  55 تا 65 درصد حفظ کنید.
  • همه گیاهان خود را نزدیک به هم قرار دهید تا یک میکروکلیمای مرطوب ایجاد شود.

 

افتادگی برگ

افتادگی برگ‌های برگ انجیری بیشتر به دلیل کمبود آب است. این گیاهان دوست دارند خاک همیشه کمی مرطوب باشد. دلایل دیگر عبارتند از دمای محیط، مشکلات ریشه، آفات و تعویض گلدان.

درصورتی که، برگ‌های برگ انجیری دچار افتادگی شوند، اولین چیزی که باید به آن فکر کنید مشکلات مربوط به آبیاری است. در صورت آبیاری مناسب، هر یک از علل را به نوبه خود انتخاب کنید و گیاه خود و محیط اطراف آن را بررسی کنید.

خاک برگ انجیری را با انگشت خود بررسی کنید. در صورتی که، تا بند دوم انگشت یا حدود 5 تا 7.5 سانتی‌متری خشک شده باشد، بلافاصله باید گیاه خود را آبیاری کنید. برای انجام این کار، خاک را به آرامی با آب اشباع کنید تا زمانی که آب مازاد از سوراخ‌های زهکشی خارج شود.

برگ انجیری نوسانات شدید دما را نسبت به دیگر گیاهان کمتر تحمل می کند. اگر گیاه آپارتمانی در محیط گرم نگهداری شود، برگ های آن می ریزند و ساقه هایش دچار افتادگی می شوند.

میانگین دمای اتاق 15 تا 27 درجه سانتی گراد برای گیاه برگ انجیری ایده آل است. اگر در آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، هفته‌ای یک‌بار گیاه را غبارپاشی کنید، این کار ممکن است به افزایش رطوبت اطراف گیاه کمک کند.

به همین ترتیب، می‌توانید در طول فصل زمستان چندین کاسه را با آب لوله کشی پر کنید و آن‌ها را روی لبه پنجره قرار دهید. در طول روز، آب تبخیر می شود و رطوبت اتاق را افزایش می‌دهد. می‌توانید از یک مرطوب کننده برای افزایش سریع رطوبت طبیعی استفاده کنید.

 

زرد شدن برگ

شایع‌ترین علت زرد شدن برگ‌ها در گیاه برگ انجیری، رطوبت نامناسب خاک، به ویژه آبیاری بیش از حد است. برگ انجیری را فقط زمانی آبیاری کنید که 2 تا 3 اینچ بالای خاک خشک شده باشد. خاک باید مرطوب بماند، اما غرقاب نباشد. در زمستان می‌توانید بین دو آبیاری اجازه دهید گیاهتان کمی بیشتر خشک شود. پیشنهاد می‌شود ازگلدانی با سوراخ‌های زهکشی مناسب استفاده کنید.

برگ‌های زرد و در حال از بین رفتن را هرس کنید. حذف این برگ‌ها به برگ‌های سالم باقی مانده گیاه کمک می‌کند تا مواد مغذی بیشتری جذب کنند و در عین حال زیبایی گیاه را نیز بهبود می‌بخشد.

 

لکه‌های روی برگ

شایع‌ترین علت لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌های برگ انجیری، بیماری لکه‌برگی است که در اثر آبیاری بیش از حد یا زهکشی ضعیف خاک ایجاد می‌شود. مشکلات دیگری مانند نور مستقیم بیش از حد خورشید، آفات، کوددهی بیش از حد، آبیاری کمتر از حد مورد نیاز یا تغییرات ناگهانی دما نیز می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های قهوه‌ای شود.

تنها راه برای رفع این مشکل، بریدن و از بین بردن قسمت‌های آسیب دیده برگ‌ها است. این کار به طور مؤثر قارچ‌ها یا باکتری‌های عامل بیماری را از بین می‌برد. هنگامی که علت اصلی لکه‌های روی برگ از بین رفت، گیاه برگ انجیری بهبود می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *