مشکلات و بیماری‌ها

چه کنیم تا آلوئه ورا گل بدهد!؟

چه کنیم تا آلوئه ورا گل بدهد!؟ - انگور

حدود 400 گونه آلوئه در طبیعت وجود دارد که آلوئه‌ورا پرطرفدارترین گونه آن است. آلوئه‌ورا بومی شبه جزیره عربستان است. بنابراین در شرایطی مشابه آب‌‌وهوای عربستان بهترین رشد و گلدهی را دارد. این گیاه در سنین بلوغ و زیستگاه اصلی خود توانایی رشد تا 12 متر را نیز خواهند داشت!

بعد از جوانه‌زنی بذر، گیاهی به شکل گل‌سرخ رنگی از خاک خارج می‌شود. این جوانه‌های گل‌مانند به مرور زمان تبدیل به برگ‌های سبزرنگ و تیغ‌دار آلوئه‌ورا می‌شود. برای اینکه گیاه شما به مرحله گلدهی برسد، نیازهای اولیه گیاهتان را موبه‌مو برطرف کنید.

چه کنیم تا آلوئه ورا گل بدهد!؟ - انگور

 

تاثیر نور بر گلدهی آلوئه‌ورا:

برای گلدهی آلوئه‌ورا گیاه را در معرض نور کامل اما غیرمستقیم قرار دهید. با تابش نور مستقیم و شدید ظهرگاهی گیاه دچار سوختگی شدید روی برگها می‌شود. می‌توانید گلدان آلوئه‌ورا را در سایه گیاهان دیگر قرار دهید.

 

انتخاب گلدان موثر در گلدهی آلوئه‌ورا:

کاشت آلوئه‌ورا در باغچه می‌تواند چندین قدم شما را به گلدهی نزدیک کند. اگر شرایط آب‌وهوایی منطقه شما برای آلوئه‌ورا مناسب نیست، گیاه را در گلدانی متناسب با گیاه بکارید. آلوئه‌ورا به فضای کمی تنگ علاقه بیشتری دارد. انتخاب گلدان‌های بزرگ علاوه بر به تعویق انداختن گلدهی، رشد گیاه را کاهش می‌دهد.

 

نقش دما در گلدهی آلوئه‌ورا:

در تابستان‌ها که روزها دما بین 21 تا 29 درجه باشد، می‌توانید گلدان را در فضای باز قرار دهید. شب‌ها درصورتی که دما کمتر از 15 درجه باشد، گلدان را به داخل منزل منتقل کنید. آلوئه‌ورا در آب‌ و هوای سرد هرگز به گل نمی‌نشیند.

اگر با وجود رعایت کردن نکات بالا شاهد گلدهی آلوئه‌ورا نبودید، ممکن است گیاه شما به بلوغ نرسیده باشد. آلوئه‌ورا از سن 4 سالگی آماده گلدهی است.

آلوئه‌ورای اصلاح شده نیز توانایی گلدهی ندارد. برای شناخت واریاته اصلاح شده می‌توانید به برگهای پهن‌تر و ظاهر بوته‌مانند آن توجه کنید. این واریاته به منظور افزایش زیبایی ظاهری آلوئه‌ورا ساخته شده است.

 

گل‌های آلوئه‌ورا:

چه کنیم تا آلوئه ورا گل بدهد!؟ - انگور

گل‌ها در این گیاه در انتهای ساقه گلدهنده به شکل خوشه‌ای قرار دارند. گل‌ها به شکل لوله‌های کوچک عمود بر ساقه گلدهنده قرار دارند. رنگ گل در آلوئه‌ورا بسیار متنوع است. رنگ نارنجی، زرد و قرمز اصلی‌ترین رنگ‌های‌ گل است. بعد از خشک شدن آخرین گل، ساقه گلدهنده را بوسیله یک قیچی تیز و استریل از انتها جدا کنید.

 

موارد استفاده گل آلوئه‌ورا:

اگر به دنبال فهرستی طولانی از فواید و مصارف گل آلوئه‌ورا هستید متاسفم که ناامیدتان می‌کنم. اما گلهای آلوئه تقریبا بی‌فایده هستند. تنها می‌توانید در فصل تابستان از زیبایی و تنوع رنگ در ساقه‌های کشیده و گلدار آلوئه‌ورا لذت ببرید. اگر بعد از پایان گلدهی، ساقه گلدهنده قطع نشود، می‌توانید بذرهای گیاه را برداشت کنید. گذراندن دوره سرمادهی، رعایت اصول کاشت و نگهداری بذر برای بالابردن درصد جوانه‌زنی آنها ضروری است.

 

جمع بندی:

گلدهی آلوئه‌ورا در همه شرایط ممکن نیست. اما اگر پشتکار و علاقه لازم برای به گل نشاندن این گیاه را داشته باشید، مواردی که باید رعایت کنید زیاد نیست. گرچه گلهای آتشین آلوئه‌ورا جذابیت زیادی دارد اما گلدهی آلوئه‌ورا به مقدار قابل توجهی از انرژی گیاه کم می‌کند. بنابراین بهتر است بعد از پایان گلدهی کوددهی انجام شود.

6 دیدگاه در “چه کنیم تا آلوئه ورا گل بدهد!؟

  1. مسی جون گفت:

    ممنون از اطلاعات خوبتون

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      خواهش میکنم امیدوارم براتون مفید بوده باشه

  2. حیحی گفت:

    ما رشت هستیم تو حیاط اپارتمانمون ی آلوعه ورا بزرگ کاشتیم خودش گل داده اصن کاریم بهش نداریم اینجوریم سخت نیست گل دادنش شانسیه

    1. الیکایی گفت:

      سلام روزتون بخیر
      از اینکه تجربتون رو با ما به اشتراک گذاشتید ممنونیم
      کاملا درسته ، معمولا گیاهان فضای باز وقتی در زمین کاشته میشوند بهترین حالت خودشون رو نشون میدن و نگهداری ازشون خیلی ساده تر میشه.

  3. محمدرضا گفت:

    سلام .من گلخونه آلوورا دارم حس میکنم گل دادن گیاه از رشد اون جلوگیری میکنه آیا راهی هست تا آلوورا گل نده یا عقیم بشه .الانم شروع فصل رشد گیاهه و گلهای قشنگش نمزارن گیاه رشد کنه

    1. الیکایی گفت:

      سلام وقت بخیر
      خیرمتاسفانه ُ در شرایط ایده آل گلدهی اتفاق میوفته.
      حتما بعد از گلدهی اقدام به قطع آنها کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *